Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Apropos den lille geniale Fiat 600 Multipla som Werther nevner i sitt innlegg... kom jeg til å tenke på hvor innovative italienske ingeniører egentlig har vært opp igjennom tidene når det gjelder bildesign og bilkonsepter. De har virkelig konstruert mange interessante konsepter og står også bak tidenes bilsuksess... VW Golf. Golf I ble designet av Giorgetto Giugiaro og nettopp han står bak en rekke andre innovative bilmodeller... BMW M1 for eksempel... og Lancia Delta, Lotus Esprit, Ferrari 250... bare for å nevne noen. En av hans aller viktigste bilmodeller var imidlertid Alfa Romeo Alfasud. Det var nemlig denne modellen som inspirerte til Golf I.

Giugiaro designet imidlertid også Lancia Megagamma anno 1978 og den bilen regnes som den første egentlige MPV´en (i en moderne kontekst) hvis vi ser bort fra VW T2 (som ikke ble bygget som en spesifikk MPV). Lancia Megagamma var kraftig inspirert av Fiat 600 Multipla og Renault Espace anno 1984 var kraftig inspirert av Lancia Megagamma. Italienerne var imidlertid først... igjen.

En annen kjent italiensk bildesigner er Marcello Gandini og han står bak et interessant konsept... en coupé med 4 fullverdige seter i form av Lamborghini Espada. Dette er den egentlige stamfaderen til bilmodeller som f.eks Porsche Panamera, BMW Gran Coupé m.fl. Gandini designet biler som Lamborghini Miura (verdens første supersportsbil) og Lamborghini Countach, men også mer folkelige bilmodeller som f.eks BMW E12 og Renault 5.

Dante Giacosa... nok en italiener... sto bak Fiat 500 anno 1957 som ultimativt førte til Fiat 600 Multipla. Fiat 500 var verdens første virkelig fungerende småbil (britiske Mini kom først i 1959).

Helt kort kan vi med andre ord konstatere at italienske bildesignere utviklet... den første fungerende småbilen, den første MPV´en, verdens kommersielt mest vellykkede hatchback, den første praktiske GT´en og den første supersportsbilen. Helt på tampen kommer jeg også i tanke om den første spesialiserte rallybilen... Lancia Stratos med midtmotor... også et design av Gandini. Det er sikkert mange flere geniale bilkonsepter italienske ingeniører står bak, men det får bli en annen gang... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan være enig, skandale!

For mer urovekkende bilder:

http://www.f30post.com/forums/showthread.php?t=789893

WOW! Hva kan en si... Det meste er vel egentlig sagt allerede på første siden i den tråden.

F30 ser rett og slett utrolig bra ut både på bilder og live. Men jeg tar meg ofte i å tro det er en 5-serie jeg ser, når jeg ser de bakfra og 3/4 bakfra.

Helt til en ser 5-serien da, som er enorm. BMW er på riktig spor med både 3, 5 og 6 serien nå!

Lexus derimot? Ikkje braaaaa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... den nye IS´en har Lexus ikke vært heldig med. Slik kan det gå når man prøver for hardt å være kul og moteriktig. Chris Bangle på syre med vonde Audi hallusinasjoner eller noe i den duren... :?

tezetqth2s96qkxow9is.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Werther: Tror jeg har sett Cannonballrun 100 ganger, og den introen med Countachen enda flere ganger. En fantastisk bilsekvens, med fantastisk lyd. :D

Teaser fra Drive og Chris Harris:

Singer 911 på bane!

Gleder meg til hele denne videoen kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes-Benz E 63 AMG er lansert. På papiret skal 4Matic-versjonen kunne hamle opp med Porsche Panamera Turbo S i øvelsen 0-100 km/t. Om jeg ikke tar helt feil, så er det første gang det lanseres en AMG-sedan med firehjulsdrift. Nå er det bare M5 med firehjulsdrift som gjenstår.

http://www.dinside.no/909361/vanvittig-raa-e-63-amg

Min favoritt av de fire store, altså M5, RS 6, Panamera og E 63 AMG, er Panamera, tett etterfulgt av M5. I denne klassen er det for vanlige folk ikke snakk om hvilken som er best. Det er likegyldig for meg om den ene er par tiendedeler raskere enn den andre, og omvendt. Skremmende fort går det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes-Benz E 63 AMG er lansert. På papiret skal 4Matic-versjonen kunne hamle opp med Porsche Panamera Turbo S i øvelsen 0-100 km/t. Om jeg ikke tar helt feil, så er det første gang det lanseres en AMG-sedan med firehjulsdrift. Nå er det bare M5 med firehjulsdrift som gjenstår.

http://www.dinside.no/909361/vanvittig-raa-e-63-amg

Min favoritt av de fire store, altså M5, RS 6, Panamera og E 63 AMG, er Panamera, tett etterfulgt av M5. I denne klassen er det for vanlige folk ikke snakk om hvilken som er best. Det er likegyldig for meg om den ene er par tiendedeler raskere enn den andre, og omvendt. Skremmende fort går det uansett.

nja faktisk ikke.... mb e55 amg w210 utgaven ble solgt med 4matic dinside[url/]

i følge wikipedia ble det solgt kun 15 stk, men det var mulig å bestille.

Når det gjelder 4*4 så er jeg ikke så sikker på hvor aktraktivt dette er i Usa og nedover i Europa. BMW bryr seg nok ikke så veldig mye om markedet her oppe i nord når de skal utvikle biler. Men en m5 med xDrive hadde vært kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig flobben.. Jeg syns det er kult hvor god bmw er i forhold til audi som må ha både turbo og firhjulstrekk for å kunne nærme seg match i runetider osv.. At bmw skal vekk fra maremerket, syns jeg er dumt.

Rundetider på ringen beviser synspunktet mitt..

Noen utdrag Hentet fra http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nürburgring_Nordschleife_lap_times

M3 gtr 7:48 (sekund bak 911gt3rs)

M3 csl 7:50

Ferrari f430 f1 7:55

E92m3 8:05

Rs4 8:09

E46m3 8:22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for så vidt enig Haakon88, derfor jeg sier her oppe i nord. Det er ikke noe tvil om at i våte og snørike Norge så er 4*4 en stor fordel. Jeg elsker bakhjulstrekket på min, og er litt usikker på om jeg vil ha xDrive eller ikke neste gang.

Kom over en artikkel på dinside nå. e63amg

Journalisten må jo ha vært full sitat : "Og en gang hederskronede BMW M5 kan nå sies å ha falt fullstendig av lasset i kampen mellom verstingene i premiumbilenes øvre mellomklasse."

Hva er det han snakker om her? At M5 ikke henger med fra 0-100? I alle andre øvelser er jo M5 godt med. Selv panamera turbo sliter i følge diverse tester fra 0-200.

Hvis journalisten ser seg blind på 0-100 tider, så skjønner jeg overskriften, men ikke jobbstillingen hans :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for så vidt enig Haakon88, derfor jeg sier her oppe i nord. Det er ikke noe tvil om at i våte og snørike Norge så er 4*4 en stor fordel. Jeg elsker bakhjulstrekket på min, og er litt usikker på om jeg vil ha xDrive eller ikke neste gang.

Kom over en artikkel på dinside nå. e63amg

Journalisten må jo ha vært full sitat : "Og en gang hederskronede BMW M5 kan nå sies å ha falt fullstendig av lasset i kampen mellom verstingene i premiumbilenes øvre mellomklasse."

Hva er det han snakker om her? At M5 ikke henger med fra 0-100? I alle andre øvelser er jo M5 godt med. Selv panamera turbo sliter i følge diverse tester fra 0-200.

Hvis journalisten ser seg blind på 0-100 tider, så skjønner jeg overskriften, men ikke jobbstillingen hans :lol:

Helt enig med deg i at 0-100 tider ikke sier veldig mye om en bil. Men firehjulstrekk når 0-100 skal måles er en utrolig fordel.

Ett godt eksempel er Lamborgini Avantador med 4x4 som gjør 0-100 på 2,9sek, Ferrari F12 med bakhjulstrekk gjør samme øvelse på 3,1sek. Når det derimot gjelder 0-200 sprinten, så tar Ferrarien Lamboen igjen og klarer den på 8,5sek mens Avantador 8,6sek :D Så 0-100 sier ikke alt når det gjelder å måle rett frem krefter.

Skal ikke skryte for mye, men kjørte faktisk F12 som den første på Norsk jord i forrige uke :mrgreen:

Kom også over denne dynotesten:

Original F10 M5 (Eismann eksos) mot E63 AMG PP, godt at BMW drar ut mer effekt enn oppgitt og gruser Merca på hk :D

8362024337_9fb096e92f_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4x4 er en fordel på vinterveier, men rwd og noen gode dekk hjelper godt, annet enn i de værste bakkene selvsagt- men det er ikke på vinterveier jeg allerhelst vil ha m5.. At de kunne hatt en m performance med idrive i tillegg? Da er vi enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...