hermanoo90 Skrevet Desember 12, 2012 Share Skrevet Desember 12, 2012 Seriøst?... ... Det er helt klart noen såkalte "tunere" som etter min mening burde beskyttes mot seg selv og japanske RWB (Rauh-Welt Begriff) er en av disse. Designet på deres kreasjoner er klart "over the top" i min bok. Jeg liker en mer diskret stil... selv om ikke akkurat Yellowbird er et godt eksempel i denne sammenhengen... Har forståelse for at de kan oppfattes som ''over the top'' men kan virke appelerende for noen. Virker appelerende for meg, dog liker jeg også de originale. Samtidig er det nok mye enklere og mer praktisk å leve med de originale kontra RWB utgavene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Desember 12, 2012 Share Skrevet Desember 12, 2012 Jeg synes RWB i mange tilfeller er knalltøffe, men tidens tann kommer ikke til å være nådige mot de. Blir som en Riegerstylet e46, eller de som laget slike testarossa luftinntak på diverse biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Desember 12, 2012 Share Skrevet Desember 12, 2012 ":2me9bqk1]Når vi først er inne på hus og design. Vi håper å flytte ut av byen innen et par år og da gjerne bygge eget hus. Er det noen her som vet hvor mye det koster å få en arkitekt til å tegne og bygge et hus i forhold til et ferdighus fra en katalog? Utgiftene på et "kataloghus" er vel en del mer forutsebare vil jeg tro? Litt avhengig av tomtepris så ser det ut til at vi kan komme i mål for rett rundt 5 millioner. Husene vi har sett på i katalog til nå ligger på rundt 3.500.000 innflytningsklart. (eksl. grunnmur) Vi snakker funkis (Eller i det minste funkis-ish) på 170-200kvm. F.eks. slik som dette: [ Bilde ] Det jeg savner på en del av disse kataloghusene er en god løsning for garasje som en del av huset, og mangel på bodplass, men jeg regner med det er ting som kan skreddersys. Det å slippe å gå ut for å komme til garasjen hadde vært fantastisk. Spesielt på vinteren. Drømmer forresten litt om slik utsikt de gjerne har fra husene i Grand Designs! Ikke et hus i sikte, bare bølgende enger og landskap. Men så skal det jo være max 25 min. fra Oslo da... Hvilken hustype er det der? Pent. Jeg mistenker at hovedadkomsten til huset ligger skjult til høyre for bildet. Hvis den kommer opp via trappen til venstre, vil besøkende gå forbi utenfor alle vinduene i underetasjen før man kommer til inngangsdøren helt til venstre. Helt unødvendig, men dessverre er mange hus (feil)plassert på denne måten. Årsaken til at svært få kataloghus har integrert garasje er flere: 1) Standardisering. Mange har forskjellige ønsker/krav til garasjestørrelse, og dette etterkommes lettere med frittstående garasjer. 2) Økonomi: Integrerte garasjer er dyrere, bl.a. pga. strengere krav til brannsikring. 3) Arealutnyttelse: Frittstående kan bygges inntil 1 meter fra tomtegrense, integrerte trenger dispensasjon for å plasseres nærmere enn 4 meter fra grense. 4) Estetikk. Store integrerte garasjer virker ofte ruvende. Et eksempel på integrert garasje er husmodellen Scorpio fra Nordbohus: En amerikanskinspirert modell som har vært i sortimentet i over 10 år. Så stort må nesten et slikt hus være for at en dobbel innvendig garasje ikke skal virke for stor. Kombinert med en påkostet takkonstruksjon koster Scorpio nesten 50% mer enn et hus med omtrent tilsvarende bo-areal, men med enklere tak og uten integrert garasje. Men hvis du henvender deg til en nesten hvilken som helst byggmester, byggingeniør eller ferdighusleverandør og sier at du ønsker en funkisinspirert bolig over to etasjer med garasje, bør ikke dette by på noe problem i det hele tatt. Kostnad ved å bruke arkitekt? Tja, argumentet for å bruke arkitekt er at disse tilpasser boligen til dine behov, at de kan trylle plass ut av intet. Kataloghus har f.eks. ofte 30-50 kvm. brukt til "gang", "entre" eller "hall". (Se selv. ) Synes du dette er unødvendig, kan en arkitekt gi deg en bolig der denne plassen flyter bedre sammen med resten av arealet - eller der den rett og slett er effektivisert bort, hvilket bil bety 30-50 kvm. hus du ikke trenger bygge, dvs. betale. Et annet kjennetegn ved arkitekter er at de ofte er mer kunstner enn ingeniør. Dette er noe av det som gjør det beste arkitektene så store, men det kan være en ulempe for deg som skal betale regningen. Det kan noen ganger føre til at når en bygningsingeniør skal beregne huset, kan det for det første ikke bygges på måten arkitekten hadde tenkt, for det andre kan det ikke bygges til den prisen man hadde trodd. Et eksempel på dette er når ferdige hus får synlige bærende elementer som søyler eller dragere, som ikke var med i den grunnleggende designen. Prisen på arkitekttjenester avhenger derfor av om du velger en arkitekt som lager en tegning du selv gir videre til en byggmester eller byggingeniør til å beregne, utarbeide arbeidstegninger, innhente anbud og stå som ansvarlig søker - eller om du hyrer en arkitekt som følger hele prosessen, gjerne helt ned til selv å delta på møter med el-installatørfirmaet for å sikre at det velges utelamper som står i stil med huset formspråk. Så, regn fra 60- til 500.000. Byggmesteren og byggingeniøren jeg har nevt et par ganger bør kunne tegne et hus for deg for 10- til 25.000 kroner. Å lese huskataloger for å danne seg et bilde av hva man ønsker er en veldig god begynnelse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Desember 13, 2012 Share Skrevet Desember 13, 2012 Huset på bildet er Arholma (eller Armhåla, som jeg kaller det) fra Myresjøhus. Dette huset er bygget for skråtomt, men de har noen fine for flate tomter også. Ideelt sett burde dette huset hatt inngangen, parkering og garasjen på baksiden, og fri utsikt fremover. Du har helt klart noen gode poenger. I tillegg mister en jo en hel vegg med vinduer. om ikke garasjen ligger under bakken. Det med unødvendig stor gang/hall er noe som går igjen ser jeg. 4 soverom, stor hall, men ikke en eneste bod. Sånt skjønner jeg ikke. 200kvm hus og ikke bod? Hvor skal en ha alle "bodtingene"? Ellers er jeg veldig svak for løsninger hvor en har "halvetasjer". Slik at en får massiv takhøyde og vindusflate i et av oppholdsrommene nede. Da mister en jo også et rom i annen etasje, men løsningen er stilig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Desember 13, 2012 Share Skrevet Desember 13, 2012 ":1b26g9id]Huset på bildet er Arholma (eller Armhåla, som jeg kaller det) fra Myresjøhus. Ikke dum planløsning på det huset; mønet himling med høyplasserte vinduer i stue, mulighet for hybelutleie i underetasje - eller to separate soveromsavdelinger (ergo kan huset vokse med familien). Dessuten roper det huset nesten etter en integrert garasje ved siden av hovedinngangen nede, og terrasse på toppen av garasjen med utgang gjennom store glassdører fra spisestuen oppe. ":1b26g9id]Det med unødvendig stor gang/hall er noe som går igjen ser jeg. 4 soverom, stor hall, men ikke en eneste bod. Sånt skjønner jeg ikke. 200kvm hus og ikke bod? Hvor skal en ha alle "bodtingene"? I det 4. soverommet, så klart. Norske regler krever innvendig bodplass. Likevel, selv om bod noen ganger er inntegnet, har man i praksis bruk for ennå mer plass enn dette. ":1b26g9id]Ellers er jeg veldig svak for løsninger hvor en har "halvetasjer". Slik at en får massiv takhøyde og vindusflate i et av oppholdsrommene nede. Da mister en jo også et rom i annen etasje, men løsningen er stilig. [ Bilde ] Det der er ikke en halvetasje, men dobbel takhøyde. Her er halvplan: Men effekten er den samme. Som du nevner, mister man ved dobbel takhøyde et rom, men den ekstra romfølelsen gjør at et hus kan føles større og rommeligere enn det egentlig er. Et konkret eksempel på dette er Cubo fra Systemhus. Selv har jeg 350cm takhøyde - i garasjen. Fantastisk romfølelse. Lurer på om jeg skal lage et ekstra hull øverst på den innerste veggen og sette inn et glassmaleri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Magnus Skrevet Desember 13, 2012 Share Skrevet Desember 13, 2012 ":3udqknwf]Husker jeg satt på med ///Magnus sin M3 CSL rundt Rudskogen. Rå bil... På den tøffeste girkasseinstillinga ble bilen skikkelig "slått" i gir. Rimelig heftig! Den bilen SAVNER jeg virkelig... Jeg har kjørt mye rart, men den der var noe eget. Kommer en slik igjen som "ha resten av livet bil" om jeg blir rik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 14, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 14, 2012 En ganske fornuftig introduksjon til Tesla Model S... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 14, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 14, 2012 Hvis man er lei av dårlige programmer på TV eller av andre årsaker ønsker litt mer intellektuelt påfyll er Jeremy Clarkson´s serie "Inventions that changed The World" et godt alternativ... http://www.youtube.com/watch?v=g_mFA_isCdc http://www.youtube.com/watch?v=Pk8107a6Qck Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Desember 15, 2012 Share Skrevet Desember 15, 2012 Sensurert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Desember 15, 2012 Share Skrevet Desember 15, 2012 Fantastisk film, takk for at du delte den. Jeg har også sansen for 80-tallets idiotiske styling, men tror neppe jeg ville hatt noe slik selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 15, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 15, 2012 Ja... takk skal du ha Werther... det var en fantastisk tur tilbake til 80-tallet... Jeg husker dp Porsche godt og Zirkelbach var et stort navn også i Norge på midten av 80-tallet. Da jappebølgen var på sitt høyeste var disse Porschene noe av det grommeste man kunne vise frem på Karl Johans Gate/Universitetsgaten, mens man valfartet mellom Barock og Søstrene Larsen & Brødrene Bergh/Fun Pub. Jeg var ikke en del av dette miljøet selv om jeg hadde både 911 og 928 på denne tiden. Mine Porscher var helt originale... ja selv 911´en var uten vinge bak og det var som du antyder helt bevisst fra min side. Det er vanskelig å beskrive hvor stort det var å ha en 911 eller en 928 på denne tiden. Porsche var i en særstilling blandt sportsbilene (da som nå), men på en mye mer gjennomgripende måte. Ikke bare var statusen betydelig høyere, men også rent teknisk var f.eks en 928 S i relativ forstand mer imponerende enn Porsche Panamera Turbo S er idag. Josef Zirkelbach jobbet virkelig med krembilene og han var kongen blandt ombygningsspesialistene (hvis man ser bort fra Porsche selv med 930 Flachbau konseptet). Gamle Trafikmagasinet med Carl-Ingemar Perstad var blandt mine hoved informasjonskilder når det gjaldt biler. De andre var tyske AMS og britiske CAR Magazine, som jeg også abonnerte på. Dette var før internett kom og ville man vite nytt om biler var Sverige og Trafikmagasinet ofte stedet. Hvem husker ikke Christer Glenning´s (også Trafikmagasinet) gode kunnskaper. Han fortalte på en lettfattelig måte hva som var teknisk godt eller dårlig med et understel eller en motor. Jeg lærte svært mye av Glenning og Trafikmagasinet. Ellers må jeg nesten kommentere den fantastiske musikken i innslaget... The Alan Parsons Project. Det mange ikke vet er at Alan Parsons var det 5 medlem av Pink Floyd da den legendariske platen Dark Side of The Moon ble utviklet i 1972-73. Han var også med da Beatles kom med platene Abbey Road og Let it Be noen år tidligere... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Desember 15, 2012 Share Skrevet Desember 15, 2012 For en fantastisk film En 911 kostet fra 200.000, og disse byggene kostet 700.000? Det er rimelig drøyt! Vil tro han gjorde VELDIG gode penger på der. Det finnes vel neppe noe værre enn en 911 targa fra den tiden, med slik styling, sett med dagens øyne, men når en ser han kjører inn på parkeringsplassen der på slutten av filmen skjønner en jo at dette var ting som skilte seg ut som superbiler Imponerende verkstedlokaler de hadde også Likte RUF-filmen litt tilbake godt. Blir nesten litt sørgmodig av å se slikt, for en vet en aldri får råd til å eie noe slikt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 15, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 15, 2012 Apropos midten av 80-tallet, jappetiden og dyre sportsbiler som f.eks Porsche. Det fantes imidlertid også en annen virkelighet på 80-tallet... små 45 Km fra den nordtyske havnebyen Kiel, som mange nordmenn kjenner fra deres besøk i Tyskland. Østtyskland... en totalitær kommunist stat som var en marionettstat for Sovjetunionen under den kalde krigen. Østtyskland som landområde oppsto som et krigsbytte... skjult som Sovjetisk okkupasjonssone etter krigen i 1949. Landområdet som hadde vært Tyskland før krigen ble i 1945 delt i fire såkalte demarkeringssoner mellom USA, Storbritania, Frankrike og Sovjetunionen. Tysklands hovedstad Berlin lå i den Sovjetiske demarkeringssonen og ble derfor delt i to med en "vestlig" del og en "østlig" del (fom. 1961 delt av en 43 Km lang mur). Resultatet var et grusomt kommunistisk overvåkningssamfunn som hele 16 millioner tyskere kom til å føle på kroppen. Familier ble splittet, folk ble henrettet av sikkerhetspolitiet (Stasi)... enten fordi de visste for mye, snakket for mye eller forsøkte å flykte fra elendigheten. Først i 1989 falt muren som delte Berlin i to... en symbolsk handling som førte til at både Sovjetunionen og Østyskland falt samt at Berlin igjen ble én by. Dette var virkelig store tider og interessant nok med tanke på svenske Trafikmagasinet skulle man nesten tro at programlederen Carl-Ingemar Perstad hadde synske evner da han i 1985 dro på en turist/reportasjereise til nettopp Østtyskland... temmelig artig egentlig. Som den nerd jeg er har jeg selvfølgelig tatt vare på dagsavisene fra den 3 oktober 1990 da Tyskland igjen var samlet til et land... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Desember 15, 2012 Share Skrevet Desember 15, 2012 Haha! Fantastiske bilder (Ikke typiske stanceworksbiler for å si det sånn): http://www.stanceworks.com/2012/09/the- ... t-reunion/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 15, 2012 Share Skrevet Desember 15, 2012 Ang den videoen om DDR så kan man snakke om å plutselig komme til en annen verden, så fort man kommer over grensen så er det helt slutt på de vestlige inntrykkene vi ellers er så vant med. Hadde vært veldig artig å få oppleve..... Trafikmagasinet var ett artig program, likte denne også hvor de "tester" kjempehjullastere: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå