Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ser tesen vedr Audi og uber kvalitet vedr interiør pågår fremdeles.

Jamført med min (begrenset) erfaring med en 2012 model Q5 (autostrada(=riktig bil)) og sammenliknet med bl.a min daterte E61 LCI og nyere BMW'er, har jeg noen tanker vedr dette.

Og det går litt i samme leie som Audi sin generelle greie, ifht optimisme med tall.

Mao more is more(?) hvor mange knapper kan vi strø rundt girspaken og ellers slik at det skal virke mest mulig techy!?

Enkelhet er vanskelig (Apple) Og jeg opplever at de opphøyde knappene på CIC'en som lette å finne med øynene på veien.

Mao less is more.

Jeg ser det selvsagt med BMW'sk øyne, men interiør er hysterisk viktig for meg.

nøkterhet, ryddighet og stilrent, det er en vanskelig balansegang, det perfekte interiør for meg er E70/F10.

Det er mulig Audi scorer høyt på brytere og andre plastdetaljer, til det har jeg ikke noe godt grunnlag for å sammenlikne.

:?::P

Ifht Subaru og interiør, det er kanskje bilens dårligste side, spesielt mtp design, datert og billig.

Litt usikker ifht verditap også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også noe jeg setter pris på i min E90 framfor A6en jeg hadde, det er mindre knapper og brytere å holde styr på. Joda, det ser tøft ut med masse knapper på midtkonsollen men faktum er at flesteparten av disse knappene er totalt ubrukelige og veldig malplasserte. Som f eks at volumbryteren til stereoen sitter nede på konsollen på passasjersiden!! #-o

Og det er mye bedre plastkvalitet på knapper og brytere i BMWen. Hvis man holdt inne en knapp på f eks Klimaanlegget på A6en og samtidig beveget fingertuppen så beveget knappen seg med fingertuppens bevegelser og laget en plast mot plast knirkelyd. Så har man hendelene til blinklys som er preget av kjip billig VAG plast med billig følelse når man brukte dem, eller når man tok å banket i toppen av dashbordet med knytteneven og fikk hul billig lyd. Men lyden og følelsen av åpning og lukking av dørene er mye bedre på Audi. På E90en får jeg veldig kjip følelse av dørlyden og jeg stusser over at F10 ikke er noe bedre, dette var jo BMW så gode med på f eks E34..

Jeg sitter også litt med følelsen av at de som velger Audi gjerne vil ha en litt kul bil men ikke helt har peiling på bil. Også var det jo dette med VAGs ESP system som må være blandt de dårligste på markedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den blinklyshendelen i E90 er herlig. Hva som er fordelen med en hendel som spretter tilbake til grunnposisjon uansett vet jeg ikke, men det føles veldig bra.

Rattet er også det beste originalrattet jeg noensinne har brukt. Nå har jeg riktignok M-sport, så jeg vet ikke hvordan slikt er på grunnmodellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være enkelte detaljer i et bilinteriør som kan diskuteres i relasjon til byggekvalitet og/eller opplevd kvalitet, men helt generelt er det mer eller mindre konsensus blandt seriøse biljournalister at Audi bygger de mest høyverdige bilinteriørene idag. BMW er ikke mye dårliger, men Audi har på samtlige modeller jevnt over både et design og en finish på interiørene som ligger litt over BMW. Smak og behag er imidlertid den viktigste parameteren i denne sammenhengen.

Jeg har en god venn som har en Audi A4 (B5) fra 2001. Den har kjørt nogenlunde like langt som vår E46 fra 2003 (altså i overkanten av 300000 Km). BMW´en virker mer fast og mindre slitt i understelet/karosseriet (færre ulyder), men den har mer rust enn Audien. Stoffinteriøret holder bedre i BMW´en, men alle bevegelige deler (brytere, håndtak, dører etc.) virker mindre slitt i Audien. Spesielt dørene går stadig igjen med en solid og tett lyd i Audien. Måten BMW´ens dører lukker på gir ikke det samme kvalitetsinntrykket og har vel heller aldri helt gjort dette. Viktigst er imidlertid at BMW´ens gearkasse stadig er 100% som ny. Dette er dessverre ikke tilfellet med Audien og det er nettopp gearkassen som trolig blir Audiens endelik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være enkelte detaljer i et bilinteriør som kan diskuteres i relasjon til byggekvalitet og/eller opplevd kvalitet, men helt generelt er det mer eller mindre konsensus blandt seriøse biljournalister at Audi bygger de mest høyverdige bilinteriørene idag. BMW er ikke mye dårliger, men Audi har på samtlige modeller jevnt over både et design og en finish på interiørene som ligger litt over BMW. Smak og behag er imidlertid den viktigste parameteren i denne sammenhengen.

Hmm, nå ble jeg litt nysgjerrig. Har du noen konkrete tester å vise til? Er stikk motsatt det jeg har lest selv i en god del tester, flere av men Norske dog men det skal ikke ha noe å si. Er også stikk motsatt av den erfaringen jeg selv har gjort som eier av nyere Audi og BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har umiddelabart ikke noen spesifikke tester å vise til der man sammenligner interiørene i f.eks BMW og Audi modeller, men det går ikke lang tid mellom hver gang biljournalistene direkte eller indirekte påpeker hvor gjennomført og elegant dagens Audi interiører er. At man rent subjektivt liker BMW´s interiører bedre er en annen sak. Biljournalistene påpeker kun det generelle kvalitetsinntrykket interiørene gir med mindre det er et eller annet spesielt som skiller seg ut i positiv eller negativ retning. Jeg vender tilbake med eksempler på dette når jeg har fått tenkt meg litt om... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett Audi interiør ser ut som de har vesentlig høyere kvalitet, den er jeg med på. Men man blir liksom litt skuffa når man begynner å bruke knapper og ta å føle på ting, det er iallfall mitt inntrykk. Den såkalte opplevde kvaliteten mener jeg er bedre i ett BMW interiør, om ikke det ser like innbydende ut så føles det iallfall bedre.

Også kan det jo ha noe med den bedre åpne og lukke lyden i dørene på en Audi, som kan ha innvirkning på manges førsteinntrykk av bilens kvalitetsnivå. Det første man møter når man skal benytte en bil er jo nettopp åpning og lukking av dørene og gir dette inntrykk av god kvalitet så kan det i større grad påvirke resten av bilens generelle kvalitetsintrykk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audis største handikapp er den hjernedøde konstruksjonen av forstilling og drivlinje.

De som velger å kjøpe disse bilene virker til å være intetanende om det at motoren i all grad alltid er nødt til å sitte FORAN forstillinga.

Jeg ser INGEN fordeler med dette, kun seriøse ulemper. Se på BMW x-drive, en mye mer potent løsning med framdiff i forbindelse med bunnpanna som tillater en normal plassering av motor og mye bedre fordeling av komponenter som gjør vektfordelingen myye mer gunstig.

Audi entusiaster irriterer meg når de skryter av det vakre designet, for det er nettopp det Audi er, kun design. Makan til lite gjennomtenkt konstruksjon skal man lete lenge etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt en Audi og jeg er derfor definitivt ingen Audi fanboy. Man bør imidlertid være litt forsiktig med å være for kategorisk når man postulerer såkalte sannheter... ting er ikke alltid hva man tror at de er. Audi har gjort svært mye for å forbedre de kjøredynamiske kvalitetene på de ulike modellene i løpet av bare en modellgenerasjon. Ta en kikk på disse klippene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk kjøreglede/fahrfreude i disse gamle 911´ene. Jeg lurer på om man kan hive en ny 991 rundt på en trang gocartbane på den samme måten? Eller tilsvarende med en E92 M3 for den saks skyld. Jeg føler meg ikke sikker på at det evt. vil være like morsomt.

Jeg får mer og mer sansen for 964... her som Carrera RS 3.8 anno 1993... :)

6ir3nd5mpan9mx8mr5gj.jpg

Denne bilen kostet den nette sum av 250000 DM da den var på markedet. Dette tilsvarer ca. 1 million 1993 kroner før norske avgifter eller ca. 1450000 2012 kroner før avgifter. Porsche hadde sannelig noen saftige priser på begynnelsen av 90-tallet... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt en Audi og jeg er derfor definitivt ingen Audi fanboy. Man bør imidlertid være litt forsiktig med å være for kategorisk når man postulerer såkalte sannheter... ting er ikke alltid hva man tror at de er. Audi har gjort svært mye for å forbedre de kjøredynamiske kvalitetene på de ulike modellene i løpet av bare en modellgenerasjon. Ta en kikk på disse klippene:

Den testen som nummer 2 der var vel den hvor BMWen hadde helårsdekk mens Audien hadde P Zero, ikke akkurat det mest ideelle grunnlaget for en rettferdig sammenlikning. Skal også bli artig å se hvordan nye F3x M3 vil bli i forhold til RS4, litt galt å sammenlikne med en 6 år eldre modell. Likevel så ser det ut som BMW sine M modeller er målestokk for resten av klassen :) Til den siste der så er det et tegn på at Audi faktisk gjør det bra om dagen, men hvordan hadde det stillt seg om BMW lot f eks 760I få seg en tur igjennom M avdelingen men fullt oppsett av understell og karroseri samt fin tuning av motoren? Synd BMW ikke satser på dette da konkurrentene ser ut til å bli litt storkjefta rundt akkurat dette, de skulle ha blitt jekka ned litt

Jeg høyner iallfall med disse to:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste testen der Chris Harris kjører en eldre A3 Type 8P anno 2003 er ikke representativ. Mitt poeng er at Audi med deres siste modellgenerasjoner er på et helt annet nivå kjøredynamisk enn tidligere og det er nettopp dette som vises i helt nye tester (helårsdekk eller ikke).

Det er viktig å forstå dette riktig. BMW har ikke blitt dårligere (med et lite unntak av den elektriske styringen), men Audi har derimot blitt mye bedre. Kjøpet av Porsche begynner å gi synergieffekter. BMW vinner ikke lenger slike tester automatisk, men har fått betydelig konkurranse... og dette er faktisk bra iom. at det betyr at BMW bare blir enda bedre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo den testen er absolutt representativ da RS3 som kom i 2011 ikke har noe som helst til felles med A3 SB modellen som kom i 2004 (SB kom året etter). Her er det meste av bilen oppgradert og finjustert og det er kun råkarosseriet som er urørt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... dette blir en helt feil fremstilling av fenomenet. Chris Harris understreker selv mitt poeng i testen. Det er nok på tide å fjerne skylappene når det gjelder andre bilmerker enn BMW. Vi blir nok ikke enige... så istedenfor å påvise hvor dårlig Audi er bør vi heller fokusere på hvor bra BMW er... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...