Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Så filmen "Ferris Bueller's Day Off" ble nevnt. En fin komedie med mange morsomme karakterer - selv ler jeg best av rektor Ed Rooney. Har sett filmen bra mange ganger nå, og det må sies at den holder seg veldig godt for alderen. Har vel nevnt det før, men en 1985 Audi 5000 er godt synlig i filmen også. Smart produktplassering av Audi som sikkert var en lønnsom investering (de gjorde jo det samme i serien Magnum P.I også) .

 

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi snakker om Ferrari 512 BB - i 1983 dukket det opp et fint bilde i bladet "Road & Track" av en 512 som hadde grøftet - noen her har sikkert sett den før. Ulykken skjedde i Ontario i Canada, og eieren hadde hatt bilen i 3 dager. Sikkert en håndfull på vinterstid...

1211.jpg

1213.jpg

1214.jpg

1215.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... en god gammel klassiker av en film og jeg er enig med deg i at den klarer tidens tann bra. Flere scener og utsagn fra denne filmen har i ettertid blitt berømte og den mest kjente er trolig "Bueller... Bueller... Bueller... anyone, anyone?" når noen i en forsamling stiller et spørsmål og ingen svarer. Jeg er en stor fan av "Breaking Bad" og selv i den serien har de fått med seg dette utsagnet (DEA agent Hank Schrader i sesong 2 episode 13)... :)

Matthew Broderick spiller enormt bra som Ferris Bueller (han er forøvrig gift med Sarah Jessica Parker, som bl.a er kjent fra "Sex and the city") ved bl.a bruk av den såkalte "fjerde veggen" når han snakker til oss seerne (også mye brukt av bl.a Kevin Spacey som Frank Underwood i serien House of Cards). Mia Sara som spiller karakteren Sloane Peterson var bare så genialt sexy den gangen for 30 år siden. Jeg er ellers helt enig i at Audi gjorde mye riktig når det gjelder markedsføring på 80-tallet. Jeg er stadig veldig svak for Audi 90 Quattro 2,3 20V... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/9/2011 at 12.59, Fredrik skrev:

Dagens eskepader mellom VAG og Porsche er intet nytt. Dette er også noe av det jeg forsøker å vise ved å trekke frem 914 modellen. VAG og Porsche har alltid vært... om ikke helt to sider av samme sak... så iallefall veldig nært tilknyttet hverandre. Følgende situasjon viser dette:

Volkswagen Aktiengesellschaft (VAG) består idag av følgende bilmerker: VW, Audi, Porsche, Skoda, Seat, Lamborghini, Bugatti og Bentley. I tillegg eier de Volkswagen Nutzfahrzeuge, Scania og MAN. De har også eierandeler i Italdesign Giugiaro, Karmann og Suzuki Motors. VAG eier i tillegg rettigheten til følgende "sovende" bilmerker: Auto Union, DKW, Horch, NSU og Wanderer.

Styreformannen i VAG er Ferdinand Piëch. Han er barnebarn av Ferdinand Porsche som var VAG´s grunnlegger. Piëch eier personlig ca. 13% av aksjene i Porsche AG. Familien Porsche/Piëch eier totalt 50.1% av aksjene Porsche AG. Porsche AG har idag en eierandel på 32,2% av VAG og er med dette den største eieren i selskapet og representerer således 50,74% av de stemmeberettige aksjene i VAG.

Ferdinand Piëch´s mor, Louisa Piëch (født Porsche), var datter av Ferdinand Porsche den eldre. Den andre grenen av familien er etterkommere av Lousas bror, Ferdinand "Ferry" Porsche. Ferry´s sønnesønn, Ferdinand Oliver Porsche, sitter idag sammen med sin onkel, Wolfgang Porsche, som styremedlemmer i Porsche AG... og Wolfgang er styreformann. Det sitter med andre ord et medlem av Porschefamilien som styreformenn i både VAG og Porsche AG.

Designdirektøren hos Alfa Romeo heter Christopher Reitz. Hans far ble i sin tid adoptert av Dorothea Porsche (født Reitz) som var gift med Ferdinand "Ferry" Porsche. Christopher Reitz er med andre ord også et medlem av Porschefamilien. Vi skal ikke se bort fra at dette kan være noe av bakgrunnen for ryktene om at VAG er interessert i Alfa Romeo. Hva som skjer med Alfa Romeo er etter min mening noe av det mest spennende som skjer i bilverdenen akkurat nå... iallefall på det strategiske planet.

Et gammelt innlegg som er hentet fra side nummer fem i tråden og omhandler bl.a Christopher Reitz, som også Jon Winding-Sørensen refererer til i dette innlegget i dagens VG. Ferdinand Piëch er forøvrig ikke lenger styreformann i Volkswagen AG. Den posten har idag Matthias Müller, som var administrerende direktør for Porsche AG i perioden 2010-2015. Han er med andre ord håndplukket av Porsche-Piëch klanen. Alfa Romeo Automobiles S.p.A tilhører stadig Fiat eller mer korrekt Fiat Chrysler Automobiles Italy og etter den famøse dieselskandalen er det vel lite trolig at VAG for tiden er sulten på ytterligere bilmerker i porteføljen.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/nye-biler/her-kommer-rasa-en-ny-bilkreasjon/a/23634892/ 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

288 GTO ja...

Tror det er en av de første drømmebilene mine.

Så 288 GTO og en blå Bugatti EB110 på motorshowet i Lillestrøm for noen år siden. Ble stående å sikle der. 2 fantastiske design!

http://petrolicious.com/this-is-the-quad-turbo-bugatti-we-d-prefer

 

Forøvrig ligger det en godsak på finn nå:

92_1266152928.jpg

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=72905592

Stiv pris, men blir det egentlig bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste også den artikkelen fra Petrolicious vedr. EB110 og tenkte mitt i relasjon til nettopp F40 samt McLaren F1 (som blir nevnt mot slutten av artikkelen). EB110 er egentlig en ganske fin supersportsbil, men timingen for når den kom på markedet kunne neppe ha vært dårligere. McLaren F1 var en sensasjon og er det stadig på mange måter. Den satte resten av av denne delen av bilindustrien mange år tilbake og som vi har vært inne på tidligere overskygget den til og med Porsches fem år nyere 911 GT1 totalt (i alle fall for min del). Gordon Murray's lille baby er trolig en av historiens mest gjennomførte og geniale konstruksjoner uansett biltype... bortsett fra én ting... drama!

Drama leverer F40 i bøtter og spann... og nettopp derfor er den ekstraordinært kul. Allikevel er det litt merkelig å tenke på at dagens 911 GT3 RS er nesten 1 sekund hurtigere 0-100 Km/t. F40 har 478 HK og 577 Nm, mens GT3 RS har 500 HK og 460 Nm. Porschen veier sogar rundt 250 Kg mer enn Ferrarien. Der ser man hvor mye en moderne gearkasse (PDK) har å si for akselerasjonsverdiene. GT3 RS er heller ikke Porsches hurtigste modell iom. at 918 Spyder med "Weissach" oppgradering er 0,7 sekunder hurtigere 0-100 Km/t enn GT3 RS igjen samt har 20 Km/t høyere topphastighet enn F40 (som har en topphastighet på 324 Km/t).

Veldig mye har skjedd siden slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet da F40, EB110 og F1 kom på markedet, men få biler slår F40 selv idag når det gjelder drama og prisnivå. Jeg har postet dette innslaget med Fredrik Huldt tidligere, men vi tåler vel å se det en gang til... :)

Apropos 288 GTO og etterfølgeren F40 så har de begge en varianter av "Dino" V8 motoren, som begynte med 308 GT4 "Dino" (den med det litt merkelige "firkantede" karosseriet som er tegnet av Bertone/Gandini). Modellen var en hyllest til Enzo Ferrari's ene sønn, Alfredo, som døde alt for tidlig 24 år gammel i 1956. Alfredo ble også kalt for Alfredino... derav "Dino". Den andre sønnen heter Piero og er idag visepresident i Ferrari S.p.A.

288 GTO Evo (kort for evoluzione-evolusjon/utvikling), som kom i 1987, viser med all tydelighet veien frem mot F40... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik skrev:

Drama leverer F40 i bøtter og spann... og nettopp derfor er den ekstraordinært kul. Allikevel er det litt merkelig å tenke på at dagens 911 GT3 RS er nesten 1 sekund hurtigere 0-100 Km/t. F40 har 478 HK og 577 Nm, mens GT3 RS har 500 HK og 460 Nm. Porschen veier sogar rundt 250 Kg mer enn Ferrarien. Der ser man hvor mye en moderne gearkasse (PDK) har å si for akselerasjonsverdiene.

Nå har ikke jeg sammenlignet dreiemomentkurvene på disse to motorene, men det skulle ikke forundre meg om GT3 RS har en "bredere" dreiemomentkurve enn F40, og at det derfor ikke bare er girkassene som forklarer forskjellen i aksellerasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør du vanskelig. Så langt inne i GT3 og F40 detaljene er jeg ikke, men det er alltid morsomt å etterforske litt. F40's variant av "Dino" V8 motoren topper 577 Nm ved 4000 rpm. Dreiemomentkurven er ganske spiss, men allerede ved 1500 rpm utvikler motoren 400 Nm. Ved 2000 rpm utvikler GT3 motoren kun 320 Nm og ved 4000 rpm utvikler den marginalt høyere 350 Nm. Først ved 4500 rpm utvikler motoren 400 Nm og topper 460 Nm ved temmelig høye 6250 rpm.

911 motoren er en ekstrem turtallsmaskin fordi den er en sugemotor. Maksimal effekt på 500 HK kommer først ved 8250 rpm. F40's maksimale effekt på 478 HK er ved 7000 rpm (noe som er rimelig høyt for en turbomotor). F40's effektkurve er helt lineær, mens GT3 har en mer ujevn effektkurve med tydelige "hopp" ved 4000 og 5000 rpm.

Moderne motorteknologi, en vesentlig mer effektiv drivlinje og en helt suveren PDK gearkasse er nok de primære årsakene til at Porschen er såpass mye hurtigere i akselerasjonen enn den nesten 30 år eldre Ferrarien, men du verden så sexy F40 er idag også... :)

http://www.automobile-catalog.com/curve/1989/54665/ferrari_f40.html

http://files2.porsche.com/filestore.aspx/911-GT3-RS-Katalog.pdf?pool=germany&type=download&id=991-gt3rs-catalogue&lang=none&filetype=default&version=73c48ce0-ae0e-11e4-b849-001a64c55f5c   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... en nydelig bil og en kjempefin jobb med å få den til å skinne igjen. Jeg har litt ærefrykt når det gjelder britiske biler generelt og spesielt litt eldre britiske biler. Det er en egen vitenskap og jeg har såvidt skrapet litt i overflaten med mine tre Land Rovere Series III. Jeg har imidlertid skjønt én ting og det er at de som synes at franske biler er enestående spesielle har ikke mye kunnskap om britiske biler. Fransk og britisk bilindustri (tradisjonelt) er i så måte to stykker av samme alen... :)

Det som er litt artig med DB4'en er at den står på 16" felger. På slutten av 50-tallet må dette ha vært som 21/22" er idag. Den tidligere nevnte 288 GTO'en har også 16" felger som standard... 25 år senere. Først helt på slutten av 80-tallet begynner vi å se 17" felger på f.eks Porsche 959 og Ferrari F40, men også McLaren F1 kom med 17" felger så sent som i 1992. Dette er biler med en topphastighet opp mot 390 Km/t og 0-100 Km/t på under 3,5 sekunder. Idag har selv en F20 116i med 109 HK 16" felger som standard... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en helt vanvittig jobb som ble gjort på den DB4en. Ut fra det jeg kunne se tok det 2 måneder. Det skjønner jeg ut fra detaljnivået her. Tipper (og håper) de tok seg greit betalt for den jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg litt til i morgen. Det blir spennende å se hva Elon Musk har kokt i hop når det kommer til Model 3.

http://www.tu.no/artikler/derfor-star-folk-i-ko-for-a-kjope-en-bil-de-ikke-har-sett/345955

Kanskje den kan ta over for X1 om 2 år? Tror den vil selge godt, om ikke BMW eller MB kommer på banen med en skikkelig utfordrer innen kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...