Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Vel... uansett er påstanden om en temperatur på rundt 60 grader for nytraktet kaffe latterlig (den skal være ordentlig varm), men jeg er egentlig ikke overrasket over at slikt blir fremsatt i USA. Jeg bestiller stort sett alltid en trippel espresso for å få noe som minner om en kopp skikkelig europeisk kaffe når jeg er over dammen. Forøvrig har de veldig god kaffe på selv relativt billige hoteller i Tyskland. Det var en positiv overraskelse da vi i fjor sommer gjennomførte en road trip der... :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... uansett er påstanden om en temperatur på rundt 60 grader for nytraktet kaffe latterlig (den skal være ordentlig varm), men jeg er egentlig ikke overrasket over at slikt blir fremsatt i USA. Jeg bestiller stort sett alltid en trippel espresso for å få noe som minner om en kopp skikkelig europeisk kaffe når jeg er over dammen. Forøvrig har de veldig god kaffe på selv relativt billige hoteller i Tyskland. Det var en positiv overraskelse da vi i fjor sommer gjennomførte en road trip der... :)   

 

Tyskerne tar definitivt sin kaffe like seriøst som det meste ellers. Når jeg er i Tyskland setter alltid pris på kobinasjonen av at folk er ordentlige og ting er på stell, samtidig som de er veldig trivelige og virkelig kan kose seg.

 

Skal snart til USA igjen og, og om noen prøver seg på 60 graders kaffe skal de få høre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... uansett er påstanden om en temperatur på rundt 60 grader for nytraktet kaffe latterlig (den skal være ordentlig varm).  

 

Skal snart til USA igjen og, og om noen prøver seg på 60 graders kaffe skal de få høre det!

 

60 grader er varmt, og sannsynligvis den temperaturen du foretrekker at kaffen din har.

 

Det er forskjell på brygge/traktetemperatur, serveringstemperatur og drikketemperatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... det har jeg ikke lyst til å gjøre. Poenget er at kaffe skal serveres med en temperatur på 75-85 grader slik at den ikke blir for hurtig kald i koppen. Man nipper lett til koppen og føler seg frem når man synes at kaffen er perfekt til å drikkes. Normalt kan det gå litt tid før man tar den første slurken (det skal konverseres og kaker skal serveres) og derfor er det viktig at kaffen ikke er for kald når den serveres... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er at 60 grader bare er ett tall for deg, du er ikke et menneskelig termometer, og du har heller ikke varmet en kopp til 60 grader, smakt og vurdert den som lunken.

 

Her kan du lese abstraktet til en forskningartikkel som har brukt vitenskapelige metoder for å komme fram til hva som er den generelt forutrekkende drikketemperaturen på kaffe:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18226454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker en god diskusjon, men denne gangen tror jeg at vi får være tilfreds med å være enige om å være uenige. Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre, men allikevel ikke. Jeg liker åpenbart varmere kaffe enn deg og jeg vil selv avgjøre når kaffen er avkjølt nok. Ergo må kaffen serveres tilstrekkelig varm slik at jeg har et valg. Det er mulig at dette betyr at kaffen holder rundt 60 grader når jeg drikker den, men jeg vil stadig ha et valg. Jeg vil derfor serveres kaffe som holder 75-85 grader.

 

Dette var en lang diskusjon om kaffe og optimale temperaturer i den sammhengen. Vi stopper her og går over til noe som er mye mer interessant... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart at BMW M rett og slett har blitt for siviliserte, har allerede lest flere tester hvor det påpekes at bilens største svakhet er selve motoren og de mildt sagt moderate effektutaket i forhold til E92 M3. Noe annet er at rollene er nå skiftet fra slik det var for 20 år siden, i dag er det BMW som lager de beste automat kassene mens Mercedes er best på styring ;)

Mulig BMW planlegger flere utgaver av M4 etterhvert med mer effekt, tiden vil vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss håpe at denne motoren ikke markerer et fundamentalt skifte av fokus hos BMW M. Slik situasjonen er nå minner M4 langt mer om en GT enn en sportsbil og det er trist. Det kan virke som om avstanden opp til de skikkelige sportsbilene etterhvert har blitt for stor og at BMW derfor har lagt seg på en annen linje enn de gjorde da M-konseptet var relativt nytt.

 

Når vi snakker om fokus i relasjon til konsept og kjøreglede. Tre sylindre... ja sogar to sylindre og kun 80-82 HK kan være morsomt bare innpakningen er den rette... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart at BMW M rett og slett har blitt for siviliserte, har allerede lest flere tester hvor det påpekes at bilens største svakhet er selve motoren og de mildt sagt moderate effektutaket i forhold til E92 M3. Noe annet er at rollene er nå skiftet fra slik det var for 20 år siden, i dag er det BMW som lager de beste automat kassene mens Mercedes er best på styring ;)

Mulig BMW planlegger flere utgaver av M4 etterhvert med mer effekt, tiden vil vise.

3 og 4 serien begynner på bli for stor og tung.

Jeg ratter en 428i cabrio om dagen, og det kjennes nesten ut som en 6 serie. (kommer artikkel om denne snart)

Og husk at dette er ikke en sammenlikning mellom epler og epler.

Les, M4 er en ny generasjon, hvor avgifter og CO2 er nesten viktigere enn effektuttaket.

Som forøvrig er i tråd med generasjonen E36-E46.

Denne (nye generasjonen) har turbo, noe som gjør at lyd og gassrespons er sløvere, og det hele blir mindre "rått" (racing).

Baksiden av den mynten er at man får bøttevis med mer moment, noe lavere utslipp og forbruk, og en bedre og enklere bil i det daglige.

MB er av den forrige generasjonen, bare se innvendig, grøss.

Men den blir heftigere og mer responsiv, pga sin NA motor.

Når det er sagt, forfatteren likte heller ikke E93 M3, så kan vel være merke han ikke er helt med på?

Uansett, det er et paradigmeskifte på gang.

Og det er ganske tydelig, 4 serien, har blitt en Grand tourer, ikke den sporty lille lette lekne M3 som den ble kjent for i sin tid.

M2 kommer til å fylle denne rollen, og tror jeg, den vil fylle den godt.

Så er spørsmålet da, hva er 6 serien til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...