Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

De fleste som har fulgt tråden en stund kjenner også til den California bosatte briten Magnus Walker og hans temmelig store interesse for oldschool 911 fra urmodellserien (1963-73) og G-serien (1973-89). I løpet av det siste året har han imidlertid fokusert mest på Porsche 930 (911 Turbo fra G-serien), som han har tre stykker av og hva er vel mer naturlig enn å utvide samlingen med en Porsche 931. Dette er imidlertid ikke en 911, men en Porsche 924 Turbo... og det er absolutt en av mine favoritt oldschool modeller fra Porsche. "Pacha" setetrekket/interiøret er ikke for folk med dårlig hjerte eller vertigo, men du verden så klassisk og tidstypisk det er... :)

 

Porsche 924 Turbo har en frontmontert rekkefirer på 1984 cm3 som yter 177 HK ved 5500 rpm og 250 Nm ved 3500 rpm. Bilen veier kun 1180 Kg så 0-100 Km/t gjøres på 7,5 sekunder og topphastigheten er iht. Porsche 230 Km/t. Det er imidlertid relativt vanlig at disse motorene i virkeligheten yter rundt 200 HK og at bilen derfor klarer 0-100 Km/t på under 7 sekunder. Det er heller ikke uvanlig at 924 Turbo med den oppgraderte motoren anno 1980 fint holder følge med Porsche 944 Turbo opp mot topphastigheten på 245 Km/t.

 

Magnus har dessverre en USA modell og den har derfor de mindre attraktive amerikanske støtfangerne samt håpløse reflekser på sideskjermene. Jeg er i tillegg usikker på om den todelte lakken er original. Den store takluken viser imidlertid at bilen er en såkalt targamodell.

 

http://magnuswalker911.blogspot.dk/2014/03/1980-924-turbo.html

 

1980-924-TURBO.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har BMW ifølge Automotive News Europe (ANE) besluttet å redusere antall fremtidige plattformer fra dagens 5 til 2. Det er styremedlem for R&D, Herbert Diess, som forteller dette til ANE. Dette betyr at BMW vil følge Volkswagen i deres MQB plattformstrategi i et forsøk på å skape bedre synergieffekter mellom de enkelte modellen (economy of scale). Et par variable plattformer dekker et utall med modeller som igjen deler motorer, gearkasser, drivlinjer og de fleste andre komponentene. 7-serien og Mini vil f.eks dele elektriske komponenter. Det er i denne sammenhengen interessant at Diess antyder at BMW vil stå bak en bilmodell som er mindre enn Mini (trolig en bil i klasse med mikro/småbiler som f.eks VW Polo/Up!).

 

http://www.bimmerfile.com/2014/03/16/bmw-to-shift-to-just-two-vehicle-architectures-from-five/

 

Synes ikke det kommer klart frem, men mistenker da at det er snakk om en platform med motor på langs, og en med tverrstilt motor? Det bygger vel da oppunder at neste 1-serie blir forhjulsdrevet, fremfor å skulle dele platform med 7-serie? Bra å høre at største Rolls'en skal fortsette med egen platform ihvertfall, uten at det egentlig har noen betydning for meg.

 

Om ikke annet, så baner det jo vei for mye interessant utstyr i de mindre modellene, slik de er inne på. Skulle tro og at de er lettere å opprettholde en god kvalitet hvis man har et mindre utvalg av komponenter, som brukes i større omfang, men kan ikke si VAG har overbevist meg der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den første tulletråden skrev jeg for fire år siden følgende som et svar på denne artikkelen vedr. fenomenet at unge ikke får boliglån:

 

http://e24.no/eiendom/unge-faar-ikke-boliglaan/3742901#AF

 

".... men det er kjedelig å vente til man blir 60+ og ikke minst er det veldig kjedelig å være 60+ før man evt. er så heldig å kunne kjøre en Z4M stort sett når man vil. Jeg vil ha en skattemessig generasjonsrevolusjon NÅ!

 

Minst skatt til de yngste av oss og deretter mer skatt etterhvert som man har råd til å betale mer skatt. Det er direkte tåpelig at folk i etableringsfasen ikke kan få et skikkelig skatteamnesti når de mest trenger det. Semipensjonistene/pensjonistene (55+) har derimot alt de kan ønske seg og det er ikke rettferdig med tanke på dagens hus/eiendomspriser. Værre skal det også bli iom. at lønningene til de yngste av oss i de nærmeste årene neppe kommer til å holde følge med prisutviklingen generelt. En lavere reallønn (les: lavere kjøpekraft) blir resultatet og dermed blir en Z4M (og for ikke å snakke om en hytte/leilighet i syden) enda mer uoppnåelig før man er senior."

 

Flere andre har hatt og har lignende tanker:

http://e24.no/kommentarer/spaltister/stigende-boligpriser-er-usosialt/3311105?recommend=true
http://e24.no/kommentarer/e24-kommentarer/daarlig-nytt-fra-boligmarkedet/20105730

 

Nå ser det ut til at denne skjevheten mellom generasjonene er en del av et mye bredere fenomen som på sikt kommer til å underminere og til slutt ødelegge den velferdsstaten... som vi idag tar for gitt. Hvis ikke de unge får deres del av samfunnskaken er det helt naturlig at de heller ikke forstår ideen med velferdsstaten og hvorfor vi betaler tildels mye mer skatt enn andre land som ikke har en velferdsstat etter skandinavisk mønster.

 

Idag skriver både danske og norske aviser om denne saken og som epn.dk påpeker (dansk pendant til e24.no) har unge i Danmark under 30 siden år 2000 hatt en økning i disponibel inntekt på bare 2,8%. Dette medfører at de i den samme perioden pga. inflasjonen har hatt en nedgang i realinntekten på 6,4%. Eldre over 40 har i den samme perioden hatt en økning i deres realinntekt på over 20%. Denne utviklingen er nok litt mindre dramatisk i Norge, men man ser det samme bildet her også.

 

http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/Ungdom-i-Norden-er-blitt-fattigere-7509447.html#.UyvfioWE_qE

http://epn.dk/samfund/ECE6577830/unge-er-haegtet-af-velstandsstigningen/

 

Jeg har ingen problemer med at grensen for når man f.eks NAV'er flyttes og reduseres tildels kraftig pga. nødvendige økonomiske reformer, men dette skal ikke samtidig medføre at de som er best stillet økonomisk i samfunnet (les: eldre over 40) får hele den økonomiske gevinsten. Dette er ikke bare blodig urettferdig, men det er også en stor trussel mot velferdsstaten og dermed mange unges muligheter for et fremtidig godt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intet er bedre enn en ny episode med Roadkill på fredager der Freiburger og Finnegan roter rundt med mer eller mindre ville prosjekter. Dagens episode er... "Junkyard Turbo Swap!"... der en ellers genial Datsun 240Z spiller hovedrollen (dog er dette eksemplaret rimelig ferdig og har en Chevrolet V6 motor på 4,3 liter... nå også med en turbo fra en Ford Power Stroke dieselmotor)... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iht. CEO hos Porsche, Matthias Müller, er det nå ganske sikkert at den neste generasjonen av Boxster/Cayman får en boxerfirer (B4) istedenfor dagens boxersekser (B6). Porsche erkjenner at moderne downsizing når det gjelder motorer er både effektivt og kostnadsreduserende. Hvor stort motorvolum det er planer om er ikke kjent, men motoren vil få ladeluft (turbo/kompressor) og yte i underkanten av 400 HK i S-modellene.

 

Porsche 914 (1969-76) er den direkte forgjengeren til Boxster/Cayman modellene og den hadde også en B4 motor som standard, men fikk en B6 motor fra 911 i enkelte spesialutgaver. Porsche hadde i 1976 også et lite intermezzo med 912E modellen i USA. Det var en billigere 911 innstegsmodell med B4 motor. Kun ca. 2100 stk. 912E ble bygget. 

 

Over til noe helt annet. Et litt artig tidsfordriv er spillet GeoGuessr basert på Google Street View. Poenget er å gjette hvor man er på kloden og avhengig av hvor langt fra det riktige stedet man gjetter får man mange eller få poeng. Et ganske artig spill... :)

 

http://www.geoguessr.com/

http://url.geoguessr.com/6VKa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, men man kan i aller høyeste grad si det samme om f.eks S-klassen og A8 også. Det kunne man ikke i 1972. Jeg vil hevde at S-klassen anno 1972 (W108/116) prestisjemessig lå en eller to klasser over E3, men Mercedes-Benz hadde definitivt ikke det samme fokuset på kjøreegenskaper som BMW... og når alt kommer til alt er det vel det reklamen egentlig handler om... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tyder på at Mercedes-Benz etterhvert har fått overtaket på BMW. Det er ingen tvil om at BMW nå må skjerpe seg i tiden fremover. Jeg mener at MB snart er der de var på slutten av 80-tallet (les: den gangen da W201, W124, W126 og ikke minst R129 satte standarden)... :)

 

http://www.dinside.no/927790/gedigent-mercedes-s-63-amg-coup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tyder på at Mercedes-Benz etterhvert har fått overtaket på BMW. Det er ingen tvil om at BMW nå må skjerpe seg i tiden fremover. Jeg mener at MB snart er der de var på slutten av 80-tallet (les: den gangen da W201, W124, W126 og ikke minst R129 satte standarden)... :)

 

http://www.dinside.no/927790/gedigent-mercedes-s-63-amg-coup

Først må de få overtaket på Audi, så kan de etterhver sikte seg inn på BMW. Men jeg synes også BMW må skjerpe seg snart og fokusere på det som faktisk selger i dagens marked (og det er IKKE elbiler), Mercedes gjør mye riktig om dagen og BMW hviler litt på sin suksess. Akkurat hva som skjedde Mercedes på slutten av 80 tallet da BMW tok dem på sengen med E31, E32 og E34 som virkelig satte standarden for biler i sin klasse. Jeg tror ikke BMW i dag så hverken A klasse, nye S og C klasse komme...

Ved neste 7-serie som kommer i 2016 får vi se hvordan BMW svarer på Mercedes sin voldsome satsing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at Audi har vært spesielt frempå med noen modeller den senere tiden. Det er Mercedes-Benz og da spesielt AMG modellene som stjeler oppmerksomheten blandt de tyske premiumbilmerkene nå om dagen. BMW har heller ikke kommet med mye nytt hvis vi ser bort fra i3... som imidlertid er veldig prisverdig i min bok. På den annen side går pendelen frem og tilbake hele tiden og neste runde tilhører utvilsomt BMW (som du også påpeker). Jeg håper selvfølgelig at BMW gjør rent bord med den nye 7-serien selv om de skal få kjempe mot dagens S-klasse for den er helt fantastisk.

 

Apropos fantastisk... det er også Porsche 918 Spyder. Jay Leno er nå "pensjonist" og har dermed mer tid til sin helt utrolige bilsamling. Jeg registrerer at hans videoproduksjoner dermed er både mer gjennomførte og profesjonelle... cool... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at Audi har vært spesielt frempå med noen modeller den senere tiden. Det er Mercedes-Benz og da spesielt AMG modellene som stjeler oppmerksomheten blandt de tyske premiumbilmerkene nå om dagen. BMW har heller ikke kommet med mye nytt hvis vi ser bort fra i3... som imidlertid er veldig prisverdig i min bok. På den annen side går pendelen frem og tilbake hele tiden og neste runde tilhører utvilsomt BMW (som du også påpeker). Jeg håper selvfølgelig at BMW gjør rent bord med den nye 7-serien selv om de skal få kjempe mot dagens S-klasse for den er helt fantastisk.

Jeg ser at vi langt på vei er enige her, men jeg vil hevde at Audi den siste tiden har hatt noen veldig sterke kandidater. Som for eksempel siste S4 og RS6 samt A8 som alle er modeller som har gitt BMW sine tilsvarende konkurrenter kamp til målstreken, dette inntrykket forsterkes også hvis man skal tro bilpressens konklusjon. Men jeg sier ikke at A6 er bedre enn 5 serie og S4 er bedre en 335I men de har klart å gjøre seg bemerket i forhold til BMW, det som ofte gjør at BMW trekker det lengste strådet er den nesten perfekte kombinasjonen av sportslige OG komfortable kjøreegenskaper. Her har Mercedes ligget litt i bakleksa men har nå tatt seg drastisk opp med W212 facelift, A klasse og nye C klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det italienske designhuset Bertone (eller mer korrekt Gruppo Bertone) blir erklært konkurs hvis ikke en investor skyter penger inn i firmaet eller det blir solgt innen utgangen av april måned. Det er evt. virkelig historiske dimensjoner over konkursen iom. at designhuset praktisk talt er like gammelt som bilen. Det ble etablert allerede i 1912 og er ansvarlig for en helt utrolig mengde fabelaktige biler der de mest kjente er modeller som Alfa Romeo Giulietta, Alfa Romeo GTA, BMW 3200CS, Ferrari 250 GT Lusso, Lamborghini Miura, Lamborghini Espada, Lamborghini Countach, Lancia Stratos, Fiat X1/9, Ferrari 208/308 GT4, Maserati Quattroporte II, Lamborghini Diablo... bare for å nevne noen få.

 

http://www.petrolicious.com/bertone-faces-bankruptcy

 

Lamborghini Miura 1966-73

gallery_38233_76_35450.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...