Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Du må huske at bilen først er interessant om den klarer 0-100 km/t på under 4 sekunder, Fredrik.

En litt unødvendig syrlig kommentar der, men du har helt rett... såfremt fokuset er maksimal ytelse uten hensyn til drivstofforbruket. Panamera Sport Turismo er en hybridbil og ikke en F10 M5 eller en Panamera Turbo S. Ergo er fokuset først og fremst en balanse mellom tilstrekkelige ytelser på den ene siden og drivstofforbruk/utslipp av avgasser på den andre siden. Fisker Karma er et annet tilsvarende hybrid alternativ og den klarer med en systemytelse på 403 HK 0-100 Km/t på rundt 6 sekunder.

Lexus LS600h er også en i klassen, med sine 438hk gjør den 0-100 på 5.5 sekunder. Imponerende for en hybridbil med egenvekt på 2,360 kg.

Kilde: http://www.lexus.com/models/LSh/detaile ... tions.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å dra fokus vekk fra syrlige kommentarer og potensielle krangler legger jeg ut bilder av noe som kanskje fanger din interesse, Fredrik.

Originalpolizei kom innom på Søndag med sitt nyeste innkjøp. Fikk prøvekjørt bilen som selvfølgelig var i perfekt stand en liten runde.

Jeg som aldri har kjørt 911 før fikk meg noe å bryne meg på. For dette var trangt og mekanisk. Men unektelig en ekte sportsbil.

[ Bilde ]

Takk for konstruktivt innspill. Vi behøver ikke mer krangling i forumet nå... :)

Av disse to bilene ville jeg nok ha valgt BMW´en. Jeg har aldri vært spesielt begeistret for Targamodellen av den klassiske 911´en. Heller ikke cab´en er min kopp te. Turbo´en med ekstra bredding og alt for stor vinge kan jeg også spare meg for. For meg er det standard SC og Carrera Coupé som gjelder... uten vinge og med sorte Fuchsfelger... :)

E24 prefacelift er nydelig... så enkel og stilren, men den er fin som facelift også (spesielt hvis gummispoileren bak er fjernet). Dessverre sitter jeg ikke godt i modellen. Jeg har enten for korte ben og for lange armer eller for lange ben og for korte armer... håpløst... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris Harris on Mercedes-Benz AMG CLS 63 Shooting Brake... :)

Jeg liker absolutt konseptet, men en Mercedes-Benz skal ikke være hvit med mindre det handler om en klassiker fra 50 og 60-tallet. Shooting Brake har formidable linjer, men de kommer dessverre ikke ordentlig til uttrykk når bilen er hvit. Legg også merke til at Chris understreker at Mercedes-Benz nå igjen bygger interiører som er spitzenklasse... altså på linje med W124, W126 og W201. Cool... 8)

Jeg digger Chris Harris sine reviews! Han kjører bilene slik dem skal kjøres, og er meget objektiv og konstruktiv. CLS Shooting brake og normale CLS SC er flotte Mercedeser, både innvendig og utvendig. =P~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris Harris on Mercedes-Benz AMG CLS 63 Shooting Brake... :)

Jeg liker absolutt konseptet, men en Mercedes-Benz skal ikke være hvit med mindre det handler om en klassiker fra 50 og 60-tallet. Shooting Brake har formidable linjer, men de kommer dessverre ikke ordentlig til uttrykk når bilen er hvit. Legg også merke til at Chris understreker at Mercedes-Benz nå igjen bygger interiører som er spitzenklasse... altså på linje med W124, W126 og W201. Cool... 8)

Jeg digger Chris Harris sine reviews! Han kjører bilene slik dem skal kjøres, og er meget objektiv og konstruktiv. CLS Shooting brake og normale CLS SC er flotte Mercedeser, både innvendig og utvendig. =P~

Enig, ser ut som om luksus segmentet går bort ifra sedan... unnskyld limousin, og til coupe-sedan.. unnskyld, limousin, og derifra til touring.

Sist nå, og dette er igjen en trend, touring som ser jævlig mye bedre ut enn sine mer sedate søsken.

Ryktes jo om en Grand tourismo touring også, og etter å ha set MB og Porsche sitt bidrag, bør også BMW kverne ut sitt bidrag i klassen.

Ifht Orginalpolitzei, nydelig, hvertfall ifht E24, Fuchs og gamle 911, kan jeg styre min entusiasme for riktignok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. utgave vet jeg at mr. Originalpolizei er opptatt av historikk og tilstand på bilene sine. Og mest sannsynligvis pris, da han selger bilene videre. Targa er smak og behag, og jeg fikk litt mer smaken etter en prøvetur.

Enig i at siluetten på E24 er vakker uten spoiler. Men når man først skal ha en csi så er den spoileren som er lakkert på toppen å foretrekke framfor den gamle gummiklossen. Ang. sittestilling har den ikke plaget meg untatt rattet som kunne vært en tanke lengre ut. Jeg er 190 og må ha setene langt bak. Det som overrasket meg når jeg kjøpte E24'en var at coupen innvendig var mindre en jeg så for meg.

"Rett" spoiler:

ii5kgxmfafo701a3wpad.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av årsaken er formodentlig at Targamodellen er produsert i et mindre antall enn coupéen. Det ble totalt produsert 196932 stk. 911´er av den klassiske G-serien (911 i perioden 1973-89) der 57349 stk. (ca. 29%) var Targamodeller.

Jeg synes at Targa´en når det gjelder G-serien har et stuk som minner for mye om VW Boble. Glasstaket medfører at bilen visuelt virker høyere og kortere enn coupéen. Bruksmessig har imidlertid Targamodellen sine klare fordeler, men vindstøyen er betydelig selv i alminnelige motorveihastigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at coupèen ser mer støpt ut og dermed penere karosserimessig. Men det som imponerte meg var konstruksjonen til targa taket, som mekanisk klikket på plass som sluttstykket til en K98. Selv etter 35 år.

Skal innrømme at Porsche havnet ett hakk lengre opp på ønskelista etter prøveturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche Sport Turismo synes jeg så aldeles fabelaktig ut og en kjempe forbedring fra Panamera, helt klart. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ser ikke helt vitsen med disse "coupe-stasjonsvognene", jeg mener en stasjonsvogn har jo sine grunnleggende prinsipper i en praktisk utgave av sedanen. En utgave med mer plass, større lasteevene og ikke så pent design som sedan versjonen. Vi må jo godt tilbake til 70 tallet for å finne disse grunnleggende faktorene for stasjonsvogna og siden den gang så har konseptet blitt uhyre utviklet og eksprementert med. Trenden med disse "coupe-stasjonsvognene" føler jeg blir litt så for de som skal ha stasjonsvogn bare for å ha det, faktum er at den øvrige bagsjeplassen i disse ikke er større enn en B-klasse eller Golf+

CLS Shooting Brake er absolutt en fantastisk lekker bil, men jeg liker sedanen MYE bedre da disse linjene kler et sedandesign bedre. Jeg håper også BMW lar være å komme med en 6-serie Grand Touring, da formålet med disse bilene er litt meningsløst. Ja det blir litt som med X6, en tøff bil men ganske ubrukelig i grunn og BMW har per dags dato litt for mange "ubrukelige" biler i sitt sortiment. I dag så er det så mange pene og sportslige "ekte" stasjonsvogner på markedet at det bør holde med disse, tenker da på F31, Audi A4, Volvo V60, F11 og ikke minst Alfa 159.

91bhgmou8zsfmvbn1w3f.jpg

Jeg mener at Audi A4 er blant markedet mest lekre stasjonsvogner, ja faktisk penere E91/F31 (selv om F11 er penere enn A6en da :wink: ) Det er ikke langt unna "coupe stasjonsvogn" designet dette her, dog med bedre plass

07d1v086j35fotofvt0g.jpg

Volvo V60 er også en flott kandidat her synes jeg, har selv kjørt denne og her imponerer Volvo stort når det kommer til kjøreegenskaper. Ikke på BMW nivå selvsagt men det er en Volvo det er snakk om her :wink:

Mulig jeg er konservativ men det er nå min mening :)

Men akkurat nå er det faktisk A-klassen som er "klasseleder" om man ser bort i fra ihuga merke-entusiasters mening.

Ja og det kan de takke et veldig sprekt og livlig design for, jeg vet ikke hva BMW tenkte på da de tegna F20 :roll: De bomma i allfall godt på designet selv om interiøet er mange hakk bedre da. Som jeg nevnte tidligere så hjelper M-sporten litt men det er fortsatt en litt "snål" bil

f6c75ots77bj3jl3pp2u.jpg

Med M-sport og litt spreke farger så er den ikke så værst synes jeg, men joda! Det er jo en litt rar desgin på F10

rp2y6tcnaajgrjywolxy.jpg

A-klassen er helt klart mye friskere og ikke minst mer penere men hverken F10 eller A-klassen er noe sælig pene i hekken dog

Men selv så venter jeg i spenning på nye A3 Sportback, A-klasse er mulig en klasse leder akkurat nå men vent til A3 SB kommer 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos den nye Volvo V60... som morselskapet, kinesiske Zhejiang Geely Holding Group, konsekvent ikke kaller en stasjonsvogn, men som på alle måter er en stasjonsvogn (bortsett fra innvendig plass).

Arrangementet av vinduene rundt den såkalte C-stolpen viser at det konseptmessig, i motsetning til f.eks Panamera Sport Turismo, er snakk om en regulær stasjonsvogn (også selv om taklinjen er sterkt fallende og den innvendige plassen tilsvarende dårlig). V60 har et ekstra vindu mellom de bakre sidevinduene og bakdørene... et tradisjonelt stasjonsvogndesign.

m8fqfcya585xkxlpdn96.jpg

Porsche Panamera Sport Turismo har ikke et ekstra bakvindu og sammen med en sterkt skråstilt bakdør er designet mer orientert mot en mer klassisk form form for stasjonsvogner... den såkalte shooting-break stilen (introdusert av Rolls Royce i 1910). Et litt mindre praktisk design for en stasjonsvogn, men samtidig også et litt mer sportslig design... et nisjekonsept.

Interessant nok er f.eks den nye Audi A4 Avant ikke helt ulik. Hvorvidt den er en shooting-break eller en regulær stasjonsvogn er nok mest et spørsmål om definisjon... og/eller helning på bakdøren (alternativt størrelsen på det bakre sidevinduet).

k43ie97dtqdsv0f95qij.jpg

Aston Martin går imidlertid hele veien med Rapide. Den er i likhet med den tradisjonelle Panamera en Grand Tourer (også kalt Sport Saloon - "sport sedan") med fire dører. Stort kulere familiebil enn Rapide er det etter min mening ikke mulig å kjøpe... helt genialt... 8)

bmd83zlhfpf6fgycqer4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller si at de (folk med mye penger) nå vet hva slags biler de kan kjøpe uten å ha for stor show off faktor. The sophisticated rich people... som James May i Top Gear ville ha sagt. Det finnes etterhvert noen av disse... lucky bastards... 8)

Apropos Aston Martin Rapide og Isofix. Jeg vet ikke om dette er standard, men Aston Martin kan helt sikkert tilby deg en forsvarlig løsning mot et lite vederlag. Plass til barnevogn har Rapide også (med litt god vilje - de fleste eierne har nok en f.eks Range Rover i tillegg)... :)

so32n2psyrkj798ui7re.jpg

fd6isetvdmlrit0x0b5a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Aston Martin Rapide og Isofix. Jeg vet ikke om dette er standard, men Aston Martin kan helt sikkert tilby deg en forsvarlig løsning mot et lite vederlag. Plass til barnevogn har Rapide også (med litt god vilje - de fleste eierne har nok en f.eks Range Rover i tillegg)... :)

[ Bilde ]

Ser for meg bakovervendt barnesete nedi der, og gjørmete sko fra barnehagen til å sparke oppover stolryggen :)

Ang isofix. Jeg har har det i bilen, men stolene er ikke isofix, rett og slett fordi da fikk jeg ikke plass bak rattet. Føler det fungerer bra med beltefesting også, selv om det er en del mer styr om en skal ha setene ut og inn.

Forøvrig mener jeg Porsche gjør en stor feil om de lager den nye Panameraen som en 4-seter, og ikke 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...