Der Barockengel Skrevet Mars 17, 2013 Share Skrevet Mars 17, 2013 Første gangen jeg så "Plastposen" så lo jeg meg rett og slett fillete, herlig norsk uskyldig humor Skolmen gjør en flott figur i rollen som den småforvirra Reinert med litt dårlig timing til tider Har den i DVD hylla en plass og nå ble jeg minnet på at jeg snart må se den igjen...Har selv Selskapsresan på sammleboks, herlig humor det også. Jeg som er båtmann liker best SOS Selskapsresan fra 1988, anbefaler absolutt disse filmene særlig til de som er lei mørke og alvorlige Skandinaviske filmer med en rødsprengt Persbrandt, Kristoffer Joner mumlende lavmælt på uforståelig Stavangersk eller Aksel Hennie i hettegenser He-he. Ganske treffende betraktninger omkring dagens dystre og innadskuende filmer. Samtidig skal jeg innrømme at jeg aldri helt skjønte hva som var morsomt ved norske og svenske komedier fra 70- og 80-tallet heller. Hvis man er interessert i filmtekniske detaljer fra 70-tallet bør man se på Quentin Tarantino´s filmer. Spesielt hans siste film, Django Unchained, er en stor hyllest til genreen, men også f.eks Pulp Fiction er tematisk oppbygget etter et mønster som var veldig populært på 60 og 70-tallet. Tarantino stjeler og låner der han kan, men du verden så bra filmer han lager... Tarantino skal ha brukt mye tid på å se diverse B-filmer fra 70-tallet da han var ung. Det merkes. Det interessante er kanskje hvor mye han klarer å stjele og låne uten at filmene hans blir uinteressante kopier. Et godt eksempel er "Kill Bill", der både basishandlingen og enkelte av scenene er løftet rett ut av den japanske "Lady Snowblood" fra 1973. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius paulsen Skrevet Mars 17, 2013 Share Skrevet Mars 17, 2013 jeg har hatt en slik 123 stasjonsvogn i akkurat den fargen på bildet. min var en 300tdt 1982 modell som jeg kjøpte i 1998. den hadde vel 125hk om jeg ikke husker feil,det meste gikk nok tapt i automatgiret .den hadde brunt interiør som sammen med deg grønne lakken var nokså spesielt(sikkert kult i 1982). den hadde også abs bremser som vel ikke var så vanlig på den tiden. komfortabel bil som føltes som om den var uslitelig.desverre var rusten glad i den og den var jo helt latterlig på vinterføre. fikk da 160000km i denne med utgifter til delekjøp på 2-3000kr før jeg solgte den videre jeg ser også at det har vert diskutert mercedes 126 i denne tråden. min far kjøpte i 1995 en 1987 modell 300sdl som ble importert fra usa. det var nok en av de fineste bilene mercedes har laget.for en kvalitet!! den ble på 7 år i hans eie påkostet 300kr i deler utenom oljeskift. etter 7 år solgte han den tilbake til han som importerte den for ganske nøyaktig beløpet som den ble kjøpt for.den så fortsatt like fin ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamek Skrevet Mars 17, 2013 Share Skrevet Mars 17, 2013 Hehe. Den mersja husker jeg Marius. Må jo nevnes at den var senket ca 1 meter:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 17, 2013 Share Skrevet Mars 17, 2013 Utrolig hvor sans jeg har for tysk biljournalistikk og dens gjennomførte nøkterne saklighet. Kjenner at jeg begynner å få mer enn nok at enkelte engelskspråklige motor-underholdere med deres "Poweeeeer!", "This car is insane" eller "Rubbish!" Jeg regner med at det er Top Gear du sikter til Jeg mener at man må ta TG for det dem er, ett humorprogram med hovedfokus på bil. Jeg selv synes TG er ett fantastisk show og program, man får se artige biler i en annen setting enn f eks Norske Autofil som selv med en hylende Larsen kan bli litt tørt i lengden. Jeg har aldri sett på TG som er forbruker magasin, hvis man gjør det så tror jeg at man har misforstått konseptet litt. Man blir liksom ikke snurt hvis de sier at favorittbilen din er "rubbish", for man vet at det er kun fordi den har noen knapper Clarkson ikke skjønner eller fordi vennen til søstra til onkelen til broren til fettern til Hammond har en lik bil I mitt tilfelle så har de sagt at min favoritt bil, M5 er verdens beste bil så det kan jo tolkes flere veier.. TG fenger alle grupper mennesker og byr på god britisk humor, kjenner selv flere som ikke bryr seg en døyt om biler og har null bilinteresse men likevel følger med på TG Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Mars 17, 2013 Share Skrevet Mars 17, 2013 Jeg regner med at det er Top Gear du sikter til Forskjellen mellom tysk og engelsk mentalitet er generelt ganske markant - selv om du har helt rett i at sitatene over var hentet fra Top Gear. Man kan bli litt lei av hvordan Top Gear bruker mye tid til å hype italienske og britiske supersportsbiler svært få har råd til å kjøpe. I tillegg er Jeremy Clarksons forkjærlighet for Mercedes-Benz litt for synlig til at programmet kan passere som journalistikk. Og da må man ta programmet for det det er - nemlig, som du var inne på; underholding. Ved å gjøre Top Gear til et rent underholdnings-show, kommer utfordringen med å fornye seg. Og her begynner Top Gear å slite: Jeg har fortsatt ikke kommet meg over skuffelsen over India-spesialen. Da Clarkson saboterte klimaanlegget i Mays bil, innså jeg at dette hadde jeg sett mange ganger før, og da Hammond skulle promotere hårpleieprodukter i hageselskapet, tenkte jeg at manusforfatterne burde hyre inn en bedre skuespiller enn Hammond. På sitt beste er fortsatt Top Gear underholdende og morsomt, men hvilket program skal man velge hvis man ønsker å se et faktabasert tv-program om biler? Over til noe ganske annet; her presenterer faktisk Top Gear Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 18, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 18, 2013 Ja... mange glemmer at Top Gear har en lang historie bak seg og derfor naturlig nok har skiftet stil flere ganger. Programmet stammer helt tilbake fra 1977 og ganske mange kjente britiske biljournalister har på et eller annet tidspunkt vært innom Top Gear. Dette miljøet er tiltross for Storbritanias befolkningsmessige størrelse ganske lite. Nåværende og tidligere Fifth Gear programledere som Vicki Butler-Henderson (gift med Top Gear regissøren Phil Churchward), Tiff Needell, Quentin Willson og ikke minst "The Gadget Show" sjefen, Jon Bentley, har alle sammen hatt en tidligere karriere i Top Gear (og Fifth Gear). Bentley har vært med nesten hele veien og krediteres for at det var han som så potensialet i Vicki Butler-Henderson og Jeremy Clarkson. Jeremy Clarkson kom på scenen i 1988 da nettopp Bentley ga rollene som programledere for et modernisert Top Gear til Clarkson og Tiff Neddell samt et par andre. Konseptet var en stor suksess og da Quentin Willson også kom med på laget i 1990 fikk programmet en langt mer ungdommelig og moderne fremtoning. På slutten av 90-tallet kom det en kaotisk periode som kuliminerte med at Jeremy Clarkson forlot programmet og bl.a Vicki Butler-Henderson, Tiff Needell, Quentin Willson og Jon Bentley startet opp Fifth Gear. I 2002 relanserte BBC Top Gear med Jeremy Clarkson som den ubestridte lederen. Richard Hammond har vært med hele tiden, mens James May først kom med i 2003 da han erstattet Jason Dawe. Det er ingen tvil om at dagens Top Gear er et helstøpt bilprogram etter Clarkson's hode. Han er Mr. Top Gear og er derfor også ansvarlig for programmets relativt kontroversielle "form og farge". Top Gear har under Clarkson blitt en enorm kommersiell suksess, men suksessen har kostet i form av at programmet idag på godt og vondt er mer et underholdningsprogram enn et seriøst bilprogram. Det er nok objektivt vurdert helt klart på tide med enda en fornyelse av konseptet, men spørsmålet er om Clarkson og BBC kan og/eller vil erkjenne dette... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asv Skrevet Mars 18, 2013 Share Skrevet Mars 18, 2013 Ja... mange glemmer at Top Gear har en lang historie bak seg og derfor naturlig nok har skiftet stil flere ganger. Programmet stammer helt tilbake fra 1977 og ganske mange kjente britiske biljournalister har på et eller annet tidspunkt vært innom Top Gear. Dette miljøet er tiltross for Storbritanias befolkningsmessige størrelse ganske lite. Nåværende og tidligere Fifth Gear programledere som Vicki Butler-Henderson (gift med Top Gear regissøren Phil Churchward), Tiff Needell, Quentin Willson og ikke minst "The Gadget Show" sjefen, Jon Bentley, har alle sammen hatt en tidligere karriere i Top Gear (og Fifth Gear). Bentley har vært med nesten hele veien og krediteres for at det var han som så potensialet i Vicki Butler-Henderson og Jeremy Clarkson. Jeremy Clarkson kom på scenen i 1988 da nettopp Bentley ga rollene som programledere for et modernisert Top Gear til Clarkson og Tiff Neddell samt et par andre. Konseptet var en stor suksess og da Quentin Willson også kom med på laget i 1990 fikk programmet en langt mer ungdommelig og moderne fremtoning. På slutten av 90-tallet kom det en kaotisk periode som kuliminerte med at Jeremy Clarkson forlot programmet og bl.a Vicki Butler-Henderson, Tiff Needell, Quentin Willson og Jon Bentley startet opp Fifth Gear. I 2002 relanserte BBC Top Gear med Jeremy Clarkson som den ubestridte lederen. Richard Hammond har vært med hele tiden, mens James May først kom med i 2003 da han erstattet Jason Dawe. Det er ingen tvil om at dagens Top Gear er et helstøpt bilprogram etter Clarkson's hode. Han er Mr. Top Gear og er derfor også ansvarlig for programmets relativt kontroversielle "form og farge". Top Gear har under Clarkson blitt en enorm kommersiell suksess, men jeg suksessen har kostet i form av at programmet idag på godt og vondt er mer et underholdningsprogram enn et seriøst bilprogram. Det er nok objektivt vurdert helt klart på tide med enda en fornyelse av konseptet, men spørsmålet er om Clarkson og BBC kan og/eller vil erkjenne dette... Jeg tror nok du mener subjektivt, og ikke objektivt i din siste setning. Som du poengterer så er programmet en komersiell suksess, og det er derfor ingen grunn til å (hvertfall ikke enda) å fornye konseptet. At det er mer et underholdningsprogram enn noe annet skal jeg ikke si noe på, men jeg personlig foretrekker det slik. Man kan enkelt finne de første episodene av det nye Top Gear. Jeg gjorde dette, og det var noe av det mer kjedelige jeg har sett i min tid. Jeg vil heller se latterlige påfunn med latterlig dyre biler, enn tester av franske varebiler konvertert til personbiler (1. episode om jeg ikke husker helt feil). Om det er den mer faktabaserte og edruelige formen man ønsker av et bilprogram, så finnes det mange alternativer. Som vi alle er klar over så finnes det etterhvert mange gode kilder for slik underholdning på internett, antagelig bedre kilder enn det vidundertrioen i fra Top Gear noen gang kan bli. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Mars 18, 2013 Share Skrevet Mars 18, 2013 Jeg tror nok du mener subjektivt, og ikke objektivt i din siste setning. Som du poengterer så er programmet en komersiell suksess, og det er derfor ingen grunn til å (hvertfall ikke enda) å fornye konseptet. Fredrik argumenterer objektivt sett helt riktig. Dersom man har kommersiell suksess, er det helt avgjørende at man er i forkant av utviklingen og vurderer hvordan man kan viderutvikle seg for å holde seg på toppen. Man kan enkelt finne de første episodene av det nye Top Gear. Jeg gjorde dette, og det var noe av det mer kjedelige jeg har sett i min tid. Jeg vil heller se latterlige påfunn med latterlig dyre biler, enn tester av franske varebiler konvertert til personbiler (1. episode om jeg ikke husker helt feil). Korriger meg hvis jeg tar feil, men det var da Clarkson reiste til Calais for å kjøpe vin? Dette innslaget hviler i stor grad på en av Clarksons store styrker; hans ironi. "Clarkson tester ordinær bil"-konseptet har blitt brukt opp igjen flere ganger senere, men der har mer og mer storslåtte fakter overskygget det ironiske. Publikumstilpasning, antar jeg, men like fullt bevis på at underholderen Clarkson er mye mer enn det man ser til vanlig. Om det er den mer faktabaserte og edruelige formen man ønsker av et bilprogram, så finnes det mange alternativer. Som for eksempel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Mars 18, 2013 Share Skrevet Mars 18, 2013 Sensurert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Mars 18, 2013 Share Skrevet Mars 18, 2013 Når det er snakk om komedier fra 70-tallet kan man ikke la være å nevne The Pink Panther-filmene med Peter Sellers, det er filmer jeg aldri blir lei ihvertfall! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 18, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 18, 2013 Fredrik argumenterer objektivt sett helt riktig. Dersom man har kommersiell suksess, er det helt avgjørende at man er i forkant av utviklingen og vurderer hvordan man kan viderutvikle seg for å holde seg på toppen. Dette er helt korrekt oppfattet i relasjon til hvorfor jeg mener at Top Gear nok engang bør fornye konseptet. Utfordringen er selvfølgelig at man generelt ikke bør endre et lag som har suksess... man kan vanskelig argumentere mot suksess. På den annen side er det liten tvil om at selve konseptet programserien hviler på går litt på tomgang. Vi har sett det aller meste mange ganger før og det er ikke så utfordrende for gamle seere. Det er derfor lett å forstå hvorfor Clarkson forsøker å eksportere programmet til andre markeder og dette er også en typisk markedsstrategi i situasjoner der produktet/konseptet/servicen kan sies å være relativt unikt. Helt konsentrert er imidlertid problemstillingen... hvordan endrer man på hønen som legger gullegg slik at eggene stadig er gullegg, men mer moderne og attraktive? Nye programledere for andre markeder blir prøvet med moderat suksess (USA og Australia). Ingen av dem er skikkelig Top Gear som vi kjenner programmet og årsaken heter Clarkson, Hammond og May i fellesskap. Sammen er gutta unike, men også sårbare som en trebenet stol. Hvis bare en av dem faller fra velter stolen. Man kan heller ikke erstatte en av dem med en annen programleder hvis denne programlederen ikke har den samme tyngden i markedet samt passer til kjemien mellom gutta... uten at stolen velter (les: benet er for kort/skrøpelig). Som man kan forstå er det ikke så enkelt å endre en kommersiell TV-suksess. Clarkson har uten tvil en stor hodepine der, men jeg tror at han kjører løpet ut og er fornøyd med hva han har oppnådd med TV som medie og det er sannelig ikke så rent lite. Alternativet og fremtiden for bilprogrammer er TV over internettet og man kan tydelig se hvordan dette gir nye muligheter. Når det gjelder bilprogrammer har ikke minst Chris Harris blitt et fenomen. En karismatisk og kunnskapsrik programleder, en interessant bil, tre-fire GoPro kameraer og litt redigering... og vips så har man et program som kan bli sett av millioner til brøkdelen av prisen for en Top Gear episode... Car and Driver prøver en annen form med klassisk biljournalistikk av den gamle skolen. Som tidligere MIT og Ford ingeniør vet Csaba Csere absolutt hva han snakker om og det merkes på bl.a ordvalg og teknisk innsikt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW-Jens Skrevet Mars 18, 2013 Share Skrevet Mars 18, 2013 Vil også annbefale Youtube kanalen til Motortrend. Litt varierende kvalitet, men Hotrod`s Roadkill episoder er morsomme. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 18, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 18, 2013 Ja... Motor Trend har flere kanaler og viser mye interessant. Jeg har spesielt sansen for kanalen "Wide Open Throttle" der de har en slags rundbordsdiskusjon om forskjellige temaer. Lite action, men desto mer substans og innhold. Kanalen "Head to Head" er en annen favoritt. Ellers liker jeg også EVOTV med Harry Metcalfe.... skikkelig bilgal på en sympatisk eksotisk måte... og ikke minst Leno´s Garage med Jay Leno som ikke er mye mindre bilgal... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 19, 2013 ... Da var det annerledes før i tiden med bl.a Mercedes-Benz W100 600/Pullman. Den var det bare paven, bundeskanslere, popstjerner og diktatorer som kjøpte (totalt ble 2677 produsert). En interessant ting i denne sammenhengen er at Mercedes-Benz har uttalt at de vil gjenintrodusere "Pullman" som en egen upmarked versjon av S-klasse. Årsaken er at de etter fiaskoen med Maybach (som nå offisielt er nedlagt som bilmerke) markedsmessig har bruk for et nivå over S-klassen for å kunne tilby et alternativ til bl.a Rolls-Royce og Bentley. Back to normal for Mercedes-Benz med andre ord... intet nytt under solen... Dette er forøvrig den fineste Mercedes-Benz W100 600... den ene av to coupéer som ble bygget... [ Bilde ] Apropos føljetongen om biler jeg aldri kommer til å kjøpe. Mercedes-Benz har avslørt at den nye W222 S-Klassen vil komme med hele 7 forskjellige karosserier inkl. den allerede nevnte Pullman varianten. Jeg tror ikke at jeg overdriver hvis jeg sier at Mercedes-Benz kommer til å legge all deres kunnskap og prestisje i denne modellen. Jeg tror at den virkelig kommer til å sette en ny standard i klassen når det gjelder teknikk og komfort... Mercedes-Benz W100 600 Pullmann anno 1963 [ Bilde ] Mercedes-Benz W222 S600 Pullmann anno 2013/2014 [ Bilde ] Mercedes-Benz har lettet på sløret når det gjelder interiøret i den nye W222 S-klassen. Designet er helt klart påvirket av at målgruppen for bilen til daglig ganske sikkert omgir seg med eksklusivt moderne design. Dette gjelder både bilens karosseridetaljer og interiøret. Designet er ikke min smak, men jeg synes at det ser fornuftig ut i forhold til målgruppen og ikke minst konkurrentene. Mercedes-Benz tilfører på en unik måte et snev av voksen tysk effektivitet og dynamisk eleganse i designet som konkurrentenes alternativer ikke helt matcher. Jeg tror at W222 blir en suksess for Mercedes-Benz... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 19, 2013 Jeg må bare gjøre reklame for et genialt dansk TV-program... "So Ein Ding"... med bl.a Nikolaj Sonne. Programmet tar pulsen på siste nytt innenfor IT generelt og IT gadgets spesielt. Det er ikke tekstet, men med litt konsentrasjon burde de aller fleste forstå hva som sies. Det er vel verdt innsatsen for både stilen og det som sies er toppklasse... fresh og moderne... Når jeg tenker meg om tror jeg forumbrukeren "treball" og/eller "balltre" tidligere også har anbefalt "So Ein Ding". Uansett... denne gangen harselerer Nikolaj med Microsoft's nye Surface tablet... http://www.dr.dk/tv/se/so-ein-ding/so-ein-ding-26 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå