Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

[space]: Jeg er helt enig i denne vurderingen, men jeg tror faktisk at Tesla idag tilbyr state of the art når det gjelder sikker batteriteknologi. Det finnes helt sikkert forsøksbatterier som kan holde på mer energi, men disse er ennå ikke produksjonsklare. Tesla har forøvrig akkurat annonsert at de med det første vil bygge en ny stor batterifabrikk til to milliarder kroner som vil få en årsproduksjon som tilsvarer dagens samlede årlige produksjon av lithium batterier. Tesla Motors skal åpenbart bli større... mye større.

 

Når dette er nevnt er det ingen tvil om hvorfor f.eks Volkswagen og BMW holder igjen med skikkelige batteripakker til Up/Polo/Golf og i3. Årsaken er som du nevner frykten for kanibalisering mellom de ulike bilmodellene. Både Polo/Golf og 1/3-serien er core business for VW og BMW. Det er her de store pengene ligger og dette markedet vil de for enhver pris ikke ødelegge.

 

Apropos frykten for et redusert salg av bestemte bilmodeller. Ferrari har ikke den samme tilgangen til denne utfordringen. De tjener faktisk mer penger ved å selge færre biler. Dette er en tilsiktet strategi fra Ferraris leder Luca de Montezemolo. Produksjonen ble redusert med 5% fra 2012 til 2013 samtidig som Ferraris overskudd økte med 5,4% i den samme perioden. Ventetiden for en ny Ferrari er nå to år i USA. Konseptet om at Ferrari skal være eksklusivt jmf. McLaren og Bugatti fremfor f.eks Porsche virker åpenbart bra.

 

http://epn.dk/brancher/industri/bil/ECE6502486/sa-meget-tjener-ferrari-pa-en-bil/

 

Apropos planer for sommeren og en evt. roadtrip i USA. Jeg kom tilfeldigvis over denne amatørfilmen som er litt sjarmerende og veldig typisk for det sydvestlige USA. Videoen er filmet i området rundt Red Cliffs National Area i Utah. Dette området tilhører geologisk det samme området som Grand Canyon bortsett fra at Colorado River ikke har skåret seg igjennom landskapet. Musikken er ved Tom Petty & Heartbreakers og passer meget bra til settingen... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kun være én grunn til at ikke dagens elbiler har mer batteri, og det er nettopp for å værne salget av sine andre modeller. Hvem hadde brydd seg om 100-200kg mer (batteri)vekt i en Leaf?

 

Jeg er ikke sikker på om jeg følger deg i dette. Hvorfor skulle BMW være redd for å selge en i3 i stedet for en 1-serie? Ved bevist å lage biler med dårlig rekkevidde så risikerer de at andre (fx Tesla) får fotfeste. Jeg tror hellere de har valgt å lage i3 som en ren bybil og så tilby range extender opsjonen for de som har behov for lengre rekkevidde.

 

Uansett er elbil-markedet umodent og det er (omtrent) kun i Norge at elbiler er konkurransedyktige på pris. Blir spennende å se om de klarer å presse prisene på elbil ned etterhånden som volumet vokser. Inntil da vil elbiler uten for Norge være for spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på om jeg følger deg i dette. Hvorfor skulle BMW være redd for å selge en i3 i stedet for en 1-serie? Ved bevist å lage biler med dårlig rekkevidde så risikerer de at andre (fx Tesla) får fotfeste. Jeg tror hellere de har valgt å lage i3 som en ren bybil og så tilby range extender opsjonen for de som har behov for lengre rekkevidde.

 

Uansett er elbil-markedet umodent og det er (omtrent) kun i Norge at elbiler er konkurransedyktige på pris. Blir spennende å se om de klarer å presse prisene på elbil ned etterhånden som volumet vokser. Inntil da vil elbiler uten for Norge være for spesielt interesserte.

jeg var i danmark og sverige i slutten av januar, de viste ikke hva elbil var der... Er bare i Norge og USA at elbil selger bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde BMW laget en 1-serie med elmotor, 50 mil rekkevidde og 300hk, tror jeg de kunne droppet å ta inn de andre 1-serie-modellene til Norge i det hele tatt, kanskje med unntak av 1M.

 

Norge er jo ikke det største markedet, men det er klart at produksjonsprisen vil gå ned på elbiler ved økt volum, og det vil bli enda gunstigere her i Norge, samt LITT mer gunstig i andre markeder, hvor elbiler nå er fullstendig priset ut av markedet, og også da totalt uinteressant.

 

Hvor mange bensin/dieselbiler hadde BMW solgt i Norge om en fikk en elektrisk variant av alle modellseriene, med 250-450hk, 50-60mil rekkevidde og en pris tilsvarende dagens innstegsmodeller?

 

Det er klart Tesla har et kjempefortrinn mtp at de bare kan kjøre på med akkurat de modellene de har lyst på uten å tape penger på eksisterende modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde BMW laget en 1-serie med elmotor, 50 mil rekkevidde og 300hk, tror jeg de kunne droppet å ta inn de andre 1-serie-modellene til Norge i det hele tatt, kanskje med unntak av 1M.

 

Norge er jo ikke det største markedet, men det er klart at produksjonsprisen vil gå ned på elbiler ved økt volum, og det vil bli enda gunstigere her i Norge, samt LITT mer gunstig i andre markeder, hvor elbiler nå er fullstendig priset ut av markedet, og også da totalt uinteressant.

 

Hvor mange bensin/dieselbiler hadde BMW solgt i Norge om en fikk en elektrisk variant av alle modellseriene, med 250-450hk, 50-60mil rekkevidde og en pris tilsvarende dagens innstegsmodeller?

 

Det er klart Tesla har et kjempefortrinn mtp at de bare kan kjøre på med akkurat de modellene de har lyst på uten å tape penger på eksisterende modeller.

tror ikke jeg greier å kjøre en så kraftig bil uten å ha motorlyd, blir på en måte ikke det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er ikke som andre land og heller ikke når det gjelder den enorme interessen for elbiler. BMW i3 blir introdusert på det amerikanske markedet litt senere i år og i den anledning forbereder BMW de forskjellige forhandlerne på hva det vil si å selge elektriske biler som et alternativ til alminnelige biler. Dette har vist seg å være en stor pedagogisk øvelse. Forhandlerne forteller at kundene ikke forstår hvordan de beregner batteriets rekkevidde, hvordan de sparer strøm under kjøring, hvordan utetemperaturen påvirker batteriets ytelse, hvor kostbart et evt. bytte av batteri helt konkret vil bli, hvorfor dekkene på i3 er så smale osv. osv.

 

Det som virkelig bekymrer den amerikanske BMW ledelsen er at dette ikke er spørsmål knyttet til kun i3, men et spørsmål av alminnelig karakter knyttet til elektriske biler generelt. Større er den generelle kunnskapen om elektriske biler ikke blandt den jevne amerikaner og det er et problem når det gjelder forbrukere som er normalt krever enkle svar og enkle løsninger.

 

Forhandlere i både USA og Canada klager over at BMW ikke tar denne utfordringen alvorlig nok og de krever derfor betydelig mer oppmerksomhet på saken. Helt konkret er utfordringen for BMW med i3 at det er nå menigmann skal kjøpe en elektrisk bil. Tesla har så langt skummet fløten i markedet ved at innovatørene... de spesielt interesserte, høyt utdannede og økonomisk sterke kundene... har kjøpt eller vil kjøpe en Model S. Dette markedet drives av helt andre motiver og incitamenter enn markedet i3 er myntet på og dette bekymrer forhandlerne. De skal overbevise kunder som ikke er vant til selv å skaffe den nødvendige informasjonen om teknikk og produkter de har interesse for. Ergo må forhandlerne og selgerne besette den nødvendige informasjonen samt beregne betydelig mer tid på den enkelte kunde før handelen er gjennomført. Dette koster både penger og tid... og slikt er ikke populært blandt bilselgere. Det er derfor nærliggende å tro at de samme selgerne heller vil selge en 1/3-serie enn en i3.

 

http://jalopnik.com/will-dealers-be-ready-to-sell-the-2014-bmw-i3-1526835476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[space]: Jeg er helt enig i denne vurderingen, men jeg tror faktisk at Tesla idag tilbyr state of the art når det gjelder sikker batteriteknologi. Det finnes helt sikkert forsøksbatterier som kan holde på mer energi, men disse er ennå ikke produksjonsklare. Tesla har forøvrig akkurat annonsert at de med det første vil bygge en ny stor batterifabrikk til to milliarder kroner som vil få en årsproduksjon som tilsvarer dagens samlede årlige produksjon av lithium batterier. Tesla Motors skal åpenbart bli større... mye større.

 

I likhet med BMW er Tesla Motors opptatt av den totale miljøbelastningen når det gjelder både produksjon og kjørsel av elektriske biler. Dette medfører at Tesla´s nye batterifabrikk i størst mulig grad vil få strøm fra solceller og vindkraft. Ryktene forteller at fabrikken derfor vil bli bygget i Nevada ("Silver State").

 

I forbindelse med annonseringen av den nye batterifabrikken fortale Elon Musk (CEO for Tesla Motors) at deres nye og billigere såkalte Model E i USA vil koste $35000 eller ca. 210000 norske kroner. Den modellen vil få en rekkevidde på 320 Km. I dette perspektiver er ikke BMW i3 mye imponerende.

 

http://green.autoblog.com/2014/02/21/sun-wind-could-power-tesla-gigafactory-ev-batteries-nevada/

 

BMW gjør seg også umaken når det gjelder energieffektivisering og de jobber nå med å overføre noe av teknologien vedr. karbonfiber fra i3 slik at de kan utvikle felger av karbonfiber. Målet er at disse felgene skal veie 25% mindre enn tradisjonelle aluminiumsfelger. BMW vil i fremtiden også utvikle akslinger og ratt av karbonfiber.

 

http://www.automotive.com/news/1402-bmw-developing-carbon-fiber-wheels-for-increased-efficiency/

 

gallery_38233_76_41917.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye m3/m4 har vel allerede mellomaksel i karbonfiber?

Ellers er det jo nydelig om de får karbonfelger ned på et levelig nivå. 25% vektreduksjon bryr meg midt bak mtp miljø, men gevinsten i kjøreegenskaper er jo vel verdt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... mindre ufjæret vekt er en stor gevinst når det gjelder å påvirke bilens kjøreegenskaper. Jeg har aldri likt store felger av samme årsak, men som alltid handler det om å finne et kompromiss. Jeg er ikke så opptatt av hva den nyeste teknologien gjør i biler som f.eks M3, men derimot hva den gjør i biler som f.eks 320i. M3 forventer vi at skal være klasseledende (og den er det), men jeg er ikke like sikker på at 320i er klasseledende idag. Her har BMW helt klart en oppgave foran seg og lettere biler (med eller uten karbonfiber) er helt klart en vei å gå.

 

F30 320i veier 1475 Kg. E46 320i veide 10 Kg mindre da den kom på markedet i 1998. F30 er en større og sikrere bil enn E46, men ellers har lite skjedd med vekten som kanskje er det viktigste parameteret i forhold til drivstofforbruket. E36 320i veide kun 1270 Kg da den kom på markedet for 23 år siden, men selv om det ikke er relevant å sammenligne F30 med E36 bør vekten på den eldre modellen helt klart være et forbilde. Både av hensyn til kjøreegenskapene og miljøet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett den nye Renault Twingo? Med hekkmotor!

http://m.dinside.no/php/art.php?id=927239

Hekkmotor og rwd kan være artig :)

 

Apropos hekkmotor og sogar boxersekser. Denne kombinasjonen er det ikke så mange andre biler enn Porsche 911 (inkl. beslektede modeller) som har, men Chevrolet Corvair anno 1960-69 har denne konfigurasjonen. Denne bilen ble i sin tid kraftig kritisert for å ha svært ustabile kjøreegenskaper... såkalt "lift oversteer" som et resultat av en temmelig ufordelaktig vektfordeling i kombinasjon med en svingaksel (ikke ulikt den samtidige Mercedes-Benz W113 bare omskrevet med to do). Chevrolet endret imidlertid understelet med årene og fom. 1965  fikk den uavhengig fjæring på alle fire hjul. Jeg har imidlertid aldri vært spesielt fascinert av modellen før Jay Leno i sitt siste innslag presenterer Chevrolet Corvair Yenko Stinger.

 

Denne modellen ble utviklet av Don Yenko og han var for Chevrolet hva Carroll Shelby var for Ford. Yenko homologiserte 100 stk. Corvair til ulike racing spesifikasjoner. Boxersekseren ble boret opp til 2,7 liter og kunne leveres med 160, 190, 220 eller 240 HK. Dette var temmelig imponerende på midten av 60-tallet og gode løpsresultater lot ikke vente på seg. Corvair Yenko Stinger klarte seg godt mot konkurrentene tiltross for et heller dårlig utgangspunkt. Dette er utvilsomt en kul klassiker idag og motorlyden er jo fabelaktig... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt artig film i Quad HD format (1440p) der Gustav fra m5board.com og Christian von Koenigsegg tester BMW i3 og Tesla Model S. Den store greia med filmen er åpenbart samarbeidet med Samsung og dermed den høye oppløsningen. Resten er ganske amatørmessig... som om bimmers plutselig skulle satse på egenproduserte filmer på Youtube (som kan være en god idé, men da må kvaliteten være bedre enn dette)... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering vedr. hva jeg tenker på om dagen når det gjelder biler. Først og fremst filosoferer jeg litt over at mye tyder på at det er kapasiteten når det gjelder produksjon av batterier som virkelig er flaskehalsen vedr. Teslas ekspansjonsplaner. Hvis Green Car Reports har rett i deres antagelser sto Model S' behov for Lithiumbatterier alene for godt og vel 1/3 av verdens samlede produksjon av av disse batteriene i 2013. Hvis man slår sammen Model S og Nissan Leaf snakker vi om rundt 60% av verdensproduksjonen i 2013. I dette perspektivet er det ikke så merkelig at Tesla nå bygger en helt ny batterifabrikk i Nevada, USA som vil doble verdensproduksjonen av Lithiumbatterier innenfor 2-3 år.

 

http://www.greencarreports.com/news/1090527_why-a-gigafactory-tesla-used-1-3-of-all-electric-car-batteries-last-year

 

ALPINA Burkard Bovensiepen GmbH har akkurat kommet med modellen ALPINA B4 Bi-Turbo Coupé/Cabrio. Den er et alternativ til den kommende M4, men har en litt annen motorkonfigurasjon med 410 HK og 600 Nm utviklet fra rekkesekseren i 335i. Automatgearkassen har 8-trinn i motsetning til BMW´s alternativ som har 7-trinn. Alpina lover 0-100 Km/t på 4,2 sekunder og en topphastighet på 305 Km/t. Jeg vil ha... :)

 

http://blog.caranddriver.com/bmw-alpina-b4-biturbo-cabriolet-a-hot-4-series-convertible-for-those-who-cant-wait-for-the-m4-2014-geneva-auto-show/

 

gallery_38233_76_128607.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...