Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

RUF CTR (Gruppe C Turbo Ruf) har de fleste hørt om, men hva slags 911 monster var/er egentlig "Yellowbird"?

Den kom på markedet i 1987 og er derfor basert på den såkalte G-serien når det gjelder 911 (1973-89). Utgangspunktet var en 1210 Kg tung standard 911 Carrera 3.2 som med sin 3164 cm3 luftkjølte boxersekser hadde en effekt på 231 HK ved 5900 rpm og 284 Nm ved 4800 rpm. Dette var nok til at den klarte 0-100 km/t på 6,1 sekunder og en topphastighet på 245 Km/t.

Yellowbird er 200 Kg lettere pga. dører, skjermer og panser i aluminium. Motoren er boret opp til 3367 cm3 og kombinert med et par store turboladere havnet effekten på 469 HK ved 5950 rpm og 553 Nm ved 5100 rpm. 0-100 Km/t går løs på 4,1 sekunder, 0-200 Km/t klarer den på 11,6 sekunder og topphastigheten er 340 Km/t. Ergo var den på papiret nøyaktig like hurtig som Ferrari F40, men Yellowbird hadde en høyere topphastighet og var mange ganger så spektakulær... :P

Flere medier melder idag at Ruf Automobile GmbH er solgt til Lotus F1 Team Ltd, et selskap under Genii Capital som er basert i Luxemburg. Genii Capital er mest kjent for ulike investeringer spesielt rettet mot de såkalte BRIK-landene (Brasil, Russland, India og Kina), men nå utvider de åpenbart fokuset til mer tradisjonelle markeder.

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... tunern-ruf

e8uh2id28wqo9e85n10k.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":guv388p0]Gud, så deilig den nye F-type er/blir...

Harry Metcalfe tester to ferdige prototyper (V6 og V8) av den nye Jaguar F-Type. Dette blir meget bra og en helt annen tilgang til sportsbilkonseptet enn f.eks BMW´s 6-serie... :)

2013+Jaguar+F-Type+24.jpg

Jaguar-F-Type-rear-three-quarter.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den er faktisk ganske rå den nye Jaguaren der, med V6er bensin så snakkes det om en Norsk pris på rundt 1,1 mill. Fortsatt mye penger med ikke allverden for en slik type bil, kommer nok til å rulle noen slike rundt på beste vestkant i årene fremover :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... den nye F-Type blir nok populær i de kretser. Det blir helt sikkert også den nye Audi S8. Her er Csaba Csere med nok en genial biltest. Han er virkelig noe av det mest opplyste innenfor biljournalistikk jeg har opplevd på lang tid... 8)

Interiøret i denne Audien er forøvrig også noe av det mest elegante og sobre jeg har sett. Audi er uten tvil den aller beste bilprodusenten idag til å bygge skikkelige interiører. Jeg har ikke fått den samme vil ha følelsen siden Mercedes-Benz W126 var i produksjon... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":11lyv2kl]Gud, så deilig den nye F-type er/blir...

Harry Metcalfe tester to ferdige prototyper (V6 og V8) av den nye Jaguar F-Type. Dette blir meget bra og en helt annen tilgang til sportsbilkonseptet enn f.eks BMW´s 6-serie... :)

[ Bilde ]

[ Bilde ]

Men 6 serien er jo ikke konkurrent til denne Fredrik..

Z4 er mer nærliggende!

6 serie er jo mer GT enn agil og sportslig, til det er den for stor og tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan diskuteres og jeg er faktisk ikke sikker. F-Type har en akselavstand på 2622 mm, F13 ditto 2779 mm og E89 en akselavstand på 2496. F-Type plasserer seg derfor størrelsesmessig midt i mellom F13 og E89. Harry Metcalfe sammenlignet spesielt F-Type med V8 med Porsche 911, men dette virker litt vel optimistisk med tanke på at 991 har en akselavstand på 2450 mm. 911 er stadig en temmelig liten bil selv om den har blitt større med årene.

Akselavstanden gir normalt et hint om hvor stor plass som er satt av til passasjerene samt er en generell målestokk på hvor dynamisk et chassis vil være med fokus på sportslige kjøreegenskaper. Med tanke på den relativt lange akselavstanden på E89 har du derfor et poeng. Jaguar F-Type skal nok helt sikkert bite fra seg, men jeg tror ikke at Porsches ingeniører behøver å ligge søvnløse om natten med det aller første. Det skal bli spennende å se hva F-Type kan når den er ferdig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hvor F-klassen hører hjemme. Jeg ville satt den i samme klasse som Aston Martin v8 vantage. Av mer normale biler er vel kanskje z4 nærmere enn 6-serie? For med 6-serie er vi inne på Mercedes SL, og jeg ville ikke sammenlignet F-type med SL tror jeg.

Hva med noe unikt til kontoret, eller gutterommet: En Porsche 917 gasspedal?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=39831920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre japanske bilmerker fra storhetstiden rundt spesielt slutten av 60-årene og hele 70-tallet har aldri hatt min store interesse, men dette betyr selvfølgelig ikke at japanerne ikke hadde noe interessant å by på i denne perioden. Alle har hørt om Datsun 240Z, men få har kjørt modellen eller andre japanske klassikere for den saks skyld. Denne tråden handler jo om bilinteresse i en temmelig bred forstand og det er derfor på tide at japanerne også får litt fokus... :)

Jay Leno... som er en av mine helt store forbilder når det gjelder interesse for biler... har et par japanske klassikere i sin store samling inkl. den ganske sofistikerte Mazda Cosmo 110S med wankelmotor. I dette innslaget presenterer han Datsun 510 (som imidlertid ikke er hans egen) og du verden så cool den er idag med de rette modsene. Det er temmelig imponerende at denne modellen kom med uavhengig fjæring på samtlige hjul i 1971. Som Jay forteller ble den da også veldig populær som banebil. Jeg liker også den spesielle coaten eieren har påført i motorrommet og i bagasjerommet... en flott finish. De bygger dessverre ikke slike biler idag, men som bilentusaster bør vi nyte hvor enkelt og fokusert tingene var for snart 50 år siden... :P

uzdpo2h2kat52g12ng8i.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To medlemmer (bl.a en moderator) av det dedikerte Porscheforumet www.rennlist.com har spottet en nesten ferdig prototype på den nye 911 GT3 basert på 991 modellen. De forteller i et innlegg i forumet at den nye GT3´en får en variant av den nye 3,8 liter B6 motoren som trolig kommer til å yte rundt 500 HK uten ladeluft. Som bildene viser er motoren rødmerket først ved respektable 9000 rpm. Bilen får også Porsches geniale PDK gearkasse i motsetning til 997 GT3 som kun hadde manuell gearkasse som standard.

Bilen er testet til 7:30 (knapt 2,5 sekunder etter Pagani Zonda F Clubsport som har 602 HK) rundt Nordschleife og dette er temmelig imponerende, men tiden vil nok bli bedre når den testes på ordentlig når den er ferdig utviklet. 997 GT3 har en offisiell tid rundt Nordschleife på 7:42. 991 GT3 vil komme som widebody a la 997 C4... :P

rxb6ahngf3abxja10ulc.jpg

o0wuw5dwdn0ev5390zu4.jpg

ejhj9foll7jli43it686.jpg

En artig reklame for den nye 4-serien... griselekker... 8)

http://www.youtube.com/watch?v=vZolmUD2 ... r_embedded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.... den nye 4-serien blir en skikkelig "vil ha" bil og den bør ha en sekser som du påpeker. Det er lenge siden jeg har følt en slik lyst på en ny BMW (siste gang var med E85 Z4). BMW har flere fine modeller som f.eks F14 Gran Coupé, men dette er ikke en bil jeg selv ville ha kjøpt. Den nye 4-serien derimot.... 8)

Over til noe helt annet. Jeg har tidligere postet denne filmen fra El Camino del Rey i Spania, men nå som våren snart står for døren føler jeg for å poste den igjen. Kult landskap, kul filming og fin musikk. Synd fotografen døde på "jobb" i 2011... RIP... Daniel Ahnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To medlemmer (bl.a en moderator) av det dedikerte Porscheforumet www.rennlist.com har spottet en nesten ferdig prototype på den nye 911 GT3 basert på 991 modellen. De forteller i et innlegg i forumet at den nye GT3´en får en variant av den nye 3,8 liter B6 motoren som trolig kommer til å yte rundt 500 HK uten ladeluft. Som bildene viser er motoren rødmerket først ved respektable 9000 rpm. Bilen får også Porsches geniale PDK gearkasse i motsetning til 997 GT3 som kun hadde manuell gearkasse som standard.

Bilen er testet til 7:30 (knapt 2,5 sekunder etter Pagani Zonda F Clubsport som har 602 HK) rundt Nordschleife og dette er temmelig imponerende, men tiden vil nok bli bedre når den testes på ordentlig når den er ferdig utviklet. 997 GT3 har en offisiell tid rundt Nordschleife på 7:42. 991 GT3 vil komme som widebody a la 997 C4... :P

Den blir grom den 991 GT3en, men at PDK kassen er genial er jeg ikke helt enig. Sammenlikner man en 997 PDK og en 997 GT3 manuell, ville jeg 10 ganger heller gått for manuell kasse. PDKen er masete og ruser seg opp når man skal rygge på f.eks en parkeringsplass. Porsche har ikke enda fått til en PDK kasse som fungerer sømløst. Panameras PDK er bare enda verre. Den starter i andre gir og ruser seg opp noe helt vanvittig når man setter bilen igang. Men dette er selvfølgelig kun min mening. Kan jo håpe de har forbedret dette på nye GT3, for 991 carrera S er i samme gata. Ferraris dobbelklutch kasser er de som fungerer best for øyeblikket, en fryd å gire og sette igang med. De er jo laget av den Tyske produsenten Getrag.

Ikke for å pirke for mye, men min favoritt bil er Pagani. Så må opplyse litt her :D Zonda F har 602hk som skrevet, men som Clubsport versjon har den 650hk. Så vidt jeg vet finnes det ikke en eneste vanlig versjon igjen, da alle er produsert eller oppgradert til Clubsport. Den har også kjørt 7:24 med VLN føreren Marc Basseng bak spakene. Dette begynner jo også å bli en gammel Zonda versjon, vil tro den nyeste Zonda RS vil kjøre vesentlig raskere rundt grønne helvete :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...