Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Når vi først snakker om Amerikanske biler..... BMW M5 har jo som kjent fått uventet konkurranse av Cadillac CTS-V som med sin 6,2 lters V8er med 556 hester gjør 0-100 på 3,9 seknder, dette er også en av de raskeste serieproduserte sedanene rundt Nurburgring. Men vi har også Dodge Charger SRT8, en helt vanlig familiebil i USA som også er meget populær som politibil. Her har Dodge jekket inn en 6,4 liters Hemi V8er med "beskjedene" 470 hester men med solide 670 hm, uten pustehjelp :shock: Dette sender sedanen til 100 på 4,5 sekunder hjulpet av en nyutviklet 8 trins autoamtkasse og toppfarten er 290 km/t 8) Bilen er spekket med utstyr som man vanlig finner i Europeiske konkurrenter, som radar cruisecontroll, nigth vision, 900 watt Harman Kardon annlegg med 19 høytalere, internett osv. Alt dette for rett over 50 000 dollar, til sammenlikning så begynner F10 M5 på 89 900 dollar :shock:

Personlig så synes jeg bilen rett og slett er råtøff, designet er skikkelig forbanna :twisted:

fmz36b72q5kcvc6ivo7l.jpg

6h5iqu3w9lfyfajw647g.jpg

2tqxcvy0jax9h5msm8au.jpg

Interiøret er desverre forsatt veldig Amerikansk, desverre. Her har de fortsatt litt å jobbe med for å i det hele tatt kunne nærme seg europeiske konkurrenter. Her har GM fulgt bedre med i timen.

33jto5rtuohql41u4wob.png

3z3zbh7vlti2hv9xunje.jpg

Det er helt tydelig at M5, E63 AMG og RS6 har fått seriøs konkurranse, ikke helt i europa men i USA. Amerikanerene kan virkelig lage design og motor og de er skikkelig i slaget om dagen etter flere år i bakleksa. Får de dreisen på interiør og kvalitetsfølelsen også så nakker vi 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den SRT'n så grusom ut.

Effektmessig helt ok, design og kvalitetsfølelse er jeg meget skeptisk!

Men er det en ting som er sikkert, så er det at USA er på rett vei med mange ting.

De har håndtert en rekke ting på en svært mye bedre måte en mange andre land, særskilt ifht invandring.

De har høy arb moral og de får ting gjort.

Se bare på WWII, imponerende når de først mobiliserer.

Jeg heier på dem jeg, og jeg kjøper mine Apple produkter, men biler derifra... Neppe!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at de amerikanske bilene har kommet seg noe voldsomt, Og mtp. specs, er de klare konkurrenter til Rs6, M5, E63 osv. Men tror likevel det kommer til å ta lang tid før disse begynner å truer de europeiske kraftmaskinene når det gjelder salg osv. Tror nok EU bilene kommer til å fortsette å dominere det europeiske markedet i all tid fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at de amerikanske bilene har kommet seg noe voldsomt, Og mtp. specs, er de klare konkurrenter til Rs6, M5, E63 osv. Men tror likevel det kommer til å ta lang tid før disse begynner å truer de europeiske kraftmaskinene når det gjelder salg osv. Tror nok EU bilene kommer til å fortsette å dominere det europeiske markedet i all tid fremover :)

Jeg tror vi aldri får se amerikanske muskelsedaner som en reel konkurrent her i Europa, markedet her er for sært og innarbeidet til det. Norge er vel kun ett av noen få land i Europa hvor amcars faktisk har klart å få sånn nogen lunde fotfeste. De solgte bra med personbiler, vans og Pickuper på 60, 70, 80 og tildels 90 tallet mens i de senere år så er det kun Suver og pickuper som har gjort seg gjeldene. På 80 tallet så var en Caprice 5,7 en luksusbil og den var vesentlig billigere enn W123/124 eller E28 så da klarte de å selge biler, en Pontiac Firebird var f eks flere hundre tusen billigere enn E24. Fattern har fortalt fra da han var liten om naboene dems som hadde en ny Dodge Aspen stasjonsvogn med Woody panel på sidene, det var ansett som en like stor luksusbil som Mercedes midt på 70 tallet, dog bare billigere. En slik SRT8 som over her ville kostet like mye som en F10 M5 og da er det bare å gi opp å forsøke å selge, det overrasker meg faktisk at de har klart å selge brukbart av nye Camaroen selv om den er priset ganske likt med 6-serien. Sier litt om hvor stor del amcar har i mange Nordmenns hjerter :)

Cadillac prøver jo stadig å komme seg inn på det europeiske markedet, først med nye Seville i 1992 som var mer europeeisk enn noen annen amcar. Den tapte lett kampen om kundene mot E32 og W140, også har vi jo Cadillac BLS som kom i 2006. Rett og slett en Saab 93 designet om, bilen kom til og med med 1,9 liters diesel!!! I en Caddilac! #-o nå tilbydde de riktig nok diesel fra 1983 årgangen av De Ville med det var en konvertert vanlig 350 cid V8er på 5,7 liter i det minste. Nå kliner de til igjen med en modell som heter ATS som med en 2,0 liters turbofirer gir 272 hester og i Norge så skal den koste rett rundt det samme som F30 328i :roll: Slik det skulle vært er jo som i USA, du får en fullgod premiumbil men til en vesentlig mindre penge enn en BMW

Skal amerikanske biler, også personbiler ha en fremtid i Norge så må nok bilavgiftene legges om. Amerikanske sedaner er i dag drivstoff vennlige og velutstyrte biler med moderat motorstørrelse, det som tar livet av dem er at de har forholdsvis høy effekt og det er ikke bra i Norge vist nok. Akkurat dette er jo nye ATS ett god eksempel på, her er det for stort fokus på effekten som ødelegger salgsmulighetene :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man sammenligner denne bilen med konkurrentene, så er det helt klart ekstremt mye mer bil for pengene. Mest sannsynlig et billigere og mer problemfritt bilhold også. Selv klarer jeg ikke å se hva som er så fælt med interiøret, men det virker som en del folk har innebygde fordommer og piggene ute med engang.

Skal jeg være ærlig så kunne jeg fint ha levd med det interiøret der jeg også, særlig med tanke på hva bilen koster i forhold til tilsvarende europeiske konkurrenter. Det er dette folk ofte glemmer når de henger ut amerikanske biler for kjipt interiør, det att disse bilene faktisk koster vesentlig mindre en europeerne som de sammenliknes med. Interiøret på Chargeren er både enkelt og funksjonelt, man har de funksjonene der man forventer å finne dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at amerikanerne etterhvert har begynt å få skikk på bilbyggingen igjen. Det beste eksempelet på dette er Cadillac med hhv. CTS-V og ATS. Disse modellene går F10 M5 og F30 en høy gang på nær image og den siste lille fintuning av detaljene. Tesla´s modeller er et annet eksempel, men disse representerer også en helt ny teknologi som det knytter seg stor usikkerhet til om er en fremtidig løsning. Det er imidlertid ikke tilfeldig at Tesla er amerikansk og hadde sitt utspring i Palo Alto, San Francisco Bay Area... populært kalt for Silicon Valley.

Cadillac har klart å bryte amerikanernes tradisjonelle hang til å bygge nye bilmodeller på basis av hva de kunne finne i det eksisterende delelageret. Dette er billig, men teknisk er det en skikkelig partykiller vis a vis f.eks BMW´s høyteknologiske modeller. Så også med Dodge Charger SRT8. Hemimotoren er kraftig, men den står på ingen måter distansen mot f.eks S63B44. Det gjør heller ikke Mercedes-Benz automatgearet som med sine tradisjonelle 5-trinn ikke har en sjanse mot BMW´s 7-trinns Drivelogic dobbelclutch gearkasse. Legg til et ikke alt for sofistikert understel samt et litt billig interiør og man forstår hvorfor amerikanske biler er billigere enn de beste europeiske.

På den annen side får man enormt mye bang for the buck ved å kjøpe amerikansk og det blir åpenbart bare bedre med årene. Tidligere fikk man enkel og solid mekanikk... nå får man også fornuftige kjøreegenskaper (stort sett fordi stive bakaksler er historie i de beste modellene) uten at prisene er på himmelflukt. Amerikanerne har tatt seg sammen... konkurransen virker... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos innlegget om Østtyskland og sikkerhetspolitiets (Stasi) overvåkning av landets innbyggere kom jeg også over dette tillegget til Aftenposten fra 9 desember 1983, som jeg har tatt vare på (ikke dårlig... kun 30 år). Tillegget ble gitt ut i forbindelse med at man snart skrev året 1984 og i kombinasjon med den gryende dataalderen var det en god grunn til å minnes George Orwell´s berømte bok "1984" fra 1948 (min utgave av boken er fra 1962).

Boken "1984" er en dyster fremtidsroman Orwell skrev som et varsel om hvordan fremtiden kunne bli med totalitære systemer der enkeltindividet hadde få eller ingen rettigheter. Dette har blitt tolket på mange forskjellige måter, men eksempelet fra Østtyskland står som en påle i historien som forhåpentligvis ikke blir gjentatt. Den mest alminnelige fortolkningen er imidlertid at ulike datasystemer etterhvert vil kontrollere våre liv på en måte som gjør at vi som enkeltindivider har ingen eller liten reell frihet i informasjonssamfunnet. Ikke nødvendigvis direkte med hensikt, men som en konsekvens av en systematisk datalagring av alt vi foretar oss. Det siste i denne rekken er at de som har lagt bilder ut på Instagram trolig over nyttår kommer til å miste rettighetene til deres egne bilder som finnes på tjenesten. Hvem vet hva disse bildene kommer til å bli brukt til. Det er absolutt verdt å tenke over at det er Facebook som eier Instagram.

Uttrykket "Big Brother" (ref: "Storebror ser deg") er forøvrig hentet fra boken "1984" og henspeiler på den angivelige diktatoren i boken. Dette har senere blitt en metafor på nettopp informasjonssamfunnet og problematikken rundt individets frihet og rett til egen informasjon.

[ Bilde ]

[ Bilde ]

Facebook gir seg ikke vedr. Instagram... kanskje ikke spesielt overraskende... :roll:

http://www.dagbladet.no/2012/12/25/nyhe ... /24971134/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ganske fornuftig introduksjon til Tesla Model S... :)

Noen flere refleksjoner rundt Tesla Model S... :)

Så er de norske prisene på Tesla Model S offentliggjort. Avhengig av batteripakke og effekt er prisene hhv. 446500, 506000 og 595000 kroner. Spesielt Model S Performance med 416 HK og M5 ytelser er direkte billig... tidenes kupp når det gjelder bil sier jeg... :)

http://e24.no/bil/teslas-familiebil-til ... n/20314819

Jay Leno on Tesla Model S... :)

http://www.jaylenosgarage.com/cars/tesl ... tem=263630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jmf. videoen antar journalisten at den nye E63 vil klare 0-60 mph på 3,3 sekunder. Dette tilsvare 0-96 Km/t. Ergo må vi legge til 0,2-0,3 sekunder for å få 0-100 Km/t, men selv hvis E63 klarer disiplinen på 3,6 sekunder er dette temmelig imponerende. Det hjelper med 4x4... :)

Jeg liker forøvrig journalisten i dette innslaget (Csaba Csere). Han kan sitt fag som utdannet ingeniør fra Massachusetts Institute of Technology (MIT). Han har bl.a jobbet for Ford i deres Advanced Engine Engineering Office, men også skrevet mange bilrelaterte artikler for respekterte nyhetsmagasiner som Car & Driver og New York Times. Vi trenger flere som ham i motorjournalistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...