Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det litt interessante her er at folk nå faktisk har begynt å skrive hatmail og trusler under fullt navn. (facebook)

Tidligere har det vært forbeholdt fora hvor en kan skjule seg bak et brukernavn, og dermed være mer eller mindre anonym.

Således burde det være en grei sak for politiet å banke på døren hos disse tullingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius2002: Det var trist å høre om de uventede problemene med Mercedesen, men det behøver ikke å være så dyrt å reparere bilen hvis du finner et uavhengig verksted som du kan stole på. Det bør ikke koste mer enn rundt 4K + deler å skifte av toppakningen.

Først; jeg skal ikke argumentere med deg om hva skifte av toppakning bør koste, men det er et faktum at dette i Norge ofte koster mellom 10.000 og 20.000 kroner. Jeg har sett noen ganske stygge fakturaer på slike reparasjoner, ofte fra små, uavhengige verksteder med lav timepris. Ofte kan merkeverksteder falle mest gunstig ut, siden de har stor rutine på å gjøre spesifikke oppgaver. Derfor gir de også fastpris, noe mindre verksteder ikke våger gjøre. I tillegg har merkeverkstedene ofte gunstig prising rettet mot eiere av eldre biler (for å beholde disse som kunder) som gjør at det rett og slett er lønnsomt å utføre reparasjoner på merkeverkstedet. Konkrete eksempler er ting som bytte av registerreim (remember those?) eller bytte av klosser og skiver på alle fire hjul.

Når det gjelder rust på bremseskivene skyldes dette at de blir for lite brukt. Gjennomfør 6-7 skikkelige nedbremsinger 100-0 Km/t og jeg er sikker på at mesteparten av rusten er borte (iallefall nok til at den delen av EU-godkjenningen aksepteres).

Hvordan oppdaget de forresten på EU-kontrollen at det var lekkasje i toppakningen?... :?

Rust på bremseskiver er en gjenganger på PKK. Dette er forholdsvis enkelt å oppdage på egenhånd, og dersom man har rustne skiver, er nedbremsinger som beskrevet over et utmerket råd.

Jeg deler også din forundring over lekkasje i toppakning som ankepunkt ved en PKK...

Høres ut som en ganske stor lekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sitter ofte i heimen å diskuterer og har lyst på en gammel veteran å ha stående. Tenker da mest på Golf Mk1 GTI med Pirelli-felgene(bildet) eller en gammel VW-bus med typisk rød og hvit farge, prosjektbil med andre ord. Men inntil videre har vi ikke plass, men en dag så skjer det kanskje.

[ Bilde ]

Tøft. Golf I har aldri helt fanget min oppmerksomhet som klassiker - kanskje er den for ny og moderne den dag i dag.

Likevel, flott at noen samler på dem. Vet faktisk om enkelte som har hagen full. Noe med at delebil 1 og delebil 2 hadde stort sett de samme feilene som Golfen man hadde til å begynne med... ;)

Rådet bør vel derfor bli å kjøpe den beste bilen man kommer over.

Dessuten: Man kan aldri få for mye garasjeplass. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kostet på nye bremseskiver/klosser og bremseslanger rundt om. Det var vel lurt, jeg bremser mest på girene jeg, så er vel derfor bremsene har rustet slik som de har gjort. Angående toppakning-lekkasjen ska jeg gjøre det selv i helgen. Learn by doing. Verkstedet som tok EU-kontroll skulle ha 10000,- for jobben og de blir sett på som billige her i byen.

Tøft. Golf I har aldri helt fanget min oppmerksomhet som klassiker - kanskje er den for ny og moderne den dag i dag.

Likevel, flott at noen samler på dem. Vet faktisk om enkelte som har hagen full. Noe med at delebil 1 og delebil 2 hadde stort sett de samme feilene som Golfen man hadde til å begynne med... ;)

Rådet bør vel derfor bli å kjøpe den beste bilen man kommer over.

Dessuten: Man kan aldri få for mye garasjeplass. :)

Den er kanskje for ny som du sier, men likevel synes jeg den er en tøff liten krabat i likhet med Audi 50 som senere ble VW Polo(jeg liker Audi-versjonen best). Som jeg også nevnte er VW Bus også noe som blir diskutert. De er råtøffe. Når det kommer til BMW er 2002 turbo med på diskusjonen den også, men dette har vel med hva familien er oppvokst med. Ingen har vært BMW fanatikere, her har det gått i VW, Audi og Mercedes siden 1960 engang, da er det naturlig at en ønsket veteran blir deretter.

boxyourselfin.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først; jeg skal ikke argumentere med deg om hva skifte av toppakning bør koste, men det er et faktum at dette i Norge ofte koster mellom 10.000 og 20.000 kroner.

Jeg gikk litt feil av tiden på verbet/utsagnsordet der... jeg mente "burde"... underforstått at jeg var overrasket over den prisen Marius antydet at det ville koste å skifte toppakning. Det er vel heller jeg som ikke skal argumentere med deg eller noen andre om hva denne jobben koster i Norge. Jeg bare registrerer at det koster under en 1/3 av den norske prisen å få gjort denne jobben her i Danmark, men dette hjelper dessverre ikke Marius.

Marius2002: Bare en liten digresjon i forhold til 70-talls Volkswagen modeller. Jeg nevnte Porsche 924 som mitt tips i forhold til en relativt billig kommende klassiker og den modellen var faktisk til å begynne med en VW... det såkalte prosjekt EA 425. Porsche var imidlertid hentet inn som samarbeidspartner i forbindelse med teknisk assistanse (i likhet med forgjengeren VW/Porsche 914 eller populært "Volksporsche"), men da VW pga. oljekrisen i 1973/74 valgte å trekke seg fra prosjektet ble rollene byttet om. Prosjekt EA 425 ble til Porsche Type 924, men stadig tungt basert på VW´s delebank samt Audi´s fabrikksfasiliteter i Neckarsulm.

Motoren (EA831) ble hentet fra VW LT Van (dog relativt kraftig oppgradert fra 75 til 125 HK), gearkassen og bremsene er fra Audi 100, forstillingen er fra Golf I, torsjonsfjæringen bak fra Boble 1302, det elektriske anlegget med alt fra knapper og visere til lys er fra VW og det meste av løse deler i interiøret er fra Golf I. Designet er imidlertid unikt Porsche og signert nederlenderen Harm Lagaay som også er ansvarlig for designet på bl.a Porsche Boxster/Cayman, Cayenne, 964, 993, 996, 997 og BMW Z1... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius2002: Bare en liten digresjon i forhold til 70-talls Volkswagen modeller. Jeg nevnte Porsche 924 som mitt tips i forhold til en relativt billig kommende klassiker og den modellen var faktisk til å begynne med en VW... det såkalte prosjekt EA 425. Porsche var imidlertid hentet inn som samarbeidspartner i forbindelse med teknisk assistanse (i likhet med forgjengeren VW/Porsche 914 eller populært "Volksporsche"), men da VW pga. oljekrisen i 1973/74 valgte å trekke seg fra prosjektet ble rollene byttet om. Prosjekt EA 425 ble til Porsche Type 924, men stadig tungt basert på VW´s delebank samt Audi´s fabrikksfasiliteter i Neckarsulm.

Motoren (EA831) ble hentet fra VW LT Van (dog relativt kraftig oppgradert fra 75 til 125 HK), gearkassen og bremsene er fra Audi 100, forstillingen er fra Golf I, torsjonsfjæringen bak fra Boble 1302, det elektriske anlegget med alt fra knapper og visere til lys er fra VW og det meste av løse deler i interiøret er fra Golf I. Designet er imidlertid unikt Porsche og signert nederlenderen Harm Lagaay som også er ansvarlig for designet på bl.a Porsche Boxster/Cayman, Cayenne, 964, 993, 996, 997 og BMW Z1... :)

Dette er kult! Nå er ikke 924 en Porsche som blir snakket om her i gården, heller 911 som virkelig er en drømmebil. Men denne blir fort for dyr. Prisen av en fin 911 og familiens dagligbil(A4 Allroad) blir fort tilsvarende en pent brukt A7 eller Panamera, da er det igjen snakk om det er vits? Når jeg sier familiens er det min far og mor sin bil, da vi snakker om å spleise på et slikt veteran-prosjekt. Mercedesen min er kanskje verdt kun felgene på 911en.

Kom over en meget pen Golf mk1 GTI på mobile.de, den har riktige felger, riktig antall lys i fronten og ikke minst stilig interiør, ser at prisen på Mk1 GTI har steget drastisk de siste årene:

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw ... LSO_EXPORT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om inspirerende tråd :) Jeg har og sett litt til dette med trakkasering av deg og det syns jeg er trasig, men bak en data så blir enkelte veldig tøffe, men in real life så er det overhode ikke sikkert at de hadde oppført seg på samme vis ;) Stå på Fredrik du har lært meg mye og jeg oppfatter deg som en av de mest saklige og ryddige forumbrukerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for hyggelige ord når det gjelder tråden. Jeg får heldigvis veldig god hjelp av andre forumbrukere når det gjelder innholdet (ingen nevnt ingen glemt)... 8)

Den nye Mercedes-Benz A 45 AMG har fått klarsignal. Som tidligere annonsert får den en turbofirer på to liter som yter intet mindre enn 360 HK og 450 Nm. 0-100 Km/t går løs på 4,6 sekunder og topphastigheten blir begrenset til 250 Km/t. Jeg synes at den ser ganske sexy ut med sorte 19" felger og røde bremsekalipere. Modellen markedsføres som en direkte konkurrent til F20 M135i... :)

http://germancarscene.com/2013/02/13/me ... -surfaces/

http://www.youtube.com/watch?v=xkxEL64x ... r_embedded

huqec5qv0zhmvr48rhuw.jpg

z0pekhucfwq9qgmlymyi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare registrerer at det koster under en 1/3 av den norske prisen å få gjort denne jobben her i Danmark, men dette hjelper dessverre ikke Marius.

Jeg har lurt litt på hvorfor ting blir så mye dyrere i Norge enn i andre høykostland.

Så langt har jeg mistenkt at noe av årsaken er Eldorado-syndromet. (Dvs. finn gull (les: olje) = alt blir dyrt.)

Dette ser også til å føre til en oppfatning at biler skal brukes, men ikke nødvendigvis vedlikeholdes. Når så bilen tilslutt repareres, blir anslaget fra verkstedet så høy at kondemnering blir like aktuelt - hvis ikke eieren er har kjøpt Haynes-manualen og er klar til å bruke den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke 924 en Porsche som blir snakket om her i gården, heller 911 som virkelig er en drømmebil. Men denne blir fort for dyr. Prisen av en fin 911 og familiens dagligbil(A4 Allroad) blir fort tilsvarende en pent brukt A7 eller Panamera, da er det igjen snakk om det er vits? Når jeg sier familiens er det min far og mor sin bil, da vi snakker om å spleise på et slikt veteran-prosjekt. Mercedesen min er kanskje verdt kun felgene på 911en.

Men behøver egentlig en bra 911 å bli så dyr? Siden du snakker om 911 i samme åndedrag som Golf I og Splittbuss, antar jeg en veteranregistrert 911 er aktuell. Disse er overraskende overkommelige, og du bør også ta med i betraktningen at disse holder seg veldig bra i pris. Sammenlign dette med en Panamera eller A7, og du vil få helt forskjellige regnestykker hvis du ønsker å selge igjen etter fem år. En klassisk bil er også en enklere konstruksjon, som er mindre utsatt for feil som krever dyre utbedringer.

Og apropos dyr bil, du får ikke så veldig mange slike for prisen av en 911: ;)

3f6eoh55iq2lervd17iw.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke 924 en Porsche som blir snakket om her i gården, heller 911 som virkelig er en drømmebil. Men denne blir fort for dyr. Prisen av en fin 911 og familiens dagligbil(A4 Allroad) blir fort tilsvarende en pent brukt A7 eller Panamera, da er det igjen snakk om det er vits? Når jeg sier familiens er det min far og mor sin bil, da vi snakker om å spleise på et slikt veteran-prosjekt. Mercedesen min er kanskje verdt kun felgene på 911en.

Men behøver egentlig en bra 911 å bli så dyr? Siden du snakker om 911 i samme åndedrag som Golf I og Splittbuss, antar jeg en veteranregistrert 911 er aktuell. Disse er overraskende overkommelige, og du bør også ta med i betraktningen at disse holder seg veldig bra i pris. Sammenlign dette med en Panamera eller A7, og du vil få helt forskjellige regnestykker hvis du ønsker å selge igjen etter fem år. En klassisk bil er også en enklere konstruksjon, som er mindre utsatt for feil som krever dyre utbedringer.

Og apropos dyr bil, du får ikke så veldig mange slike for prisen av en 911: ;)

[ Bilde ]

Jess, nå er ikke Panamera eller A7 akutuelt, men det var for å sette hele opplegget i perspektiv. Veteranregistrert 911 var det jeg tenkte på ja, eller en 80-talls 911... Som sagt sliter vi med gårdsplass enda, så det blir nok utsatt noen år om jeg skal være realist. Men en dag så blir det nok. Mest sannsynlig Golf mk1 eller VW Bus.

1973-porsche-911T.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...