Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Er det ikke allerede mulig for danskere å lease bil i Tyskland og kun betale avgifter for de måneder de faktisk bruker bilen?

 

 

Etter å ha lest litt på tollvesenets sider så ser jeg at man kan kjøre utenlandsk leiebil i Norge i 42 dager per år:

 

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=221737&epslanguage=no

 

Hvorfor er det ikke noen på Svinesund som leier ut morsomme biler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det skal være mulig å låne bilen av eget selskap såfremt selskapet er registrert i utlandet. Såvidt jeg vet bruker noen dansker denne modellen i forhold til tyske biler. De oppretter først et selskap i Tyskland som også har forretningsadresse der. En postkasseadresse i Flensburg er godt nok (vær obs på tyske regnskapsregler og revisjonsplikt). Dette selskapet eier en bil og leier en garasje/parkeringsplass i Tyskland. Så er det tut & kjør i hjemlandet for dansken eller nordmannen som eier selskapet.

 

Det er imidlertid et stort men og det er at denne ordningen er temmelig upraktisk med mindre man bor tett på grensen. Perioden man kan bruke den tyskregistrerte bilen i hjemlandet kan splittes opp, men hvis man f.eks bare skal bruke bilen i helgene må man legge inn endel ekstra tid til kjøring. Jeg bruker 1,5 timer til Flensburg fra Århus og dette betyr at jeg minimum må kjøre 6 timer for å hente/levere bilen i en helg. Dette gidder man kun når man er 18-20 år gammel, men på den annen side skulle jeg nok kanskje gjøre meg umaken for litt lengere perioder.

 

Det er ikke mange som bruker denne ordningen/modellen her i DK, men jeg har kjennskap til at noen har egne tyske "feriebiler" på denne måten. Dette er imidlertid et helt annet konsept, men sikkert kult nok... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det skal være mulig å låne bilen av eget selskap såfremt selskapet er registrert i utlandet. Såvidt jeg vet bruker noen dansker denne modellen i forhold til tyske biler. De oppretter først et selskap i Tyskland som også har forretningsadresse der. En postkasseadresse i Flensburg er godt nok (vær obs på tyske regnskapsregler og revisjonsplikt). Dette selskapet eier en bil og leier en garasje/parkeringsplass i Tyskland. Så er det tut & kjør i hjemlandet for dansken eller nordmannen som eier selskapet.

 

Det er imidlertid et stort men og det er at denne ordningen er temmelig upraktisk med mindre man bor tett på grensen. Perioden man kan bruke den tyskregistrerte bilen i hjemlandet kan splittes opp, men hvis man f.eks bare skal bruke bilen i helgene må man legge inn endel ekstra tid til kjøring. Jeg bruker 1,5 timer til Flensburg fra Århus og dette betyr at jeg minimum må kjøre 6 timer for å hente/levere bilen i en helg. Dette gidder man kun når man er 18-20 år gammel, men på den annen side skulle jeg nok kanskje gjøre meg umaken for litt lengere perioder.

 

Det er ikke mange som bruker denne ordningen/modellen her i DK, men jeg har kjennskap til at noen har egne tyske "feriebiler" på denne måten. Dette er imidlertid et helt annet konsept, men sikkert kult nok... :)

 

Jeg trodde at man med flexleasing bare kunne levere inn skiltene de måneder man ikke ville bruke bilen og da slippe avgifter. 

 

http://www.dreamcar.dk/flexleasing/

 

Nyeste M5 for 5900 DKK/mnd er vel ikke å forakte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catchen her er at du ikke kan eie bilen selv. Du må ha en kamerat i utlandet som eier den, som du da kan låne den av de 25 dagene du er i Norge.

 

Ja, men hvis 12 nordmenn finner seg en venn eller stråmann i Tyskland så trenger bilen aldri forlate Norge - vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart mange muligheter når det gjelder å være kreativ i denne sammenhengen, men jeg vil tro at det for noen spiller en rolle om man eier bilen eller ikke. Leasing er imidlertid et konsept som blir mer og mer populært, men det er nesten alltid et par reelle ulemper knyttet til avtalene (les: maksimal kjørelengde i leasingperioden og/eller størrelsen på depositumet). Personlig vil jeg nok foretrekke å eie bilen selvom det er en tidsmessig begrensning på bruken i Danmark/Norge.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ural er en meget interessant sykkel, særlig med tanke på hva den er laget for å utføre.. Soldattransport i krig(da som BMW), som kjent ble jo modellen og fabrikken flyttet til Russland under krigen(litt forenklet sannhet, da den ble produsert som en kopi av 5 stk BMW R71 sykler(i 1939?), men fornyet mot slutten av krigen(fabrikken i tyskland ble overtatt), dette fortalte Uraleieren hvertfall).

 

Ser man denne filmen forstår man litt hvor robust denne er, og hvor anvendelig den er til tross for sidevogn utenfor veien. Så er dette den nye modellen, og her har det skjedd ting på få år.. Sykkelen går pent og ser bra ut, med mye nytt. Den Uralen jeg har fått ta nærere i øyesyn som er fra årtusenskiftet er så "sliten" ut som ny..

 

 

 

Det jeg ser på som veldig artig med disse er at de har mellomaksling/stikkaksling fra kardangen bak og ut til sidevogna, noe som gir drift på 2 hjul hvis nødvendig.. Kanskje den perfekte vinterdoning om man kan kle seg, og ønsker å slippe bilutgifter?

 

http://www.youtube.com/watch?v=U1gRAEpBk-M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ural er en meget interessant sykkel, særlig med tanke på hva den er laget for å utføre.. Soldattransport i krig(da som BMW), som kjent ble jo modellen og fabrikken flyttet til Russland under krigen(litt forenklet sannhet, da den ble produsert som en kopi av 5 stk BMW R71 sykler(i 1939?), men fornyet mot slutten av krigen(fabrikken i tyskland ble overtatt), dette fortalte Uraleieren hvertfall).

 

Ser man denne filmen forstår man litt hvor robust denne er, og hvor anvendelig den er til tross for sidevogn utenfor veien. Så er dette den nye modellen, og her har det skjedd ting på få år.. Sykkelen går pent og ser bra ut, med mye nytt. Den Uralen jeg har fått ta nærere i øyesyn som er fra årtusenskiftet er så "sliten" ut som ny..

 

Det jeg ser på som veldig artig med disse er at de har mellomaksling/stikkaksling fra kardangen bak og ut til sidevogna, noe som gir drift på 2 hjul hvis nødvendig.. Kanskje den perfekte vinterdoning om man kan kle seg, og ønsker å slippe bilutgifter?

 

Har selv skrudd mye ural 650 oppigjennom åra, og har en blå 650 med sidevogn fra rundt 70 talet stående her nå :) Er fadern sin, men han mista lysta for noen år siden og jeg ble 21 i september så til våren tenker jeg den skal få lufta seg litt mere med meg som turkamerat :grin:

 

Har ivertfall enormt mye bra barneminner fra sidevogna på en eldre variant av den du linka til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den amerikanske komedieserien "Seinfeld" var på 90-tallet det helt store på TV. Det ble spilt inn totalt 180 episoder i perioden 1989-98. Serien handler om... ingenting... eller i det minste alt uvesentlig om livet til fire venner. Sentralt i serien er Jerry Seinfeld selv, George Costanza (spilt av Jason Alexander), Elaine Benes (spilt av Julia Louis-Dreyfus) og Cosmo Kramer (spilt av Michael Richards). I tillegg kommer en hel rekke biroller der de viktigste nok er Newman (spilt av Wayne Knight) og George´s foreldre Frank og Estelle (spilt av Jerry Stiller og Estelle Harris). Jeg tror trygt at vi kan si at ingen av dem er helt gode i toppen... :)

 

http://comediansincarsgettingcoffee.com/george-costanza-the-over-cheer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche 356 er helt enkelt bare nydelig i linjene. Få såpass gamle biler (de ble produsert i perioden 1948-65) har holdt seg like godt. Ferry Porsche (Ferdinand Porsches sønn) og Porsches daværende sjefingeniør, Erwin Komenda, var ansvarlig for utviklingen av modellen som i utgangspunktet var basert VW Type 1 ("Boble"). Etter som årene gikk fikk den flere unike deler fra Porsche og ikke minst ble det utviklet mer spesialiserte modeller basert på 356 som f.eks Porsche 550. Denne modellen hadde Porsches egen såkalte Fuhrmann boxermotor, som på sitt beste utviklet 190 HK uten ladeluft fra 1498 cm3 (B4).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...