Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Porsche presenterer E-Mobility og BMW investerer i Chargemaster, som er en av Englands største tilbydere av ladestasjoner. Det er ingen tvil om det løsner for hybrid og elektriske biler nå... :)

http://green.autoblog.com/2013/07/28/bm ... i3-launch/

I den kontekst blir I3 nå lansert, pris ifra 239.000.- slett ikke verst.

Ville evt spart 1100.- i bommer pr mnd med en slik bil, Hmm, tenker denne vil gjøre det bra for BMW, og hva som er bedre, den er her nå.

MB og vag er ennå ikke i nærheten av å presentere noe i den retning.

BMW viser veien.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja I3 er ett veldig artig produkt, nok en gang viser BMW vei i premiumklassen :) Men skulle ønske BMW viste vei med en litt mer elegant farkost, jeg spør meg selv stadig hvorfor produsentetene av EL biler absolutt må lage dem så forferdelig stygge. Hvorfor ikke følge Tesla eller Nissan Leaf (som også er forferdelig stygg men har proporsjonene til en helt vanlig bil), hvorfor må elbiler være smale, høye og se ut som bikkjehus på hjul.

Her mener jeg BMW skuffer litt, men ellers så synes jeg det er interessant at de kommer med EL bil. Likevel er min 19 år gamle E34 520I mye mer miljøvennlig hvis man tenker langsiktig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig meg designet på el.biler. Skikkelig nitrist.

Var derfor opptur å se Tesla S, og ikke minst sls AMG.

Hadde vært kult av BMW å slå til med el.bil fra M-divisjonen.

Ser for meg F10 Mi5 med ala 500hk og Tesla sin rekkevidde.

Men i det aller minste kunne de laget noe spennende, som også så spennende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at designet på i3 er sååå ille, men det handler om definisjonsmakten på hvordan en elektrisk bil skal være. Problemet for BMW og alle de andre produsentene av rene elektriske biler er at Tesla Model S på alle måter er så komplett i relasjon til alminnelige sammenlignbare biler. Den fysiske og mentale overgangen fra f.eks en 7-serie er minimal og det eneste vi i realiteten behøver å fokusere på er hvorvidt ca. 400 Km rekkevidde mellom strømladingene er nok.

Når dette er nevnt er det viktig å tenke på hvor vi er i utviklingsforløpet. Det er Tesla Model S som er den radikale og ekstremt fremtidsrettede konstruksjonen. Sammenligningen med f.eks Citroën DS anno 1955 vis a vis konkurrenter som f.eks BMW 501 "Barockengel" er faktisk ikke så dum. Noen ganger ser vi slike "hopp" i utviklingen (Messerschmitt Me 262, Citroën Traction Avant/DS, Concorde bare for å nevne noen få eksempler) og Tesla Model S er en av disse.

Det er imidlertid ingen tvil om at Elon Musk (CEO og storaksjonær i Tesla Motors) tar en enorm risiko med Model S prosjektet. Spesielt fordi bilmodellen er ferdig utviklet allerede før den nødvendige infrastrukturen med ladestasjoner etc. er på plass. Dette er også årsaken til at de store bilprodusentene inntil nå har holdt seg litt i bakgrunnen. Får Model S suksess (og det er det mye som tyder på) blir Musk uten tvil geniforklart, men blir Model S en ny Ford Edsel vil han for fremtiden stå som et eksempel på en leder totalt uten bakkekontakt.

BMW safer med i3 (iallefall i relasjon til Model S). Modellen er billig (under 250000 kroner i Norge) og vil således kunne nå ut til et mye større publikum enn Model S som er tre ganger så dyr (iallefall med den kraftigste motoren og lengst rekkevidde). Man kan derfor ikke forvente alt for mye av i3 og det er i den sammenhengen Model S er så komplett. Situasjonen minner litt om 30-40 tallet da velstående mennesker kunne kjøpe enormt påkostede og teknisk avanserte bilmerker som f.eks Mercedes-Benz, Rolls-Royce eller Duesenberg, mens Adolf Hitler i samarbeide med Ferdinand Porsche utviklet en tilsvarende enkel bilmodell til folket som skulle koste knapt 1000 Reichsmark. Vi kjenner historien, men hvorvidt den er relevant eller ikke i relasjon til f.eks Model S og i3 skal bli spennende å se... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er det geniale med nettopp Model S er at den ser ut som en helt vanlig bil, og den har på toppen av det hele ett lekkert design. Model S er en bil jeg hadde synes vært griselekker selv om den hadde en V6er under panseret men det at den er elektrisk gjør at konservative typer som meg også kan føle "må ha" begjær ovenfor en EL bil. Veldig mange mennesker har latt være å kjøpe EL bil pga at de stort sett er små og rare å se på, man risikerer å bli ledd av når man kommer kjørende og det er det faktisk mange mennesker som er redde for. Model S åpner dørene for mange nye kunder som aldri før har tenkt tanken på å kjøpe EL bil, og det er her jeg mener dette er en genistrek. BMW har jo i alle år eksperimentert med elbiler basert på deres vanlige modeller, helt til bake på 2002 i 1972. E30 og E36 lagde de elbil av og E82 for ikke så mange år siden så derfor så mener jeg det er litt skuffende at når først en EL bil kommer fra dem så ser den ut som alt annet enn en vanlig BMW.. De hadde jo også konseptbilen BMW E1 fra begynnelsen av 90 tallet som så mer ut som en EL bil, synes det var synd at det var denne formen de valgte å basere seg på

cte8118h1ydp0frx7gx0.jpg

syytfba9ttsd8kz0qgww.jpg

Selv kunne jeg mer en gjerne ha hatt en Model S da den hadde spart oss for mye utgifter og attpåtil ser gørr lekker ut og går som ei kule, kunne det blitt bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig ganske fornuftige ytelser på i3. Den elektriske motoren har en effekt på 170 HK og 250 Nm. 0-100 Km/t går løs på 7,2 sekunder og topphastigheten er 150 Km/t i normalmodus. Dette betyr at i3 faktisk er like hurtig ut av lyskryssene som en F30 320i med 184 HK.

I normalmodus (comfort) har i3 en rekkevidde på 190 Km (hvis man kjører nogenlunde fornuftig). I Eco Pro+ modus har bilen en rekkevidde på 200 Km, men da med en fartsbegrensning på 80 Km/t. BMW kan også levere i3 Hybrid med en tosylindret bensinmotor på 650 cm3 (25 HK) som kun produserer strøm til batteriet. Bensintanken foran i bilen er på 9 liter og bilen vil i Eco Pro+ modus da ha en rekkevidde på ca. 320 Km.

BMW yter 6 år/160000 Km garanti på batteriet (avhengig av hva som inntreffer først). BMW påstår at batteriet kan lades opp 80% på mindre enn 30 minutter forutsatt at man har tilgang på en 50kW strømkontakt.

http://www.indiandrives.com/bmw-unveils ... c-car.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkevidden på 20mil gjør at jeg fint kunne hatt denne som en bil nr2. Den rekker da fint hjemmefra Lunderåsen til Fredrikstad, som er den lengste distansen jeg kommer på jeg kjører til vanlig. Til Nordbysenteret går den også. Er da avhengig av lading mens en shopper eller er på besøk i Fredrikstad da, for å være sikker.

For min samboer som skal begynne å kjøre på jobb nå hadde det vært ideelt.

Kanskje bytte touranen i en slik etter hvert? :) synes den er stilig!

Tesla er forøvrig griselekker, men for dyr for meg...

Ellers snakket jeg med ei som har kjøpt en Leaf. Ho bor i Askim og jobber ved Ryenkrysset. Hun sparer 7000,- i måneden på å kjøre Elbil. Tidligere brukte hun 3000,- i bompenger og 4000,- i bensin hver måned.

Da hadde jeg nok slått til selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utseendet til i3 har nok delvis samme tanke som Prius; de som kjøper bilene ønsker å sende et signal til omverdenen om at de er miljøbevisste og har bilen kun som en nyttegjenstand, og da er det viktig at bilen er lett gjennkjennelig som en ikke prangende elbil. Spesielt i andre land hvor elbiler er langt dyrere i forhold til vanlige biler er nok dette viktig for de fleste kjøperne, mens de fleste som vil ha en elbil med normalt utseende ikke er interessert i å betale så mye ekstra for det.

I Norge har vi naturligvis langt mer saklige grunner i dag for å velge en elbil. Synes ikke i3 er så ille, men de burde beholdt de dørene fra de tidligste utkastene, og gleder meg selv til utvalget av "normale" elektriske biler som Tesla Model S blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at designet på i3 er sååå ille, men det handler om definisjonsmakten på hvordan en elektrisk bil skal være. Problemet for BMW og alle de andre produsentene av rene elektriske biler er at Tesla Model S på alle måter er så komplett i relasjon til alminnelige sammenlignbare biler. Den fysiske og mentale overgangen fra f.eks en 7-serie er minimal og det eneste vi i realiteten behøver å fokusere på er hvorvidt ca. 400 Km rekkevidde mellom strømladingene er nok.

Når dette er nevnt er det viktig å tenke på hvor vi er i utviklingsforløpet. Det er Tesla Model S som er den radikale og ekstremt fremtidsrettede konstruksjonen. Sammenligningen med f.eks Citroën DS anno 1955 vis a vis konkurrenter som f.eks BMW 501 "Barockengel" er faktisk ikke så dum. Noen ganger ser vi slike "hopp" i utviklingen (Messerschmitt Me 262, Citroën Traction Avant/DS, Concorde bare for å nevne noen få eksempler) og Tesla Model S er en av disse.

Det er imidlertid ingen tvil om at Elon Musk (CEO og storaksjonær i Tesla Motors) tar en enorm risiko med Model S prosjektet. Spesielt fordi bilmodellen er ferdig utviklet allerede før den nødvendige infrastrukturen med ladestasjoner etc. er på plass. Dette er også årsaken til at de store bilprodusentene inntil nå har holdt seg litt i bakgrunnen. Får Model S suksess (og det er det mye som tyder på) blir Musk uten tvil geniforklart, men blir Model S en ny Ford Edsel vil han for fremtiden stå som et eksempel på en leder totalt uten bakkekontakt.

BMW safer med i3 (iallefall i relasjon til Model S). Modellen er billig (under 250000 kroner i Norge) og vil således kunne nå ut til et mye større publikum enn Model S som er tre ganger så dyr (iallefall med den kraftigste motoren og lengst rekkevidde). Man kan derfor ikke forvente alt for mye av i3 og det er i den sammenhengen Model S er så komplett. Situasjonen minner litt om 30-40 tallet da velstående mennesker kunne kjøpe enormt påkostede og teknisk avanserte bilmerker som f.eks Mercedes-Benz, Rolls-Royce eller Duesenberg, mens Adolf Hitler i samarbeide med Ferdinand Porsche utviklet en tilsvarende enkel bilmodell til folket som skulle koste knapt 1000 Reichsmark. Vi kjenner historien, men hvorvidt den er relevant eller ikke i relasjon til f.eks Model S og i3 skal bli spennende å se... :)

Her føler jeg du bommer litt Fredrik.

Jeg klarer ikke helt hvordan du setter I3 vs tesla mot hverandre.

Den ene er en ny serie ifra en premium produsent, en liten bybil basert på nytenkende materialer vs et totalt ukjent og nytt brand som har laget en limousin med heftig prestanda og solid rekkevidde.

La oss ta et par viktige momenter først, i3 er bygd (chassi) av karbon, (ramme av alu) og veier nesten halvparten av en tesla, ja den er også mindre..

Og det er her BMW har investert milliarder, og det er også det som er spennende og unikt med I3, man mangler helt B stolpen og chassiset er mye mer banebrytende enn klossen til tesla er.

Det eneste spennende med tesla er rekkevidden, byggekvalitet og renommé er begge meget usikre momenter.

Og i en ny nisje som el bil er, vil man nok se langt flere småbiler (bybiler) som I3 enn tesla.

Hvertfall i begynnelsen, så personlig syns jeg tesla har begynt i "feil" ende.

Karbon investeringene vil dukke opp i kommende 7 serie, og dette er nok mer krevende enn å tukte rekkevidden til tesla'en.

Blir meget spennende å se hva BMW får til, de tråkker i nytt vann, og setter "kursen" ifht hvordan en premium el bil skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter selvfølgelig ikke disse bilmodellene opp mot hverandre i direkte forstand, men i en overordnet kontekst er det helt klart interessant å se hvordan markedet for elektriske biler i den grad har tatt forskjellige retninger. Derfor relaterte jeg også resonnementet til bilens barndom.

Det er veldig interessant å observere at en etablert storspiller i bilmarkedet som BMW satser på at en ganske spesiell modell som i3 skal være deres første virkelige satsing på elektriske biler, mens en nesten ny aktør som Tesla satser på et mest mulig etablert konsept (bortsett fra at Model S har en elektrisk motor). Det burde logisk sett ha vært omvendt, men det er det ikke og den utviklingen er både overraskende og spennende... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende nei.

BMW er det ledende etablerte premium brandet.

De velger den logiske veien, de er velatablerte med diesel og bensin, for å danne en ny nisje velger man først å komme med en liten kompakt elektrisk bybil ment for store urbane områder. Da det er der vilkårene for en slik bil er mest naturlig ifht parkering, lading og bruk.

En større tyngre limousin med heftigere prestanda øker prestisjen ifht den mindre I3.

Prestisjen vedr I3 er først og fremst byggjeprosessen og materialer.

Og et nytt friskt Brand som Tesla trenger oppmerksomhet og prestisje i øverste segment.

Man ser det er strategien i de aller fleste bransjer, ikke minst innen bl.a mobiltelefoni, hvor ukjente Brands først slipper en high end løsning for prestisjen skyld - og selvsagt fordrer en slik løsning for mer inntjening enn en billigere model. Blir spennende å se veien videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble plutselig litt usikker på hva som er ditt utgangspunkt i denne diskusjonen. Det er jo ikke slik at Model S og i3 er konkurrenter... hverken i direkte forstand eller på corporate nivå (Tesla vs. BMW). Mitt fokus i diskusjonen er mer overordnet og historisk/filosofisk... :)

Jeg mener at BMW og de andre store bilprodusentene har praktisert en tydelig "vent å se" holdning til hele spørsmålet om elektriske biler. De har selvfølgelig hatt test og forsøksmodeller, men det har ikke tidligere vært et erklært mål å få en større andel av elbilmarkedet. BMW er den første av de store premium bilprodusentene som gjør dette i en stor skala og det skal de ha honnør for.

Tesla Motors spiller i en helt annen liga og har langt fra de samme ressursene som BMW selv om de har et samarbeide med både Toyota og Mercedes-Benz. Ergo måtte Elon Musk velge en utradisjonell markedsstrategi for å ha en sjanse til å bli en signifikant aktør i elbilmarkedet og dette må man jo sannelig si at Model S står for. Model S er imidlertid ikke den eneste bilmodellen Tesla bygger, men selv om roadsteren de også bygger er imponerende er det liten tvil om at det egentlige målet for bedriften hele tiden har vært Model S.

Dette er helt klart interessant... også i relasjon til BMW og de andre store bilprodusentene i markedet. Det mest interessante er etter min mening hvor komplett Model S er. Som tidligere fortalt krever bilen ikke den store omstillingen fra f.eks en 7-serie. Bilen har et "normalt" design og man kan bruke bilen på en tilnærmet normal måte (altså utover at den har en elektrisk motor). Dette kan virke banalt, men jeg tror at denne strategien er genial i all sin enkelthet.

BMW´s i3 er mer av et kompromiss. Designet er sært og skiller vannene allerede før vi har sett bilen i virkeligheten. Den har kun fire sitteplasser og bagasjeplassen er minimal. Det grunnleggende bybil designet har vi sett før og det nye er egentlig kun at BMW har tatt designet opp på deres nivå med alt hva dette betyr i relasjon til markedsføring/muligheter.

I min bok er Tesla´s tilgang til elbilmarkedet på flere nivåer den mest interessante og det skal bli spennende å følge utviklingen videre. BMW vil ganske sikkert lykkes med i3 og senere i8, men spørsmålet er om de kommer til å bygge en mer "normal" bil som f.eks Model S.

Jeg tror at folk flest vil ha en mest mulig normal bil. Hvis jeg kunne kjøpe en BMW 3-serie Touring som teknisk var som en Model S med den samme effekten/ytelsen og den samme rekkevidden ville jeg ha kjøpt bilen på dagen (spesielt med tanke på at den er avgiftsfri og har et BMW merke på panseret). Dette ville for min del utvilsomt være en uslåelig totalpakke og jeg tror ikke at jeg er alene. For meg og mange andre er i3 et alt for stort kompromiss og i den konteksten er i3 en litt overraskende bilmodell fra BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte personlig ikke I3 i begynnelsen, men den har vokst på meg mer og mer. Og etter lanseringen (http://youtu.be/pHC0e9WIefw) har jeg fått et annet syn på bilen og liker den for det den er. Denne blir morsom å se i bytrafikken og håper det blir en del av den i mange spreke fargevalg, da jeg ser på denne som en bybil.

Senere modell som I8 gleder jeg meg også til, den er virkelig sprek designmessig og heller ikke så værst ytelsesmessig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...