Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Nå så ikke jeg den videoen da jeg ikke klarer han programlederen med skjegget, slo av med en gang jeg så ham. Men for meg så kommer det ikke som noen overraskelse at Mustangen gjorde det bra, som jeg var inne på tidligere så har Amerikanerene skjerpet seg veldig. Hammond i Top Gear var ganske tydelig på at den nye Corvette C7 er den første Corvetten man ikke kan mobbe lengere. Den har nå blitt så god at den må tas seriøst.

BMW kan ikke være best i alt, og særlig når de ikke gidder å prøve en gang. For min del er ikke M4 GTS i nærheten av hva E46 M3 CSL var :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at du tenker på Jonny Lieberman Fredrik 90. Jeg er enig i at han kan være litt for mye klovn av og til, men sofistikert kunnskap om biler har han og han kan også mye historie om biler. Kjemien mellom Jonny og Jason Camissa er stort sett veldig fin og ikke minst morsom, men når det av og til bikker over blir det fort veldig masete. Jeg synes derfor at de er bedre hver for seg.

Apropos Corvette C7 så testet Jason Camissas forgjenger, Carlos Lago, denne bilen da den var ny i 2014. Carlos er forøvrig tilbake i Motor Trend, men kun i "on demand" delen (og det skal man betale for å se). Jason er imidlertid såpass god at jeg egentlig ikke savner Carlos. Av alle de amerikanske muskelbilene idag er det nok Corvette C7 jeg liker best... :)

@[space] Takk skal du ha... jeg elsker slike artikler som drøfter interessante spørsmål om universet på en nogenlunde lettfattelig måte og den aktuelle artikkelen er veldig bra skrevet... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... jeg så akkurat dette innslaget og skulle til å poste det, men du kom meg i forkjøpet (og det er selvfølgelig bare hyggelig). Det er spesielt én ting jeg liker med akkurat dette innslaget og det er fokuset på mekanisk lyd i bilen. Dette er også noe jeg savner i moderne biler i relasjon til f.eks mine tidligere Porscher fra 80-tallet, men også f.eks min tidligere BMW E30. Idag kjenner folk kun disse lydene fra banebiler, men som Jason poengterer fantes det før i tiden en mellomting mellom banebiler og standardbiler. I de gamle Porschene var det et vell av mekaniske godlyder i tillegg til deilige vibrasjoner fra motoren, men kanskje viktigst av alt... de luktet også skikkelig bil... :)

Tidenes mest sexy BMW er til salgs... helt nydelig er den og lakkfargen basalt blau er fantastisk ... :)

http://canepa.com/photo-gallery/1979-bmw-m14643/

40407_c311f9734d5d_low_res.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evig kult... take off's med F-22 Raptor (verdens kuleste militære fly) med en B-29 Superfortress i bakgrunnen (de som slapp atombombene over Japan), F-35 Lightning II (som bl.a Norge og Danmark har kjøpt), F-4 Phantom II (kjent fra bl.a Vietnam krigen), AV-8B (den amerikanske versjonen av Hawker Siddeley Harrier) og B-52 Stratofortress (verdens største bombefly)... :)

... og så litt for oss som liker gamle Rolls-Royce Merlin V12 stempelmotorer (alle disse britiske WW II flyene... Lancaster, Mosquito og Spitfire m.fl... brukte denne motoren)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig i uka, men jeg vil tro jeg gjorde ukas bilspotting allerede nå. 

maxresdefault.jpg

En slik en, GT3 RS 4.0, svinga ned i et garasjeanlegg i samme kvartalet som Saga kino, ved Nationaltheatret. Har sett en 911 kjøre ned der før. Mulig eieren har gjort en liten upgrade. 

For en bil. Jeg var på bysykkel, men mista totalt fokus på veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på alle måter nydelig bil og den deler motor med 911R også. Akkurat denne motoren tror jeg må være Porsches aller fineste noen gang. 500 HK ved 8250 rpm og 460 Nm ved 6250 rpm uten pustehjelp. Resten av pakken er selvfølgelig også i den samme klassen. Tiltross for skyhøy pris på disse bilene står folk i kø for å kunne kjøpe 911R og 911RS... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 liter RR Merlin (det står 1649 cid på speedometeret) med fri blås som på en Spitfire bråker ganske mye. Dette er den kuleste og mest stilfulle lekesaken ved siden av nettopp en Spitfire store gutter kan ha... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det Jason sier at 991 GT3 RS og 991 R bruker samme (eller tilsvarende) motor. Den nye motoren som sitter i disse bilene er enkelt sagt en ganske heftig oppgradert variant av 9A1 DFI motoren som kom i 991 Carrera S.

997 GT3 RS 4.0 som @[space] viser til bruker derimot den gode gamle og velkjente mezger motoren. For å sette ting i perspektiv og ta litt historie og slikt som både Fredrik og jeg har vært litt inne på tidligere.

Mezger motoren som er kalt opp etter designeren Hans Mezger startet såvidt jeg vet livet i racingbiler som Porsche 962 og 911 GT1 (avbildet nedenfor). Den første GT3 (gatebilen) som fikk en motor basert på denne var 996.1 GT3 (3,6l og 360hk i 1999).1920px-Porsche_911_gt1_96.jpg

Jeg hopper så frem til å se på alle 997 GT3:

997.1 GT3 hadde 3.6 liters (mezger) motor på 415hk og ble produsert i nesten 2400 biler.

997.1 GT3 RS kom også med 3,6l og 415hk. Produsert  i over 1900 eksemplar.

997.2 GT3  kom så med høyere motorvolum, 3,8 liter og 435hk. Produsert i 2200 eksemplar.

997.2 GT3 RS brukte naturlig nok 3,8 literen men med 15hk ekstra. 450hk. Bilen ble produsert i ca 1600 eksemplar.

Man skulle tro 997 generasjonen avsluttet med 997.2 GT3 RS (3.8 og 450hk). Men i 2011 så klinket Porsche til med med å skremme mezger motoren opp til 4.0 volum og med betydelig effektøkning opp til 500hk! Antallet biler ble begrenset til nøyaktig 600stk. Det var slutten på 12 år med mezger motorer og de fleste 997.2 GT3 RS 4.0 bærer nok merkene hvor det står "RS 4.0" med stolthet. Det er ikke uten grunn at bilen fikk motorvolumet som en del av modellbetegnelsen. :)

-1x-1.jpg

______________________

997.2 GT3 RS 4.0 er for mange den ultimate moderne Porschen for de som liker å kjøre moderne Porsche med mest mulig "oldschool følelse". Samtidig er det også den ultimate samlerbilen. Råeste utgave av 997- check. Lavest produksjonsantall av noen GT3 - check. Råeste utgave av den legendariske mezger motoren - check. 

Når så 991 GT3 ikke kom med clutch pedal lengre så fikk (997.2 GT3) RS 4.0 nok ett punkt å krysse av på. På toppen av alt det andre ble den også ansett som siste GT3 med manuell girkasse. Klassiske Porsche priser hadde allerede gått opp som bare det, og det ble jo enda mer tydelig at 997.2 GT3 RS 4.0 var noe unikt i historien med økonomisk potensiale.

Nye 911 R kom heldigvis ut og viste at det ikke var slutt på manuell girkasse likevel. Nok et gang laget Porsche en superettertraktet spesialmodell. Antall eksemplarer begrenset til 991stk  hvor Porsche sine VIP kunder (folk som har kjøpt 918 Spyder og beholdt den en god stund fikk første mulighet til å kjøpe bilene). Majoriteten av VIP kundene var selvsagt klar over at 911 R var en bil som kom til å stige mye i verdi basert på det som hadde skjedd med 997.2 GT3 RS 4.0 så da var det bare til å handle. Det har selvsagt gjort at det er relativt få personer som har fått mulighet til å kjøpe en 911 R og vips så har Porsche nok en gang klart å lage en superettertraktet bil omtrent på linje med (997.2 GT3) RS 4.0 uten å vanne ut markedet.

Nå som det er snakk om at 991.2 GT3 kanskje blir tilgjengelig med manuell girkasse så vil det muligens gjøre at disse andre superekslusive bilene (RS 4.0 og 911 R) faller noe i verdi. Eller slutter å stige så fælt. Men de vil nok i likevel være veldig ettertraktet i lang lang tid fremover. Selv tror jeg at RS 4.0 vil være mer ettertraktet en nye 911 R pga lavere produksjonsantall og mezger motoren.

Egentlig synes jeg at det er synd at disse bilene som på mange måter representerer de ultimate kjøremaskinene ender opp som garasjedronninger og investeringsobjekter. Men jeg er jo også klar over at situasjonen med å ha eksklusive og ettertraktede modeller gjør mye for merkevaren og salget ellers. Porsche ønsker jo naturlignok å opprettholde situasjonen, samtidig som de også ønsker å tjene penger ved å utfylle det meste av potensialet som er i markedet. Er nok ikke lett å balansere det. Jeg tenker at det potensielt kan bli farlig dersom de overproduserer og metter markedet. Forsvinner "bilinvestorene" så sprekker nok boblen fort og det fører nok til mer negativt enn positivt for Porsche.

Når det er sagt. Skulle gjerne sett at f.eks 996 GT3 kom på billig salg. O:)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du for oppklaringen. Jeg var litt hurtig der og blandet sammen GT3 RS og GT3 RS (hhv. 997 og 991). Hans Mezger's første oppdrag på slutten av 50-tallet var forøvrig å forbedre den såkalt "Fuhrmann" (etter Ernst Fuhrmann) boxermotoren og det sier ikke så rent lite. På det beste presset Fuhrmann 190 HK ut av en boxerfirer på kun 1498 cm3... selvfølgelig uten pustehjelp. Det var med en Porsche 804, men grunnlaget ble lagt med Porsche 550 (som er mest kjent i relasjon til James Dean's "Little Bastard") og Porsche 718... som var den historiske forgjengeren til dagens 718 Boxster/Cayman (det er i alle fall det Porsche gjerne vil ha oss til å tro).

Hans Mezger, Norbert Singer og Ferdinand Piëch... Porsche 917... 24 Hours of Le Mans... uslåelig... :)   

Så nydelig filmet... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, [space] skrev:

Tidlig i uka, men jeg vil tro jeg gjorde ukas bilspotting allerede nå. 

maxresdefault.jpg

En slik en, GT3 RS 4.0, svinga ned i et garasjeanlegg i samme kvartalet som Saga kino, ved Nationaltheatret. Har sett en 911 kjøre ned der før. Mulig eieren har gjort en liten upgrade. 

For en bil. Jeg var på bysykkel, men mista totalt fokus på veien :)

Enig i at det er ukas spotting. Selv så jeg en Ruf RT 12 parkert i Kongsberg på fredag. Fikk tatt en liten titt og ble såpass satt ut at det var først da jeg kjørte videre at jeg kom på at jeg hadde glemt å ta bilder. :-D 675 hester og 365 km/t er jo forholdsvis gromt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...