Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig er Panamera en superbil... den er jo en Porsche. At Panamera kun har 4 seter er mest av akademisk interesse. Panamera er også en "simpel" hatchback... akkurat som en Golf eller E46 Compact.

Saken er at Panamera er utrolig gjennomført og kompetent. 550 HK, 50:50 vektfordeling, 4x4, Porsche PDK gearkasse og 800 Nm. Turbo S klarer offisielt 0-100 Km/t på 3,8 sekunder, men er blitt seriøst målt ned mot 3,6 sekunder. Topphastigheten er i området rundt 310 Km/t. Ingen andre standardproduserte sedaner er like hurtige. F10 M5 har ikke en sjanse. Porsche über alles... 8)

Nettopp og det plaserer Panamera i en klasse for seg selv der den foreløpig er helt alene, mulig med selskap av Maserati Quattroporte som også i utgangspunktet aldri har vært ment som en venlig sedan.

Men for all del, det er ingen til om at Panamera Turbo S er den råeste firedørs bilen man kan få kjøpt for penger i dag, men jeg mener totalpakken er vesentlig mye bedre i en F10 M5. Ja den er et halvt sekund tregere på 0-100, men den har plass til 5 med bagasje, den ser mye bedre ut :) Det er ikke for uten grunn at M5 er den bilen som oftes har blitt kalt "Verdens beste bil".

Så på et spørsmål om Panamera Turbo S er bedre en F10 M5 så ville jeg svart både ja og nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spottet denne ytterst vakre norske 12-meteren idag (altså den hvite seilebåten i front) i Ebeltoft. Det er "Vema III", som ble bygget av Anker & Jensen i Asker i 1933. Vema III er idag kanskje den best bevarte av de klassiske R-båtene på 12 meter. Skipet i bakgrunnen er danske "Zar" på 30 meter som ble bygget i Svendborg i Danmark i 1942.

Det store seilskipet bak er den danske fregatten "Jylland" som i 1860 ble bygget ved Orlogsværftet (Søværnets eget værft ved Holmen i København). "Jylland" var med i den 2. Slesvigske krig i slaget ved Helgoland i 1864... der hun bl.a sendte den østerriske og preussiske krigsflåten på flukt. "Jylland" ligger idag i tørrdokk og er åpen for publikum... :)

tb9y7m9st578wmbqksmp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Jeg mener imidlertid at dette ikke er hele forklaringen. Lexus' 3-serie alternativ (LS) har f.eks med unntak av et dieselalternativ (R4) kun V6 og V8 bensinmotorer. Forklaringen er at Lexus er en del av Toyota og miljøregnskapet kan derfor fordeles på mange andre mindre bilmodeller. Dette fenomenet er i realiteten også årsaken til at Porsche forsøkte å kjøpe VAG, men endte med å bli kjøpt opp av VAG. Miljøregnskapet kan for Porsches del derfor motregnes VAG´s mindre bilmodeller. Hverken Mercedes-Benz eller BMW har idag denne muligheten.

Aston Martin er iht. AMS i forhandlinger med nettopp Toyota vedr. utfasing av den ikoniske V12 motoren til fordel for bl.a varianter av Toyota´s V8 motorer. Ulrich Bez (CEO) vurderer sogar at tre og firesylindrede motorer fra Toyota også kan komme på tale i fremtidige modeller fra Aston Martin.

Dette er hva som skjer når man ikke kan fordele "miljøregnskapet" (CO2) på et antall mindre bilmodeller med mindre motorer. Ford eier stadig 12% av Aston Martin, men dette er åpenbart ikke nok i denne sammenhengen... :?

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... ran-toyota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er Panamera en superbil... den er jo en Porsche. At Panamera kun har 4 seter er mest av akademisk interesse. Panamera er også en "simpel" hatchback... akkurat som en Golf eller E46 Compact.

Saken er at Panamera er utrolig gjennomført og kompetent. 550 HK, 50:50 vektfordeling, 4x4, Porsche PDK gearkasse og 800 Nm. Turbo S klarer offisielt 0-100 Km/t på 3,8 sekunder, men er blitt seriøst målt ned mot 3,6 sekunder. Topphastigheten er i området rundt 310 Km/t. Ingen andre standardproduserte sedaner er like hurtige. F10 M5 har ikke en sjanse. Porsche über alles... 8)

Uten den elektroniske begrensingen så tar M5'en den på toppfart, så tror du skal roe Porsche onanien din :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... temperamentet sier full pupp for alle pengene... :P

Porsche er i en klasse for seg selv når det gjelder effektiv utnyttelse av motoreffekt. Panamera Turbo S har på papiret faktisk mindre effekt enn F10 M5 (550 vs. 560 HK), men allikevel er den nesten et sekund hurtigere 0-100 Km/t... og helt sikkert like hurtig uten noen fartsbegrensninger (Panamera Turbo S er begrenset til ca. 310 Km/t). Panamera er også stor og tung som en 7-serie. Porsche kan gearkasser... og de er blandt verdens fineste enten det handler om Porsche PDK eller tradisjonelle manuelle gearkasser.

Porsche 997 Turbo S har 530 HK (altså 30 HK mindre enn F10 M5 og 20 mindre enn Panamera Turbo S ), men den er også over 1 sekund hurtigere 0-100 Km/t enn F10 M5. Topphastigheten er begrenset til 315 Km/t.

Porsche 997 GT2 RS har 620 HK... mange flere hestekrefter enn F10 M5. Topphastigheten er imidlertid allikevel begrenset til 330 Km/t. Min holdning er at det kun har akademisk interesse hvorvidt man kjører i 310 Km/t eller 330 Km/t... det går liksom fort nok uansett... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E60 M5 med 507hk når også 330km/t, så vil si BMW kan dine saker de også.

Det er vel ingen tvil om at BMW kan sine saker, men at Porsche er bedre på sportsbiler/superbiler (ikke ekstreme superbiler da, selv om GT2 RS og Carrera GT er hissige) enn BMW er vel ikke noe å legge under en stol. Porsche er noe spesielt, det er Porsche :P Holdbart, brukbart og jævlig morsomt å kjøre tipper jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men syns vi ser lite til BMW sportsbiler/superbiler? M5-er og M3-er er vel stortsett familiebiler med litt ekstra motor? hadde vore artig å sett BMW lage en fullblods superbil. Men hvilken porsche kan man måle mot Nissan sin GT-R? 0-100 på 2.9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E60 M5 med 507hk når også 330km/t, så vil si BMW kan dine saker de også.

Men tror du ikke at 997 GT2 RS også er elektronisk begrenset når det gjelder topphastigheten iom at den modellen også "kun" når 330 Km/t med hele 620 HK... :wink:

McLaren F1´s BMW V12 motor yter originalt 627 HK. Dette gir en topphastighet på 387 Km/t. GT2 RS motoren mangler 7 HK, men har til gjengjeld nesten 100 Nm mer. 997 GT2 RS veier heller ikke spesielt mye mer enn F1... begge holder seg godt under 1400 Kg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er den elektronisk begrenset, eller bare giret mye lavere enn overnevnte biler?

Det er absolutt et interessant spørsmål, men gjør vel egentlig ingen forskjell mhp. topphastigheten. Det avgjørende er at alle disse bilene har en begrenset topphastighet, men med forskjellig begrunnelse.

BMW følger såvidt jeg vet en frivillig avtale vedr. en topphastighet på 250 Km/t som er inngått med bl.a Mercedes-Benz. BMW tilbyr imidlertid nå at man i tilknytning til et spesielt kjørekurs kan fjerne sperren (og i denne sammenhengen er det korrekt at F10 M5 har en topphastighet på ca. 330 Km/t).

Porsche har offisielt ingen fartsbegrensninger på deres modeller, men rent logisk (ref. massiv effekt og lite frontareal) har de allikevel fartsbegrensning... iallefall på noen av modellene. Hvorfor 997 GT2 RS har en fartsbegrensning på akkurat 330 Km/t vet jeg ikke (620 HK gir som tidligere nevnt muligheten for en mye høyere topphastighet), men jeg kan tenke meg at årsaken er relativ ustabilitet i tilknytning til løft. McLaren F1 hadde den samme utfordringen og fikk derfor en såkalt "longtail" når ekstreme topphastigheter skulle utprøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

awt: Det var nytt for meg også at Mercedes-Benz hadde en V16 motor klar på slutten av 80-tallet, men det er egentlig ikke så veldig overraskende. E32 750i var markedsmessig og statusmessig en stor milepæl for BMW da den kom på markedet i 1987. Endelig var BMW blandt de store bilprodusentene og dette ble oppfattet som en klar trussel av Mercedes-Benz. De måtte ta grep med W140, men som vi idag vet besinnet de seg og valgte en seksliter V12 motor på 408 HK som toppmodell. AMG tilbød sogar en modellvariant der motoren var boret opp til 7,3 liter og ytet 525 HK. AMG ble imidlertid ikke en del av Mercedes-Benz før i 1999.

Forøvrig er ikke V16 motorer helt uvanlig i bilindustrien. Bugatti har hatt flere og allerede på 30-tallet hadde Auto-Union (Audi m.fl.) stor suksess innen racing med deres "Rennwagen" (Type A til D). Alfa Romeo var ikke stort dårligere med bl.a Tipo 316 (anno 1938) som hadde en V16 motor på kun 2958 cm3 (350 HK). Cadillac har også hatt flere V16 motorer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nytt for meg også, både med V16 i W140 og E32. S600 med 408 hk var en imponerende doning da den kom, synd BMW ikke kom med en 760I av E32 så den kunne forsvart seg litt bedre :)

Finnes det noe mer informasjon om disse to bilene en plass? Nå ble jeg nysjerrig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...