Gå til innhold

Bo ett år i USA, trenger hjelp til å velge bil

sigurd_E34
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er medlem på ett bimmersforum fra usa...de visste ikke at det fantes mercedes E200...og min 735i var visst veldig sjelden..."alle" har 745 og 750.... og er veldig mange som har 760iL...

Jeg hadde faktisk store planer om å frakte min tidligere Mercedes-Benz W201 190E 2,3 over dammen og gjennomføre en større roadtrip med den i Canada og USA. Mest fordi det hadde vært ganske kult å kjøre med norske skilter, men også fordi akkurat den modellen var ganske sjelden i statene (flest 2,0 og 2,6). Prisen for å få bilen frem og tilbake var 15-20000 kroner, men den største utfordringen var det amerikanske byråkratiet samt lange transittider på div. havner (ca. 3 uker på hver side av Atlanterhavet). Det ble med tanken når det gjaldt Mercedesen, men roadtripen ble gjennomført (3 uker)... dog med en Chrysler LeBaron 3,0 Convertible. Det var en helt grei bil det også... :)

Jokke: Hvis Norge hadde hatt tilsvarende bilavgifter og bensinpriser som de har i USA ville de aller fleste ha kjørt biler med størst mulig motor her også. Amerikanerne har faktisk moderert seg. Vi skal ikke mange årene tilbake da man kunne få V8 motorer på over 7 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den minste 3-serien i USA idag er 328i... tilsvarende også med 1-serien og 5-serien... 128i og 528i. Den minste 7-serien er 740i. Ingen budsjettmodeller der i gården.

Og heller ingen diesel varianter, annet en X5 35d men den markedsfører dem ikke en gang. Man kunne få E90en helt ned i 325i men nå som LCI så er det kun 328i ja, som tilsvarer våres 330i. Vet at du fikk E39 som 523i men den var sjelden, likeså E60 prefacelift 525i.

Forresten! Når man snakker om å kjøre med Norske skilter i USA. En kar her i byen hadde nettopp kjøpt seg ny E39 520i Touring rundt 2000 da han fikk jobb i USA for ett år. Så i stede for å styre med å selge nybilen, styre med ny bil i USA og så styre med ny bil igjen ved hjemkommst kun ett år etter så sponsa firmaet å sende 520en over til Florida der han skulle jobbe. Han kjørte bilen rundt der og tok den med hjem igjen og solgte den ikke før i fjor. Kuleste var at i serviceheftet så hadde han service stempel fra BMW i Fort Lauderdale :wink:

er medlem på ett bimmersforum fra usa...de visste ikke at det fantes mercedes E200...og min 735i var visst veldig sjelden..."alle" har 745 og 750.... og er veldig mange som har 760iL...

Snakka med en amerikaner som hadde sansen for bil. Han synes det var veldig rart med MB C180, selv så hadde han en C320 som var minstemann i USA. Audi A4 1,6 med 105 hester kom han heller ikke over, minste i USA var jo 2,0T mens den vanlige var 3,2 FSI. Citroen Berlingo holdt han på å le seg ihjel av og Chevy Tahoe med 3-seter og vegg var så rart at han spurte en kar på bensinstasjonen om han kunne ta bilde av det. MB A og B-klasse hadde han aldri sett og E60 520d skjønnte han ikke helt meningen med, dette er jo en luksus bil!!! Hvorfor skal den ha samme motor som en varebil??

Han hadde nok mye å fortelle hjem om ja, særlig etter jeg fortalte ham hvordan det norske bilavgiftene fungerer :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med en amerikaner som hadde sansen for bil. Han synes det var veldig rart med MB C180, selv så hadde han en C320 som var minstemann i USA. Audi A4 1,6 med 105 hester kom han heller ikke over, minste i USA var jo 2,0T mens den vanlige var 3,2 FSI. Citroen Berlingo holdt han på å le seg ihjel av og Chevy Tahoe med 3-seter og vegg var så rart at han spurte en kar på bensinstasjonen om han kunne ta bilde av det. MB A og B-klasse hadde han aldri sett og E60 520d skjønnte han ikke helt meningen med, dette er jo en luksus bil!!! Hvorfor skal den ha samme motor som en varebil??

Han hadde nok mye å fortelle hjem om ja, særlig etter jeg fortalte ham hvordan det norske bilavgiftene fungerer :roll:

Artig historie om en norsk BMW på reise i USA.... :)

På den nevnte roadtripen i USA (i 1990) besøkte vi National Automobile Museum i Reno, Nevada. Der kjøpte jeg en amerikansk "investors guide" bok om forskjellige Mercedes-Benz modeller og i den boken gjøres det faktisk oppmerksom på at div. Mercedes-Benz modeller brukes som taxi i Europa. Jeg behøver vel ikke å nevne at boken er skrevet av en amerikaner for amerikanere... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Snakka med en amerikaner
Kul historie fredrik90 :lol:
dog med en Chrysler LeBaron 3,0 Convertible. Det var en helt grei bil det også... :)
Du fredrik...... er ikke dette forhjulstrekk :x
Himmelen er jo fortsatt blå
Det var nettop poenget mitt. Den er ikke blå men ser sånn ut.

Å disk tahoe, vel går det ikke på smak og kjørefølelse.

I forhold til en bmw er det vel en båt men i forhold til en japse 4x4...... Nei det behøver ikke forklares :D

Etter som jeg ser på ebay sigurd e34. med 10dollar i lomma kan du vel velge det første du ser med motor og kjøreglede. Jeg på flyplassen ville kun ha problemet å velge mellom gamle og nye muskler :D Kravene jeg ville satt: Rundt 18-1900kg bil, minimum 400hk og manuell med sperre :evil: 2005 Ford Mustang tror jeg hadde fått et blikk fra meg men jeg liker biler med baksete :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt korrekt... og LeBaron (series III) er også et godt eksempel på når ting virkelig begynte å gå galt for amerikansk bilindustri. Bilen var i utgangspunktet en ganske fin konstruksjon, men crappy byggekvalitet og et håpløst automatgear ødela mye av inntrykket. Forhjulstrekk kan jeg leve med hvis ting er gjort riktig som på f.eks litt eldre Peugeoter (205/306/405), men når drivlinjen er som en gummistrikk er jeg ikke like imponert. Understelet var også alt for soft... selv etter amerikansk standard.

Chrysleren var imidlertid en fin bil til en lang roadtrip i det vestlige USA. V6 motoren på 2972 cm3 var egentlig en Mitsubishi konstruksjon og selv om den ikke utviklet mer enn rundt 140 HK var gangkulturen harmonisk i det turtallsområdet som er viktig i forhold til amerikanske hastigheter... dyp og fin eksoslyd hadde den også. Vi kjørte LA-Denver-Salt Lake City-SF-LA og spesielt i California var bilen mer eller mindre perfekt. En stor cab er alltid kult når solen skinner og livet smiler til deg.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt korrekt... og LeBaron (series III) er også et godt eksempel på når ting virkelig begynte å gå galt for amerikansk bilindustri. Bilen var i utgangspunktet en ganske fin konstruksjon, men crappy byggekvalitet og et håpløst automatgear ødela mye av inntrykket. Forhjulstrekk kan jeg leve med hvis ting er gjort riktig som på f.eks litt eldre Peugeoter (205/306/405), men når drivlinjen er som en gummistrikk er jeg ikke like imponert. Understelet var også alt for soft... selv etter amerikansk standard.

Så en episode av Top Gear her om dagen hvor nyeste corvetten var med, gikk ikke lang tid før deler begynte å falle av. Clarkson kunne også fortelle at den corvetten han kjørte i USA i en episode til slutt hadde brutt sammen og ikke starta igjen på dag fire.

Hvis det er slik kvaliteten på nye amerikanske biler er, så skjønner jeg godt hvorfor det går så dårlig med GM og Ford.

Er vel heller ikke så lenge siden det lå en Hummer til salgs på finn.no hvor eier skrev det han mente om kvaliteten, og det var ikke mye positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik90; om du synes en Tahoe er digg å kjøre,betyr ikke det at jeg gjør det.

Detmå være lov å andre meninger enn deg uten at du skal klemme ut av deg sånne halvfrekke meldinger?

Er jo et forum..

Tahoe er som å kjøre en båt med for høyt tyngdepunkt, i mine øyne.

Men smaken er som baken.

Fredrik 90 synest alltid at det han har er "verdens beste bil", er jo ikke lenge siden Audi 100 var det, og senere en tørst kjip A6 med autolat. Er man uenig får man småfrekke tilbake. Så det må du ikke ta så tungt! :) Tahoe\Suburban er søppel å kjøre sammenlignet med det meste av premiumbiler fra tyskland. Kjørte nærmere 200mil i Florida i en 09 Mustang i 2009, og den imponerte heller lite hva kjøreegenskaper angår.

Skal du velge ett sportsbil altenativ ville jeg valgt en nyere Corvette, eller en 540i visst du trenger en komfortabel\fornuftig bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tahoe er helt jævlig å kjøre. Når jeg kjører slike biler studerer jeg på at det i det hele tatt er lovlig at disse går langs veien, mens om du slenger på et sett eibach fjører på bilen din blir du nærmest uglesett. Galloper er et annet forferdelig eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik 90 synest alltid at det han har er "verdens beste bil", er jo ikke lenge siden Audi 100 var det, og senere en tørst kjip A6 med autolat. Er man uenig får man småfrekke tilbake. Så det må du ikke ta så tungt! :)

Er det fordi du er usikker på deg selv at du må drive å slenge dritt om andre forumbrukere og komme med usanne påstander? Jeg har nok ymtet frampå at Audi 100en jeg hadde var den beste bilen JEG HAR hatt. A6en (C6)er jo tross alt kåret til en av de beste bruktbilene selv om jeg var mer uheldig med akkurat min, men du for en deilig bil den var selvom. Jeg pleier å være fornøyd med bilene mine jeg, det hadde sikkert du også vært hvis du hadde gidda å koste på deg litt mer en kjipingvarianten med strikkmotor :wink:

Og neste gang tar du slike personangrep på PM så slipper du å ødelegge en tråd [-X

En Tahoe kan nok ikke sammenliknes med en X5, ML eller Q7 hva angår kjøreegenskaper. Der lever dem på to helt forskjellige planeter :) Vil nok si at en Tahoe, Expedition eller H2 er i en klasse for seg selv mens X5 og gutta holder til i sin klasse, å blande disse blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Det er helt korrekt... og LeBaron (series III) er også et godt eksempel på når ting virkelig begynte å gå galt for amerikansk bilindustri
:lol:
Hvis det er slik kvaliteten på nye amerikanske biler er

Syns alle biler etter 95 er sånn, sjekk ut siden du er på :D

Pissefeil i 90% av tilfellene, fordelen med BMW er at delene ikke detter av!

Jeg greier ikke la vær blande meg i diskusjonen :D

Tahoe er perfekt der x5 ikke er det, og omvendt.

Det er vel ikke å legge skjul på hva europeisk presse skriver om BMWs x modeller (X3/X5)

Skrot for deg som vil frem men ypperlig unnskyldning for å ikke måke gårdsplassen.

Tahoe kommer frem men ubrukelig på komfort, neida fredrik90 men det blir for mye sofa-følelse. Men sånn sett har jeg selv kjørt 92 GM-pickup og det var en grunn til det, tunge hengere og skrot på planet. Ser for meg x5 og automat, tipper x5 ikke hadde kommet frem der jeg kjørte med bilhenger. Men jeg er ærlig talt av den oppfatning at de fleste am-biler gjør seg der am-folket bruker de, nemlig crusing :D

En fotnote, jeg prater om amerikanske biler, mao ikke modeller etter ja feks corvette så er vel C4 siste amerkanske versjon (kom den til rundt 92+++?)

Men jeg ser det finnes unntak

Kjørte nærmere 200mil i Florida i en 09 Mustang i 2009, og den imponerte heller lite hva kjøreegenskaper angår.
IBygd i beste amerikansk stil mao :mrgreen:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp derimot en moderne amerikansk muskelbil som f.eks Chevrolet Corvette C5. Den har fornuftige kjøreegenskaper og er hurtigere enn en M5 til en brøkdel av prisen. Gatelysrace får en ny mening med en moderne Corvette.... selv relativt brutale Porscher ligger igjen i støvet.... :)

Ser flere anbefaler å kjøpe en Corvette og har selv veldig lyst på en, men hva tror dere om det at jeg skal bo i Minneapolis, Minnesota? Er vel ganske sammenlignbart med Norge mht. snø og vinter. Skal helst kunne bruke bilen hele året.

p8vq3aiu2gz7s8rqqapa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere anbefaler å kjøpe en Corvette og har selv veldig lyst på en, men hva tror dere om det at jeg skal bo i Minneapolis, Minnesota? Er vel ganske sammenlignbart med Norge mht. snø og vinter. Skal helst kunne bruke bilen hele året.

Veel! Da jeg jobba på Bavaria så leverte vi vinterdekk til både E92 M3 og E60 M5 ved to anledninger. Breieste Nokian Hakkapelitta piggfri (tror det var 255/45 19) burde vel duge på en Corvette også.

Dette er imidlertid ikke å få kjøpt i USA men man kan jo få dem sendt fra Europa og få dem lagt på i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en problemstilling som gjelder for nesten alle vestlige markeder/land... selv i Tyskland. Da jeg var på privat besøk på Porschefabrikken i 1987 ble jeg fortalt at en typisk Porschekjøper har 2-3 andre biler i tillegg (les: familie/vinterbiler). Porsche hadde på dette tidspunktet akkurat skrinlagt planene om en sedanversjon av Porsche 928 (942). Konseptet med en ekstremt hurtig familiesportsbil (inkl. 4x4) kom for Porsches del først til heder og verdighet igjen med modellen Panamera (970) i 2009. Markedet måtte modnes først og spesielt Maserati skal ha mye av æren for dette.

Poenget med amerikanske muskelbiler i USA er først og fremst fordi man får svært mye bang for the bucks i forhold til tilsvarende kraftige europeiske biler. Amerikanske sportsbiler holder imidlertid ikke europeisk nivå når det gjelder kjøreegenskaper og kvalitet (Corvette C6 har imidlertid temmelig bra kjøreegenskaper). På den annen side har en Chevrolet Thaoe ingen utfordringer på 95% av veiene i USA og de resterende 5% av veiene er ikke i Minnesota. Det finnes unntak, men de er ikke verdt en Porsche. You get the picture... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...