Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det morsomste her, er jo at den røde Bi-turboen under Concorden eies av Sammigun (om jeg husker rett) her på forumet.

Den bilen må jo anses å være et skikkelig samlerobjekt.

Vedr. tyngden på B12, er ikke de fleste bilene i den vektklassen for tiden? Godt motoriserte A6 og F10 for eksempel, er jo ikke langt unna 2 tonn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomste her, er jo at den røde Bi-turboen under Concorden eies av Sammigun (om jeg husker rett) her på forumet.

Den bilen må jo anses å være et skikkelig samlerobjekt.

Jepp, og best av alt...den går her i Arendal 8) Dette bildet er av den eksakt samme bilen som står foran Concorden der, her spottet på utsiden av jobben min :wink:

njqsr205mkvoeoxdarou.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forsto det, så var han ikke klar over dette før etter han hadde kjøpt bilen. Isåfall gjorde han vel et meget godt kjøp :P

Det må man si... og historien er fantastisk artig. Jeg vet ikke hvor lang tid det er siden jeg så dette bildet av B10´en den første gangen, men det er mange år siden (minst 15 år siden). Så plutselig dukker bilen opp her inne... av alle steder. Det er bare übercool... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, og E34 er en klassiker, at M5 er håndlaget er også en detalj som gjør den mer spesiell.

At E34 er kanskje den best bygde 5 serien hittil gjør at denne modellen er noe nær en legende.

Historien om den Alpina'n er jo helt rå, eieren er heldig, et smykke av en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... dette er hva jeg mener med BMW´s virkelige storhetstid. Fra og med midten av 80-tallet (E30 M3 kom i 1986) til og med E39/E46 på slutten av 90-tallet. E31 kom i 1989 og er en av de aller fineste BMW modellen. Alpina gikk som alltid et skritt lenger. Denne gangen med B12 5.0/5.7 modellene... :)

y79r9evk06lyt7hltbyw.jpg

25b7ndvze2vgymym3dp7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMWen: 0-100 13,6sek, toppfart 175km/t (115hk/210nm).

CX: 0-100 13,3sek, toppfart 174km/t (95hk/216nm).

Siden vi holder på å flytte inn i nytt hus så driver jeg å rydder ned ifra loftet kassevis med gamle bilblader (hovedsakelig Auto Motor und Sport) som jeg ser igjennom. I nr 20 fra 1983 så har de testet nye 524td og her gjør bilen 0-100 på 12,9 sekunder og har en målt toppfart på 182 km/t. "Der schnellesten turbodiesel der welt" lovpriser de den med :) Det er også verd å merke seg at den kostet hele 34 519 DM, noe som var ganske dyrt den gang. Golf GTD Mk1 gjør det også skarp som blandt de raskeste dieselbilene den gang, 0 -100 på 13,9 sekunder og en en toppfart på 160 km/t med sin 1588 ccm turbodiesel motor på 70 hester :)

Forøvrig hyggelig å se at du har blitt rundere i kantene mtp Mercedes. Jeg holdt på å dette av stolen (sofaen) når jeg leste at du skrøt av Mercedes sine motorer ganske godt for noen sider siden. Ja takk, begge deler! Jeg digger min W124 - ordentlig kvalitetsbil som bare savner en rekkesekser. Heldigvis har jeg en herlig M52B25 i daglig bruk som gir ørene mine massasje. Personlig synes jeg begge bilene ser utrolig bra ut designmessig, og parkerer mye av dagens bilpark rent estetisk.

Jeg har alltid likt Mercedes, bare jeg slipper å eie å kjøre dem :wink: De er pene å se på og har per dags dato veldig mange interessante og fine motorer, som jeg var inne på tidligere i tråden. De viser at man kan opprettholde antallet sylindre og likevel senke utslipp og forbruk, ergrer meg over at BMW ikke kan forstå dette. Mercedes har også mange flotte og fascinerende modeller på sin samvittighet, jeg nevner Gullving, Pagode, 600 Pullman, 300 SEL 6,3, 560 SL og den ubergromme W126 AMG 8)

Det er noe med stilfulle eldre tyske sedaner som W124 og E34, solide og behagelige selv tiår etter at de ble lansert :) Jeg tar meg selv i å kose meg skikkelig bak rattet i E34en, denne med Rekkesekser i tillegg som gjør kjøreopplevelsen enda bedre. Og det er ikke bare meg, fant ut at fattern også har "tyvlånt" E34en. Fant bilen her med full tank og da jeg starta opp så sto Bruce Springsteen på høyt volum, da har han vært ute å cruisa og kost seg vettu 8) Han har sagt før at han liker seg veldig godt i den bilen, han hadde en slik selv på 90 tallet og har liksom aldri glemt den sier han :) Få visst ikke på langt nær samme feelinga i sin E60 sier han...

Enig, og E34 er en klassiker, at M5 er håndlaget er også en detalj som gjør den mer spesiell.

At E34 er kanskje den best bygde 5 serien hittil gjør at denne modellen er noe nær en legende.

Historien om den Alpina'n er jo helt rå, eieren er heldig, et smykke av en bil.

Jeg har alltid vært litt forsiktig med å kalle E34 for klassiker, da heller Youngtimer. E28 og E30 er klare klassikere men jeg føler at E34 også er moden for den kategorien nå, iallfall de tidligere utgavene av 535i og M5 :) Det sies at de beste bilene BMW har bygget er E34 og E38, jeg har iallfall ikke hatt noen annen bil hvor jeg har fått samme følelsen av tung og solid kvalitet som i E34 :) Da vi var yngre og dumme så var det ingen biler som tålte så mye juling og herjing som de gamle E34ene, litt sånn BMW sitt svar på 240 :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var yngre og dumme så var det ingen biler som tålte så mye juling og herjing som de gamle E34ene, litt sånn BMW sitt svar på 240 :wink:

Hehehe... alt er relativt. Jeg tenker det samme om E28 som allerede var erstattet av E34 da jeg kjøpte min første BMW i 1988. E34 er en langt mer moderne bil enn Volvo 240; som har mer til felles med nettopp E28. Jeg vil heller trekke en parallell til Mercedes-Benz W124 når det gjelder E34. Forøvrig er jeg enig med deg i at E34 og E38 er best bygget av oldschool BMW´ene. E38 er også den siste 7-serien i denne kategorien. E65 markerer et skifte til nyere tider med mer fokus på elektronikk og ytelser. Tilsvarende også med E60 og E90.

Werther Takk for linken... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...