Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Man kan mene en hel del om DeLorean DMC-12, men dette er en veldig fin dokumentar om mannen bak bilen... John DeLorean og det er ingen tvil om at DMC-12 har vært ganske innflytelsesrik i bilverdenen. Selv Elon Musk valgte å utsette presentasjonen av Tesla Model X i nesten to år for å kunne gi den tilsvarende dører i en moderne utførelse... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Elon Musk, det ser ut som han støtt på litt trøbbel.

USA har nå hatt sitt første dødsfall ifbm bruk av "Autopilot"-funksjonen i Model S - en bilist som så på film pløyde gjennom tilhengeren på en lastebil og kuttet av taket før bilen fortsatte 500m ned veien, gjennom to gjerder og inn i en lyktestolpe før den stoppet.  Det er ingen bombe at advokater er på saken, og alt er tilrettelagt for et søksmål - amerikanere er jo verdensmestere i å fraskrive seg ansvar for eget liv, og å melke det mest mulig i etterkant. 

Ser også at det har vært flere tilfeller av Autopilot som ikke fungerer som den skal, så her har de nok en jobb å gjøre. Det beste hadde vært å endre navn til "Driver-assist", "brake-assist" eller noe lignende i og med at beskrivelsen Autopilot tydeligvis får folk til å miste sunt vett.

http://electrek.co/2016/06/30/tesla-autopilot-fata-crash-nhtsa-investigation/

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/joshua-browns-family-hires-law-firm-attorney-claims-more-accident-victims-coming-forward.73365/

http://electrek.co/2016/06/26/tesla-autopilot-tests-pedestrians-auto-emergency-braking-video/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah når du er inne på Tesla, de har åpnet en pop-up-store i Molde. Skal vel vare ut juli og med Jazzfestivalen neste uke kan dette bli suksess. Jeg har ikke vært å tittet annet en hjem etter noen pils på byen forrige lørdag og plutselig stod det en Tesla-bod midt på torget... 

image.jpeg

Bedre bilde her: http://www.rbnett.no/nyheter/2016/07/02/Slik-skal-Moldejazz-tjene-mer-penger-12983653.ece

Jeg tror jeg synes ideen er god :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pop-up-stores og shop-in-shop er konsepter som jeg mener er veldig interessante. Det er en form for shock-selgere og reklamebannere, men på en mer positiv måte og de vekker fin oppmerksomhet hvis det gjøres på den riktige måten. Tesla gjør ikke tradisjonelle reklamer så da må de finne på noe annet og pop-up-stores er klart mer kreativt enn enn veldig mye annet.

Jeg mener at Tesla helt klart har lovet for mye både når det gjelder effekt (på enkelte modeller) og ikke minst autopiloten, som ikke er helt ferdig utviklet ennå (i alle fall ikke 100% kvalitetssikret). Når dette er nevnt viser Tesla uten tvil veien frem, men det koster åpenbart å være 5-10 år foran alle de andre bilprodusentene (noen må gå foran though).

Apropos min mors gamle DAF (hun hadde tre stk. før hun gikk over til Fiat 127... den første moderne bilen i dagens Golf-klasse, som faktisk også inspirerte VW til å utvikle Golf) så ble jeg en god del klokere av å lese denne artikkelen i Petrolicious. Giovanni Michelotti var involvert i designet vedr. både BMW Neue Klasse anno 1961 og DAF fom. 1963. Det er flere signifikante designlikheter (bl.a den såkalte "Hofmeister Kink" eller knekken på sidevinduene bak). Michelotti var ellers ansvarlig for designet på alt fra 17-18 Ferrarier på 50-70 tallet til div. Maserati, Lancia, Alpine samt BMW og DAF... :)

http://petrolicious.com/is-this-dutch-classic-finally-as-cool-as-a-bmw

daf-bmw-2-wide-image.jpg 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå heller si at Amerikanerene rett og slett er for dumme til å kunne ha den tilliten å kjøre en bil som er selvkjørende. Når du setter deg til å ser på film, mens bilen kjører ja da vil nesten påstå at ulykken er til pass. Enda godt han ikke tok med seg noen uskyldige. Hvis selvkjørende biler i årene som kommer skal ta av, samtidig som de ikke er 100 prosent idiotsikre så kan jeg bare se for meg hvor galt det kommer til å gå. Det skal ikke mange slike ulykker til før diverse myndigheter vil begynne å tenke tanken på å forby autonome biler. Jeg vet ikke helt om folk er klar for denne type teknologi ennå, kanskje er det en blindgate foreløpig? 

Når det er sagt så hadde Autofil (ja tenk, de hadde en bra test) en test av Tesla og MB E klasse med selvkjørende utstyr. Hva skjer når man lar bilen kjøre selv på landeveien? Her holdt Teslaen overraskende bra stand, der veimerkingen var dårlig og bilen "ble i tvil" så senken den farten og rettet seg opp så godt den kunne. E-klassen gikk umiddelbart over i motgående kjørefelt og ble der til de grep inn. Når bilene ble kjørt inn i en S sving så var Teslaen aldri helt over den gule midtstripa, men i beste fall på stripa. E-klassen farte rett over den gule midtstripa og la seg i motgående kjørefelt helt til de grep inn på nytt. Det ser med andre ord ut som at Mercedes sitt system kun virker på motorvei, mens Teslaen kan kjøre seg selv også på landeveier, faktisk svingete landeveier.

I sin iver etter sensasjon og publisitet så har Mercedes nok en gang hastet frem en ny innovasjon, kun for å kunne si at de var først (noe Tesla slo dem på, men regner med det gjelder å være først av de tyske premium merkene). Kanskje en grunn til at BMW har latt vente på seg med sine selvkjørende biler, bedre å slippe ett bra system på markedet litt senere enn å være først ute med ett dårlig system :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen amerikanere er kanskje litt vel godtroende, men det er tross alt 324 millioner amerikanere og ikke alle er like godtroende (mange er faktisk ganske smarte). Jeg tenker at hvis vi her i Europa jevnt over hadde hatt like stor kjøpekraft som de har i statene ville vi uten tvil ha hørt om minst like mange merkelige historier (det er et spørsmål om statistikk).

Den selvkjørende funksjonen som finnes på den nye MB S-klassen har så langt blitt veldig godt mottatt av div. biljournalister og i enkelte sammenhenger fungerer den bedre enn Teslas autopilot. Det er mye hyping rundt selvkjørende biler for tiden og alle de større bilprodusentene gjør hva de kan for å vise at de også behersker teknologien i større eller mindre grad. Tesla har 5-10 års forsprang, men som vi ser er teknologien ennå ikke 100% ferdig utviklet.

Hvorvidt BMW bevisst venter med å presentere den selvkjørende teknologien til de behersker den eller har for mye annet å tenke på vet jeg ikke, men såvidt jeg forstår er det for tiden en utfordring for BMW å stake ut kursen i relasjon til fremtiden og hva den skal innebære for BMW. Selvkjørende og/eller elektriske biler rimer f.eks ikke akkurat på BMW's kjerneværdier hvis vi tenker "fahrfreude" og M-modeller. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er vitsen med selvkjørende kjøretøy? Jeg kan skjønne om 50 år når mye er utviklet, men idag ville jeg ikke stolt på dette systemet. Vel, en plass må man starte, så ja, men likevel nei.
Jeg skjønner fahrfreude generelt er på vei ut (ser bort fra særmodeller) og automatikken tar over, dessverre. 
Halve gleden av å kjøre bil er jo faktisk det å kjøre bil.

Ellers ser jeg en stor økning i Porscher i Molde, plutselig, positivt mener jeg :D ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder slagordet til BMW, så blir ikke dette lenger fulgt opp så tett. Har sett i flere tyske tester den siste tiden at de ikke lenger er den naturlige vinneren på kjøreglede/egenskaper slik som de var før.  X4 ble i sammenligningstest mot F-Pace/Q5 kritisert for ullen styring og mindre bra kjøreegenskaper, og den tilårskomne Q5en vant testen totalt sett.      I en annen samletest ble det kommentert at X1 ikke var like skarp som forgjengeren, og MB GLA var faktisk kvassere.        Selv M2 satte svakere rundetider enn en A45 AMG, og ble slått på morofaktor av Focus RS.  BMW har også vannet ut kjøreegenskapene på siste generasjon Mini ganske mye.   Så det har definitivt skjedd noe hos BMW de siste årene - prioriteringene har endret seg.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther jeg følger det du sier og jeg tror de aller fleste er enige. Nye X1 er vel basert på en annen platform og har ikke samme kraftfordelingen(foran/bak) som tidligere. At M2 ikke setter rundetider er greit, men at den ble slått på morofaktor er ikke greit, spesielt ikke av Ford... Her burde BMW være best. Prioriteringene har dessverre helt klart endret seg, men markedet har også endret seg, det er ikke alle idag som vil betale nesten to ganger så mye som andre merker og få samme utstyr osv.. Man får nye Hyundai til 1/3 av prisen til BMW med samme utstyrsnivå, da er det helt klart at BMW også må endre strategi. Noe må det gå på bekostning av, dessverre...
At Jaguar, Porsche osv. slår BMW er greit, men BMW burde komme likt ut med Audi og MB. Fahrfreude er som jeg skrev i forrige innlegg på vei ut og automatikken tar over, masse fancy utstyr er viktigere enn kvalitet osv osv.. Masse fancy utstyr er kult å ha, selv om sikkert bare 2/5 av det blir brukt.

Personlig NÅ vil jeg ha en ny og driftsikker bil til familiebil, da er sikkerheten i høysetet, da blir også madammen i huset fornøyd. Selv om en E34, E39 og kanskje E46 hadde gjort akkurat samme nytten. E34 touring f.eks. er jo superkule biler! Jeg er litt sånn ny bil nr 1, gammel bil nr 2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Werther skrev:

 Selv M2 satte svakere rundetider enn en A45 AMG, og ble slått på morofaktor av Focus RS.

Det tror jeg ikke før jeg ser det. Ettersom en kamerat nå har bestillt seg ny M2 så har jeg følgt ekstra godt med på alt av tester gjort av denne bilen. Det er nettopp på rundetider og morrofaktor M2 setter sine konkurrenter i skyggen. Eneste måten en A45 kan oppnå bedre rundetider enn M2 er med en mindre begavet sjåfør eller på våt bane. 

Ellers er jeg enig i at BMW vanner ut merkevaren, det startet de med da de erstattet de mindre rekkesekserene med uinspirerende firesylindrede motorer. Jeg skal like å se argumentene til BMW for å introdusere en framhjulsdreven 1-serie, de argumentene bør de ikke være frekke nok å si at er for kjøreegenskapenes skyld. Heller plassbesparelse og produskjonskostnader. Men så er det jo som regel kun de "utradisjonelle" BMW modellene som avviker mest ifra BMW sitt slagord. De tradisjonelle modellene som 3,5, 6 og 7 serien er jo fortsatt biler med dynamiske og sportslige egenskaper i sentrum. Jeg mener, Jaguar XE kjører bedre enn F30 og C-klassen er mer komfortabel og eksklusiv. Likevel regnes fortsatt 3-serien som klassen beste bil pga dynamikken den tilbyr. Samme gjelder 5-serien, det skulle liksom gå 6 år før den fikk ordentlig konkurranse i form av en ny E klasse (som forøvrig er helt super). Da mener jeg at BMW til en grad kan kan stå for Freude am fahren, for det er jo alltid det som har vært BMW sin store styrke mot konkurrentene. Men dagene da BMW var fokuserte og laget biler som E39, E46, Z8, E34, E36 osv er forlengs forbi. Det synes jeg er forbaska trist :( Derfor svarer jeg alltid når folk spør hvorfor jeg gidder å beholde den gamle E34en min "BMW lager ikke slike biler lenger" Det er ett argument overraskende mange forstår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Marius2002 skrev:

Prioriteringene har dessverre helt klart endret seg, men markedet har også endret seg, det er ikke alle idag som vil betale nesten to ganger så mye som andre merker og få samme utstyr osv.. Man får nye Hyundai til 1/3 av prisen til BMW med samme utstyrsnivå, da er det helt klart at BMW også må endre strategi. Noe må det gå på bekostning av, dessverre...
At Jaguar, Porsche osv. slår BMW er greit, men BMW burde komme likt ut med Audi og MB. Fahrfreude er som jeg skrev i forrige innlegg på vei ut og automatikken tar over, masse fancy utstyr er viktigere enn kvalitet osv osv.. Masse fancy utstyr er kult å ha, selv om sikkert bare 2/5 av det blir brukt.

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i den fremstillingen der, ettersom BMW for tiden er Norges tredje mest solgte bilmerke. Det er ikke bare I3 som har bidradd til dette, men også de nye hybridmodellene og at de øvrige modellene selger usedvanlig godt. Mercedes, Volvo og Audi er også premium merker som er godt inne på topp ti lista. I perioden Januar til April i år ble det solgt 433 X3 i Norge, det er mer enn VW Tiguan og Ford Kuga. Det ble samme periode solgt 605 stk X5, godt hjulpet av en hybrid modell. Det ble kun solgt ca 100 stk flere Nissan Qasquai.. Jeg skal ikke påstå at dette er tilfelle ellers i Europa, men både BMW og Mercedes håver inn den ene salgsrekorden globalt etter den andre. For tiden er det Mercedes som leder forran BMW, for første gang på 15 år.

Ellers så vi jeg jo mene at det er Farhfreude som absolutt står i spissen om dagen, alle lager jo biler som skal være sportslige. Se bare på Ford, Jaguar, Audi og Mercedes...særlig Jaguar har gjort en god jobb her. Aldri før har disse produsentene laget mer kjørevillige biler :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, i Norge... Men utover i Europa.. I Frankrike f.eks. var BMW underrepresentert.. De "rike" kjørte MB med stor motor, Porsche, Range Rover eller Jaguar, mens middelklassene kjørte PSA, som jeg så..

Audi(spesielt quattromodellene), MB og Jaguar har lenge vært sportslige så det skulle bare mangle at de er sportslig. BMW surfer muligens fortsatt på bølgen, mens mange bilmodeller er blitt sportslige med gode egenskaper, Veloster, DS 3, Scirocco... Jeg mener ikke Fahrfreude står i spissen lengre, utenom særmodellene(M, AMG, RS osv) på samme måte som det gjorde før.

Jeg tror(mye synsing fra min side her nå) at flesteparten av de som kjøper ny BMW osv. er folk som har hatt BMW tidligere og bytter ut sin "gamle". De middelklassefolkene som har null interesse og erfaring og møter opp for å kjøpe seg en bil tviler jeg på går til BMW og MB, noen selvfølgelig. Da tror jeg PSA, Skoda, VW er et mer foretrukken alternativ, uten at dette trenger å være negativt. Mens vi middelklassene som ikke har råd til ny BMW, men vet hva vi vil ha, venter på at de aktuelle modellene skal legges ut brukt :) 

mulig jeg skivebommer, men ja..

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det tror jeg ikke før jeg ser det. Ettersom en kamerat nå har bestillt seg ny M2 så har jeg følgt ekstra godt med på alt av tester gjort av denne bilen. Det er nettopp på rundetider og morrofaktor M2 setter sine konkurrenter i skyggen. Eneste måten en A45 kan oppnå bedre rundetider enn M2 er med en mindre begavet sjåfør eller på våt bane. 

http://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/bmw-m2-ford-focus-rs-mercedes-amg-a45-vergleich-2016-11406293.html

Det som ikke er med i artikkelen er et kart over testbanen der man så fartsmålingene rundt banen, og Focus RS slo M2 med et halvt sekund. Den var jevnt over mye raskere i kurvene, men M2 kvikkere på sletta.

http://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/mercedes-amg-a-45-bmw-m2-coupe-ford-focus-rs   - I denne testen vinner M2. Forskjellene fra AMS sin test er at banen var større, og M2 hadde manuell kasse istedenfor DCT

http://www.autobild.de/artikel/audi-rs-3-bmw-m2-ford-focus-rs-mercedes-a-45-amg-test-10507469.html

Autobild har også testet de, men det er betalingsartikkel for det meste, så vet ikke konklusjonen. Uansett er M2 og RS to av de morsomste bilene som har kommet på markedet de siste 10 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...