Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

":2apkfid9]Hva med en 3 GT: http://www.topgear.com/uk/photos/bmw-3- ... 2013-02-07

Not my cup of tea... Interiøret var fint da! Men detaljer slikt som luftventilen på framskjermen. Hva i all verden!? Passer jo ikke inn i det hele tatt?

Ble sittende å bla etter e46 M3 i går, etter å ha sett videoen med Chris Harris et par sider tilbake her. Det er ikke noen tvil om at det er en sexy bil.

Svart, med originale 19" og litt senk. Der har du hverdagsbil som gir mye moro! Til prisen 350.000 - 400.000 er det kanskje et bedre kjøp enn en 964 eller "billig" 993, og mer anvendelig.

Hmm.... De gir meg fortsatt den WOW-følelsen.

E46 M3 ja...

Jeg savner de to jeg har hatt hver dag. Og det er faktisk sant.

Skulle gjerne hatt en CSL som kosebil resten av livet, men det rare er at jeg savner den vanlige nesten like mye. Mye pga den manuelle girkassen tror jeg. Den, kombinert med en fantastisk motor.

SMG-kassen i CSLen funket helt rått den, men er noe eget med manuell.

Som du sier - den bilen gir også meg fortsatt "vil ha følelsen". Selv etter så mange år, og to eierskap.

I mye større grad en nyere BMW som feks E92 M3...

Det der GT-greiene skjønner ikke jeg heller. Helt enig med deg, Fredrik - strandet hval.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå brukte jo du din CSL som "hverdagsbil" også, noe jeg kanskje hadde vært litt skeptisk til, spesielt på vinteren.

Det er jo her den vanlige M3en skinner. Den fungerer strålende som helårsbil. E46 er jo veldig lettkontrollert på glatta. Hadde jeg hatt en 964 eller 993 ville jeg nok neppe tatt de ut på vinteren.

Sånn sett er en E46 M3 et fantastisk stykke bil. Spare spare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanntårnprosjektet er helt helt utrolig... og så midt i London da med 360 graders utsikt til de sentrale delene av byen.... helt vannvittig. Prosjektet kostet 2 millioner pund ++, men de fikk sannelig mye for pengene også. Det interessante med dette prosjektet er etter min mening spesielt to ting. Først og fremst hvor upraktisk boligen er, men dette er noe den deler med mange slike prosjekter og folk ser ikke ut til å være plaget av dette... respekt. Deretter hvor avgjørende beliggenheten er for slike prosjekter. Hadde dette vanntårnet ligget i en annen by på de britiske øyer ville prosjektet definitivt ha vært et helt annet... spesielt økonomisk. Jeg tipper at verdien på vanntårnet idag er nærmere 4 millioner pund og dette tiltross for finanskrisen.... respekt... :)

vx2cfv1t3prtpupnjqz3.jpg

nuiarng57ahed9rbv8cg.jpg

Dette er virkelig et par fantastiske bilder som viser 911´s utvikling designmessig. Det er ingen tvil om at de deler felles dna, men alikevel er helt forskjellige. Jeg synes ikke at BMW på tilsvarende måte har klart å ta vare på den historiske arven de har. Dette gjør Porsche, i likhet med Ferrari, helt unik som sportsbilprodusent og når arven også tydelig vises på den tekniske siden forstår man hvorfor 911 har den statusen den har.

Alle har deres favorittmodell og alle 911 modellene har distinkte særpreg som gjør at de hver især har deres egen identitet. Det er interessant hvordan

trekker linjene fra 959 til 993 Turbo og hvordan
trekker linjene fra 993 Turbo til 997 Turbo. I min bok er 993 helt klart den 911 modellen som er mest interessant. Dette er modellen som markerer overgangen fra oldschool 911 til newschool 911... det beste fra to verdener, men ikke den beste 911´en. De som har inngående kjennskap til 911 peker på enten 997 Mrk.II eller 991. Noe bl.a Chris Harris drøfter i innslaget fra DRIVE der han ganske enkelt spør om moderne teknikk gjør bilene mindre interessante mhp. kjøreopplevelsen. Dette er et argument puristene absolutt trekker frem i relasjon til 911 og det er i den sammenhengen at Porsches fantastiske historie med 911 har noe for enhver smak... 8)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, E46 holder seg imponerende godt, og det er den modellen jeg har likt best av alle mine 3 serie bekjentskaper, lyst på en facelift 325ix i fremtiden!

Elegant og fin kvalitet, samt at de fremdeles holder seg svært moderne den dag idag.

Ifht Volvo og polestar...

Jeg forstår ikke helt deg her Fredrik.. Vi snakker om et Brand som selger like mye biler som BMW gjorde for 30 år siden.

Siden den gang har BMW mer en 3 doblet sine tall, og er den ledende premium fabrikanten, og leverer nye modeller hvert 7 år, og kommer i stadig flere segmenter, noe jeg hilser velkommen!

Volvo selger de samme antal biler, og bl.a XC90, flaggskipet, skal vel holde det gående i hvertfall 9 år, siden den nye etterfølgeren ble utsatt i minst to år, og den nåværende er allerede håpløst utdatert!

Ser man på de gamle rekke 5'er dieselene og det teknologiske nivået blir det nesten pinlig!

Mao, umoderne, lite ressurser, kvalitetsproblemer osv osv.. Så Volvo, har jeg svært liten tro på gitt!

3'GT ble målt opp imot touring'en, hvor førstnevnte vant.

Nisjebil, men ser bedre ut enn den heslige 5'er GT, og har nok sin rolle.

Er mer spent på X4, i det hele tatt, mye spennende fremover! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at Porsche kan være nokså gromt. Min eneste erfaring med Porsche er 911 GT3 RS. 997GT3BlackSilver8.jpg Satt på med en sjåfør fra Audi sitt 24 timersløp-team fra Nürburgring osv. Kjørte fletta av alle bilene på Audi/VW sitt treff, så akkurat der og da ble jeg relativt frelst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry Metcalfe (redaktør og grunnlegger av Evo Magazine) tester Pagani Zonda 760RS. Når han et stykke ut testen forsøker å beskrive forskjellen på 760RS i forhold til de andre Zonda modellene trekker han frem Porsche 911 GT3 RS 4.0 i relasjon til de andre 997 variantene (ca. 9:40). Jeg synes at Pagani idag er et mye mer spennende bilmerke enn f.eks Lamborghini og det er utrolig at mye er utviklet av én mann... Horacio Pagani. Det er også utrolig at han praktisk talt startet fra ingenting i 1992 med den første Zonda modellen... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jay Kay selger sin BMW E30 M3 EVO 2. £39,995

Salgsannonse;

http://www.pistonheads.com/classifieds/ ... red/937496

Fifth Gear(?) på besøk og tar en titt på litt av samlingen til Jay Kay;

Jay Kay er vokalist i bandet Jamiroquai. Her er den låta jeg liker best. Dessverre finner jeg ikke musikkvideoen til denne låta, i denne musikkvideoen kjører han en av 2 produserte høyrerattet Lamborghini Diablo SE 30, så dere får nøye dere med låta og ett bilde av coveret til albumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamiroquai har aldri helt vært min stil, men basslinjen på den aktuelle låten er fantastisk. Jazz, funkjazz, soul, funksoul etc... er generelt ikke mitt habitat når det gjelder musikk. Rock, progressiv rock, britisk pop etc. derimot... :)

Det er imidlertid litt av en bilsamling Jay Kay har. Han fortalte også litt om denne samlingen da han var hovedgjest i Top Gear for noen år siden... kjørte bra gjorde han også. Jeg er faktisk litt imponert over hvor vanlig det egentlig er at kjente folk er interessert i biler. At folk får kjennskap til dette i f.eks Top Gear tror jeg har mye av skylden for den suksessen som bl.a BMW og Porsche nyter idag. Svært mange vil åpenbart være en del av denne historien.

Da var det annerledes før i tiden med bl.a Mercedes-Benz W100 600/Pullman. Den var det bare paven, bundeskanslere, popstjerner og diktatorer som kjøpte (totalt ble 2677 produsert). En interessant ting i denne sammenhengen er at Mercedes-Benz har uttalt at de vil gjenintrodusere "Pullman" som en egen upmarked versjon av S-klasse. Årsaken er at de etter fiaskoen med Maybach (som nå offisielt er nedlagt som bilmerke) markedsmessig har bruk for et nivå over S-klassen for å kunne tilby et alternativ til bl.a Rolls-Royce og Bentley. Back to normal for Mercedes-Benz med andre ord... intet nytt under solen... :lol:

Dette er forøvrig den fineste Mercedes-Benz W100 600... den ene av to coupéer som ble bygget...

tuf1pd3uibmps5zkb6zm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forøvrig den fineste Mercedes-Benz W100 600... den ene av to coupéer som ble bygget...

[ Bilde ]

Det DER er stil. Vi sitter ofte i heimen å diskuterer og har lyst på en gammel veteran å ha stående. Tenker da mest på Golf Mk1 GTI med Pirelli-felgene(bildet) eller en gammel VW-bus med typisk rød og hvit farge, prosjektbil med andre ord. Men inntil videre har vi ikke plass, men en dag så skjer det kanskje.

1983-volkswagen-golf-gti-1.jpg

Når det er sagt så hadde jeg Mercedesen inne på EU-godkjenning idag. Ikke EU-godkjent pga. lekkasje i toppakning, rust på bremseskiver og sprekker i bremseslanger. Samt feil farge på hovedlys(jeg har hvite lys, så må få nye). De skulle virkelig ha 10 000,- for å bytte toppakning, samt 3000,- for bytte av bremseslanger rundt og klosser og så kommer delene i tillegg. Da er vi fort oppe på 15 000,-. Det er snart like mye som bilen er verd. Var på Mekonomen å kjøpte Omega pakningstetter til 400,-, folk sier det fungerer og det håper jeg. Bremser og slikt skal jeg klare å bytte selv. Hvis ikke dette med motoren løser seg så er er et eventuelt salg av bilen under vurdering. Noe som er meget trist, men jeg håper det ordner seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius2002: Det var trist å høre om de uventede problemene med Mercedesen, men det behøver ikke å være så dyrt å reparere bilen hvis du finner et uavhengig verksted som du kan stole på. Det bør ikke koste mer enn rundt 4K + deler å skifte av toppakningen. Jeg byttet begge bremseslangene foran for et par måneder siden for 800 kroner inkl. deler og mva. Det bør ikke koste mer enn det dobbelte i Norge. Når det gjelder rust på bremseskivene skyldes dette at de blir for lite brukt. Gjennomfør 6-7 skikkelige nedbremsinger 100-0 Km/t og jeg er sikker på at mesteparten av rusten er borte (iallefall nok til at den delen av EU-godkjenningen aksepteres).

Hvordan oppdaget de forresten på EU-kontrollen at det var lekkasje i toppakningen?... :?

Mitt tips når det gjelder relativt billig veteranprosjekt er Porsche 924 (eller enda bedre 944). Dette er den mest attraktive versjonen... 1987/88 924 S.

gazxen1mzgpb9bgux2mf.jpg

gbco8q5r5vac8ohnuy99.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du vel en stor fan av Saga (on the loose) 8) :

http://www.youtube.com/watch?v=xQLWMvJ3sp4

Bra driv...

Det er litt artig at du nevner Saga. Jeg har en god venn her i Danmark som for kort tid siden nettopp spilte hele "In Transit" albumet (der låten "On the Loose" også er med) på en fest. Jeg tok meg i at det var 30 år siden jeg hadde hørt dette albumet. Jeg husker imidlertid tydelig da albumet kom i 1983 og Saga´s popularitet nærmest eksploderte over natten. Spesielt trommesoloen på "In Brief Case" var et fast innslag på alle forspiel... skikkelig guttemusikk... :)

http://www.youtube.com/watch?v=2fAEOKlKgxo

30 år er lang tid og Saga ble hurtig glemt til fordel for andre band som f.eks Depeche Mode, Simple Minds og Ultravox. Ultravox gjennomførte for et par år siden en svært vellykket mindre konsertturne... det var stort... :)

Simple Minds beste låt "Hunter and the Hunted" med en eminent Derek Forbes på bass.

Ultravox i 2009/10

http://www.youtube.com/watch?v=X974HfEjghY

http://www.youtube.com/watch?v=gYzo_rUPGn8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...