Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Diskusjoner knyttet til innvandring dukker av og til opp her inne (spesielt i tulletråden) og det kan kanskje være et poeng å klargjøre noen viktige rammer for hva slags størrelser vi egentlig snakker om i denne sammenhengen. Dette er nemlig ikke alltid like enkelt og/eller logisk å forstå og kanskje spesielt ikke når fokuset blir rettet mot muslimer som en folkegruppe. Merk dere derfor at dette innlegget ikke er et partsinnlegg i diskusjonene og jeg ønsker ikke en for/mot diskusjon om det samme i denne tråden.

Statistisk Sentralbyrå (SSB) har ingen oppgjørelse over hvor mange muslimer som bor i Norge. De har derimot en oppgjørelse over hvor mange muslimer som er registrert i et muslimsk trossamfunn og dette er idag ca. 100000. Byrået vet også hvor mange mennesker som har muslimsk bakgrunn i Norge, men dette tallet krever litt innføring i såkalt demografisk statistikk for å forstå.

I statistisk forstand er man kun en innvandrer hvis man selv har innvandret fra et annet land eller har to foreldre som har innvandret fra et annet land. Dette kalles for hhv. første og andregenerasjonsinnvandrer. Folk som har en mor og/eller far som er født i Norge er derfor i statistisk forstand ikke en innvandrer. Dette er det mange som ikke vet eller misforstår.

Totalt er det idag ca. 655000 innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre i Norge. Mennesker fra Asia, Afrika og Latin-Amerika står for ca. halvparten av innvandrerbefolkningen i Norge. Pakistan og Afghanistan betraktes som asiatiske land, men ikke f.eks nabolandet Iran som er et land i Midtøsten. Iran er forøvrig heller ikke et arabisk land tiltross for den geografiske nærheten.

SSB har oppgjørelser for hvor mange innvandrere som kommer fra muslimske land eller land der hoveddelen av befolkningen er muslimer, men iom. at man allerede i tredje generasjonsledd ikke betraktes som en innvandrer kan dette datagrunnlaget ikke brukes for å lage en isolert oppgjørelse over hvor mange muslimer som bor i Norge. Det er derfor vanskelig å vite hvor mange mennesker som er muslimer i Norge... altså som en gruppe mennesker.

Man vet imidlertid hvor mange mennesker som har muslimsk bakgrunn (relativt til første og andregenerasjonsinnvandrere) og det er ca. 180000. Hvorvidt disse menneskene er praktiserende muslimer er imidlertid en helt annen sak. Legger man til en usikkerhetsfaktor er det trolig totalt ca. 210000 muslimer i Norge, men altså kun ca. halvparten som er registrert i et muslimsk trossamfunn. 210000 mennesker tilsvarer ca. 4,3% av befolkningen.

Den største innvandrergruppen er idag mennesker fra Polen (ca. 10%). De nest største gruppene er svensker (5%) og pakistanere (5%).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk en tur i det fine vinterværet igår. Det ble til at jeg gikk på gangveiene rundt i nabolaget og over til nabolandsbyen (alle danske byer er forbundet med gangveier/sykkelstier). Været var deilig og solen har såvidt begynt å varme midt på dagen her i Danmark. Et par-tre småveier ned bak skogen der vi bor er det et kvartal med pensjonistboliger... og plutselig hører jeg en kjent lyd bak meg. Det viser seg å være en nydelig original prefacelift E30 320i med bottlecap felger og stålstøtfangere. Sjåføren er en eldre mann med skjegg, briller og sixpence. Skiltene på bilen er av den gamle typen så han har nok hatt bilen siden den var ny en gang i 1986-87.

Det er imidlertid den deilige sekserlyden jeg virkelig blir stående å høre på da han må vente på trafikken i et veikryss. Nyere BMW´er har definitivt ikke en like fin sekserbrumming på tomgang som de eldre BMW´ene med M20 og M30 motor. Selv den lille M20B20 motoren er fantastisk på dette punktet.

Det er akkurat som om den eldre mannen bak rattet kan høre mine tanker. Han gir først forsiktig gass på førstegiret, men når andregearet er lagt inn gir han på akkurat nok til at den fine eksoslyden virkelig kommer til sin rett... 3500-4000 rpm... kult. Veien han kjørte på er rett så jeg ble stående å beundre både lyden og bakenden på bilen. Jeg legger merke til at han har en nyere eksospotte enn den originale... den med to små rør istedenfor et litt tykkere rør, men stadig original BMW. Jeg håper at han hadde en like fin søndagstur med den gamle BMW´en som jeg hadde da jeg så og hørte den... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm, sekserlyden... Savner den hver gang jeg er ute og kjører.

Selv en standard e34 520i låter jo fantastisk. Synd det ikke blir lagd slik lenger. Lyd er definitivt noe av opplevelsen.

Hva tror du forresten om en 96-2006 Jaguar XK Cab? Pappa har fundert litt. En onkel har vurdert å kjøpe en 911 veteran som bil nr. 2 (eller3?) og pappa ble litt inspirert til å bytte ut Fiat Barchettaen de har.

Jeg sa at jeg ville valgt en 911 fremfor noe annet, men pappa er mer oppatt av komfort, og den må kunne brukes hele året. Da er jo kanskje ikke en klassisk 911 det beste alternativet.

Han har også en liten softspot for Jaguar, men mitt spørsmål er jo driftsikkerhet osv. Bilen har jo i og for seg klassiske linjer, som en moderne tolkning av E-type.

Med tanke på at de har en Fiat Barchetta så er de jo vane med feil og dyre lite tilgjengelige deler :)

Vi snakker pris rundt 200.000, så utvalget i fine cabrioleter er litt begrenset, selv om en får en Boxster for den summen nå.

Som cruicebil så er vel Jaguaren rimelig ok, med litt soft oppsett, Nok skinn i interiøret til å tatt livet av en hel låve med kuer, og en deilig V8 under panseret. Men er den driftsikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Porsche 911 er definitivt ikke et godt alternativ hvis din far er komfortorientert. Jeg tror helt klart ikke at han vil synes at en 911 er like kul som du og jeg synes at den er. Jaguar XK8 er et mye bedre valg for din far og den har skikkelig klasse.... erkebritisk. Det er også bra med effekt i denne modellen (300 HK og 420 Nm)... 8)

http://www.streetfire.net/video/wheeler ... 414988.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk en tur i det fine vinterværet igår. Det ble til at jeg gikk på gangveiene rundt i nabolaget og over til nabolandsbyen (alle danske byer er forbundet med gangveier/sykkelstier). Været var deilig og solen har såvidt begynt å varme midt på dagen her i Danmark. Et par-tre småveier ned bak skogen der vi bor er det et kvartal med pensjonistboliger... og plutselig hører jeg en kjent lyd bak meg. Det viser seg å være en nydelig original prefacelift E30 320i med bottlecap felger og stålstøtfangere. Sjåføren er en eldre mann med skjegg, briller og sixpence. Skiltene på bilen er av den gamle typen så han har nok hatt bilen siden den var ny en gang i 1986-87.

Det er imidlertid den deilige sekserlyden jeg virkelig blir stående å høre på da han må vente på trafikken i et veikryss. Nyere BMW´er har definitivt ikke en like fin sekserbrumming på tomgang som de eldre BMW´ene med M20 og M30 motor. Selv den lille M20B20 motoren er fantastisk på dette punktet.

Det er akkurat som om den eldre mannen bak rattet kan høre mine tanker. Han gir først forsiktig gass på førstegiret, men når andregearet er lagt inn gir han på akkurat nok til at den fine eksoslyden virkelig kommer til sin rett... 3500-4000 rpm... kult. Veien han kjørte på er rett så jeg ble stående å beundre både lyden og bakenden på bilen. Jeg legger merke til at han har en nyere eksospotte enn den originale... den med to små rør istedenfor et litt tykkere rør, men stadig original BMW. Jeg håper at han hadde en like fin søndagstur med den gamle BMW´en som jeg hadde da jeg så og hørte den... :)

Sånne opplevelser er så utrolig fine, man lever lenge på dem. Hyggelig at du delte den her, kjenner selv at jeg var der og så det samme som seg og det fryder jeg meg over :) Jeg blir bare trist av å tenke på at dagens BMWer ikke er slik men sånn er det nå med tidens tann :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi lanserte idag sin modell RS7. De hadde fra før en rå maskin S7, men RS7 tar jo kaka.

Sitert fra Audi Norges facebookside:

Bak de fire ringene i grillen sitter en fireliters V8 motor som yter hele 560 hk. To turboer leverer kreftene og dreiemomentet på 700 Nm er tilgjengelig mellom 1750 og 5500 omdreininger.

Sprinten 0-100 km/gjøres unna på 3,9 sekunder. Ved standard konfigurasjon er toppfarten elektronisk sperret ved 250 km/t, men velger man Dynamic eller Dynamic plus pakken økes toppfarten til henholdsvis 280 km/t og 305 km/t.

bp7qrq8g7l1knysum09l.jpg

jxgg7e4so7gzpvp38gky.jpg

t5e2py80ngpsvb0pifp9.jpg

xk56cbr87rvxntvj4fa1.jpg

http://jalopnik.com/5975815/2014-audi-r ... ded-organs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt at Audi er i slaget om dagen... det er mange fine og interessante detaljer på RS7. Spesielt deler av interiøret ser virkelig sobert ut og jeg liker også frontspoileren med de store quattro bokstavene (litt barnslig, men kult). Jeg er imidlertid ikke den største tilhengeren av motorlyden på V8 motoren. Den er etter min mening alt for grovkalibret og mangler finesse. V8 motorene fra de andre store tyske bilprodusentene er tilsvarende... inkl. Porsche. Jeg synes at BMW´s mer påkostede rekkeseksere høres mer modne og sofistikerte ut... ikke fullt så badass og pubertalt... mer raffinert... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare synd at A7 er så lite pen, rumpa virker tung og treg, svært lite dynamisk spør du meg!

Og ved siden av en GC blir det hele pinlig!

Ifht M5 og Xdrive, dette er en av bastionene som er på vikende front!

En ting er hva BMW selv føler en "nødvendig", en annen ting er hva konkurrentene kan tilby.

Tilbyr dem det, må BMW følge etter, mao, M og Xdrive skjer, først med X5/6M deretter vil flere følge.

Neste generasjon M5 har garantert optionalt X-Drive.

Ifht effekt, papir effekt er som å stå i dusjen å sammenlikne str på bassen, meningsløst!

Hvordan det fungerer in RL er mye mer viktig.

Jeg syns det er småpatetisk å sammenlikne 0-100 tider hele tiden.

Fra et historisk perspektiv er BMW meget nøkterne ifht hva de skriver om effekt, dyno tester har visst det reele potensielle i disse modellene.

For Audi er det motsatt.

Bare se på Chris harris test av RS3 vs 135i, sistnevnte kjører rett ifra, tiltross for førstnevnte 4*4.

Så inntil jeg ser RS6, M5 og benz sin løsning mot hverandre på bane etc, gir jeg blaffen i paperspecs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greien? Rs7 ser ut som en a4 med bodykit fra fastnfurious 15.. Langt i fra linjelekker..

Pent dashbord, men skjermen ødelegger jo alt. Et ratt som ikke er rundt må være svært frustrerende...

Jeg skal ikke forsvare Audi på noen måte, da jeg liker mange BMW modeller likegodt og noen Audi modeller mindre godt. Alt estetisk er subjektive meninger om og det er lov. Men vi hadde i vår forrige Audi et slikt ratt som er avbildet, ihvertfall et som er likedan formet(S-Line ratt), og det er meget behagelig. Vi har nå fått rundt ratt i den nye Audien og når jeg låner den savner jeg faktisk S-Line rattet veldig mye. Det må prøves før man kan uttale seg, lover deg, bedre enn de runde ;)

Selvsagt har også hvordan rattet ellers er mye å si!

Når det er sagt, liker jeg like mye 6-serie GC. Denne er direkte konkurrent og jeg stille disse likt, men ved et valg hadde jeg falt på RS7 da denne har Quattro. :)

Håper også at BMW kommer med en ordentlig coupe-versjon av Z4en igjen, og ikke bare en cabriolet med hardtop foldetak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...

Ifht effekt, papir effekt er som å stå i dusjen å sammenlikne str på bassen, meningsløst!

Hvordan det fungerer in RL er mye mer viktig.

Jeg syns det er småpatetisk å sammenlikne 0-100 tider hele tiden.

Fra et historisk perspektiv er BMW meget nøkterne ifht hva de skriver om effekt, dyno tester har visst det reele potensielle i disse modellene.

For Audi er det motsatt.

Bare se på Chris harris test av RS3 vs 135i, sistnevnte kjører rett ifra, tiltross for førstnevnte 4*4.

Så inntil jeg ser RS6, M5 og benz sin løsning mot hverandre på bane etc, gir jeg blaffen i paperspecs!

Problemet med div. uavhengige tester er at alle får ulike resultater. Resultatene varierer for mye og det blir lett et useriøst preg av det hele. Jeg er derfor en stor tilhenger av fabrikkdata kombinert med tester av biljournalister som evner å være nogenlunde obkektive (f.eks Chris Harris). Et annet godt sammenligningsgrunnlag er Nordschleife. Der legger de ulike bilprodusentene og sjåførene seg virkelig i selen for å få gode resultater og banen er svært krevende når målet er en ny rekord.

Apropos sofistikert motorlyd... rekkesekseren i F20 M135i er fenomenal. Klassisk BMW slik det skal være. Avdempet, men et raffinert monster når man ber den om å prestere... :)

Testen Chris Harris gjør mellom M135i og RS3 er interessant på flere nivåer, men det er verdt å merke seg at A3 Type 8P som RS3 er basert er hele 10 år gammel. Det er en evighet i dagens bilindustri og knapt egnet som reell konkurrent for BMW´s F20 modellserie. RS3 faller da også helt igjennom i testen, men du verden så fin M135i er... jeg vil ha... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...