Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Haha... for en historie @sveigis. Fantastisk. Jeg kan ikke varte opp med en like artig historie som inkluderer en E28, men min første og eneste ordentlige bygdefest i det herrens år 1986 inkluderer en E28 M535i. Ellers så kom jeg til å tenke på kultfilmen The Blues Brothers fra 1980 og deres (Jake og Elwood - hhv. John Belushi og Dan Aykroyd) kamp for å redde et katolsk barnehjem med hjelp fra Herren - in a mission from God. 

Filmen inkluderer intet mindre enn 104 politibiler som blir kræsjet, nasjonalgarden i Illinois, amerikanske nazister, James Brown, Aretha Franklin, Ray Charles, Steven Spielberg, John Candy, Joe Walsh (The Eagles) og Carrie Fisher (prinsesse Lea i Star Wars). Filmen er faktisk ganske bra på sine helt egne premisser og klart verdt å bruke litt tid på. Jeg så filmen første gang i 1984 og jeg synes stadig at den er litt artig. De lager ikke slike filmer lenger :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fredrik skrev:

Haha... for en historie @sveigis. Fantastisk. Jeg kan ikke varte opp med en like artig historie som inkluderer en E28, men min første og eneste ordentlige bygdefest i det herrens år 1986 inkluderer en E28 M535i. Ellers så kom jeg til å tenke på kultfilmen The Blues Brothers fra 1980 og deres (Jake og Elwood - hhv. John Belushi og Dan Aykroyd) kamp for å redde et katolsk barnehjem med hjelp fra Herren - in a mission from God. 

Filmen inkluderer intet mindre enn 104 politibiler som blir kræsjet, nasjonalgarden i Illinois, amerikanske nazister, James Brown, Aretha Franklin, Ray Charles, Steven Spielberg, John Candy, Joe Walsh (The Eagles) og Carrie Fisher (prinsesse Lea i Star Wars). Filmen er faktisk ganske bra på sine helt egne premisser og klart verdt å bruke litt tid på. Jeg så filmen første gang i 1984 og jeg synes stadig at den er litt artig. De lager ikke slike filmer lenger :)

 

Haha ja det er litt av en historie dette og det verste er at den er like sann som jeg svarer her 😊

Snakket om det på tirsdag da meg og kompisene var på tur hvor galt det var den gangen.

Men husker bilen som nydelig og hadde til og med midt armlener på begge stolene foran ,alt var grønn velour .

Den filmen har jeg sett for lenge siden ja og er igrunn gøy .

Nei enkelte filmer lages ikke lengre og denne er jo et eksempel på det.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2022 den 18.46, sveigis skrev:

Snakket om det på tirsdag da meg og kompisene var på tur hvor galt det var den gangen.

Men husker bilen som nydelig og hadde til og med midt armlener på begge stolene foran ,alt var grønn velour .

E28 M535i'en jeg nevnte ovenfor og har nevnt tidligere var etter min mening perfekt - mørk blå (mest trolig Arctic Bleu Metallic) og med full beige skinnpakke (sportsseter). På denne tiden (altså 1986) var en 535i praktisk talt som en M5 er i dag. Det ble kun bygget 2241 stk. E28 M5 og i Norge mener jeg at det bare var 2-3 stk. på midten av 80-tallet. 

Konteksten er viktig i denne sammenhengen. Porsche 911 Turbo (930) hadde 300 HK og det samme hadde Porsche 928S. E28 M5 hadde 286 HK og det samme hadde Mercedes-Benz C126 500 SEC. Ville du ha mer i standardform handlet det om supersportsbiler som Ferrari 288 GTO (400 HK) eller Lamborghini Countach LP 5000 Quattrovalvole (455 HK). Det fantes svært få av disse bilene i Norge på midten av 80-tallet så det å ha en 535i var omtrent som å ha en M5. Praktisk talt ingenting var hurtigere og bilen gjorde seg bemerket uansett hvor man kom (spesielt med M-Tech undervogn og sideskjørter). 

Det fantes en kortlivet E28 533i modell, men 528i var like kraftig (184 HK) og selv den modellen var stort sett langt utenfor rekkevidde av hva alminnelige folk på denne tiden hadde råd til og da kan man jo bare tenke seg hvor spesielle modeller som 535i (218 HK) og M5 (286 HK) var. Alminnelige biler på denne tiden som f.eks Ford Sierra og Volvo 240 hadde typisk 110-120 HK. VW Golf GTI 16V hadde 139 HK og den var en temmelig potent alminnelig bil da den kom på markedet. BMW 320i/520i hadde 129 HK. BMW 325i/525i hadde 170 HK og Porsche 911 Carrera 3.2 hadde 231 HK (911 innstegsmodellen på midten/slutten av 80-tallet).

Jeg tenker at din tidligere predikant bekjent var utmerket klar over hva han rattet og at bilen ganske sikkert var en del av motivasjonen for hans valg av yrke. Sikker kan jeg jo ikke være, men det finnes mange eksempler på nogenlunde det samme fra USA der såkalte pastorer (predikanter) lever et svært godt liv igjennom menighetene de representerer (forøvrig veldig godt eksemplifisert i serien Sopranos når vi først snakker om film/TV klassikere).           

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Om dere har tid anbefaller jeg dere og se denne dokumentaren her :

0DB99CCD-ABB8-47BF-8B59-1D33413F2D36.thumb.png.8f748b433068fd2bcd1960b25cd8597b.png

Her får men se alt filmet direkte fra den tiden og de grusomhetene som fant sted .

Men det jeg egentlig vil få frem her er bilene som ble brukt ..

Gjerningsmenn skulle ha 735 i ikke noe annet .

Man ser forøvrig hvordan pressedekning var på den tiden og hvor galt alt var .

Fra en tid der man brukte Mercedeser ,e28 ,e30 og flotte Opler  i forfølgelse etter disse gale menneskene ..

Sluttsekvensen her da en ny e32 ,nyere S klasse mengder med e28 og andre flotte biler som står på Autobahnen ,er til og ta og føle på .

Ble en voldsom tragedie alt sammen ,men anbefaller dere og se den .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2022 den 20.28, Fredrik skrev:

E28 M535i'en jeg nevnte ovenfor og har nevnt tidligere var etter min mening perfekt - mørk blå (mest trolig Arctic Bleu Metallic) og med full beige skinnpakke (sportsseter). På denne tiden (altså 1986) var en 535i praktisk talt som en M5 er i dag. Det ble kun bygget 2241 stk. E28 M5 og i Norge mener jeg at det bare var 2-3 stk. på midten av 80-tallet. 

Konteksten er viktig i denne sammenhengen. Porsche 911 Turbo (930) hadde 300 HK og det samme hadde Porsche 928S. E28 M5 hadde 286 HK og det samme hadde Mercedes-Benz C126 500 SEC. Ville du ha mer i standardform handlet det om supersportsbiler som Ferrari 288 GTO (400 HK) eller Lamborghini Countach LP 5000 Quattrovalvole (455 HK). Det fantes svært få av disse bilene i Norge på midten av 80-tallet så det å ha en 535i var omtrent som å ha en M5. Praktisk talt ingenting var hurtigere og bilen gjorde seg bemerket uansett hvor man kom (spesielt med M-Tech undervogn og sideskjørter). 

Det fantes en kortlivet E28 533i modell, men 528i var like kraftig (184 HK) og selv den modellen var stort sett langt utenfor rekkevidde av hva alminnelige folk på denne tiden hadde råd til og da kan man jo bare tenke seg hvor spesielle modeller som 535i (218 HK) og M5 (286 HK) var. Alminnelige biler på denne tiden som f.eks Ford Sierra og Volvo 240 hadde typisk 110-120 HK. VW Golf GTI 16V hadde 139 HK og den var en temmelig potent alminnelig bil da den kom på markedet. BMW 320i/520i hadde 129 HK. BMW 325i/525i hadde 170 HK og Porsche 911 Carrera 3.2 hadde 231 HK (911 innstegsmodellen på midten/slutten av 80-tallet).

Jeg tenker at din tidligere predikant bekjent var utmerket klar over hva han rattet og at bilen ganske sikkert var en del av motivasjonen for hans valg av yrke. Sikker kan jeg jo ikke være, men det finnes mange eksempler på nogenlunde det samme fra USA der såkalte pastorer (predikanter) lever et svært godt liv igjennom menighetene de representerer (forøvrig veldig godt eksemplifisert i serien Sopranos når vi først snakker om film/TV klassikere).           

Du glemmer en klassiker som de fleste glemmer av porsche 944 turbo, 0-100 6sek toppfart 250kmt og 50/50 vekt fordeling:) hehe.ganske ok for 1986 å være. 

Sidekommentar fra meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis

Den har jeg sett, veldig interessant men også veldig dramatisk. Det der er egentlig ganske unikt at en slik situasjon blir så offentlig. Dette hadde nok ikke gått i dag, på 80 tallet hadde man liksom oppdaget massemedienes sin kraft men ikke helt hvordan man skulle bruke den. 

Dokumentaren, hvis man kan kalle den det skildrer veldig godt den tyske bilparken på 80 tallet. Og en ting som jeg synes er litt vittig, hvis man sammenlikner med dagens tyske bilpark så kjører jo Tyskere akkurat de samme bilene i dag. Bare i dagens utgave selvsagt, man ser i dokumentaren mye Golf, 190E, Passat, E30, W124…akkurat samme bilene de foretrekker i dag bare i C-klasse, G20, Golf 7 osv. 

Det er litt vittig at gisseltagerne spør spesifikt om en 735i, og det skulle være en "i". Man kan spørre seg hvorfor akkurat denne bilen egentlig, jeg tror kanskje litt tilfeldig at dette er bilen man tenker på om man skulle ha en stor, rask og flott bil. Dette var jo i 1988 og E32 var ganske ny som modell, den fikk jo ganske mye oppmerksomhet. Tyskerene var vel kanskje litt stoltere av bilindustrien sin den gang enn nå, og E32 var jo på denne tiden en sydspiss i tysk bilindustri. Den vippa jo W126 av luksusbil pallen, de lagde litt bølger. Men hvorfor ba han ikke om en 750i? Han var vel kanskje realistisk og forsto at den ville være vanskelig å oppdrive. Ikke godt å si 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@skoglund Jeg har ikke glemt Porsche 944 Turbo eller Porsche 951 som modellen egentlig heter. Jeg var tett på å kjøpe en ny 951 i 1987, men trakk meg rett før kontrakten skulle underskrives. Bilen kostet ca. 740000 kroner i datidens pengeverdi og dette tilsvarer ca. 1,7 millioner kroner i dag. Jeg fikk helt ærlig kalde føtter og la kjøpet bak meg. Det ble for dyrt og jeg kjøpte en ny Mercedes-Benz W201 190E 2,3 istedenfor (som kostet ca. 750000 kroner i dagens pengeverdi). Dette var langt fra en like interessant bil, men jeg hadde på dette tidspunktet en knapt 2 år gammel Porsche 944 (facelift) og følte vel på et eller annet nivå etter å ha hatt tre andre Porscher (924, 928 S og 911 Carrera 3,2) at jeg hadde gjort meg ferdig med Porsche og alt hva en slik bil fører med seg av gleder og sorger.

En annen ting som spilte inn var at en god venn på denne tiden hadde en Porsche 924 Turbo eller Porsche 931 som modellen egentlig heter. Den hadde en 924 Carrera GT motor (eller Porsche 937 som modellen egentlig heter) på 210 HK (altså kun 8 HK mindre enn den betydelig større og tyngre BMW E28 535i - E30 M3 hadde på dette tidspunktet 200 HK). Ergo hadde den første 944 Turbo varianten kun 10 HK mer og den store tekniske fordelen var egentlig bare bremsene som kom fra 928 S4. Bremsene på 924 Turbo kom fra den eldre 928 S modellen. På Autobahn i høyere hastigheter med flere kraftige nedbremsinger gjorde dette en stor forskjell. Bremsene på 924 Turbo ble for varme selv om bilen ellers både i akselerasjonene (ca. 200 Kg lettere) og topphastigheten (et vesentlig mindre frontareal) var på samme nivå som 944 Turbo.

For min del var dette litt av et déjà vu iom at jeg et par år tidligere hadde hatt en 928 S. Den aktuelle 924 Turbo'en hadde ikke en sjanse mot 928 S'ens 90 HK og 100 Nm mer. Forskjellen til den første varianten av 944 Turbo var litt mer moderat med 80 HK og 50 Nm, men stadig såpass mye at det i siste ende påvirket min beslutning om å ikke kjøpe en ny 944 Turbo. Jeg hadde vært der før og selv om bilen var fantastisk førte den egentlig ikke så mye nytt med seg i forhold til hva jeg hadde erfaring med vedr. Porsche.

Jeg tror at i et større bilde var nettopp dette årsaken til Porsches fall på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet. 924 og 944 med alle varianter (spesielt 924 Turbo, 924 S og 944 S2) kombinert med 928 GT og 928 GTS (kun 20 HK forskjell tiltross for ca. en halv liter større sylindervolum) samt modellen 968 (som i realiteten bare var verdens største facelift av 944) og endelig 911 (G-serien) som ikke utviklet seg mye frem til modellen 964 kom på markedet i 1989.

De ulike modellene var brukt opp - teknisk, designmessig og markedsmessig. Porsche 944 og 968 stammet fra 924 som kom på markedet i 1976. Porsche 928 kom på markedet i 1977 og Porsche 911 (G-serien) kom på markedet i 1973. På begynnelsen av 90-tallet var Porsches årlige produksjonsvolum mindre enn 30000 biler årlig og økonomien var elendig. Alt som kunne bedre økonomien var interessant for Porsche og dette førte til en hel rekke alternative prosjekter som f.eks utvikling av en av motorene til Skoda Favorit (på oppdrag fra VAG), bygging av Audi RS2 Avant (i Neckarsulm der 924, 944 og 968 også ble bygget) og bygging av Mercedes-Benz W124 500E (faktisk på det gamle Porsche 959 samlebåndet i Zuffenhausen).

Toppen for disse modellene (924, 944, 928 og 911 G-serien) var etter min mening rundt 1984-87. Da kom 924 S, 944 S og 944 Turbo, 928 S4 og 911 Carrera 3.2 på markedet. Disse modellene var såpass mye bedre at Porsche igjen var i ledelsen, men kun i et par år. Konkurransen var intens og spesielt fra japanerne og tilslutt gikk Porsche tom for penger. Gode råd var dyre og Porsche kom derfor med modeller som 968, 928 GT/GTS og 964 som egentlig ikke førte så mye substansielt nytt til bords.

Porsche fikk derfor en ny ledelse først og fremst i form av Wendelin Wiedeking (CEO). Han avsluttet promte 968, 928 og 964 modellene. Nytt var Porsche 993 (en kraftig videreutvikling av 911 med bl.a vannkjølte topplokk), Porsche Boxster (986) og etterhvert SUV modellen Porsche Cayenne som hadde internummeret 9PA fordi modellen rent teknisk egentlig var en VW Touareg og ikke en ekte Porsche. Cayenne ble imidlertid en formidabel suksess (sammen med bl.a BMW E53 X5) og dannet grunnlaget for Porsche som vi kjenner bilprodusenten i dag. 

Litt ekstra fra David & David som var et litt "contemporary" (alternativt) band fra USA på 80-tallet med litt mer seriøse tekster. De fanget opp stemningen som hersket på midten av 80-tallet og hadde stor suksess med låten "Welcome to the Boomtown" (LA that is). Jeg var aldri en del av dette med mine Porscher og livsstil, men jeg kan allikevel lett gjenkjenne hvordan det var den gangen - også i Norge.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis og @Fredrik 90 Jeg skal se filmen Gisseldramaet og tenker at tiltross for alvoret skal det bli litt interessant å se slutten av 80-tallet igjen. Tyskland var et helt annet land på denne tiden og ikke minst kraftig påvirket av at landet var delt i en vestlig og en østlig del (les: kommunistisk og kontrollert fra Moskva). I byen Dresden i Østtyskland var en ung Vladimir Putin etterretningsoffiser. Han jobbet nettopp med å verve spioner for Sovjetunionen samt å manipulere tyskere som best han kunne. Terror og voldsepisoder i Vesttyskland var en del av dette bildet med bl.a Rote Armé Fraktion/Bader-Meinhof-Gruppen. Det aktuelle gisseldramaet blandt flere var ganske sikkert copy-cats som bare etterlignet de store gutta (og kvinnene). Det er egentlig etter min mening et under at sammenslåingen av Vestyskland og Østtyskland gikk så bra som det gjorde.     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

@sveigis og @Fredrik 90 Jeg skal se filmen Gisseldramaet og tenker at tiltross for alvoret skal det bli litt interessant å se slutten av 80-tallet igjen. Tyskland var et helt annet land på denne tiden og ikke minst kraftig påvirket av at landet var delt i en vestlig og en østlig del (les: kommunistisk og kontrollert fra Moskva). I byen Dresden i Østtyskland var en ung Vladimir Putin etterretningsoffiser. Han jobbet nettopp med å verve spioner for Sovjetunionen samt å manipulere tyskere som best han kunne. Terror og voldsepisoder i Vesttyskland var en del av dette bildet med bl.a Rote Armé Fraktion/Bader-Meinhof-Gruppen. Det aktuelle gisseldramaet blandt flere var ganske sikkert copy-cats som bare etterlignet de store gutta (og kvinnene). Det er egentlig etter min mening et under at sammenslåingen av Vestyskland og Østtyskland gikk så bra som det gjorde.     

Ja du må se denne Fredrik .

Var så rart alt sammen når jeg så denne pga mye minnet meg om da jeg var på tur til Berlin i 1993.

Og spesielt bensinstasjonene og alle bilene var sånn jeg husker tingene der nede langs Autobahn osv .

Jeg tror jeg skal se den en gang til jeg nettopp pga hverdagsbilene som var der da😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis

Har du fått med deg denne? Denne digger jeg og tror jeg har sett den opptil flere ganger. Ett filmteam har haiket med ett utvalg tilfeldig valgte billister som ofte trafikkerer Autobahn i 1991. På denne tiden så var tilstandene på Autobahn nesten på bristepunktet, dette var ett stort tema den gang. Trafikk kulturen var på grensen til mytteri, den sterkeste hadde forkjørsvei, ulykkene var mange og ofte fæle samt veistandarden ikke var oppgradert til mye av den stand man har i dag.

Her kan man bare nyte å ta inn alle bilene fra denne tiden. I dokumentaren møter man mange karakterer og deres biler. Alt fra den sindige Ford Scorpio sjåføren som ofte føler han blir presset ut av fila av større Mercedeser og Porscher til en finere frue i Audi 100 som synes det er helt greit å kjøre over 200 km/t med sin mindreårige sønn i baksetet. De sitter også på med ett par tidsriktige forettningsmenn i E34 som mener at venstrefila burde være mer forbeholdt biler med kraftige motorer.

Også er det den tyske bilparken anno 1991 vs 2022. Bilmodellene er stort sett akkurat de samme i dag, bare i dagens utgaver. I Norge har vi jo hatt en del variasjon i bilmodeller de siste 30-40 åra, i Tyskland har ingenting endret seg. Disse folkene er trofaste til egne merker og modeller 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

@sveigis

Har du fått med deg denne? Denne digger jeg og tror jeg har sett den opptil flere ganger. Ett filmteam har haiket med ett utvalg tilfeldig valgte billister som ofte trafikkerer Autobahn i 1991. På denne tiden så var tilstandene på Autobahn nesten på bristepunktet, dette var ett stort tema den gang. Trafikk kulturen var på grensen til mytteri, den sterkeste hadde forkjørsvei, ulykkene var mange og ofte fæle samt veistandarden ikke var oppgradert til mye av den stand man har i dag.

Her kan man bare nyte å ta inn alle bilene fra denne tiden. I dokumentaren møter man mange karakterer og deres biler. Alt fra den sindige Ford Scorpio sjåføren som ofte føler han blir presset ut av fila av større Mercedeser og Porscher til en finere frue i Audi 100 som synes det er helt greit å kjøre over 200 km/t med sin mindreårige sønn i baksetet. De sitter også på med ett par tidsriktige forettningsmenn i E34 som mener at venstrefila burde være mer forbeholdt biler med kraftige motorer.

Også er det den tyske bilparken anno 1991 vs 2022. Bilmodellene er stort sett akkurat de samme i dag, bare i dagens utgaver. I Norge har vi jo hatt en del variasjon i bilmodeller de siste 30-40 åra, i Tyskland har ingenting endret seg. Disse folkene er trofaste til egne merker og modeller 😀

 

Takk dette skal sees på 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk ikke huske at det var en slags krig på Autobahn på slutten av 80-tallet, men 1990 var det siste året på ca. 10 år før jeg igjen kjørte mye på Autobahn så det kan jo være at situasjonen ble værre i de påfølgende årene etter 1990.

Jeg kan imidlertid huske at visse strekninger på Autobahn hadde temmelig dårlig standard med tanke på at det var fri hastighet. Dette gjaldt spesielt nedstigningen fra Kasselhøydene (Taunusfjellene) mot sletten før Frankfurt am Main. Der hadde de lave og lette Porschene en stor fordel i svingene. Det var full gass samt holde seg fast i rattet som best man kunne - kjempeartig, men ikke helt ufarlig.

Hockeysveis eller svenskesveis husker jeg godt og tyskerne holdt på med dette i mange år etter at vi andre syntes at det var temmelig harry. Dette var før internettet og Tyskland var virkelig noe for seg selv. I dag er slike subkulturer i større grad borte og tyskere flest ser ut som alle andre. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

E12.

Jaggu er de fine de og ,og for en pris det er blitt på velholdte eksemplarer av disse .

Dette er og jaggu forseggjorte biler på alle måter ,hvertfall i mine øyner.

Har kjørt en mengde av de alt fra 518 til originale 528er .

Førstnevte uten servo og totalt ribbet for alt ,var ikke en bil man skryter høyt av .

Sistnevnte derimot ,en absolutt storveis bil man ble glad av å kjøre 😊

Tanten min hadde fra 1983 til 1987 en 528 i som var smellvakker .

Desverre ble den revet bort da hun var så intelligent og fant seg en fyr som kjørte den paddeflat i fylla..

Men ja dette er flott :

D94755D4-A1D2-4E2F-9A2A-B9D0CE631BCA.thumb.jpeg.a47e6fba617b7b362d917fbbcbf5585f.jpeg

Sjekket for morro skyld priser rundt forbi og for å si det sånn,,det toget er gått for lengst for en sørlandsk lommebok 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det dukker opp noen E12 av og til på Finn som er hyggelig priset. Virker som prisene her hjemme er langt hyggeligere enn i Europa, særlig på 525i og 528i modellene.

Dette er trivelige biler, dessverre så er det den 5-serien jeg har minst følelser for kanskje. Men det er ikke bilen sin skyld, men rett og slett at jeg ikke er gammel nok. Når jeg ble gammel nok til å få øynene opp for biler så var de fleste E12 allerede borte fra veien. De første kom jo i 1972 og de siste i 1981. Men jeg har fått rikelig med E12 påfyll etter å ha nikikket på Derrick, nå ligger alle de eldre episodene ute på You Tube og den kanalen abonnerer jeg på for å si det sånn. Riktig herlig er preface modellen med tanklokket på hekken og de små baklyktene. Jeg har fryktelig lyst på en E12 en gang, bare for å få denne modellen også under huden 😀 Onkelen til pappa var skipper på tankbåt på 70 tallet, han hadde en lyseblå E12 525. Den sto i så flott stil til det fasjonable 70-tallshuset de de hadde bygget på Libru noen år tidligere. Med fasade i første etasje bekledd i rød teglstein, store rektangulære vinduer, mahogni inngangsdør med sidevindu i flerfarget glass. Og lyseblå E12 parkert i carporten under den romslige verandaen, da var du sjef i konservative Arendal på 70 tallet. Og den E12en sto virkelig i kontrast til mine besteforeldre sin Renault 16 på den tiden 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes det dukker opp noen E12 av og til på Finn som er hyggelig priset. Virker som prisene her hjemme er langt hyggeligere enn i Europa, særlig på 525i og 528i modellene.

Dette er trivelige biler, dessverre så er det den 5-serien jeg har minst følelser for kanskje. Men det er ikke bilen sin skyld, men rett og slett at jeg ikke er gammel nok. Når jeg ble gammel nok til å få øynene opp for biler så var de fleste E12 allerede borte fra veien. De første kom jo i 1972 og de siste i 1981. Men jeg har fått rikelig med E12 påfyll etter å ha nikikket på Derrick, nå ligger alle de eldre episodene ute på You Tube og den kanalen abonnerer jeg på for å si det sånn. Riktig herlig er preface modellen med tanklokket på hekken og de små baklyktene. Jeg har fryktelig lyst på en E12 en gang, bare for å få denne modellen også under huden 😀 Onkelen til pappa var skipper på tankbåt på 70 tallet, han hadde en lyseblå E12 525. Den sto i så flott stil til det fasjonable 70-tallshuset de de hadde bygget på Libru noen år tidligere. Med fasade i første etasje bekledd i rød teglstein, store rektangulære vinduer, mahogni inngangsdør med sidevindu i flerfarget glass. Og lyseblå E12 parkert i carporten under den romslige verandaen, da var du sjef i konservative Arendal på 70 tallet. Og den E12en sto virkelig i kontrast til mine besteforeldre sin Renault 16 på den tiden 😅

 

Er egentlig enig i det du skriver ,men de som dukker opp på Finn hvertfall mange av de ,er som oftest såkalte lettere prosjekter som sikkert må gjøres mye med ,men ja noen er der 😊

Og egentlig så er disse bilene gamle selv for meg .

Når jeg fikk lappen i 1992 ,var jo disse allerede gamle .

En e12 528 i med soltak og manuell ,hadde vært noe å hatt .

To forgassers e12 vil jeg ikke hatt igjen uansett hvor retro og tøft det er.

Men nå er det sånn at en sånn bil kommer jeg aldri noensinne til å eie ,med mindre jeg ofrer en av de andre og det skaper jo ikke.😊

Derrick ja det er jo synonymt med disse 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...