Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg må si jeg sliter med å se hva PSA kan tilby Opel, særlig ettersom Opel sårt trenger ett løft når det kommer til image. Jeg regner med at det blir en avtale mellom GM og PSA på bruk av modeller og plattformer om hverandre. Slik det er i dag så er en del av GM sine produkter bygget på samme plattform, Opel deler basis med en del Buick og Chevrolet modeller. Eneste jeg kan tenke meg som en årsak til at GM vil selge Opel er intern konkurranse. I land som Kina, Midtøsten og sør amerika selges Opel side om side med Chevrolet og Buick. Kan det tenkes at modeller som Opel Astra og Chevrolet Cruze samt Opel Insignia og Buick Regal konurrerer mot hverandre? Kan det hende at GM vil rendyrke sin merkevare og da er Opel litt overflødig? Jeg regner ikke med at det finnes svar på dette, så det blir ikke annet enn spekulering.

Men jeg er nyskjerrig på hva som gjøres med de ulike modellene som deler basis. Nye Opel Ampera er jo samme bil som Chevrolet Bolt, begge bygges av GM i Detriot (Amerikansk bilindustri er med dette ledende på elbiler, da Tesla og Ampera/Bolt er dem med lengst rekkevidde). Eneste forskjellen er at biler til Europa får ett Opel emblem mens biler til Amerika får ett Chevrolet emblem. Videre når det gjelder utviklingen av denne modellen så mener jeg det var ett samarbeide mellom GM og elektronikk konsernet LG. Trodde ikke denne var utviklet av Opel i Tyskland..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSA's bilmodeller har ikke et dårlig image blandt de alminnelige bilprodusentene i Europa. Snarere tvert imot når man sammenligner med nettopp Opel, men også Ford, Renault, Fiat og sogar VW's tilsvarende bilmerker som Skoda og Seat. Norge med sin generelle fokus på kun premium bilmerker er spesielt i denne sammenhengen også. 

Jeg tror ikke at det er meningen at Opel skal bli mer som f.eks Peugeot og det er derfor mer relevant å tenke stort i retning av det f.eks BMW gjør med Mini. Den grunnleggende teknikken er for enkelte modeller den samme, men bilmerkene fremstår som helt forskjellige og med helt tydelig ulike profiler. PSA har bl.a betydelig bedre motorer og drivlinjer så når det gjelder de dyreste komponentene gir et kjøp av Opel stor mening og det er før vi begynner å snakke om PSA's satsing på elektriske biler og strategiske disposisjoner generelt.

General Motors har i årenes løp tapt mye penger på bl.a Opel og Vauxhall. De har i løpet av de senere årene solgt unna stort sett alt annet av eierskaper i ulike bilprodusenter (Saab i 2010, Fiat i 2005, Subaru i 2006, Suzuki i 2008 m.fl.) og nå selger de også Opel og Vauxhall. Det handler om konsolidering og fokus på kjernevirksomheten og i den sammenhengen har GM uttalt at de ønsker å bli mindre før de kan bli større.

Såvidt jeg har fått med meg er Opel Ampera-e og Chevrolet Bolt Dr. Ralf Hannappel's baby. Han er Opel's utviklingssjef for elektriske biler og det er kjent at det er han som står bak Opel's satsing på elektriske biler. Nå skal det understrekes at moderne bilproduksjon i aller høyeste grad er globale prosjekter så det har helt sikkert også vært bl.a amerikanske ingeniører involvert, men utviklingen av konseptet og den grunnleggende utviklingen av Ampera-e har blitt gjort i Tyskland. Jeg er ellers enig med deg i at dette lukter sterkt av en fremtidig badge-engineering når det gjelder eksport av felles Opel og PSA bilmodeller til bl.a USA og jeg tror at GM får en sentral rolle i dette.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å slippe helt det med hvor Bolt/Ampera-e ble utviklet. Jeg finner kun tegn som tyder på at denne bilen ble utviklet av GM på amerikansk jord, nærmere bestemt GM technical center i Warren, Michigan. Når drivlinjen skulle testes på prototype stadiet så utstyrte man faktisk de kompakte USA modellene Chevrolet Sonic og Buick Encore med batteripakke og elmotor. Slik det ser ut for meg så er dette en bil utviklet av Amerikanerene, amerikansk design, amerikansk utviklings team og del amerikansk/koreansk batteri teknologi.

https://www.wired.com/2016/01/gm-electric-car-chevy-bolt-mary-barra/

http://www.hngn.com/articles/208734/20160928/chevrolet-bolt-ev-beat-tesla-model-3-on-range-and-availability.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Bolt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... dette er ganske sikkert ikke vanskeligere enn at BMW f.eks designer enkelte modeller i California og bygger enkelte modeller i South Carolina, men vi betrakter stadig f.eks X3 og X5 som tyske bilmodeller. Bilene er grunnleggende basert på tysk teknikk og ingeniørkunst, men de er reelt internasjonale bilmodeller.

Opel Ampera-e har en størrelse (knapt over 4 meter lang) som plasserer den mellom modellene Corsa og Astra. Dette er en typisk europeisk størrelse for en familiebil (Golf-klassen) og mye mindre enn hva som er vanlig i USA. Dette er gjort med hensikt for at den primært skal passe til det europeiske bilmarkedet som er det viktigste for Opel. Et viktig mål for Opel var at rekkevidden ble tilstrekkelig stor iom. at biler av denne størrelsen, i motsetning til i USA, ofte blir brukt på lange strekninger i Europa. Rekkevidden for Ampera-e er derfor hele 380 Km i praktisk bruk (520 Km jmf. NEDC normen). Ampera-e har forøvrig et 60 kWh batteri, 204 HK og 360 Nm. 0-100 Km/t går løs på 7,3 sekunder og 80-120 Km/t tar 4,5 sekunder. BMW F31 320d xDrive med automatgear bruker til sammenligning 6,5 sekunder på den samme disiplinen (uten sammenligning forøvrig).

Chevrolet har såvidt jeg vet idag kun Aveo (som egentlig er en Daewoo Lanos), Cruze (som er basert på Opel Astra) og Spark (som egentlig er en Daewoo Matiz) som er nogenlunde i den samme størrelsen på det amerikanske markedet. Andre modeller som Chevrolet selger på det amerikanske markedet er de betydelig større modellene Camaro, Caprice, Cavalier, Impala, Malibu og Corvette.

Du kan jo selv se/høre Dr. Ralf Hannappel fortelle litt om Opel Ampera... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri selv holdt på med modelljernbaner bortsett fra en liten og veldig enkel Märklinbane da jeg var barn, men jeg er ganske fascinert av det (spesielt de store skalaene med mange detaljer) og har besøkt større modelljernbaner både i Hamburg og Berlin. Det jeg imidlertid ikke var klar over er at modelljernbaner har vært Hans-Peter Porsche's store interesse her i livet. Han er broren til dagens administrerende direktør i Porsche, Wolfgang Porsche, og er dermed også broren til nå avdøde Alexander "Butzi" Porsche som designet 911.

Hans-Peter Porsche's modeljernbaner er åpent for offentligheten og det såkalte Hans-Peter Porsche TraumWerk kan ses i den lille tyske byen Anger ikke så langt fra grensen til Østerrike like ved Salzburg.

http://www.hanspeterporsche.com/traumwerk/modellbahnwelt/

Jeg kom også tilfeldigvis over denne modellen som stadig mangler landskap og mange detaljer, men som er ferdig lagt mhp. spor og signaler. 46 minutter tar hele banen som har flere temmelig bratte stigninger og en stor skruelinje (heliks). Sporene til banen (N-skala med 9 mm sporvidde) fyller over 100 m2 over flere rom i et hus. Scenen er satt til Eastbound Southern Pacific linjen over Tehachapi passet i California... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modelljernbane er tøft det. Jeg har noen kollegaer som er virkelig inne i den verdenen. En har til og med en hagejernbane.Den er virkelig flott. http://www.aftenposten.no/osloby/byliv/Lokforeren-anla-jernbane-i-hagen-140097b.html Jeg er vel heller av den oppfatning at siden jeg driver med tog hele dagen så er det greit og ha noe annet som hobby.Men jeg har jo andre kollegaer som synes det er himmelrik og kjøre veterantog på fritiden også. Dem om det.

Ellers bør du ta deg en tur innom gamlebyen i Fredrikstad neste gang du reiser forbi Fredrik. http://www.gbmj.no  Annlegget der er helt utrolig.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Hehehe... ja, siden du fører "the real thing" til daglig med lyder, lukter og det hele... så er det forståelig at du gjør noe annet i fritiden. Small garden railways har jeg aldri hørt om og det ser ganske artig ut. Da junior var liten bygget vi en ganske stor legojernbane i hagen, men den lå ovenpå gresset og måtte fjernes når det skulle klippes. Min bedre halvdel vil nok ikke tillate et fast anlegg i hagen. Jeg har imidlertid lyst til å anlegge en modelljernbane i N-skala på hobbyrommet. Det som er litt artig med modelljernbaner idag er at alt er digitalisert slik at alt av signaler og drift av jernbanen kan bli temmelig likt virkeligheten. Gamlebyen i Fredrikstad har stått på programmet i mange år og nå er det enda en god grunn til å besøke byen... :)

Noen lurer kanskje på hvorfor jeg skriver om modelljernbaner i tråden og årsaken (bortsett fra at jeg synes at de er fascinerende) er at da vi sist besøkte det tekniske museumet i Berlin var de nesten ferdig med en jernbanemodell av Anhalter Bahnhof. Jeg søkte derfor på Youtube for å se om det evt. fantes en film om dette og ramlet tilfeldigvis over Hans-Peter Porsche TraumWerk og den koblingen til biler er jo interessant... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fredrik skrev:

Hmmm... dette er ganske sikkert ikke vanskeligere enn at BMW f.eks designer enkelte modeller i California og bygger enkelte modeller i South Carolina, men vi betrakter stadig f.eks X3 og X5 som tyske bilmodeller. Bilene er grunnleggende basert på tysk teknikk og ingeniørkunst, men de er reelt internasjonale bilmodeller.

Opel Ampera-e har en størrelse (knapt over 4 meter lang) som plasserer den mellom modellene Corsa og Astra. Dette er en typisk europeisk størrelse for en familiebil (Golf-klassen) og mye mindre enn hva som er vanlig i USA. Dette er gjort med hensikt for at den primært skal passe til det europeiske bilmarkedet som er det viktigste for Opel. Et viktig mål for Opel var at rekkevidden ble tilstrekkelig stor iom. at biler av denne størrelsen, i motsetning til i USA, ofte blir brukt på lange strekninger i Europa. Rekkevidden for Ampera-e er derfor hele 380 Km i praktisk bruk (520 Km jmf. NEDC normen). Ampera-e har forøvrig et 60 kWh batteri, 204 HK og 360 Nm. 0-100 Km/t går løs på 7,3 sekunder og 80-120 Km/t tar 4,5 sekunder. BMW F31 320d xDrive med automatgear bruker til sammenligning 6,5 sekunder på den samme disiplinen (uten sammenligning forøvrig).

Chevrolet har såvidt jeg vet idag kun Aveo (som egentlig er en Daewoo Lanos), Cruze (som er basert på Opel Astra) og Spark (som egentlig er en Daewoo Matiz) som er nogenlunde i den samme størrelsen på det amerikanske markedet. Andre modeller som Chevrolet selger på det amerikanske markedet er de betydelig større modellene Camaro, Caprice, Cavalier, Impala, Malibu og Corvette.

Du kan jo selv se/høre Dr. Ralf Hannappel fortelle litt om Opel Ampera... :)

 

Ettersom BMW kun selges med BMW logo så er vel ikke det en helt rettferdig sammenlikning du har innledningsvis, men ja en stor del av utviklingen av X modellene skjer i USA. Jeg vil ikke karakterisere X modellene som Tyske, men de er produsert av ett tysk konsern. 

Hannappel har jo selvsagt vært med på teamet som har utviklet Ampera-e, nettopp for å representere Opel og Europa sine krav til bilen. Det vil jeg tro er litt essensielt for at den skal kunne slå godt an her også. Videoen var interessant og jeg må si det er en imponerende bil de har fått til, jeg regner med denne vil selge veldig godt her i landet. Men videoen kaster ikke noe mer lys på hvor og av hvem bilen er utviklet, så jeg står fast på at det er i USA og av GM (på veiene av Chevrolet og Opel som skal markedesfører og selge bilen). Det er egentlig også litt logisk da det er i Michigan de har fasilitetene og erfaringen fra tidligere elbiler både på prototype stadiet og produskjonsbiler. Opel i Tyskland har jo ikke så lang erfaring med elbiler, så det er ikke tvil om at dette er en bil utviklet hos storebror GM, selvsagt med folk som Hannappel på laget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er selvfølgelig at Opel og Chevrolet i akkurat denne sammenhengen er to sider av samme sak og med en tysk prosjektledelse, men dette fenomenet er indirekte også årsaken til at GM nå ønsker å selge Opel (og Vauxhall). Det er generelt vanskelig på det nivået i markedet som Opel opererer å oppnå signifikante synergieffekter mellom europeiske og amerkanske bilmodeller. Til prisen bilene kan selges for i USA er smaken for biler i Europa og USA helt forskjellige. BMW kan selge 3-serien og coupe/cabriolet variantene av 2-serien, men det er viktig å legge merke til at de hverken selger 1-serien eller 2-serie Active Tourer i USA. Årsaken er at bilene blir for dyre og for små i forhold til hva som forventes i denne klassen. Dette ser man også på at Chevrolet stort sett baserer deres minste og billigste modeller på Daewoo, som også er heleid av GM. Amerikanerne fokuserer også stort på SUV'er og det ligger utenfor Opel's fokus som derimot er mindre til mellomstore biler. Ampera-e er derfor først og fremst tilpasset det europeiske markedet og ikke det amerikanske.

GM har ikke klart å overføre vesentlig europeisk teknologi til deres amerikanske bilmodeller og visa versa. Derfor selges Opel og jeg er temmelig sikker på at Ampera-e følger med på kjøpet (bl.a av nevnte årsak). Opel uten teknologien bak Ampera-e vil jeg tro kun har marginal interesse for PSA og det mener bl.a også E24. Vi skal imidlertid ikke helt utelukke at Opel også kan ha en annen eksplisitt strategisk interesse for PSA, men det vil tiden evt. vise. 

Jalopnik har forøvrig skrevet en ganske syrlig artikkel om tiden med Opel som en del av GM (sett fra et amerikansk ståsted)... :)

http://jalopnik.com/gm-has-never-known-what-the-hell-to-do-with-opel-1792346132

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok heller ikke usannsynlig at det blir inngått særavtaler om hva som gjelder teknologi og erfaringer. Jeg tviler hvertfall på at GM har gitt fra seg alle erfaringene og kunnskapen i salget og at det ikke fulgte med over i psa's eierskap er vel lite sannsynlig.

GM har vel aldri gjort noe i europa som vi ikke ville klart selv (forutsatt at det ikke er mangel på kapital) og jeg innbiller meg at deres innblanding heller har vært negativ. Så at opel selges, ser jeg på som positivt. Opel trenger litt "fransk blod" for å bli kvitt gubbepreget, og psa litt tysk disiplin.. Jeg har hvertfall troen på at det blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å legge til.. Statoil har også som mål å redusere utslippene sine med 1mill tonn før 2020, og totalt 3mill tonn innen 2030. Og siden de ikke har kommet i gang med co2 rensing enda, handler ikke nedleggelsen kun om økonomi. Gasskraftanlegget har nemlig stått for 250-300 000 tonn årlig, (ca150 000biler) og en av de politiske forutsetningene var at det skulle etableres co2 rensing på anlegget og omtales som stoltenbergs månelanding. Den teknologien er enda ikke tilgjengelig.

 

Anlegget er forøvrig eid av Dong Energy (hvor den danske stat eier 52%) og kan levere 630MW. Det kostet ca 4mrd å bygge og stod klart i 2009.

Mitt umiddelbare spørsmål er hva de alternative energikildene er. Det  behovet finnes fortsatt og forsvinner ikke, selvom bellona tilsynelatende tror det. 

 

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm fra vindmøller står nå for ca. 40% av det danske forbruket og den totale produksjonskapasiteten er ca. 5000 MW (3800 MW onshore og 1200 MW offshore). Dette har virkelig blitt en stor industri her i DK og over 31000 mennesker arbeider i vindindustrien. Jeg vet ikke om dette kan være noe å satse mer på i Norge, men det er verdt å tenke litt ut av boksen (kanskje spesielt for Statoil). Utfordringen med å legge om kursen handler trolig mest om strukturelle begrensninger i forhold til resten av olje og gassindustrien samt underleverandører. Den danske staten forsøker forøvrig nå å selge stort sett alle aktivitetene de har i Nordsjøen nettopp fordi de ønsker en total omlegging av fokuset industrien i Danmark skal ha i fremtiden. Det går mot en elektrisk fremtid på dette området også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hawkon88 skrev:

Øystein sunde driver vistnok også med hage-jernbane.

Ganske artig på et teknisk nivå, og detaljnivået på en bane er ofte imponerende. Den banen i fedrikstad hadde vært artig å besøkt engang👍

@Rune-K hva jobber du med?

Jeg jobber som lokomotivfører. Pleier og si at jeg har verdens beste utkikk fra kontoret mitt. Og kjøre nattoget og oppleve soloppgangen i Hallingdalen kan anbefales. Dessuten så kan jeg lovlig kjøre mye fortere en dere andre på norsk jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...