Ron Jeremy Skrevet Mai 24, 2013 Share Skrevet Mai 24, 2013 http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=844454 Pinninfarina + BMW = eller Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 25, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 25, 2013 Dette er fantastisk biljournalistikk. EVO´s Harry Metcalfe viser oss Lamborghini´s V12 historie med de aller beste eksemplene samt en tur på fabrikken i Sant'Agata Bolognese. Harry overgår nesten seg selv denne gangen med glimrende kunnskaper når det gjelder detaljer på bilene og historiske rariteter... Jeremy: Jeg er veldig usikker når det gjelder Pininfarina Gran Lusso Coupé. Elegant, men kanskje litt for anonym i designet... mangler identitet og særpreg... og kunne kanskje like gjerne ha vært en Hyundai... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 25, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 25, 2013 Cool... Marius2002: Hverken Faithless eller Insomnia er helt min kopp te. Da har jeg mer sansen for Massive Attack og f.eks Røyksopp når vi snakker om elektronisk musikk (ikke synthpop). Poenget er at synthpop langsomt ble assimilert inn i tradisjonell popmusikk på midten av 80-tallet. Et veldig godt eksempel på dette er Depeche Modes fantastiske "Behind the Wheel" fra 1987. Videoen er ren kunst og signert nederlenderen Anton Corbijn som også står bak en rekke musikkvideoer for bl.a U2 og Nirvana... http://www.youtube.com/watch?v=WBxyhNdevoY Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 25, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 25, 2013 Har du noen gang tenkt på at du kan printe ut f.eks et nytt karosseri eller interiørdel til din bil? Ikke det sier du... det tenkte jeg nok. Det kan man imidlertid og man kan også printe en helt ny bil (minus motor og drivverk) med såkalt 3D-printing.Fordelene med fremstilling ved hjelp av 3D-printing fremfor tradisjonelle produksjonsprosesser er mange. Teknikken er f.eks tilgjengelig for alle og finnes sogar som open sourche... f.eks RepRap. Teknikken er billig og tillater dermed billige prototyper som igjen vesentlig reduserer utviklingskostnader. Teknikken tillater ekstremt små toleranser vedr. selve fremstillingsprosessen og teknikken tillater former som idag ikke er mulig med f.eks stål og aluminium. Mulighetene er nærmest uendelige og bare fantasien setter begrensninger. Dette har bl.a Jim Kor erkjent og han har derfor bygget den første komplette bilen basert på 3D-printing... den såkalte Urbee 2. Den er kanskje ikke så imponerende, men når man tenker på at alle delene (minus motor og drivverk) er printet forstår man bedre at dette er ganske revolusjonerende. Jeg tror at dette kommer til å bli veldig stort om bare noen få år... http://www.wired.com/autopia/2013/02/3d ... =co6085034 Jay Leno viser hvordan teknikken med 3D-printing fungerer sammen med en 3D-scanner. Han mangler en komponent til en dampbil fra 1910, men med en 3D-scanner og en 3D-printer er alt mulig. Dette gir temmelig imponerende perspektiver. Tenk bare hvordan man kan bruke denne teknikken hvis BMW har avsluttet produksjonen av en komponent til f.eks E30 eller f.eks Koed har satt opp prisen med 130% på en del/komponent... 100000 har downloadet oppskrift på 3D-printet pistol... http://politiken.dk/tjek/digitalt/inter ... et-pistol/ http://www.dagbladet.no/2013/05/25/nyhe ... /27353212/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Mai 25, 2013 Share Skrevet Mai 25, 2013 Sjekk ut Ulrich Schnauss. A letter from home eller nobody's home! Det er veldig behagelig. Særlig høyt i en bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mai 25, 2013 Share Skrevet Mai 25, 2013 Jeg skjønner jo ikke helt hva det store problemet er. Utstyr som er godt nok til å lage dette er fremdeles relativt kostbart. Mer kostbart enn å kjøpe seg et våpen "svart", mer kostbart enn å dreie/frese seg et fungerende våpen. Man kan naturligvis bruke de samme materialene i en slik prosess (altså "usynlig") som i printeren. Ja, nå trenger man kun å laste ned fila og kjøpe en printer. Altså noe enklere enn før, men ikke mye. Disse printerne har en lang veg å gå før de blir et reelt alternativ til andre måter å fremstille varer på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 25, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 25, 2013 Sjekk ut Ulrich Schnauss. A letter from home eller nobody's home! Det er veldig behagelig. Særlig høyt i en bil. Nå snakker vi om godsaker... og takk skal du ha. Jeg kan godt forestille meg at Schnauss kan gi den samme godfølelsen på Autobahn om natten som f.eks noe av det beste fra Jean-Michel Jarre eller Vangelis (gammelt, men historisk veldig viktig mhp. elektronisk musikk)... TRF-Racing: Utviklingen med 3D-printere vil utvilsomt akselerere i kraft av det kommersielle potensialet. Et godt sammenligningsgrunnlag er datamaskiner og mobiltelefoner. Det var f.eks ikke mange som hadde en mobiltelefon da jeg hadde min Mobira Cityman 450 i 1988/89... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mai 25, 2013 Share Skrevet Mai 25, 2013 Det er jeg helt enig i. Men pdd er det litt storm i vannglass. Jeg har selv vært på utkikk etter dugende "budsjett" 3d printer, men har ikke funnet noe som er godt nok (jeg kunne tenkt meg det til å lage prototyper på ymse nye produkter) innenfor rimelighetens grenser på pris. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 26, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 26, 2013 Ja... akkurat det med 3D printede våpen er storm i et vannglass, men fungerer genialt til å selge nyhetsartikler for tabloidpressen. 3D-printere isolert sett tror jeg imidlertid kommer til å bli veldig stort forutsatt at man også har en 3D-scanner og/eller filene med det aktuelle innholdet. Å følge denne utviklingen blir veldig spennende... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 27, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 27, 2013 Jeg har bruk for litt hjelp av ekspertisen når det gjelder evt. synonymprodukter til BMW´s gearolje MTF-LT-2 med viskositeten SAE 75W80. Gearkassen er en S5D 280Z. Finnes det i det hele tatt et fornuftig alternativ til MTF-LT-2 oljen?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Mai 27, 2013 Share Skrevet Mai 27, 2013 Du kan jo gå på f.eks Castrol sine sider, og søke opp bilen din der. Hadde ikke vært redd for å bruke deres anbefalinger på en manuell girkasse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 27, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 27, 2013 Takk skal du ha... Castrol Syntrans B 75W ser ut til å være et opplagt synonymprodukt til MTF-LT-2... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 29, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 29, 2013 Sommeren lar vente på seg her i Århus, men det er lovet opp mot 25 varmegrader i morgen og på fredag. Dermed er det mulig at sommerstemningen etterhvert kommer for alvor med agurknyheter og annet løssnakk. Det norske konsulatet her i Århus venter f.eks åpenbart fint besøk idag... Konsulatet har en temmelig fin adresse og ligger på hjørnet av Store Torv og Skt. Clemens Torv med Århus Domkirke som nærmeste nabo. Dette er også der gågaten begynner i den nordlige enden. Adressen er: Store Torv 1, 1. sal, Aarhus C https://maps.google.dk/maps?q=Store+Tor ... C&t=m&z=16 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 29, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 29, 2013 Det er sikkert noen som husker filmklassikeren fra 1988 der Ari Vatanen kjører en Peugeot 405 T16 med 600 HK opp Pikes Peak i Colorado, USA. Nå er Peugeot klar for utfordringen igjen med Peugeot 208 T16 (875 HK). Sébastien Loeb trener opp Mont Ventoux i Provence, Frankrike... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 29, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 29, 2013 Takk skal du ha... Castrol Syntrans B 75W ser ut til å være et opplagt synonymprodukt til MTF-LT-2... Vel... så hvorfor var jeg så opptatt av å finne et alternativt oljeprodukt til BMW´s MTF-LT-2 gearolje? Det er fordi jeg dermed har noe å sammenligne BMW´s ofte temmelig stive priser med. I dette tilfellet var det interessant nok helt unødvendig iom. at et autorisert BMW verksted her i Århus skifter gearoljen på min bil for den hyggelige sum av 503,- DKK inkl. MTF-LT-2 gearolje og moms/mva. Dette kan knapt gjøres billigere andre steder med mindre jeg gjør jobben selv... noe som ikke er interessant i dette tilfellet... Jeg har også fått et tilbud på bytte av venstre forskjerm (rusthull) for 2600,- DKK inkl. lakkering, montering og moms/mva. Dette er også en ganske bra pris selv om skjermen er uoriginal (dog 1. klasses oem). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå