Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Hvorfor ble de tatt ut pga blandt annet 9/11? Concorde utgjør vel ikke noe større fare enn hvilket som helst annet kommersielt rutefly?

Synd at disse ikke flyr lenger! :)

Dette flyet har fasinert meg, så jeg leste meg litt opp på det for en stund siden. Først og fremst så var det vel flystyrten i 2000 som gjorde folk skeptisk til flyet, selv om det igrunn ikke hadde noe med selve flytypen å gjøre. På godt norsk så var det maks uflaks. Det var en kjedereaksjon av skader som førte til tap av motorkraft, utløst av noe metall fra et fly som hadde tatt av før concorden. Før dette hadde concorden en dødlighet på 0. Statistisk sett vil det nok i dag fortsatt være i toppen blant de sikreste flyene gjennom tidene.

Jeg mener å huske at det var noe nevnverdig med concorde en 11. september 2001, men direkte knyttet til terrorhandlingen var det nok ikke. Uten at jeg skal si noe sikkert, så tror jeg det generelt var en kombinasjon av dårlig passasjerantall fra før og en generell passasjernedgang for flytrafikken etter 9/11 som satte siste spiker i kista. Så det er ikke at det på noen måte var mer utsatt enn andre fly som var grunnen. Teknologien i flyene var også 30 år gammel, så det var vel i bunn og grunn naturlig at de etterhvert ble tatt ut av rutetrafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Concorde har alltid fascinert meg også. Jeg vokste opp med at flyet var state of the art innen kommersiell flytrafikk og jeg er stadig lei meg for at jeg ikke fikk rotet meg til å fly med flyet. Jeg hadde sjansen og burde i det minste ha tatt turen London-New York eller den andre veien. Jeg har imidlertid sett flyet "live" flere ganger da det var operativt og selv det var litt av et syn. Første gangen kom jeg selv ut av en Boeing 747 og kunne se ned på en Concorde som sto parkert et par gater bortenfor. Jeg trodde først at det var et slags jagerfly pga. den relativt lille størrelsen (iallefall sammenlignet med Jumbojet´en bak meg), men jeg innså hurtig at det var en Concorde. Det interessante i denne sammenhengen er jo at Concorde langt på vei var et jagerfly med plass til passasjerer.

Jeg tror ikke at terroren 11 september 2001 hadde en direkte innvirkning på hvorfor flytrafikken med Concorde ble lagt ned. Årsaken er nok heller, som Adivass er inne på, indirekte ved at et allerede dårlig forretningsgrunnlag ble enda dårligere da folk i en periode ikke turte å fly transatlantisk.

Concorde ble forøvrig relativt kraftig oppgradert etter den tragiske ulykken utenfor Paris i 2000 og fikk bl.a helt nyutviklede dekk som bedre kunne klare de belastninger Concorde var utsatt for. Rent teknisk og sikkerhetsmessig var det derfor ingen grunn til å trekke flyet ut av kommersiell rutetrafikk. Rekorden mellom Heathrow og JFK i New York ble forøvrig satt på min bursdag den 7 februar 1996. 2 timer og 52 minutter og 59 sekunder var den hurtigste turen flyet tok over Atlanterhavet... :)

Litt mer goodies fra Sinsheim... Adolf Hitler´s Mercedes-Benz W150 770K "Großer Mercedes Panzerwagen" og ditto Hermann Göring´s Mercedes-Benz W150 770K Limousine. Denne Mercedes-Benz modellen (mrk.II av W150) hadde en rekkeåtter på 7655 cm3 som med kompressor ytet 230 HK ved 3200 rpm. Vekten var ca. 4,8 tonn og topphastigheten var iht. Mercedes-Benz 180 Km/t. Bensinforbruket var oppgitt til 3,8 liter/mil så det er ikke så merkelig at bensintanken var på hele 300 liter. Totalt 88 stk. W150 ble produsert.

3v88p8k39v7ku2os1wqn.jpg

3gzn29y0koj83iyckz6o.jpg

jlej3agcnhup3x9j2ba5.jpg

zznc9ck5szk7m7suw0bc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe.... Chris Harris is The Man. Jeg er imidlertid litt overrasket over at graden av manipulasjon på dette nivået i bilindustrien er såpass ille. Jeg har ingen grunn til å tvile på Chris' påstander så jeg går ut fra at han har rett. Jeg har imidlertid sett et par presseintervjuer på nettet med høyere officials fra Ferrari og jeg er ikke spesielt imponert. De har helt klart ingen bestemt og fastlagt mediestrategi og jeg tviler derfor på at de forstår hvor kraftig internett er som verktøy i dagens mediesamfunn.

Jeg gremmes derfor hvis bare en brøkdel av påstandene Chris Harris kommer med vedr. Ferrari er korrekte (og det er de nok). Dette fortjener hverken Ferrari som bilmerke og i langt mindre grad entusiastiske kunder som har kjøpt de fabelaktige bilene. Fabelaktige er de tross alt selv om Ferrari har pyntet på tallenene (sammenligningen med John Holmes' rod er kul) og en Porsche 911 GT2 eller en 911 GT3 RS i realiteten kjører rassen av en 458 Italia.

Dagens helt er utvilsomt Chris Harris... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal si noe sikkert, så tror jeg det generelt var en kombinasjon av dårlig passasjerantall fra før og en generell passasjernedgang for flytrafikken etter 9/11 som satte siste spiker i kista. Så det er ikke at det på noen måte var mer utsatt enn andre fly som var grunnen.

I praksis var flytypen utsatt på den måten at billetter med Concorde var dyre, og etter at prisene på flyreiser generelt ble lavere etter 11. september, var Concorde sårbare for konkurranse fra reiser med andre flytyper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. Honda har den tradisjonelle oppfatningen av merket vært at de er en like stor motor og teknologiorientert bilprodusent som BMW. Honda utviklet bl.a deres første komplette F1 bil allerede i 1964. Honda har også annonsert at de vil levere F1 motorer til McLaren i forbindelse med 2015 sesongen. Mye av den gjengse oppfatningen av Honda som Japans pendant til BMW ble etablert på 80-tallet med modeller som Prelude, Accord, Civic og CR-X.

Dette kan synes litt merkelig idag, men de som husker Hasco Motor AS og ildsjelen Hanne Skotvedt vet at hun i Norge klarte å etablere Honda som en seriøs konkurrent til bl.a BMW. Situasjonen var ikke ulik i mange andre land også. Honda var virkelig stort på 80-tallet og utviklingen ble fulgt opp med bl.a NSX som var en ekstremt sofistikert og kompetent sportsbil.

Apropos Honda NSX (New Sportscar eXperimental)... Motor Trend intervjuer Ted Klaus (Global Development Chief, Honda/Acura) om den nye NSX modellen som kommer i 2015... :)

Mike Spinelli (Afterdrive) filosoferer litt rundt sammenhengen mellom Honda NSX, Ferrari 348, McLaren formel 1 biler med Honda motor, Gordon Murray, McLaren F1 og den nye NSX som kommer om et år eller to samt om hvorfor man burde kjøpe en original NSX nå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal si noe sikkert, så tror jeg det generelt var en kombinasjon av dårlig passasjerantall fra før og en generell passasjernedgang for flytrafikken etter 9/11 som satte siste spiker i kista. Så det er ikke at det på noen måte var mer utsatt enn andre fly som var grunnen.

I praksis var flytypen utsatt på den måten at billetter med Concorde var dyre, og etter at prisene på flyreiser generelt ble lavere etter 11. september, var Concorde sårbare for konkurranse fra reiser med andre flytyper. :)

Ja, kombinasjonen få seter pr tur, og et generelt betydelig høyere drivstoffforbruk enn andre større og mer moderne fly, gjorde sitt til at det ikke lønte seg dessverre.

En av mange områder hvor verden blir mer kjedelig og mer grå, synd!

Nå er verden preget av pregløse objekter uten store yver, ikke som 60 årene akkurat, det jævla miljøhysteriet!

Skal jeg ha meg F11, blir det 523i, orker ikke mer I4 diesel mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne er helt klart på sporet igjen når det gjelder biler og spesielt Cadillac (CTS-V og ATS) viser at det ikke er umulig å kjempe mot den tyske overmakten. De har et par modeller som på nær et par mindre detaljer nesten er der opp blandt de beste tyskerne (les: 3-serien og C-klassen). Når det gjelder buck for the bang i relasjon til value for money (for å bruke gode norske uttrykk) kan man argumentere for at amerikanerne ganske enkelt bare har funnet seg selv igjen. Det var jo nettopp store motorer, god plass og mye utstyr i en innpakning til en relativt overkommelig pris (iallefall i statene) som gjorde amcars til et begrep på 50, 60 og deler av 70-tallet.

Motor trend´s Carlos Lago kjører den nye Chevrolet Corvette Stingray Z51. Denne modellen representerer uten tvil en fantastisk utvikling på et gammelt konsept. Kjøreegenskapene er imponerende og V8 motoren har en fantastisk styrke og karakter. Legg også merke til den 7-trinns manuelle gearkassen og hvor hurtig den er. Slikt ser man nesten aldri i Europa lenger (bortsett fra Porsche 911). Designet innvendig og utvendig er tradisjonelt, men på en langt mer moderne og effektiv måte enn tidligere. Kvaliteten på interiøret ser også endelig ut til å være nogenlunde on par med hva man kan forvente i 2013. Amerikanerne er helt klart på vei fremover igjen når det gjelder biler... :)

Apropos den aktuelle diskusjonen vedr. Dubai i tulletråden så er denne artikkelen i den seriøse britiske avisen The Independent interessant. Mye av det som står i artikkelen er kjent blandt folk flest (f.eks at landet er et diktatur og at slavearbeide for alle praktiske formål er legalt), men kanskje ikke graden og omfanget av tragediene som befinner seg bak de påkostede kulissene.

Mest interessant for oss nordmenn er det kanskje at man ikke kan gå konkurs i Dubai... hverken med et firma eller personlig. Dette betyr at man automatisk får utreiseforbud og ryker i fengsel hvis man er økonomisk insolvent.

http://www.independent.co.uk/voices/com ... 64368.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Top Ten Cool Cars" varierer med interesse og dagsform, men her er iallefall mine favoritter idag... :P

BMW E9 3.0 CSL "Batmobile" anno 1973

2a2rk6ekvhs73dbfs46l.jpg

Porsche 911 Carrera RSR Turbo 2,1 anno 1974

1blk1bi5j0ymzgzd20hd.jpg

Lotus Esprit S1 anno 1976

dzzbkz2mjh6m23w3hzf1.jpg

Porsche 928 anno 1978

m6yqh3wq878mh00sct4o.jpg

BMW E30 325i Convertible anno 1986

ohqcwj6azcu6m596omnu.jpg

Volkswagen Golf GTI 16V anno 1986

cirkb683uihx498in09u.jpg

Ferrari 400i anno 1979

spai165v3aniq1qirso3.jpg

Jaguar XJ Series 1 anno 1968

udmx3yedo6rqkppm2pjm.jpg

Alpine A110 anno 1962

6fyxgh5t258biucyu8uz.jpg

BMW E85 Z4 anno 2002

5qx7iqwpswh70hw9c1mq.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes-Benz W186/189 "Adenauer" (etter forbundsrepublikken Tysklands første bundeskansler Konrad Adenauer, 1876-1967) er ikke blandt mine favoritter, men den er helt klart høyt oppe på interesselisten (mest av historiske årsaker). W186 regnes for å være den første S-klassen og designet er helt klart interessant i relasjon til BMW 501/502 "Barockengel". Både W186 og "Barockengelen" kom på markedet i 1952, men det var kun BMW´en som fikk et lite smigrende navn. Trolig forventet man et mer moderne design av BMW enn av Mercedes-Benz... :)

BMW 501 anno 1952

jkgy5p3q8u08k8fze0k0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... to små søte barokkengler (og engler finnes faktisk i alle de tre store ørkenreligionene jødedommen, kristendommen og islam... uten at dette har noe med BMW 501 å gjøre). Spørsmålet er jo hva man forbinder med "barokk". Dramatiske former/linjer, mengder av detaljer/ornamentering samt en temmelig offensiv prakt... eller... flott, men kanskje litt gammeldags (iallefall i overført betydning). Kanskje kallenavnet "Barockengel" var litt av begge deler. Flott kurvet linjeføring med mange fine detaljer, men ikke så effektivt og stramt elegant som Mercedes-Benz W186... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...