Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vet dette ikke er en konkurrent i premiumklassen, det hadde den ikke slått godt nok igjennom med tror jeg, samt at verditapet hadde vært stort :) Men kontra for eksempel som du nevner en Ford eller VW er dette et stilig innskudd i trafikkbildet :) Og bilen vil uten tvil vekke oppsikt, samt et design som vil holde seg. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik idag fikk jeg noe(en kasse) dansk øl ifra min samboers søster som bursdagsgave! Det er vel innafor og relevant :D  IMG_2346.JPG

Så mens hun lager mat(som egentlig jeg liker å gjøre på fredag) og ungen sover, så har jeg koblet på headsettet å kjører gjennom en spilleliste jeg laget til W202, derav navnet. Den har i ettertid blitt fylt på. :) 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal Classic er blandt mine favoritter når det gjelder alminnelig øl. En fin spilleliste og som man sier på dansk "øl gør noget ved musikken" (lett omskrevet fra reklamesloganet "Tuborg gør noget ved musikken"). Skål og gratulerer med dagen hvis det er idag du har bursdag... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom tilfeldigvis over noen gamle tyske biltester av BMW E21 323i, Citroën CX 2500 Diesel og Mercedes-Benz W123 300 TD. Veldig mye har forandret seg siden slutten av 70-tallet, men det som overrasker meg mest er hvordan det tyske språket har forandret seg. Jeg snakker langt fra perfekt tysk, men jeg har ingen problemer med å høre at tysk har gjennomgått relativt store forandringer de siste 40 årene (i alle fall i offisielle sammenhenger på TV). Av disse biltestene må jeg nesten innrømme at jeg er mest imponert over Citroën CX... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16. september 2016 at 20.19, Fredrik skrev:

En kort runde rundt i Harry Metcalfe's garasje. Han har et par fine biler og motorsykler. Jeg liker komboen med sportsbiler og Land Rovere..

Jeg har sansen for Harrys videoer, jeg liker den faglige kunnskapen og den jordnære fremtoningen hans. Jeg ser gjerne flere og oftere videoer fra ham :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... jeg liker også hvordan Harry Metcalfe fremstår som en temmelig sympatisk type og ikke minst hans grundige kjennskap til bilene han presenterer. Dette er ikke bare en overflatisk kunnskap, men derimot en kunnskap man får når man kjenner bilene ordentlig. Harry Metcalfe var forøvrig en av grunnleggerne av det britiske bilmagasinet EVO i 1998 der han også i flere år var redaktør. Ganske mange av hans bidragsytere i EVO er idag også kjent i andre sammenhenger (bl.a CAR Magazine, som jeg abonnerte på i 14-15 år)... Jethro Bovingdon, Henry Catchpole, Russel Bulgin, Richard Meaden, Nick Trott, Gordon Murray (McLaren F1), Rowan Atkinson (prominent F1 eier, Mr. Bean, Black Adder etc), John Simister etc.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos min tidligere påstand om at utviklingen med leasing/lånebiler virker selvforsterkende i relasjon til at enda flere velger slike biler når mange allerede gjør det (stort verditap og ukontrollerte kostnader gir et relativt stort økonomisk incitament), tror jeg at det samme kommer til å gjelde for hybrid og elektriske biler.

Denne utviklingen har mange fasetter og et av de mer interessante er at ulike fagforeninger på de tyske bilfabrikkene også engasjerer seg i saken. De vil at bl.a Mercedes-Benz, som et tiltak for å sikre arbeidsplassene, skal bygge flere deler til elektriske biler. Årsaken er at en tradisjonell stempelmotor krever ca. 10 ganger så mange mannetimer å bygge som en elektrisk motor. Fagforeningene forventer et kraftig øket salg av elektriske biler i tiden som kommer og derfor bør Mercedes-Benz ikke bare bygge elektriske biler, men også bygge elektriske motorer med tilhørende komponenter for andre bilmerker. Alternativet er at 9 ut av 10 medarbeidere må gå på bilfabrikkene. I tysk sammenheng får dette enorme konsekvenser og i relasjon til Mercedes-Benz handler det om langt over 20000 ansatte.

http://in.reuters.com/article/us-daimler-electric-idINKCN11N0GD  

Jeg kom forøvrig over en litt artig side om div. historiske Citroën modeller med tidsriktig musikk for hver modell, motorlyd, dørlyder og mye fakta. Sidene laster litt langsomt så vær tålmodig... :)

http://www.citroenorigins.fr/en?linkId=28680551

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17. september 2016 at 11:19 PM, Fredrik 90 said:

Jeg har sansen for Harrys videoer, jeg liker den faglige kunnskapen og den jordnære fremtoningen hans. Jeg ser gjerne flere og oftere videoer fra ham :) 

Helt enig! Etter å ha sett denne video om R129 SL600 V12 så må jeg innrømme at det er en bil jeg gjerne kunne ha kjøpt.

Noe fasinerende med en V12 og helt sikkert en fin cruiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er etterhvert mye bra biljournalistikk der ute (feature stoff er billig å produsere og populært blandt leserne), men det er sannelig mye dårlig biljournalistikk også. Denne artikkelen om downsizing av motorer er i utgangspunktet ganske interessant iom. at den handler om to sammenlignbare motorer fra VW på hhv. tre og fire sylindre. Det går etter min mening dessverre helt galt mot slutten av artikkelen der artikkelforfatteren plutselig trekker inn Ford's historiske "Cologne" (Köln) V6 motor som et eksempel i relasjon til lydbildet på dagens tresylindrede motorer. 

Jeg er ikke uenig i at lydbildet er sammenlignbart, men hvor mange av dagens bileiere har egentlig erfaring med den aktuelle V6 motoren, som i relasjon til europeiske Ford ble tatt ut av markedet i 1994 med Ford Scorpio (der jeg er temmelig sikker på at 80-90% av de produserte bilene var med bensinrekkefireren på to liter)? Det er i alle fall ganske innlysende at artikkelforfatteren har noen år på baken og dermed en bred (kanskje for bred) referanseramme... :)

http://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE9001207/en-cylinder-mindre-batter-det-virkelig-noget/

@RNJ Jepp... Mercedes-Benz R129 er nydelig og selv med rekkesekser eller V6 er den interessant... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN... jeg tipper den SLen også koster tett på € 5000 å holde på veien årlig i England. Legger man sammen Roadtax (som årsavgift i Norge) og forsikring så er ikke dette billige biler å holde. Så den er dyrere her men jeg tror den er billigere å drifte i Norge, allfall om man har tilgang på en litt grei forsikringsavtale (som de fleste fornuftige voksene har) :) 

Selv har jeg litt sansen for W107 som Harry også hadde en fin video av. Dette er for meg fin gammel klasse ifra en periode hvor Mercedes var enestående. R129 er sikkert også en veldig bra konstruksjon men for meg er designet veldig kjedelig og satt, da synes jeg BMW E31 8-serie og Porsche 928 S4 er mer spennende. Men en SL600 er tøft uansett, for ikke så snakke om monsteret SL 73 AMG :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om R107 og R129 selvfølgelig er beslektet kan man egentlig ikke sammenligne disse bilmodellene. R129 er såpass mye mer moderne enn R107 at det i realiteten er mer som skiller modellene fra hverandre enn det er likheter. R107 har mange tekniske likheter med W114 som ble utviklet på midten av 60-tallet, mens R129 er basert på en forkortet W124 plattform og har mange tekniske likheter med denne modellen som kom på markedet 20 år senere (og 20 år er svært lang tid i bilverdenen).

En av de viktigste tekniske forskjellene på R107 og R129 er at R129 i likhet med W124 har en multilenke bakaksel, mens R107 har en såkalt pendelaksel. Forskjellen på disse to teknologiene er så stor at R107 kjøredynamisk fremstår som en veteranbil der R129 mer eller mindre fremstår som en moderne bil selv idag.

Når det gjelder stil og fremtoning er det imidlertid få bilmodeller som slår R107. Heldigvis ble det i løpet av 18 år (1971-1989) bygget ganske mange... ca. 240000 stk... :)

Apropos teknisk utvikling og store visjoner for fremtiden. Jeg kom tilfeldigvis over dette veldig interessante intervjuet med Elon Musk der han bl.a snakker om kunstig intelligens og hva som driver ham personlig i relasjon til firmaene han leder. Vel verdt å bruke litt tid på selv om man kanskje ikke har den største interessen for Tesla, som de fleste forbinder Elon Musk med... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...