Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Her på Sørlandet er det relativt flatt og ikke de største stigningene i den daglige kjøreringen, men jeg tror at en 114I vil fint kunne brukes i det daglige uten at man måtte "gire seg ihjæl". Dama kjører til daglig en 05 VW Polo 1,2 med 55 hk, en håpløst grusomt dau bil HVIS man forventeter at det skal gå unna. Har kjørt denne noen ganger og kjører man fartsgrensene og følger øvrig trafikk så er faktisk de 55 hestene mer enn nok, man kommer like fort til jobb som med en hvilken som helst annen bil og den bruker veldig lite drivstoff. Er kun på motorveien i 110 -120 km/t denne ikke egner seg så bra da turtallet i 5 gir ligger på nærmere 4000 rpm :roll:

114I er jo en langt sprekere og sterkere bil enn denne Poloen igjen, den gjør jo 0-100 på 11,2 sekunder og det er faktisk like fort som min E34 520IA med 150 hk. Jeg mener, man kjøper ikke 114I og forventer kraftige ytelser og en bil til å sette runde tider på Ringen med men en enkel liten BMW som passer ypperlig til bykjøring og øvrig lokal kjøring. Man har de hestene man trenger til å følge trafikken og kommer seg greit fra a til b. Forbruket er heller ikke galt med tanke på at dette er en bensinbil med fire sylindre og over 100 hester, man må ned på 1,2 litern til dama for å matche de forbrukstalla der og da har man 50 færre hester og en 1 sylinder færre.

Jeg kjører selv på 0,62 på blandet med min E90 325d, helt greit igrunn men jeg trenger virkelig ikke de 265 hestene og 560 nm som denne bilen har i min daglige kjøring. Men dette går på "bilentusiast" kontoen igjen, da jeg har behov for å ha en bil som kan bite fra seg HVIS det trengs :wink: Og når man kjører ut på Autobahn og legger seg i 140 km/t og forbruket legger seg på 0,55 så skal jeg ikke klage 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg forstår er det ventet en facelift tidlig i 2013. Dette blir i så fall siste utkall for 970... som dagens Panamera kalles internt hos Porsche. En ny Panamera modell kommer mest trolig i 2015. CAR antyder at dagens 4,8 liter V8 motor uten turbo (400 HK) i Panamera og Cayenne blir erstattet av en kraftigere, men mer økonomisk 3,0 liter V6 motor med turbo (420 HK). Det er også rykter om at dagens mindre interessante 3,0 liter V6 dieselmotor med 250 HK blir erstattet av Audis suverene 4,2 liter V8 dieselmotor med 350 HK.

Jeg har ingen erfaring med å kjøre Panamera på vinterføre, men Panamera Turbo har 4x4 som standard og en rimelig fornuftig vektfordeling så jeg kan umiddelbart ikke se noen utfordringer med å bruke denne modellen på vinterføre... snarere tvert imot. 500 HK ved 6000 rpm og 700 Nm mellom 2250–4500 rpm er imidlertid alltid en god håndfull... :)

Den største utfordringen med å bruke en Porsche Panamera Turbo som bruksbil er bensinforbruket (og sikkert også servicekostnadene)... gjennomsnitlig 1,25 liter/mil ved blandet kjøring svir selv om lommeboken er ganske tykk. Man bør nok kalkulere med opp mot 2 liter/mil med litt entusiastisk kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":20hu6wq9]Jeg har egentlig kommet frem til at den ultimate familiebilen for mine behov nå hadde vært en ny Cayenne.

Min er Cadillac Escalade Platinum, med 6,2 liters V8er på 408 hester og 7 seter :) En gammal Voyager med diesel blir liksom ikke det samme :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst langversion....

Hehe, jepp :D

wvpzpkqhpdk6129sinyc.jpg

Dette er en bil som selv i USA er styggdyr, koster langt over 100 000 dollar :shock: En fullspekka XL koster rett over 2 mill i Norge, mens med kortversjonen (basert på Tahoe, XL basert på Suburban) slipper man unna med 1,6 mill for :roll: Kan dog kjøpes som varebil på grønne skiler til rundt millionen, disse er også faktisk ganske populære blant storentrepenører og storbønner med tykke lommebøker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst langversion....

Hehe, jepp :D

[ Bilde ]

Dette er en bil som selv i USA er styggdyr, koster langt over 100 000 dollar :shock: En fullspekka XL koster rett over 2 mill i Norge, mens med kortversjonen (basert på Tahoe, XL basert på Suburban) slipper man unna med 1,6 mill for :roll: Kan dog kjøpes som varebil på grønne skiler til rundt millionen, disse er også faktisk ganske populære blant storentrepenører og storbønner med tykke lommebøker :)

Ubrukelig.

Jeg kan med en gang si at jeg ikke er fan av SUV, men likevel skal jeg være objektiv med en subjektiv touch. SUV er "hva skal vi med denne?"-bil. Men likevel er det noen som går an. Da Porsche Cayenne, Range Rover og Landcruiser (gjerne med Arctic Truck oppgradering). Skal man ha stor og "bøs" bil som har funksjon så må pick-up være valget istedenfor SUV. Da sikter jeg mot Toyota HiLux og VW Amarok. Amarok har vel bedre komfort og fungerer kanskje mer som en familiebil. Greit nok, de har kanskje ikke 6-Liters motorer med 400hk, men de har fornuftige motorstørrelser og en fremkommelighet som er i øverste klasse. Samtidig er de driftsikre. 0-100 er ikke som amerikanerne, men til gjengjeld bruker ikke disse 2-3 liter pr. mil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg forstår er det ventet en facelift tidlig i 2013. Dette blir i så fall siste utkall for 970... som dagens Panamera kalles internt hos Porsche. En ny Panamera modell kommer mest trolig i 2015. CAR antyder at dagens 4,8 liter V8 motor uten turbo (400 HK) i Panamera og Cayenne blir erstattet av en kraftigere, men mer økonomisk 3,0 liter V6 motor med turbo (420 HK). Det er også rykter om at dagens mindre interessante 3,0 liter V6 dieselmotor med 250 HK blir erstattet av Audis suverene 4,2 liter V8 dieselmotor med 350 HK.

Jeg har ingen erfaring med å kjøre Panamera på vinterføre, men Panamera Turbo har 4x4 som standard og en rimelig fornuftig vektfordeling så jeg kan umiddelbart ikke se noen utfordringer med å bruke denne modellen på vinterføre... snarere tvert imot. 500 HK ved 6000 rpm og 700 Nm mellom 2250–4500 rpm er imidlertid alltid en god håndfull... :)

Den største utfordringen med å bruke en Porsche Panamera Turbo som bruksbil er bensinforbruket (og sikkert også servicekostnadene)... gjennomsnitlig 1,25 liter/mil ved blandet kjøring svir selv om lommeboken er ganske tykk. Man bør nok kalkulere med opp mot 2 liter/mil med litt entusiastisk kjøring.

Takk for synspunkter, Fredrik. Hvordan er den generelle kvaliteten på disse bilene / Porsche generelt, da primært til hverdagsbruk? En pent brukt Panamera Turbo har naturligvis tapt seg mye i verdi, men hvordan tror du prisutviklingen vil være på en slik en kontra sine andre brødre og kanskje spesielt med en facelift om hjørnet? Hvilken motor ville du ha valgt i en slik bil dersom du var i kjøpemodus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her dukket opp på facebook nå. RUF går rimelig godt, både i gammel og ny versjon!

Ut fra pristap på Cayenne, ville jeg nok ikke kjøpt Turbo. Turbo versjonene ligger nå til omtrent samme pris som en standard Cayenne, så verditapet har nok vært betydelig større på de mest motorsterke variantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubrukelig.

Jeg kan med en gang si at jeg ikke er fan av SUV, men likevel skal jeg være objektiv med en subjektiv touch. SUV er "hva skal vi med denne?"-bil. Men likevel er det noen som går an. Da Porsche Cayenne, Range Rover og Landcruiser (gjerne med Arctic Truck oppgradering). Skal man ha stor og "bøs" bil som har funksjon så må pick-up være valget istedenfor SUV. Da sikter jeg mot Toyota HiLux og VW Amarok. Amarok har vel bedre komfort og fungerer kanskje mer som en familiebil. Greit nok, de har kanskje ikke 6-Liters motorer med 400hk, men de har fornuftige motorstørrelser og en fremkommelighet som er i øverste klasse. Samtidig er de driftsikre. 0-100 er ikke som amerikanerne, men til gjengjeld bruker ikke disse 2-3 liter pr. mil. :)

For et utrolig dustete og lite gjennomtenkt innlegg #-o

For det første, se for deg en aktiv og meget velbemiddlet familie med to voksene og 4 barn! Barna er på henholdsvis 8 og 12 år samt ett tvillingpar på 2 år og de legger stadig ut på tur til hytta på Sørlandet med bagasje, hund og tvillingvogn. Bak i Escaladen går alt dette inn og ungene har hver sin skjerm i taket til underholdning så de ikke plager mor og far der fremme, bakpå bilen har de hektet en 23 fots daycruiser på rundt 2 tonn som Cadillacen trekker villig. 12 åringen er aktiv med hester og hestehengere trekkes stadig med opp til to og tre hester i samt masse utstyr, ikke noe problem for Caddien. Om vinteren er de på hytta som ligger litt avsidesliggende til, ikke noe problem med høy bakkeklaring og høy og lav serie så tar de seg helt opp til hyttedøra med alt det nødvendige de får med seg i Escaladens gedigene bagasjerom. Og skulle man ha dårlig tid så gjør blingbrakka 0-100 på 6,6 sekunder og topper 235 km/t 8)

Og så til det andre, du seier at skal man ha bøs pickup så må man ha Hilux :lol: Hilux og Amarok er små og enkle pickuper som duger til små hengerlass og små laster. Så fort hengervekten overstiger 2 tonn så blir disse ganske ubrukelige og bruker ikke så rent lite diesel når de klorer seg oppover bakkene med sine stusslige små firesylindra symaskinmotoer. Da er det Chevy Silverado, Dodge RAM 3500 og Ford F350 som gjelder, disse er utstyrt som en europeeisk luksusbil med skinn, cruise, hifi, el seter, klima, navi osv og trekker 4 tonn langs veien uten problem. Det er er hva bøs pickup er, Hilux er ikke i nærheten en gang #-o

Og så til slutt for å spenne bena under påstanden om at disse bilene bruker 3 liter på mila. En kompis som driver som snekker kjøpte seg en nyere Chevy Cargovan da Transporter og Hiace ikke kunne tilby kombinasjonen av plass, drakraft og kjørekomfort. Med 5,3 liters V8er på 300 hk så har han all den effekten han trenger og det til samme pris per mil som en Transporter, Løsningen er LPG gass. Et eksempel han ga meg var at han i løpet av en arbeidsuke tilbakelagt en daglig strekning på 1,8 mil tur retur bygget han var på og hjemmet. Da han tanket opp med gass i helgen så kostet det han hadde kjørt denne uken den nette sum av 150 kr :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...