Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Audi A2 er uten tvil en undervurdert modell, men den var ganske dyr... både i kjøp og i reparasjoner. Jeg var forøvrig under Up!´en her om dagen og man forstår jo hvorfor den er lett. Spesielt forstillingen er spinkle greier i forhold til f.eks E46 318d Touring, men så veier VW´en også godt og vel 600 Kg mindre enn BMW´en. Hadde A2 vært ny idag og med f.eks en elektrisk motor ville den ha solgt i store mengder. I denne sammenhengen mener jeg at Audi bare var 10 år for tidlig ute med A2... :)

 

Ja, A2 er fin og jeg har 2 stk :smile:

 

post-69487-0-57809400-1381386393_thumb.j

 

Den ene disponerer min kone og den annen gjør at 130i'en slipper å utsettes for snø og slaps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja... kult. Jeg liker "Bauhaus" designet som A2 deler med den første TT´en. Dette er effektiv tysk industridesign på sitt aller beste. En ordentlig signatur fra Volkswagen/Audi som kun Volkswagen/Audi kan gjøre det. Love it or hate it... jeg elsker det... :)

 

Apropos Citroën C6... :sly:

 

http://www.streetfire.net/video/042-top-gear-citroen-c6_183687.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk!... Chris Harris overgår seg selv med stor margin i sin siste film. Ferrari 512 TR med den aldeles praktfulle 180° Colombo V12 motoren (høres spesielt godt ved 3:53)... B)

 

 

Tøfft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra det faktum at BMW i3 er elektrisk og gjør bruk av mye ny teknikk når det gjelder chassis og karosseri er interiøret noe av det jeg finner mest interessant i i3. Dørløsningen har vi sett før på bl.a Mini Clubman og Mazda RX-8, men dashboardet og ikke minst måten deler av instrumentpanelet og hendler er integrert i dashboardet er interessant. Jeg legger også merke til hvor delikat BMW gjør bruk av nye materialer i interiøret... skikkelig fresh og elegant.

 

Det som imidlertid er litt artig er at BMW må ha kikket litt i Citroën´s arkiver når det gjelder dashboardet. Jeg tenker spesielt på Citroën GS/A og etterfølgeren BX. Dette er bilmodeller Citroën presenterte i hhv. 1970 og 1982. Spesielt GS/A var og er det reneste romskipet når det gjelder design på dashboardet... :)

 

gallery_38233_76_762821.jpg

 

gallery_38233_76_27575.jpg

 

gallery_38233_76_82508.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker i utgangspunktet små biler men dette blir for spesielt for meg

 

post-69487-0-28718700-1381435038_thumb.j

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=43797028

 

I forhold til nyprisen på Cygnet så er dette sikkert et godt tilbud men likevel høyt over en tilsavrende iQ.

 

Cygnet var vel i utgangspunktet kun tatt frem for å redusere gjennomsnitsutslippene til Aston Martin og det er kanskje ikke det beste utgangspunktet for en ny bil...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, ja. C6 er allerede diskutert - beklager!

Jeg kan selvsagt bare uttale meg på mine egne vegne, men jeg synes ikke du har grunn til å beklage: En såpass interessant konstruksjon som C6 er vanskelig å unngå å berøre flere ganger.

 

 

Det som imidlertid er litt artig er at BMW må ha kikket litt i Citroën´s arkiver når det gjelder dashboardet. Jeg tenker spesielt på Citroën GS/A og etterfølgeren BX. Dette er bilmodeller Citroën presenterte i hhv. 1970 og 1982. Spesielt GS/A var og er det reneste romskipet når det gjelder design på dashboardet... :)

He-he. Det var nettopp dette jeg tenkte på da jeg for to måneder siden kommenterte i3 i denne innlegget i denne tråden og skrev følgende:

 

Et lite blunk til Citroën Visa har man fått til også.

Citroën Visa brukte tilsvarende satelitter rundt rattstammen som Citroën GS, og jeg er faktisk litt skuffet over hvor få journalister og kommentatorer som har bemerket denne likheten med BMW nye elbil.

post-44396-0-32871200-1381440503_thumb.j

En annen likhet med i3 var at Visas interiør faktisk ble levert i andre farger enn svart - noe som nesten er en sjeldenhet i dag. ;)

Her er en demo fra 1982 som viser hvordan Citroëns satelitter var ment å fungere i praksis:

Biljournalistikk på tv har kanskje forandret seg like mye som bilene selv på 30 år. ;)

Hvis jeg skal prøve å trekke noen konklusjon ut av dette, må det kanskje være at det viser hvor gjennomført BMW med sin i3 ønsker å appellere til moderne urbane menneskers sans for design og teknologi (- og selvfølgelig drømmer om grønne verdier og bærekraftig utvikling).

BMW kunne valgt å utfordre Nissan Leaf eller VW eGolf med en mer konvensjonell bil f.eks. basert på en ombygget 1-serie. Men de valgte å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var du tidligere ute enn meg Barockengelen. Jeg la først merke til den spesielle satelitten ved rattet på i3 for et par dager siden da jeg så bilder av et engelsk eksemplar av modellen. Jeg tror at jeg må ha lest ditt innlegg uten å riktig forstå hva du mente, men det er jo litt kult at vi begge to til slutt la merke til fenomenet og mener at biljournalister (og kanskje BMW også) skylder å gjøre oppmerksom på relasjonen til et par av Citroëns eldre modeller. Vive la France... :)

 

RNJ: Apropos Toyota... nei Aston Martin er det visst... Aston Martin Cygnet så har jeg ikke sansen selv om jeg i likhet med deg forstår hvorfor Aston Martin tok seg bryderiet å rote med Toyota iQ. Noen ganger er det bedre å la såkalte gode ideer gå hurtig i glemmeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden er det mye morsomt og interessant å lese (jeg kikker innom i hvert fall en gang hver uke), og nå kan det være på sin plass å takke for vekkeren rundt Citroën C6. - Jeg har lest meg opp litt og til og med oppdaget en i nabolaget. Det er klart dette er en artig bil, ikke minst ved at det bringer tankene så raskt tilbake til det glade 80-tallet da min far kjørte en CX 2400 GTi som så akkurat slik ut:

 

citroen_cx25_gti_3.jpg

 

Bilen hadde en ganske primitiv rekkefirer med støtstenger, men sylindervolumet fordelt på fire sylindre gjorde likevel sitt; bare 128 hk ("bare" også i sammenligning med den tidens 520i og 525i) men med et herlig bunndrag. Forbikjøringsegenskapene på tredje gir var fine, og dette satte min far stor pris på - men først og fremst var dette en meget aparte bil med mange rare finesser. 

Den gikk som familieslede opp og ned til Alpene på skiferie flere ganger, og viste seg gang på gang som en hurtig og komfortabel Autobahnslede, senest i 1992; da hadde den mer eller mindre gått over i min og min søsters eie, og jeg husker at jeg var svært tilfreds med over 210 km/t (speedometerfart) med fire personer, bagasje og takboks med ski (den skulle knapt gjøre 190 km/t iflg. håndboken...). 

 

Senere har min far holdt seg mest med Mercedes S- og E-klasse, men også med Jaguar S-type og XJ - alle er finere og dyrere biltyper, men jeg tror nok han vil være enig i at CXen har en spesiell plass i minneboken... 

Av problemer skal det nevnes lekkasjer i gass-/hydraulikksystemet (vi byttet selv "kuler" etter at grønn LHM-væske rant ut på parkeringsplassen noen ganger), rust og dyre dekk - felgene var (som for enkelte BMW fra den tiden) i mm-dimensjon (tror det var 390 mm diameter) og kun noen få dekk (Michelin) passet. Til slutt fikk den sin dødsseddel da tomgangen ble veldig urolig (lekkasje vakumslanger, tenker jeg nå), clutchen begynte å slure, og vrakpanten ble midlertidig hevet (til 6.000? - noen som husker)? Da var det ikke noen vits lenger, selv om den kun hadde gått drøyt 180.000 km. Begge forsetene var da utslitt og hadde vært forsynt med blå trekk fra Biltema allerede noen år. Sammenlignet med en MB W114 jeg hadde med over 300.000 på telleren, var dette en dårlig attest for Citroën, og jeg gikk over til en E12 525 tidlig på 1990-tallet. Resten "er historie"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...