Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

@minim Det er ingen tvil om at produksjon av batterier til elbiler er et stort satsingsområde (bare se på Tesla's Gigafactory som virkelig er/blir gigantisk) og det er heller ingen tvil om at det blir behov for en tilsvarende kapasitet i Europa. Når det gjelder Sverige har Volvo sagt at de vil produsere opp mot en million elektriske biler pr. år i løpet av den første halvdelen av 2020 tallet (altså om 4-5 år). De tyske bilprodusentene har også inngått ulike allianser der formålet er å bygge store batterifabrikker i Tyskland. Jeg tror forøvrig ikke at det blir vanskelig å få myndighetene med på disse planene iom. at batterifabrikkene med tilhørende utviklingsavdelinger betyr mange nye arbeidsplasser. Dette skal vurderes i lys av at når overgangen til elektriske biler har kommet litt lenger vil produksjonen effektiviseres relativt kraftig og den totale mengden jobber i bilbransjen dermed reduseres tilsvarende. Batteriteknologi og softwareutvikling er derfor kjerneområder når det gjelder elektriske biler.

@Marius2002 Geologi og arkeologi er kjempespennende og det var også en av årsakene til at jeg postet innlegget over vedr. Doggerbank. Bare det faktum at det finnes et sunket land i Nordsjøen som er litt større enn Telemark fylke og kun ligger på 15-25 meters dyp med etterlevninger etter tidligere mennesker og dyreliv får tankene til å vandre. Ekstra spennende er det at dette trolig også er rester etter en sivilisasjon som kan knyttes til våre forfedre. Det er ingen tvil om at menneskene som levde i det nordlige Europa på den tiden da Doggerland eksisterte fulgte iskanten etterhvert som den trakk seg tilbake nordover. Alle andre steder rundt den skandinaviske halvøyen lå det massive barrierer med is.

Med fare for å være litt politisk ukorrekt synes jeg også at dette er spennende i relasjon til diskusjonen om etnisk tilhørighet og hva som helt klart ikke er det uansett hva noen forsøker å fortelle oss med et politisk motiv. Jeg tenker at man uten problemer kan være norsk selv om man har sin ætt i en annen del av verden. Det at man har sin etniske tilhørighet et annet sted kan man imidlertid ikke endre på selv om man oppholder seg i Norge og formelt er norsk. Med etnisk tilhørighet mener jeg ikke spesifikt norsk, men nordeuropeisk i relasjon til at vi alle nedstammer fra det foket som utviklet den urgermanske språkfamilien som dagens nordiske språk, engelsk, nederlansk og tysk er viderutviklet fra. Derfor er hele diskusjonen om etnisk opprinnelse meningsløs og etter min mening først og fremst et forsøk på politisk manipulering. No offence. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de tingene som jeg synes at er mest spennende med bilindustrien er å observere hvordan bilprodusentene planlegger langt inn i fremtiden (eller mangel på slik planlegging). Det handler selvfølgelig mye om tekniske løsninger, men også om f.eks nye designlinjer som skal danne fundamentet for hvordan bilprodusentene ønsker å presentere deres bilmodeller og vil bli lagt merke til som bilprodusent.

Volkswagen er kjent for deres effektive industridesign og man er aldri i tvil om at en bilmodell fra Volkswagen er en ekte Volkswagen. Dette gjelder like mye Up! som f.eks Tiguan og Caravelle. Noen av de mer påkostede modellene som f.eks Passat har imidlertid de senere årene nærmet seg Audi designmessig og årsaken er naturligvis at Volkswagen ønsker å trekke tydeligere paralleller mellom Passat og Audi for å gi Passat mer premium substans. Passat fungerer dermed også mer som en relevant overgangsmodell mellom den mer folkelige og billigere Golf i relasjon til mer premium og kostbare Audi modeller.

BMW har ikke denne utfordringen, men vi ser at dagens 3-serie designmessig har større likheter med 5-serien enn tidligere. Virkemiddelet er et annet, men hensikten er den samme. Jeg tror imidlertid at vi i fremtiden kan forvente at 7-serien får et mer distinkt design som vil åpne opp for et marked over dagens 7-serie. Hvorvidt resultatet blir en ny og mer kostbar modell eller en ekstra premium linje/serie f.eks i likhet med Mercedes-Maybach skal være usagt, men BMW har tidligere antydet at de har fokus på saken.

Tilbake til Volkswagen så har de akkurat presentert deres nye modell Arteon. Det er en etterfølger av Volkswagen CC (tidligere Passat CC - "CC" står forøvrig for "Comfort Coupé"), men er vesentlig mer premium og designet er skarpere. Arteon skal i en periode være Volkswagens flaggskip og i større grad enn med tidligere modeller tette gapet frem til Audi. Det interessante er selvfølgelig hvorfor Volkswagen gjør dette.

I kulissene planlegger Volkswagen å introdusere en ny Phaeton modell som skal være elektrisk og dermed også en direkte konkurrent til Tesla Model S. Phaeton mrk.I (2002-2016) ble bygget for å være Volkswagens konkurrent til bl.a 7-serien og S-klassen, men dette var av flere årsaker ikke spesielt vellykket (selv om det faktisk ble produsert nesten 85000 stk. av modellen). Den viktigste årsaken var at selv om Phaeton rent teknisk var en utmerket konstruksjon hadde den ikke en troverdig substans som en premium modell i relasjon til f.eks 7-serien. Det var for lang avstand til Volkswagens øvrige modeller og det er dette Volkswagen nå forsøker å gjøre annerledes ved å introdusere Arteon på et høyere nivå enn CC.

Arteon har et mer dynamisk, aggressivt og påkostet design enn hva vi er vant til fra Volkswagen. Jeg tror at vi kan forvente at elementer fra dette designet i fremtiden sprer seg til Volkswagens øvrige modeller. Arteon varsler dermed også at Volkswagen ønsker å fornye hvordan de presenterer deres bilmodeller og vil bli lagt merke til som bilprodusent.

Det er ganske tydelig at denne planen er relativt ny og at Volkswagen med Arteon nå ønsker å løsrive seg mer fra deres klassiske industridesign enn hva som trolig var tilfellet for bare for kort tid siden. Overgangen til elektriske biler og ikke minst "dieselgate" har ganske sikkert medført at Volkswagen har følt et sterkt behov for fornyelse og revitialisering av deres image (spesielt i USA). En temmelig bombesikker måte å gjøre dette på er å bli mer premium og det er dette vi ser opptakten til nå med Arteon og senere den nye Phaeton modellen. Det skal bli interessant å se hvordan Audi orienteres i dette landskapet. Det kan komme til å bli trangt om plassen, men jeg tror at vi kommer til å se at A8 blir mer premium/eksklusiv og at dette etterhvert sprer seg til Audi's øvrige modeller.

http://www.digitaltrends.com/cars/volkswagen-arteon-2017-geneva-motor-show-debut/

https://electrek.co/2017/03/09/tesla-model-s-screwed-vw-phaeton/ 

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også en nødvendighet at vw blir mer premium for å lage plass til Skoda og Seat som mer folkelige bilmerker. Dessuten vil vw med et sterkere image som premiumprodusent, skubbe audi høyere opp på stigen. 

Sånn sett syns jeg bmw skyter seg i foten nå som de har startet med fremhjulstrekk og gått inn i familiebil-segmentet med begge føtter. Audi har ikke slike kjedelige modeller (det har vw tatt seg av) og det er det en god grunn til.

Mercedes derimot, har både a og b klasse, vito og andre biler som gjør at imaget spriker litt, men veier det godt opp med modeller som sls osv. Spørsmålet er om bmw heller ønsker å bli bredest mulig på personbilmarkedet?

Hva bmw gjør på den elektriske fronten neste gang derimot, er jeg svært spent på. Nå har det trossalt gått noen år siden i3 og i8 kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du peker på en viktig utfordring for BMW og jeg er helt enig i at det er begrenset hvor langt BMW kan strekke bilmerket til et bredere publikum uten at det går på bekostning av merkets substans og image. De forsøker å gjøre Mini til en familiebil samt fyller på med nisjemodeller, men dette løser ikke den grunnleggende utfordringen, som er å skape en bredere produktportefølje for dermed signifikant vokse organisk i volummarkedet. 

VAG har skjønt dette, men det er en vanskelig og delikat prosess å diversifisere de ulike merkene og modellene troverdig vis a vis markedets oppfatning og forestilling om merkene og modellene. PSA følger nå den samme modellen, men med et betydelig vanskeligere utgangspunkt. Det var forøvrig den gamle nestoren Ferdinand Piëch (barnebarn av Ferdinand Porsche) som så og utviklet konseptet som VAG idag følger med en rekke ulike merker og bilmodeller basert på de samme plattformene og motorfamiliene. Dette har så langt vært en ubetinget suksess for VAG og med tanke på hvor mange og hvor forskjellige de ulike bilmerkene er i VAG konsernet er det egentlig utrolig hva de får til.

Jeg tror at BMW på sikt vil bli tvunget til å inngå et mer utvidet strategisk samarbeide med en annen bilprodusent og/eller finne et bilmerke som de kan kjøpe for å vokse hurtigere organisk. Alternativt kan de gjøre som PSA med DS å stable et helt nytt bilmerke på bena. Dette er imidlertid et temmelig vanskelig prosjekt som vi jo ser med i-serien. Det er imidlertid ikke godt å si hvem BMW evt. kan samarbeide mer utvidet med. Honda og Volvo har blitt nevnt i ulike sammenhenger, men intet av dette materialiserte seg og toget gikk videre uten at BMW kom med på vognen. Umiddelbart kan jeg ikke se hva BMW kan gjøre for å relativt hurtig få en bredere plattform å stå på, men det vil ikke overraske meg om det snart kommer nyheter fra BMW i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett og se hvordan BMW skal vokse nei.

Personlig så synes jeg de kunne prøvd og reetablere Rover. Nå brant de seg jo mye forrige gang men Rover 75 var jo ikke en dårlig bil. En bekjent av meg jobbet på merkeverksted da de var nye og det eneste han hadde og klage på var den minste motoren ellers var de bra. Det var vel mere men britiske kulturen som krasjet med den tyske. Resten av Rover porteføljen derimot var et sorgens kapitel. Hvis de kan gjøre som de gjorde med RR og starte med blanke ark så tror jeg det er større håp med og lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er jo at Rover på 50, 60 og 70-tallet var et ganske fornemt bilmerke. Dronning Elizabeth II kjørte privat i mange år Rover P4/P5 før hun gikk over til Range Rover og statsminister Margaret Thatcher foretrak Rover P6 fremfor Jaguar, Bentley og Rolls-Royce. Rover var på mange måter den øvre middelklassens bilmerke i Storbritania på den samme måten som man kan si at Audi og BMW er idag. Jeg tror at det var dette som i 1994 førte til at BMW kjøpte Rover. Her er det verdt å nevne at Honda på denne tiden eide 20% av Rover og at flere av Rovers modeller mot slutten i britisk eierskap var "rebadget" Honda modeller.

Rover 75 (1998-2005) var etter min mening en ganske fin bilmodell som var et hederlig forsøk på å reetablere merket til hva det tidligere hadde vært. BMW fikk imidlertid kalde føtter da det etterhvert gikk opp for dem hva en full oppsetning med modeller ville koste. Trolig hadde BMW ikke finansiell styrke til å løfte prosjektet og valgte allerede etter 6 år å selge Rover og Range Rover videre til Ford. De beholdt imidlertid Mini og Triumph som også hadde vært en del av Rover pakken.

Man kan ikke klandre BMW for at de på midten av 90-tallet ikke hadde nok økonomiske muskler til å føre Rover videre, men det er ingen tvil om at BMW's ledelse så hva som holdt på å skje i bilbransjen med ulike oppkjøp og konsolideringer av bilmerker. Jeg tror at vi igjen går mot en slik periode og spørsmålet er hva BMW vil gjøre i denne sammenhengen. Hvis vi leker litt med tanken hadde det ikke vært dumt for BMW om de idag hadde hatt Rover som en konkurrent til Volkswagen. Dette hadde uten tvil løst noen av de utfordringene som BMW nå står overfor vis a vis VAG og PSA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i. Land Rover (som inkluderte Range Rover) ble solgt videre til Ford og Rover + MG (Morris Garage) ble solgt til Phoenix Consortium i år 2000. I Rover "pakken" som BMW kjøpte i 1994 var det følgende bilmerker: Rover, Land Rover (inkl. Range Rover), Mini, Triumph, Riley, MG og Austin-Healey. Austin-Healey ble såvidt jeg forstår i 2005 solgt til videre til MG Rover som var et nytt bilmerke Phoenix Consortium etablerte etter at de kjøpte Rover og MG i 2000. Ergo eier BMW idag Mini, Triumph og Riley (der de to siste er et eierskap i form av en rettighet).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom det markedsmessig kunne hatt sine fordeler å relansert rover som et folkelig merke, med bakgrunn i goodwill (altså den immaterielle verdien de gode assosiasjonene navnet bringer med seg) var nok kostnadene som allerede var bundet i Rover for store, og det er nok derfor Bmw gav bort virksomheten gratis, fordi de innså at det ville bli for dyrt. En konkurs, koster som kjent ekstremt mye penger når selskapet skal avvikle på en ordentlig måte, uten å risikere søksmål fra bostyrer/kreditorer.

Jeg tror valget om salg av Rover og MG var rett av BMW når det ble gjort, selvom det er lett og være etterpåklok og mene at det burde være gjort før. Slike valg i styret for erhvert seriøst selskap av en viss størrelse, blir tatt med en enorm detaljkunnskap, som de fleste andre ikke har kjennskap til.

PSA gjør nok noe rett med citroen DS, men min oppfatning er at modellene hittil ikke har de kvalitetene som trengs for å kalle seg premium og faller derfor mellom to stoler.

Jeg syns det er vanskelig å finne et merke bmw burde vekket til nytt liv, eller inngått samarbeid med utover de som finnes i dag. Så vidt jeg vet har det hvertfall vært avtale med toyota om samarbeid innen brenselsceller og hybridløsninger, samt psa om mindre bensinmotorer til bla mini. Hvor vidt dette eksisterer i dag vet jeg ikke.

Det var også rykter om samarbeid mellom mercedes og bmw i forbindelse med a klasse og mini, men jeg vet ikke om det kun var rykter, eller hva det var.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rover var ikke det rette for BMW på begynnelsen av 2000 tallet slik situasjonen utviklet seg den gangen, men idag tror jeg at et merke som f.eks Rover ville ha vært fornuftig for BMW i relasjon til Volkswagen og andre tilsvarende bilmerker. Det var få som den gangen kunne se for seg Mini slik bilmerket er idag og den samme positive utviklingen kunne ha vært gjort med Rover. På den annen side tror jeg at BMW har hatt mer enn nok å gjøre med Mini og Rolls-Royce.

PSA har på mange måter de samme utfordringene med DS som Volkswagen hadde med Phaeton. Det handler om å gi DS en troverdig substans som en premium modell og det er ikke en lett oppgave. De første modellene har stort sett vært "rebadget" Citroën modeller, men nå ser vi at DS begynner å bli et mer selvstendig bilmerke. Det jeg frykter er at denne oppgaven sammen med revitaliseringen av Citroën og nå oppkjøpet av Opel blir en for stor oppgave for PSA. Utviklingen av DS har gått langsomt og Citroën mangler nye modeller (spesielt en ny C4 og C5). Peugeot kunne vel egentlig også trenge en vitamininnsprøyting hvis man ser kritisk på tingene. I dette perspektivet er det som VAG gjør med et utall av bilmerker og modeller intet annet enn imponerende.

Jeg har også lest litt om at Mercedes-Benz og BMW forsøker å finne områder der det er naturlig å samarbeide, men jeg vet heller ikke hva som er situasjonen idag. Overordnet virker det imidlertid fornuftig at de i alle fall undersøker saken. Det hersker generelt en konsensus i tysk bilindustri om at de til en viss grad må stå sammen mot konkurransen utenfra istedenfor å bekjempe hverandre og dette tror jeg at er riktig å gjøre. Mot dette synet står EU som mener at dette må gjelde hele unionen, men der er jeg mindre sikker iom. at bilindustri også handler om kulturelle verdier (les: Citroën ble ikke mye interessant når de forsøkte å gjøre bilene mer tyske).

Her er forresten den nye DS7 Crossback som ganske tydelig viser at DS nå begynner å skille seg ganske kraftig fra Citroën. Måten LED forlysene beveger seg på er interessant... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hawkon88 skrev:

PSA gjør nok noe rett med citroen DS, men min oppfatning er at modellene hittil ikke har de kvalitetene som trengs for å kalle seg premium og faller derfor mellom to stoler.

Her er jeg veldig enig :) Jeg liker DS, men synes de er veldig dyr i forhold til hva annet man får til samme pris. Man sammenligner jo automatisk DS med Citroen, som man ikke direkte forbinder med premium. Som @Fredrik linker til over er DS godt på vei til å endre dette.

Alfa Romeo har forresten spennende planer framover. Med den allerede ankomne Giulia(ja det er en stund siden) og den kommende Stelvio. Med motorvalg bl.a. 2.0L bensinmotor på 280hk / 400Nm og 2.2L diesel 180hk og 210hk, er Stelvio med andre ord ganske sprek. Velger man toppmodellen Quadrifoglio får man 2.9L V6 510hk fra Ferrari. Jeg ville nok foretrukket bensin og jeg tror kanskje 2.0L bensin 280hk er den som blir solgt mest av her, ettersom diesel er på god vei til å bli bannlyst i flere byer. Interiøret er stilrent, og fortsatt med knapper, akkurat slik jeg liker det. :D 

Alt i alt en lekker børse (lekker den andre røde i bakgrunnen også). :) 

Alfa_Romeo_Stelvio_at_2016_LA_Auto_Show.thumb.jpg.a91640c3ef11fd4c09aa0fc87dbc4aa8.jpgalfa-romeo-stelvio-interior.thumb.jpg.3f2a34f524a60c249e003ebfdd8f9add.jpgalfa-stelvio-suv.thumb.jpg.09cd5038b929590022a826ef3929d91c.jpg

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa Romeo er forresten et bilmerke som jeg tror at Fiat på et eller annet tidspunkt kommer til å selge. Idag sortert Alfa Romeo under Fiats ledelse og eierskap i en egen gruppe sammen med Maserati og Abarth. Fiat har imidlertid mer enn nok med sitt eget bilmerke samt ikke minst Chrysler og Jeep. De har massive økonomiske og logististiske utfordringer og jeg tror at hensikten med å skille ut Alfa Romeo, Maserati og Abarth i en egen gruppe primært er et forsøk på å øke verdien på spesielt Alfa Romeo, men også Maserati. Alfa Romeo ville passe som hånd i hanske for BMW, men også Porsche har tidligere hatt følere ute for å kjøpe bilmerket. Hvis jeg ikke husker feil sa Porsche at de sporenstreks ville kjøpe Alfa Romeo hvis Fiat ville selge bilmerket. Slik gikk det ikke, men det var før Giulia og Stelvio var utviklet og nå er bilmerket mye mer verdt.

Maserati er også en opplagt salgskandidat for Fiat, men dette bilmerket er nok ikke like attraktivt som Alfa Romeo i relasjon til å bli et stort bilmerke (les: det er mer et nisjemerke). For PSA kan imidlertid Maserati være interessant som et desidert premium bilmerke som de mangler og Maserati har jo også tidligere vært eid av Citroën. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... dette er bare noen løse tanker fra min side, men la oss se hva som skjer. Fiat er uansett en helt opplagt kandidat for evt. større endringer i bilbransjen i Europa og spesielt nå som PSA har kjøpt Opel. Dette kan helt klart trigge andre større endringer blandt bilprodusentene og Fiat ligger først i rekken. Jeg tenker imidlertid at Alfa Romeo som en del av BMW sammen med Mini og Rolls-Royce høres ut som et veldig kult konsept... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det er spennende å være bilprodusent for tiden. På en side trengs det stadig flere modeller og helst i enda større grad markedssegregering som krever mange ulike strategier som feks GT modellene av 3 og 5 serie, 3serie coupe har blitt en 4serie og designet blir mer og mer forskjellig etterhvert som generasjonene går. Nå finnes det også mange varianter av 1serie, som før kun var en compactversjon av 3serie.

Man skal være temmelig bevisst på strategien når man har så mange modeller innen samme merke så man unngår kanibalisering (det er dårlig butikk hvis en som kunne kjøpt 3serie gt, heller kjøper en 1serie) eller ender opp som Borgward, hvor man ikke utvikler modellene godt nok før lansering, eller på andre måter sender uheldige meldinger til markedet til tross for godt design og banebrytende teknologi.

Mercedes tenker tydeligvis annerledes, og VAG har forskjellige merker, hvor man stadig sitter med følelsen av å tilhøre forskjellige sosiale klasser, avhengig av hvilket merke man kjører. Egoet til en skoda sjåfør skulle ønske det var en vw, og audi sjåføren drømmer helst om porsche. En ganske mektig og imponerende måte å få kundene til å stadig ønske seg noe dyrere på. En bmw eier har liksom den samme rondellen i rattet uansett om det er en 1 eller 7serie.

I tillegg til ønsket om organisk vekst og stadig lavere produksjonskostnader, står de ovenfor et paradigmeskifte rent teknologimessig, hvor det for mange produsenter gjelder liv eller død. Som kjent fra amerikansk bilindustri er en snuoperasjon vanskeligere jo større man er. Å endre en modellportefølje, fabrikkanlegg og branding med bakgrunn i selvpustende rekkeseksere til eldrift er ingen lett oppgave. For ikke å snakke om endringen av kompetanseprofil, hvor alle sloss om de samme ingeniørene det er alt for få av, og bevare en sunn og produktiv organisasjon uten at det oppstår uvilje mot ledelsen..

Sånn sett står nok VAG vesentlig bedre rustet, hvis de klarer å styre merkene som nettopp individuelle merker, og ikke bare de samme bilene med forskjellig logo, slik vi har vært vitne til de samme årene. 

Jeg tror det blir feil av Bmw å kjøpe et merke til i disse dager, da de trenger alt fokus på de utfordringene de står ovenfor allerede, om ikke de skal ta på seg enda fler. Da er det bedre å kjøpe noe når stormen har roet seg, og heller velge blant de som ikke klarte overgangen, og som trenger en revitalisering da.

Jeg syns ikke DS kan sammenlignes med pheaton. Pheaton er bygd på D1 platformen, sammen med bentley continental og kom blant annet med w12. Mitt inntrykk er at phaeton er en helt egen modell (i den grad vag produserer modeller som er forskjellige fra hverandre) og ikke en rebadget a8, selvom de har mange likhetstrekk inkludert motor og drivlinje. I Europa og USA var den kanskje ikke en hit, men den ble produsert fra 2002 til 2016, og hadde to facelifter. De fleste bilene ble solgt i Tyskland, men jeg har inntrykk av at den har gjort det bra i kina, ettersom den nye phideon er rettet mot det kinesiske markedet.

Hva citroen vil med DS klarer ikke jeg å forstå, ettersom de for meg ikke har en klar markedsstrategi hvor merkene er segregert. De har til og med DS modellene under en egen fane på hjemmesiden sin, og jeg kan heller ikke se hvordan DS tilfører selskapet noe de ikke har fra før.

Dessuten er vel også citroen "det kjipe peugeot", hvertfall i min verden. Samlet blir det vanskelig å få folk til å tro at DS er noe nytt og annerledes. Spesielt når DS er en skikkelig citroen assosiasjon. Da blir jobben om å la markedet tro st det er premium så og si umulig mener jeg.

Poenget mitt er, at det er de færreste som tenker over hvordan VAG produktene henger sammen i det daglige. Faktisk er jeg usikker på hvor mange som i det heletatt er klar over at de er i samme konsern. Slik er det dessverre ikke med DS slik markedsføringen er i dag. For det norske markedet, er det mildt sagt som å skyte seg i foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...