Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Akkuratt det med S250CDI forbauser meg litt, da den lille 2.1liters motoren drar 2tonn 0-100km\t på 8.3sek (?), noe som i den virkelige verden er raskt nok.

Kan det være markedsføringa til MB som faser ut de fleste salg av den? Dyktige selgere?

For det er ikke til å glemme at folk flest ikke vet hva de har under panseret, noe de heller ikke ser poenget med å vite.

En annen mulighet kan være at folk husker smådieselene som trøtte små motorer, og derfor sliter med å kunne ha trua på de selv i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det er ikke til å glemme at folk flest ikke vet hva de har under panseret, noe de heller ikke ser poenget med å vite.

Folk flest er ikke opptatt av det som er under panseret, men folk flest som går å bruker rundt millonen og mere til på en luksus sedan som S-klasse bryr seg om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":1muhcrcf]Samme her. Lyden har for min del MYE å si på opplevelsen av en bil, og der feiler de vanlige rekkefirerne totalt.

e46en min (320i) var ikke akkurat noen sportsbil med M52B20(?), men den deilige lyden gjorde at jeg følte jeg kjørte noe spesielt. I Z4en var dette forsterket, og den var nydelig tunet. Elsket å kjøre rolig med den deilige motorlyden i ørene. Med litt puffing fra eksosen når en slapp opp gassen. Nytelse!

Jeg er personlig helt enig, men det har jo vist seg at BMW gjør de riktige tingene når det gjelder downsizing av motorer og antall sylindre. E23 745i fikk i sin tid enormt mye kritikk for å være mindreverdig med sin lille rekkesekser i en premiumverden som kun besto av store V8 og V12 motorer. Allikevel... E23 745i gikk over i historien med æren i behold. Tilsvarende også med E38 728i (og for ikke å snakke om E38 725tds i USA) i den andre enden av skalaen. BMW hadde ingen problemer med å få solgt disse modellene... snarere tvert imot.

Jeg tror derfor ikke at en evt. F01 728i med en potent rekkefirer er helt galt i 2012 med tanke på det miljøfokuset vi opplever nå... snarere tvert imot. Lyden er selvfølgelig ikke den samme som en rekkesekser, men på den annen side har F30 328i fått mye skryt for nettopp den inspirerende motorlyden (ikke av meg). Forskjellen fra tidligere tiders rekkeseksere vs. konkurrentenes V8 og V12 motorer er med andre ord ikke dramatisk. Tross alt... keep on the good work BMW... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkuratt det med S250CDI forbauser meg litt, da den lille 2.1liters motoren drar 2tonn 0-100km\t på 8.3sek (?), noe som i den virkelige verden er raskt nok.

500 Nm mellom 1600 og 1800 rpm er voksent uansett motorstørrelse. 204 HK er også helt greit i min bok... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ett stykke fantastisk motor er den så absolutt, imponerende med hele 500 nm i en firesylindret dieselmotor på 2,1 liter :) BMW sin N47D20 som vi kjenner fra 123d med sine 204 hester og kun 400 nm, tross twinturbo er ikke på langt nær like imponerende som 250 dieselen til Mercedes :)

Mercedes har mye bra på gang på motor fronten for tiden, jeg har ikke lagt skjul på at jeg liker deres nye super effektive 3,5 liters V6 er også :) Man kan jo sammenlikne F30 328i med sin to liters firer på 245 hester med C350 med sin 3,5 liters bensin suge V6er på 306hester. BMWen er ubetydelig kjappere med sine 5,9 sekunder til 100 mot MBen sine 6,0, men dette er ikke viktig i denne sammenheng. 328i leverer ett CO2 utslipp på 149 g per km mot Merca sine 153 g per km (149 g i SL350), dette altså er motor med over 50 hester mer, to sylindre ekstra og ingen turbohjelp. Forbruksmessig så ligger F30 på 0,53 liter per mil på langkjørnig mot Merca sine 5,9 l per mil på langkjørnig. Yttelsesmessig så er ikke denne motoren så spennende, her blir den parkert av sin egentlige konkurrent 335i men den tar det så til grader igjen på effektivitet :) Og det er det som er så skuffende med BMW, de skal lage renere motorer og da må rekkeseksern bort. MB og Audi beholder sine seksylindrede motorer og er like effektive som BMW sine nye kjedelig firere og det er for en merkeentusiast som meg, forferdelig trist :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten Saltkjelen, var det ikke snakk om en ny "mini" sekser til F01 da?

Joda, forholdsvis sikre kilder har bekreftet dette. Nå skal det sies at F01 730d i dag selges med 211hk (258hk som option) hvor pre-LCI kun ble solgt med 245hk. Om det er dette som menes med "baby" sekseren vet jeg dessverre ikke, men jeg tror nok ikke det. Den nye tre-sylindrede motoren omtales som "baby-six", så det er jo faktisk mulig at det kan være snakk om en slik en. Jeg tror imidlertid ikke at noe "oppsiktsvekkende" vil skje før neste generasjon 7 serie kommer på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I avdelingen for mindre interessante nyheter kan vi med hjelp fra AMS konstatere at den nye Porsche Cayenne Turbo S modellen nå kun er 0,1 sekund etter F10 M5 0-100 Km/t (4,4 vs. 4,5 sekunder). Cayenne Turbo S har med sine 550 HK en topphastighet på 283 Km/t. Som en liten kuriositet er Cayenne Turbo S også hurtigere 0-100 Km/t enn den nye innstegsmodellen i 991 programmet (911 Carrera)... :?

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... e-nagonsin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I avdelingen for mindre interessante nyheter kan vi med hjelp fra AMS konstatere at den nye Porsche Cayenne Turbo S modellen nå kun er 0,1 sekund etter F10 M5 0-100 Km/t (4,4 vs. 4,5 sekunder). Cayenne Turbo S har med sine 550 HK en topphastighet på 283 Km/t. Som en liten kuriositet er Cayenne Turbo S også hurtigere 0-100 Km/t enn den nye innstegsmodellen i 991 programmet (911 Carrera)... :?

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... e-nagonsin

Tja...synes ikke denne var så imponerende igrunn. X5M med sine 550 hk og "bare" 680 nm gjør 0-100 på 4,6 sekunder, denne modellen kom alt i 2009 og først nå kommer en konkurrent fra Porsche :wink: Så med sine 0,1 sekund kjappere 0-100 akslerasjon så entrer den pallen som verdens raskeste SUV(enn så lenge, BMW jobber med ny X5), en betegnelse som har tilhørt X5 i godt og vel 10 år nå 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en test av Cayenne GTS i Vi Menn eller hva det nå enn var nå nettopp. Under konkurrenter var X5M nevnt med teksten "Selv om den er et sekund raskere til hundre vil du ønske deg tilbake til Posrchen så fort du tar i rattet". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det er ikke til å glemme at folk flest ikke vet hva de har under panseret, noe de heller ikke ser poenget med å vite.

Folk flest er ikke opptatt av det som er under panseret, men folk flest som går å bruker rundt millonen og mere til på en luksus sedan som S-klasse bryr seg om dette.

Bare for å kommentere det, så tenkte jeg akkurat det samme som deg Fredrik. Faren min er i vei for å kjøpe en ny f10 530xd, og selgeren på Bavaria Oslo mener at de ikke selger 530 lenger etter 525 kom med x-drive. Vi spurte om ikke folk er interessert i sekseren, men han mente at folk er faktisk ikke det. De selger mange 525xd til rundt mill ferdig utstyrt, uten at folk mener det mangler to sylindre. Folk flest ser tydeligvis bare på hk. Selv om S-klasse og 7-serie er hakke over, så er det nok samme greie der. Tydelig bare vi bil-entusiaster som tenker noe særlig på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...synes ikke denne var så imponerende igrunn. X5M med sine 550 hk og "bare" 680 nm gjør 0-100 på 4,6 sekunder, denne modellen kom alt i 2009 og først nå kommer en konkurrent fra Porsche :wink: Så med sine 0,1 sekund kjappere 0-100 akslerasjon så entrer den pallen som verdens raskeste SUV(enn så lenge, BMW jobber med ny X5), en betegnelse som har tilhørt X5 i godt og vel 10 år nå 8)

Dette er vel ikke helt korrekt iom. at Porsche Cayenne Turbo kom allerede i 2002 (955). Den klarte med sine 450 HK 0-100 Km/t på 5,6 sekunder og hadde en topphastighet på 254 Km/t. Såvidt jeg vet var E53 X5 (2000-07) aldri i nærheten av slike ytelser.

I 2006 Kom den første Cayenne Turbo S modellen. Den hadde 520 HK og klarte 0-100 Km/t på 5,2 sekunder samt en topphastighet på 270 Km/t. BMW rotet på dette tidspunktet stadig rundt med E53 X5.

Høsten 2006 kom E70 X5, men først som 2010 modell kom X5 M med sine 555 HK. Den modellen klarer 0-100 Km/t på 4,7 sekunder og har en topphastighet på 250 Km/t. Porsches tilsvarende nye Cayenne Turbo (957) hadde 550 HK og klarte 0-100 Km/t på 4,8 sekunder samt en topphastighet på 280 Km/t.

I 2011 kom nok en ny Cayenne serie (958) og nå er Porsche altså klar med en ny Turbo S modell av denne. Effekten er stadig 550 HK, men 0-100 Km/t gjøres unna på 4,5 sekunder og topphastigheten er 283 Km/t. BMW´s tur/omgang ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å kommentere det, så tenkte jeg akkurat det samme som deg Fredrik. Faren min er i vei for å kjøpe en ny f10 530xd, og selgeren på Bavaria Oslo mener at de ikke selger 530 lenger etter 525 kom med x-drive. Vi spurte om ikke folk er interessert i sekseren, men han mente at folk er faktisk ikke det. De selger mange 525xd til rundt mill ferdig utstyrt, uten at folk mener det mangler to sylindre. Folk flest ser tydeligvis bare på hk. Selv om S-klasse og 7-serie er hakke over, så er det nok samme greie der. Tydelig bare vi bil-entusiaster som tenker noe særlig på det :P

Hmm, jeg snakket med en selger hos Sør Auto i Kr sand og han sa det stikk motsatte. De driver i hovedsak med import av nyere BMWer og han mente at det var 3,0 litern som var mest etterspurt blant kundene, spesiellt på F10. Mye mulig det er litt annerledes siden dette er bruktbiler.

Selgerne på Bavaria skjønner jeg meg ikke på, de selger bevisst ned når det kommer til motor. Jeg meldte min interesse på F30 328I på Bavaria, men likevel så endte jeg opp med prisoverslag på fullspekket 320d 184 hester. Han ville overhode ikke snakke om 328I, man trengte ikke en sånn motor her i landet og 320d var rask nok i masse vis osv :roll: synes det hele var veldig rart. Samme opplevde foreldrene min da de i 2007 kjøpte ny E60, fattern var ganske bestemt på 525d med de endte opp med en 520d med M-sport og heller godt utstyrt. Mengel på motor og litt bøs lyd har i alle år i følge fattern vært det negative med dems E60. M-sport ville de ikke ha i det hele tatt, særlig modern klager over at den er alt for hard å kjøre. Bilselgere har veldig stor påvirkningskraft og drar frem de beste argumenter, såpass et selv om opplyst kar som fattern begynner å tvile. Når er 5 serie med sekser blitt så dyr at å betale over millionen for en bil er uaktuellt for mine foreldres del, da får det heller bli med den nå aldrene E60en. Eller som fattern likevel trøster seg med "Jeg er blitt for gammel til mange sylindre og flere hundre hester" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke helt korrekt iom. at Porsche Cayenne Turbo kom allerede i 2002 (955). Den klarte med sine 450 HK 0-100 Km/t på 5,6 sekunder og hadde en topphastighet på 254 Km/t. Såvidt jeg vet var E53 X5 (2000-07) aldri i nærheten av slike ytelser.

I 2006 Kom den første Cayenne Turbo S modellen. Den hadde 520 HK og klarte 0-100 Km/t på 5,2 sekunder samt en topphastighet på 270 Km/t. BMW rotet på dette tidspunktet stadig rundt med E53 X5.

Høsten 2006 kom E70 X5, men først som 2010 modell kom X5 M med sine 555 HK. Den modellen klarer 0-100 Km/t på 4,7 sekunder og har en topphastighet på 250 Km/t. Porsches tilsvarende nye Cayenne Turbo (957) hadde 550 HK og klarte 0-100 Km/t på 4,8 sekunder samt en topphastighet på 280 Km/t.

I 2011 kom nok en ny Cayenne serie (958) og nå er Porsche altså klar med en ny Turbo S modell av denne. Effekten er stadig 550 HK, men 0-100 Km/t gjøres unna på 4,5 sekunder og topphastigheten er 283 Km/t. BMW´s tur/omgang ... :)

Da må jeg bare beklage at jeg kom med uriktige opplysninger, jeg var kanskje litt raskt ute med labben der. Hadde helt glemt at Cayenne kom som Turbo S tidligere også :oops: Men ang X5M så mener jeg bestemt at denne kom i 2009 og gjorde 0-100 på 4,6 sekunder samt en sperret toppfart på 250 km/t. Slike tall i en stor bil på nærmere 2,5 tonn er uansett imponerende uansett hvilket merke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i, men vektforskjellen på E70 X5M og Cayenne Turbo S (958) er faktisk ikke den største. 2380 Kg vs. 2215. I dette perspektivet forstår man bedre hvordan Porsche tar et tiendel av et sekund her og et annet tiendel av et sekund der. Dagens Cayenne Turbo S er uansett med sine 4,5 sekunder 0-100 Km/t seriøs hurtig til å være en SUV... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...