Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Fant igjen klippet jeg sendte deg i sta på youtube. Det er severdig for flere!

 

Her snakker vi duell av klasse!

Litt artig at utseendemessig er det lite som skiller Mclaren fra gateversjonen, mens Porschen er rimelig ombygget.

Husker jeg feil om det er noen slike GT1 produsert for gate også, eller er det bare noen som har bygd replikaer i ettertid?

Edit: Wikipedia sier de bygget 2. En er eid av Porsche og en er eid av en privat samler. (Den går nok billig...)

I følge GT-reglene skulle det vært bygget 25 "road legal" biler, men jeg kan ikke se hvorfor det kun eksisterer 2.

Edit2:

Ser ut som jeg kan ha misstolket Wiki. Dog er det kun 1 i USA. ( + 1 racingversjon)

http://www.rmsothebys.com/mo12/monterey/lots/1998-porsche-911-gt1-strassenversion-street-version/1052631

Solgt i 2012 for Sold for $1,175,000

" Also note that chassis nos. 001, 002, and 003 are street version GT1s with the round 993-style headlights. Nos. 004–022 were delivered with the later 996-style headlights. This car is the second 996-style GT1 street version with 544 hp.  "

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

911 GT1 falt litt utenfor min radar pga spesielt McLaren F1. BMW's S70/2 V12 motor i kombinasjon med F1's konfigurasjon med 3 seter samt plass til bagasje som i en VW Polo var ganske enkelt så genialt at jeg nesten glemte Porsches tilsvarende innsats i bl.a Le Mans. Dette ikke til forkleinelse for 911 GT1 iom. at den, som alltid når det gjelder Porsche, er svært gjennomført som spesialtilpasset racingmodell. Det er dette fenomenet som skiller Porsche fra andre bilprodusenter... fokuset på racing.

Det som er kult med spesielt GT1 "Straßenversion" i relasjon til McLaren F1 er at det er en fullblods racingmodell som er tilpasset for å være lovlig på offentlige veier og ikke en "sivil" modell som er oppgradert til være en racingmodell. Dette er en viktig forskjell når man snakker om samlerverdier. Apropos den aktuelle filmen GT1 vs. F1 GTR ser man tydelig at F1 GTR akselererer litt hurtigere, mens GT1 har signifikant bedre bremser... :)

Såvidt jeg forstår ble det i 1996 bygget 2 stk. "Straßenversionen" (gatevarianter) av GT1 der modellen var delvis basert på 993 (kjent som "GT1"). Det ble i tillegg bygget 21 stk. GT1 gatevarianter i 1997 der modellen delvis fikk et nytt design a la 996 (kjent som "GT1 Evo"). Året etter ble det bygget kun 1 gatevariant (kjent som "GT1-98") fordi Porsche hadde overført ressursene til utvikling av Cayenne modellen, som de foutså kom til å bli en ny pengemaskin. GT1-98 modellen var praktisk talt helt ny i forhold til GT1 Evo, men stort sett ble kun motoren brukt videre i Carrera GT. Dette skulle gi totalt 24 stk. "sivile" GT1 eksemplarer... :)

Dette bildet av en GT1 Evo (merk. 996 fronten) er tatt av undertegnede på Porsche museumet i forbindelse med 911's 50 års jubileum i 2013.

large.IMG_2775.JPG.0563d8a68cdf70131616f

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW (som vi kjenner det) er idag 100 år gammel som motorprodusent i Tyskland. Helt korrekt er dette imidlertid ikke iom. at firmaet ble registrert som Rapp Motoren Werke GmbH i 1916 og først et år senere i april 1917 fikk navnet Bayerische Motoren Werke GmbH (BMW). Dette var midt under den første verdenskrigen og Rapp Motorenwerke's første forretningside var å produsere flymotorer til Die Luftstreitkräfte des Deutschen Kaiserreichs eller det tyske keiserrikets flyvåpen.

Dette er BMW IV motoren anno 1918 som ble brukt i fly som Heinkel HD 39 og Junkers F 13. Bildet er tatt av undertegnede på BMW museumet i München.

large.IMG_2873.JPG.321b9559c1f0d2d8beb72

Det skulle imidlertid gå 7 år før BMW’s aller første egenutviklede og egenproduserte kjøretøy var en realitet med motorsykkelen R32 i 1923. Etter en rekke mellomspill med bl.a. en lisensbygget britisk Austin 7 (kalt «Dixi» i BMW sammenheng) ble BMW’s første delvis egenutviklede og egenproduserte bil lansert i 1932 (karosseriet ble bygget av Mercedes-Benz). Denne modellen ble kalt for 3/20 AM-1, der 20 sto for antall hestekrefter og «AM-1» sto for Ausführung München 1 eller München Versjon 1. Motoren var en rekkefirer på 785 cm3 og bilen hadde bakhjulstrekk. Les evt. mer i denne artikkelen... :)

Idag er BMW utvilsomt et av de store navnene når det gjelder global bilproduksjon og de er viden kjent for ingeniørkunst av svært høy integritet og standard. Dette har i løpet av de siste 30 årene ført til at BMW, i relasjon til markedsverdi, har svingt seg opp fra å være en relativt marginal bilprodusent til å være blant de aller største og viktigste firmaene på verdensmarkedet uansett bransje. BMW konkurrerer direkte mot virksomheter som Microsoft, Apple, Google og Tesla når det gjelder innovasjon og markedsverdi. Som en av de få bilprodusenten fra den "gamle" økonomien er BMW stadig aktuell som innovatør og pådriver for moderne teknologi. Gratulerer med dagen BMW... :)

Dette bildet (av undertegnede) er fra vestibylen i BMW Welt/World (absolutt verdt et besøk) med det ikoniske "BMW-Vierzylinder" hovedkvarteret i bakgrunnen.

large.IMG_2859.JPG.789fe230bc149ccbba06f

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen!! Jeg så på videoen med den offisielle markeringen fra München i kveld: heftig bruk av multimedia og videoprojeksjon. Er litt usikker på hva jeg synes om BMW Vision Next 100, men den ser i hvert fall ganske futuristisk ut. Skjønte ikke helt hva de hadde gjort med hjulene, men det så ut som om hele skjermen utvidet seg med hjulets dreining...

Tur til BMW Welt står høyt på ønskelista. Oppdaget at en gammel klassekamerat jeg ikke hadde pratet med på lenge er kunde av samme BMW-selger som meg. Han bor 6-7 steinkast unna og har en F11 og en i3. Mulig vi drar nedover sammen etterhvert.

Tur med BMW M3/M5 Ring-Taxi hadde også vært gøy! Har sett på diverse YouTube-videoer av turer med Ring-Taxi i kveld, og det går jammen unna!

Noen som har prøvd BMW racing på Rudskogen? Ser at de tilbyr heldags-pakke for privatpersoner til 5.700. Mye penger, men hvis opplegget er bra og man får rikelig tid med dyktig instruktør, så er det kanskje verdt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan absolutt anbefale både BMW Welt og BMW museumet (to separate bygninger som er knyttet sammen med en gangbro). BMW Welt er et slags exhibition/utstillingslokale for samtlige kjøretøyer som BMW produserer fra Mini til Rolls-Royce inkl. motorsykler. BMW museumet er som navnet sier en utstilling av historiske kjøretøyer og motorer. Begge deler er etter min mening like severdige og interessante.

Når man først er på de kanter (det sydlige Tyskland) bør man helt klart også få med seg et besøk hos Porsche i Stuttgart samt kanskje Mercedes-Benz når man allikevel er i byen. Selve byen er også ganske fin og vel verdt å bruke litt tid på. Det går trikk/lettbane til museumsdøren hos Porsche på Porscheplatz i bydelen Zuffenhausen. Vi var på en liten roadtrip i området for tre år siden... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW Vision Next 100 skal oppfattes som et fremtidsstudie og ikke et konkret designstudie for hvordan en BMW kommer til å se ut om 5-10 år eller 1-2 bilgenerasjoner inn i fremtiden. Man ser allikevel tydelig at BMW har hentet inspirasjon fra designelementer som er populære idag, som f.eks de ukonvensjonelle dørene og den avrundede formen på karosseriet.

Det som imidlertid er mest interessant med fremtidsstudiet er fokuset på at biler i fremtiden kan være selvkjørende... altså ikke nødvendigvis at de kun vil bli selvkjørende. BMW beskriver dette som et nett av selvkonfigurerende triangelbrikker på karosseriet som via bilens datamaskin og div. assistenprogrammer hjelper sjåføren med å registrere hva som foregår rundt bilen og visualisere dette på den mest intuitive måte ved at bl.a selve dashboardet kan endre form og karakter alt ettersom bilen og/eller sjåføren styrer bilen. Tanken er at sjåføren mer aktivt enn idag vil få hjelp fra intelligente assistentprogrammer som selv kan beslutte hva som er den neste riktige handlingen i kjøremønsteret. Dette kan gjøres uavhengig av sjåførens input, men også som et bidrag til sjåførens egne beslutninger. BMW går et skritt videre og forestiller seg at systemet også kan gjøre sjåføren mer proaktiv og oppmerksom i relasjon til de beslutningsprosesser han/hun kontinuerlig må foreta som sjåfør. Dette kan gjøres ved hjelp av f.eks visuelle inntrykk på et head up display og/eller berøringssansene igjennom ratt, pedaler, kontaktflater etc. (såkalte haptiske tilbakemeldinger). Dette er førerorientering på en ny og langt mer intuitiv måte... og forøvrig helt i tråd med BMW's visjoner om mest mulig fahrfreude... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nå mer eller mindre være bekreftet at BMW kommer med en i5, som vil være en direkte konkurrent til Tesla Model S. BMW har imidlertid en litt annen tilgang til rekkevidde enn Tesla og i5 vil derfor ikke få et batteri som er like stort, men derimot med en range extender i likhet med i3. BMW begrunner dette med at undersøkelser har vist at kundene som har kjøpt i3 med range extender knapt bruker den når erfaringsgrunnlaget med å kjøre en elektrisk bil har kommet opp på et visst nivå. Rekkeviddeangst er med andre ord mest av psykologisk art.

Det er BMW's produktsjef for i-serien, Henrik Wenders, som forteller dette til Car and Driver og målet er at i5 skal kunne fungere som familiens primære bil der i3 idag fungerer som familiens bil nummer 2 eller sogar nummer 3. Rekkevidden på batteriene i den nye i-serie modellen vil være ca. 200 Km + omtrent det samme med range extender... altså totalt rundt 400 Km. Dette betyr at batteripakken mest sannsynlig veier omtrent det halve i forhold til Tesla Model S (den veier ca. 600 Kg) og i tillegg kommer range extenderen på ca. 100 Kg. Det er derfor grunn til å anta at BMW's konsept sparer rundt 30% vekt i forhold til Tesla's variant med kun å bruke batterier som energibærer. Dette er ren BMW logikk og jeg liker hva BMW nå holder på med... :)

http://blog.caranddriver.com/bmw-i-chief-i5-ev-model-coming-will-offer-optional-range-extender/

BMW i5 illustrasjonsbilde jmf. Car and Driver

large.56e29cd9b8fc6_BMWi5illustrasjonsbi

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig Fredrik, BMW har posisjonert seg på en utmerket måte i forhold til fremtiden med sitt eget sub Brand.

tilsynelatende er det en overgangsfase mht inntjening på de mindre konvensjonelle drivlinjene. Det blir investert ekstremt mye kr i disse dager, men om man ikke er på dette toget når det går, blir man stående på stasjonen. I forhold til rekkevidde føler jeg dette blir litt tatt ut av proposjoner, selv vurderer jeg i3, men denne skal angivelig komme med en ny og bedre batteripakke snart, men spørsmålet er om jeg trenger dette. I3 vil for meg være en by og nærmiljø løsning, om jeg behøver å lade denne hver 3 eller hver 4 dag er meg likegyldig. Særlig etter å ha rattet den massive X5 40e, så står VEKT for meg som en klamp om benet på slike dual kombinasjoner. Her er det hårfin balansegang som gjelder, max rekkevidde er neppe make or break hvis kjøreglede er en prioritert  greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er positivt og interessant når det gjelder I5 er at BMW da sannsynligvis ikke elektrifiserer 5-serie men beholder den mer eller mindre tradisjonell. Da selvsagt med unntak av hybride drivlinjer. Skal bli artig å se hvordan en fremtidig I5 vil posisjonere seg i forhold til 5-serien :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite nytt om dagen, men dette er en ganske sexy "backdated" 911 Targa. Skikkelig grom 70-talls 911 med moderne teknikk fra 964 (911 anno 1989-1994)... :)

Harry Metcalfe (en gammel favoritt på Youtube) har laget et portrett av den nye 911 Carrera S med turbo... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt artig historie om en original "dansk" E21 320 som er til salgs for 79900 DKK (ca. 102000 NOK). Poenget med artikkelen er at disse gamle BMW'ene etterhvert vil begynne å stige i verdi (forutsatt at de er nogenlunde originale) ganske enkelt fordi det er så få igjen. E21 er fine biler... :)

http://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE8512116/jeg-burde-beholde-den-bmw/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så ryddig ut.

Ang min jakt så får jeg svar på en i dag, men den er i utgangspunktet allerede solgt til en forhandler, for mer enn jeg har mulighet til å matche, så det skal litt til at jeg får den...

Har også en til på hånden, men den ser litt mer lurvete ut. Denne ligger dog ikke ute for salg, så der har jeg litt tid på meg.

Kommer nok flere til salgs utover nå, men jeg ser en trend i at forhandlere kjøper de som blir lagt ut billig, og så legger de ut på nytt for 50 til 100.000 mer.

Ufint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda trekker seg ut av Norge og avslutter importørvirksomheten. Dette betyr sannsynligvis ikke slutten på Hondas modeller i Norge iom. at det også før år 2000 var en tredjepart som sto for importen av bilene i Norge. Honda var på deler av 80 og 90-tallet omtrent der BMW er idag når det gjelder status og innovative modeller. Det var spesielt under Hanne Skotvedts karismatiske ledelse i Hasco Motor AS at Honda fikk en høy stjerne i Norge med modeller som Civic, Accord, Prelude og Integra.

http://www.dinside.no/936253/honda-trekker-seg-ut-av-norge#_ga=1.155635579.1520590354.1458286982

I forbindelse med BMW's 100 års jubileum annonserte BMW's konserndirektør, Harald Krüger, at BMW har utviklet en ny strategi for fremtiden der elektriske biler, selvkjørende biler samt utvikling av software og services står i fokus. Krüger sier at bildelingstjenster som Uber og firmaer som Alphabet (selvkjørende biler) har tvunget BMW til å revurdere deres strategier for de nærmeste årene fremover.

Nye teknologier og tjenester presser på denne måten de tradisjonelle bilprodusentene til å tenke langt bredere enn kun bilproduksjon. BMW vil i fremtiden bli like mye en softwareprodusent og teknologisk innovatør som de idag er en bilprodusent. Jepp... enten de vil eller ei blir de tradisjonelle bilprodusentene tvunget inn i den samme verdikjeden som Tesla har idag. Forskjellen er bare at dette så Elon Musk allerede for 12-13 år siden. BMW vil derfor også i langt større grad fokusere på digitale kart med tilhørende tjenester, sensorteknologi, cloudtjenester og kunstig intelligens.

Vedr. utvikling av det alminnelige modellsortimentet vil BMW i fremtiden fokusere mer på de dyre og dermed mer innbringende modellseriene som f.eks 7-serien samt utvide antall M-modeller. Det er i denne sammenhengen også sannsynlig at BMW vil redusere antall modeller i den lavere enden av modellsortimentet og/eller utvikle flere nye submerker som f.eks i-serien og den kommende iNEXT serien. Volum i form av antall solgte biler vil ikke være avgjørende for BMW i fremtiden.

http://www.theglobeandmail.com/report-on-business/international-business/european-business/bmw-shifts-focus-towards-harnessing-technology/article29256281/

http://bgr.com/2016/03/16/bmw-electric-cars-inext/

http://www.bloomberg.com/gadfly/articles/2016-03-16/bmw-is-hooked-on-credit

 

[Space]: Hvis det mer eller mindre er organisert er det en ganske ufin måte å kontrollere markedet på, men det er sett før i f.eks i markedet for mer eksklusive boliger. Da vi hadde bankkrisen på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet beholdt bankene ofte boligene fremfor at de ble lagt ut til salgs for en lavere markedspris. Dette fenomenet var også en viktig ingrediens da finanskrisen raste som verst her i Danmark i årene 2008-2012. Bankene tvang boligeierne til å beholde boligene samt nektet å låne til kommende boligeiere. Dermed fikk man ofte liggetider på 600-700 dager eller mer før boligene ble solgt. Sportsbiler og cabrioletter skal kjøpes når snestormene raser og ikke når vårsolen varmer... :) 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...