Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det er fredag og som alltid er det en gang i måneden på en fredag en ny episode av Motor Trend's "Roadkill" med Freiburger og Finnegan. Denne gangen leker de seg med en Corvette Stingray C3 fra 1975. Apropos det å kjøpe nogenlunde potente biler fra denne perioden (altså 70 og 80-tallet) så er det ingen tvil om at nettopp amerikanske biler er det som gir mest for pengene. Disse bilene er ikke helt min kopp te (selv om jeg blankt innrømmer at jeg ofte er fascinert), men det er liten tvil om at smiles pr. dollar når det gjelder amerikanske muskelbiler (nye som gamle) er uslåelig...  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... det er rimelig innlysende at jeg også mener det, men akkurat Corvette er en god del bedre enn mange later til å tro. Corvette C6 ZR1 ligger stadig på en 10 plass blandt de hurtigste produksjonsbilene rundt Nürburgring Nordschleife noensinne. BMW kommer først på 60 plass eller noe i den duren. Bortsett fra den nye Porsche 918 Spyder er heller ingen Porsche hurtigere enn ZR1... heller ikke Porsche 911 GT2 RS (997) med 620 HK. Jeg liker også den nye Corvette C7 med 455 HK og 624 Nm... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet åpenbart mer om Corvette enn jeg gjør. Det er først og fremst designet og stilen bilen representerer jeg har litt problemer med, men det er liten tvil om at nettopp Corvette representerer et unntak når det gjelder hvordan amerikanerne bygger biler. Det var ikke vanlig i 1963 å bygge biler med et karosseri av glassfiber, men det hadde Corvette. Det var heller ikke vanlig på 60-tallet med uavhengig fjæring på alle hjul og skivebremser rund baut, men det hadde Corvette også allerede i 1963. Vektfordelingen var også tilnærmet 50:50... selv med en tung bigblock V8 motor på 7,0 liter. Dette var et resultat av FMR (front mid-engine/rear-wheel drive) konfigurasjonen der motoren ligger bak forakselen. Rent teknisk har Corvette med andre ord en midtmotor på den samme måten som f.eks Mercedes-Benz SLR McLaren.

 

70-tallet var litt mindre imponerende for Corvette pga. oljekrisen og påfølgende effektreduksjoner på motorene, men dette gjelder nesten like mye for et bilmerke som f.eks Mercedes-Benz. Som med nesten alt annet på 70-tallet ble designet på Corvette også lettere flamboyant (overdådig). Jeg tror at dette er mye av årsaken til at mange spesielt i Europa ikke helt har sansen for Corvette. Jeg synes imidlertid at dagens modell (C7) langt på vei er back on track i forhold til utgangspunktet med C1/C2 når det gjelder designløsninger... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

american trash…. :iwant:  Bmw som er tingen!

BMW og Amcar som er tingen vet du 8) Ingen har vel produsert mer spektakulære biler og tatt bilindustrien dit den er i dag enn Amerikanerene, synes det var synd at de senket kvalitet til ett bunn nivå på 90 og deler av 2000 tallet for å konkurrere med Japanerene. Men nå er det sterkt tilbake med bedre kvalitet, sprekere design og biler som faktisk er oppsiktsvekkende igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nå har den nye Pullmanen funnet veien bak kamera linsene for første gang. Og ikke en vanlig en, men en skuddsikker versjon som er 6,4 m lang og veier nesten 5,3 tonn 

Under den lang og maskerte panseret, hviler en 6 liters motor med en V12 logo på speedometeret
Prisen starter fra 950000 € pluss det kjære staten vil, som heter avgift"

 

imagejpg1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brumos har solgt Porsche i Jacksonville i Florida siden 1959 og er en av de helt store Porsche spesialistene i USA. Deres 911 Carrera GTS "B59" er bygget til ære for Hurley Haywood som vant Daytona 24 Hours fem ganger for Porsche. Det er ingen spesielle tekniske oppgraderinger på modellen, men den ser i mine øyner helt suveren ut... skikkelig sexy med tricolor stripene og de sorte fuchsfelgene. Det er ellers ganske mange andre artige klassikere i denne videoen... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes-Benz W198 300 SLR har en rekkeåtter (R8) motor på 2982 cm3 som yter 310 HK ved 7400 rpm og 317 Nm ved 5950 rpm. Litt avhengig av gearing er topphastigheten rundt 290 Km/t og 0-100 Km/t tar ca. 6 sekunder. Jeg tror imidlertid at bilen på bildet er en hybrid mellom en standard 300 SL og SLR, men uansett er det et kult bilde... :)

 

gallery_38233_76_196939.jpg

 

sr68fdlicz8w5hv2eaio.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få biler har en mer sexy eksoslyd enn Ferrari 250 GTO. Ferrari's Colombo Tipo V12 motor på kun 2953 cm3 lyder som fanden selv når den når makseffekten på 300 HK ved 7500 rpm. Totalvekten på bilen er ikke mer enn 950 Kg så akselerasjonen på ca. 6,5 sekunder 0-100 Km/t var formidabel i 1964 da den kom på markedet. På den annen side er det litt merkelig at en bil som til de grader lyder så fantastisk ikke er hurtigere enn en E46 330i, men 50 års utvikling setter jo naturligvis sine spor.

 

Da 250 GTO kom på markedet i 1964 kostet den 18000 dollar. I 1985 var den verdt 500000 dollar og idag er den verdt 52 millioner dollar. 18000 1964 dollar tilsvarer iht. US Federal Reserve ca. 137000 2014 dollar. Jeg tror at få ting har hatt en mer formidabel verdistigning uansett kategori. Hvorvidt dette er "fortjent" eller bare gambling skal være usagt, men imponerende er det iallefall... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...