Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

awt: Hva er egentlig forskjell på facelift og prefacelift når det gjelder E87? Som du også kan se har jeg endret på trådens navn... takk for opplysningen... :)

flobben: Automatisk klimaanlegg er bare en electronisk controller/panel. Den kan evt. oppgraderes ved en senere anledning til ca. 15K. Sportsseter vel jeg ikke ha og heller ikke skinninteriør.

space: Danske biler er enten helt ribbet for utstyr eller prima vare... avhengig av hvor på den sosiale stigen man befinner seg. Klasseforskjellene i Danmark er store om ikke helt så store som f.eks i England. På den annen side er det mye utstyr man strengt tatt ikke behøver, men som for noen er kjekt å ha. Sportsstoler og skinninteriør er kjekt å ha for noen, men jeg vil ikke ha dette. Jeg kunne imidlertid godt tenke meg Xenonlys. Vet du om dette kan oppgraderes via BMW systemet for E87?... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke full oversikt, men den har nye fangere, nye lykter, et interiør som er litt oppgradert og ser generelt litt "freshere" ut. Har forstått det slik at interiøret i en facelift-bil er endel hakk bedre kontra tidligere. Av synlige ting får man en oppbevaringsluke på toppen av dashbordet om bilen ikke har navigasjon.

Ellers fant jeg disse artiklene:

2007 BMW 1 Series facelift: Official Press release & Photos

1-serie facelift: Tredørs og sprekere motorer

...fortsatt gramatisk ukorrekt, men hakket bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din 318d har gått langt og ganske smertefritt om jeg har forstått deg riktig, det mener jeg skyldes mye at det faktisk er du selv som har kjørt bilen mesteparten av disse kilomterene. Du vet hva som er byttet, tatt service på mens på en brukt bil som du viser til over her så er det andre personer inne i bildet som har kjørt og eiet bilen i en vesentlig periode.

Bil er dyrt i land som Danmark og Norge så å holde ett fornuftig bilregnskap er bare å gi opp så lenge man vil legge litt følelser i bilvalget. Jeg har kjørt mye E87 116I da jeg jobbet på Bavaria og det første jeg vil si et at bilen faktisk er dauere enn talla skulle tilsi, bensinforbruket er heller ikke det laveste til en bli med slik motor. Jeg tror absolutt at du vil oppleve din 318d som langt kvikkere og med mere drag, særlig i motorveihastighet. Synes ikke bilen egner seg så veldig til langkjøring heller, høyt turtall over 120 km/t og veldig lite effekt. Seter og sittestilling gjorde at man også får noe vondt i ryggen etter noen timer bak rattet, dette var dog standardseter.

Hmmm... dette var ikke en spesielt positiv beskrivelse av E87 116i med 115 HK. Er den virkelig så håpløs? Jeg ser at den har en 6-trinns gearkasse. Hvordan er denne gearkassen optimert? Har den tette steg mellom alle gearene eller er 6-gearet optimert for økonomisk kjøring (dvs. høyt gearet for norske/danske forhold)?

Jeg vil nødig kjøpe en helt ny bil. Gjør jeg det realiserer jeg tapet på E46´en. Det beste er om jeg kan finne en nyere BMW jeg liker uten at det er nødvendig å legge mer enn maksimalt 50K i mellom. På den måten vil jeg viderefører den lave kilometerkostnaden jeg har opparbeidet meg igjennom 10 år med E46´en. Alt avhenger av om jeg får den samme bruksverdien (les: nyttegleden) av en E87 116i som jeg har hatt med vår E46 318d Touring... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke full oversikt, men den har nye fangere, nye lykter, et interiør som er litt oppgradert og ser generelt litt "freshere" ut. Har forstått det slik at interiøret i en facelift-bil er endel hakk bedre kontra tidligere. Av synlige ting får man en oppbevaringsluke på toppen av dashbordet om bilen ikke har navigasjon.

Ellers fant jeg disse artiklene:

2007 BMW 1 Series facelift: Official Press release & Photos

1-serie facelift: Tredørs og sprekere motorer

...fortsatt gramatisk ukorrekt, men hakket bedre. :)

Nettopp... takk skal du ha... :)

Hehehe... jeg er jo litt påvirket av dansk og med riksmål i mente, ser det godt ut (som det heter på dansk)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... dette var ikke en spesielt positiv beskrivelse av E87 116i med 115 HK. Er den virkelig så håpløs? Jeg ser at den har en 6-trinns gearkasse. Hvordan er denne gearkassen optimert? Har den tette steg mellom alle gearene eller er 6-gearet optimert for økonomisk kjøring (dvs. høyt gearet for norske/danske forhold)?

Jeg vil nødig kjøpe en helt ny bil. Gjør jeg det realiserer jeg tapet på E46´en. Det beste er om jeg kan finne en nyere BMW jeg liker uten at det er nødvendig å legge mer enn maksimalt 50K i mellom. På den måten vil jeg viderefører den lave kilometerkostnaden jeg har opparbeidet meg igjennom 10 år med E46´en. Alt avhenger av om jeg får den samme bruksverdien (les: nyttegleden) av en E87 116i som jeg har hatt med vår E46 318d Touring... :)

Nå hadde nok jeg litt høye forventninger til 116i da, så hvordan man opplever denne bilen kan nok være inviduellt. Derfor der det vikig at man prøver produktet selv og gjør seg opp en egen mening :)

Jeg oppleved 116I som forholdsvis høyt giret, såpass at det går ut over bunndraget. Man holder helt greit følge med trafikken i både by og landevei men det er også det følte jeg. Bilen er god å kjøre og har veldig fin og presis styrefølelse, den har absolutt velkjente BMW kjøreegenskaper. Eneste var sittestilling og komforten i setene da, her var jeg ikke fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":1rn03bur]Ellers vil jeg jo si at de felgene er noe av det triste BMW har laget. Du finner finere 15" og 16" enn de der! (Ideelt sett, som vanlig, 19" men det er jo meg da :) )

Dette er jeg 100% enig i. E87 bør minst ha 17" felger... helst 18" felger... så der ligger det en ekstra kostnad. Jeg vurderer faktisk også å ettermontere sportsunderstel på bilen. De svingete landeveiene i distriktet er perfekte til 70-90 Km/t... såfremt bilen har et skikkelig understel. Selv med en standard E46 318d Touring kjører man fra det meste og da kan man bare tenke seg hva som skjer hvis man har en E87 med sportsunderstel. Joyride & Fahrfreude... i beste Nytern stil... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde nok jeg litt høye forventninger til 116i da, så hvordan man opplever denne bilen kan nok være inviduellt. Derfor der det vikig at man prøver produktet selv og gjør seg opp en egen mening :)

Jeg oppleved 116I som forholdsvis høyt giret, såpass at det går ut over bunndraget. Man holder helt greit følge med trafikken i både by og landevei men det er også det følte jeg. Bilen er god å kjøre og har veldig fin og presis styrefølelse, den har absolutt velkjente BMW kjøreegenskaper. Eneste var sittestilling og komforten i setene da, her var jeg ikke fornøyd.

Mine forventninger til E87 116i er ikke de største såfremt bruksverdien/nyttegleden er nogenlunde den samme som for vår gamle E46 318d Touring. Jeg vet godt at begge bilene er et stort kompromiss. På den annen side er mine totale bilkostnader minimale... og det er dette regnskapet jeg absolutt ikke vil ødelegge. E46´en har vært helt fantastisk pålitelig og dette nyter jeg økonomisk godt av idag. Qluet er hvordan jeg viderefører denne økonomiske fordelen.

Jeg er fullstendig oppmerksom på at årsaken til at vår E46 i den grad har vært såpass pålitelig er at jeg selv har hatt bilen hele tiden (minus de første 16K kilometerne). På den annen side var det først ved 200K kilometer at de store vedlikeholdskostnadene kom på E46´en (div. foringer, svinghjul, clutch etc.). Jeg synes derfor at 74K kilometer er innenfor en forsvarlig ramme hvis man først skal kjøpe en bruktbil. Den er ikke ny, men den er heller ikke slitt. Litt ekstra vedlikehold bør jeg imidlertid regne med fordi bilen samtidig også er fra 2006. Jeg vil imidlertid prøve å finne en facelift modell (2007) innenfor den samme økonomiske rammen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig også at du er en av de få som har hatt en W201 190E 2,6. Den må du gjerne fortelle litt mer om... gjerne med bilder også... :)

Jeg kjøpte denne i 2010. Forrige eier var en middelaldrende mann som hadde bilen i 14 år. Bilen hadde gått litt over 163k kilometer da jeg kjøpte den, og var i meget bra stand. Det var en svart 1990-modell Sportline med svart sportsinteriør, sportsunderstell og manuell girkasse, levert på 15" Lorinzer-felger. Jeg ble solgt ved første prøvekjøring, selv om jeg var skeptisk til å kjøpe en 20 år gammel bil. Denne gangen ble fornuften lagt til side. Det angret jeg ikke på. Ytelsene var kanskje ikke så imponerende, men rundt 9 sekunder fra 0-100 km/t kombinert med herlig sekserlyd ga meg likevel mye kjøreglede. Dessverre måtte den selges grunnet andre prioriteringer i fjor høst, men den gikk heldigivis til en entusiast. Vedkommende brydde seg ikke engang om å prøvekjøre den, siden han visste hvor spesiell den var. Jeg har lyst til å eie en 190E 2,6 igjen en eller annen dag; E30 325i er ikke like spesiell i mine øyne.

Kan se om jeg får lagt ut et par bilder etter hvert.

E87 har jeg sansen for, men nevnte eksemplar er en litt for traust utgave etter min sak. Med litt sprekere, men dog originale felger er derimot mye gjort. Multifunksjonsratt er også noe å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster har jo en 118d M-tech med 18" og den er knakende fin å kjøre. Følte meg hjemme med en gang.

18" ser egentlig veldig bra ut og den har jo også selvfølgelig M-tech-understell. Et sett replica BBS LM og noen senkefjører så er du i gang med 116i'en du har sett deg ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt viktig å understreke at hverken vår gamle E46 eller en evt. ny E87 handler om entusiastbiler. Dette er for oss rene bruksbiler, men samtidig et kompromiss som et alternativ til typiske alminnelige bruks/pendlerbiler (Golf, Passat, A4 etc.). Bilene går langt og derfor er totaløkonomien viktig. Jeg er imidlertid nok interessert i bilkjøring til at jeg heller vil kjøpe en billig BMW enn en tilsvarende dyr Audi. Audien er ikke dårlig, men BMW´en tilbyr langt større kjøreglede for de samme kronene... også selv om den bare er en 116i.

Jeg har nå kjørt dieselbiler i 16 år (dog med et lite opphold i 2001 med en E36 323i) og en bensinbil frister derfor stort. Jeg har som sagt ikke kjørt E87 116i med 115 HK og det kan selvfølgelig være at den blir for pinglete motormessig. Alternativt får jeg heller kikke på en 118i eller en 116i med 1995 cm2 motoren (2010). Det er en billig godbit i E87 sortimentet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":3t55beh2]Ellers vil jeg jo si at de felgene er noe av det triste BMW har laget. Du finner finere 15" og 16" enn de der! (Ideelt sett, som vanlig, 19" men det er jo meg da :) )

Dette er jeg 100% enig i. E87 bør minst ha 17" felger... helst 18" felger... så der ligger det en ekstra kostnad. Jeg vurderer faktisk også å ettermontere sportsunderstel på bilen. De svingete landeveiene i distriktet er perfekte til 70-90 Km/t... såfremt bilen har et skikkelig understel. Selv med en standard E46 318d Touring kjører man fra det meste og da kan man bare tenke seg hva som skjer hvis man har en E87 med sportsunderstel. Joyride & Fahrfreude... i beste Nytern stil... 8)

:lol::applause:

Er alltid godt å se at noen skjønner greia med ett noe "søkt" konsept. Jeg kjøpte min 2007 116i for å ha en billig/forutsigbar bil i noen år fremover. Min var også ribbet for utstyr, det eneste som talte til bilens fordel var at den var en facelift utgave.

Jeg var absolutt ikke forberedt på hva som ventet meg den dagen jeg hentet den, siden jeg bor ganske langt unna siviliserte strøk hadde jeg faktisk knapt sett en 1-serie i levende live (seriøst) og i mine øyne var den en slags mager trøst siden det var bestemt at nyere bil var veien å gå, men med ett rimelig begrenset budsjett.

Her er bilen etter noen dager i mitt eie, original.

IMAG0083.jpg

Jeg har vært innom mange forskjellige bilmerker så jeg vil på ingen måte kalle meg en merkefrik. Jeg har heller ingen interesse av å skryte av en bil som egentlig ikke er bra kun for å fremme eget ego. Min nøytrale dom over 116i er følgende:

+ Fantastiske kjøreegenskaper, selv med standard understell.

+ Motoren

+ Trygg/stabil

+ Gode lys selv med halogen

+ Underdogfaktoren, hva er vel bedre enn å kjøre forbi f.eks Lotus Elise, Mazda MX5 og Detomaso Pantera på bane i en konebil?

+ Driftsikkerhet (Her er jeg uenig med Fredrik_90, jeg kjøpte 1-serie nettopp fordi disse bilene har en usedvanlig god statistikk mht driftsikkerhet. 116i (N45N) er intet unntak, MEN en MÅ forsikre seg om at styreskinne til regkjede er byttet på garanti. Disse i v1 hadde en tendens til å knekke spesielt ved lavt turtall/kvelning av motor med registerras som følge.

- Bensinforbruk, kjørecomputeren min viser 0.87 i snitt. Sist nullstilt i April.

- Plass, dette er neppe noen bombe. Foran har man det svært godt, bak har man det ok når/hvis man først kommer seg inn.

- Noe "stumpete" originalunderstell, bytte av fjører kurerer dette.

- Altfor stort utvalg i morodeler (understellsdeler fra E9x M3 for å nevne noe) =P~

- Litt vel mye hardplast i interiør.

- Standardstolene mangler sidestøtte/lårstøtte

Nå har jeg levd med denne bilen i noen år, vi har på en måte vært på en reise sammen. Ting har skjedd både med bil og hverdag, men det som slår meg er at den vekker omsorgsinstinktet i meg. Den er så god mot meg, derfor klarer jeg ikke annet enn å gjengjelde tjenesten. Derav alle oppgraderinger og ett noe tullete pertentlig vedlikeholdsregime :lol:

Jeg bor 20mil unna nærmeste siviliserte sted, dermed blir det mye langkjøring i denne bilen. De som har kjørt RV3 vet hva dette innebærer, denne veien er i mine øyne en skamplett for Norge. Det er nå jeg kommer inn på det som overrasker meg mest med 1-serien;

selv med alle oppgraderingene den har fått lar den seg ikke knekke av denne veien. Tvert imot, den trives på dårlig underlag. Den har ett varmeapparat som gjør at jeg fint kan leve med at utetempen synker under -40. Den har ett ok stereoanlegg selvom man i kjipeste spec ikke får diskanter. Usedvanlig gode lys (halogen) gjør at jeg ikke blir sliten av lange turer i mørket. Motoren føles dessuten sterk ved lave turtall, den er ingen rakett men den har overraskende god trekkraft forholdene tatt i betraktning. 6-trinns kassa gjør at turtallet ikke blir altfor høyt/plagsomt i cruisehastighet.

Noe av grunnen til mitt forbruk på 0.87 skyldes nettopp det faktum at motoren trives med litt pisking. Jeg synes enda det er gøy å dra ut girene inntil fartsgrensa er oppnådd i denne bilen. Til å være en kjip bottom of the line 1.6 liter har den i mine øyne mye sjel. Lyden er heller ikke ille.

Nei, huff.. Nå ble jeg litt fanboy alikevel.. Jeg er egentlig innstilt på å _ikke_ like 1-serien min om dagen da den ligger for salg på Finn.

Skal jeg være helt ærlig med meg selv er de 500kr annonsen kostet rimelig bortkastet, jeg frykter at jeg ikke hadde solgt den om noen bød meg 10k over prisforlangende engang. :oops::lol:

IMG_4041.jpg

Mtp det lave mellomlegget sier jeg go for it, Fredrik! Ja, den bruker mer drivstoff og har dårligere plass men fordelene utveier ulempene i mine øyne.

Facelift innebærer forresten også 6-trinns kasse. Pre fl har 5-trinns. Sent i 2007 ble dessuten 1.6 literen byttet ut med en 2 liter. Denne er på papiret mer gjerrig på drivstoffet og endel sprekere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytern: Takk for et langt og skikkelig svar... 8)

Det du skriver om E87 116i er spot on i forhold til hva jeg forventer av bilen og jeg ble derfor ikke mindre interessert i et bytte av bil etter å ha lest ditt innlegg. Jeg tror helt klart at E87 kan være en god erstatning for en E46.

Jeg kikket litt på spesifikasjonene på E87 samt 3-seriene fra E46 tom. F30. Det ga noen interessante opplysninger når det gjelder akselavstanden som gir en god indikasjon på spesielt bakseteplassen. Det er faktisk mindre forskjell på akselavstanden mellom E46 og E87 (65 mm) enn det er mellom E46 og F30 (85 mm). Det er dermed nesten like stor forskjell på akselavstanden mellom E90 og F30 (50 mm) som det er mellom E46 og E87 (65 mm). Dagens 3-serie mangler kun 20 mm på å ha en like stor akselavstand som E39. F20 mangler ditto kun 35 mm på å ha en like stor akselavstand som E46.

Hvis man man vil ha en BMW som er nyere enn E46 og som stadig har nogenlunde kompakte mål er det faktisk kun E87 og F20 å velge mellom. Jeg vil hevde at E90 størrelsesmessig og komfortmessig har mer til felles med F30 enn den har med E46. F30 er uansett for stor til å være en kompakt 3-serie som vi kjenner konseptet.

Apropos RV3. Vi kjørte ofte denne veien hjem fra hytta på Ringebufjellet. Vi kjørte Friisvegen over fjellet til Atna og derfra sydover mot Oslo. En fin tur... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...