Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det var iallefall min drøm og den førte til at jeg så langt har hatt fire Porscher. Jeg har alltid likt Boxster/Cayman iom. at det går en klar linje fra den modellen tilbake til 914 modellen som ble produsert i perioden 1969-76. Boxster og 914 har i motsetning til 911 en midtmotor og det gir modellene en helt annen og mye bedre balanse enn 911. Mange mener derfor at dagens Boxster/Cayman GTS totalt sett er en bedre bil enn 911... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nesten alle bil intereserte gutters drøm å ha en Porsche uansett årgang (med unntak av Boxster) i garasjen en gang i livet :P

 

Jeg har ikke hatt Porsche men kommer helt sikkert til å få det en dag :grin:  Ser ikke noe feil med Boxster og skulle heller ha denne enn Cayenne eller Macan! 

 

918, 911, Cayman, Boxster, Panamera, Cayenne, Macan er rekkefølgen for meg - tror jeg. Største usikkerhet er rekkefølgen på 911 og Cayman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rekkefølge er: Boxster (981), Cayman (981c), 911 (991), Macan og Panamera. Cayenne står jeg over iom. at Macan er en langt bedre bil mhp. kjøredynamiske egenskaper. Boxster S er mitt førstevalg fordi den fremstår som et rimelig fornuftig kjøp vis a vis 911 Carrera (350 HK). Jeg liker også at den i motsetning til Cayman er åpen (to biler i én bil).

 

Når dette er nevnt er jeg ikke fremmed for å kjøpe en 2-serie Coupé fremfor en Cayman. BMW' en er mer praktisk og tilbyr trolig totalt sett et enklere bilhold (for ikke å snakke om billigere bilhold).

 

Forøvrig vil nogenlunde seriøse rykter ha det til at Porsche planlegger en billigere og enklere modell under Boxster som ny innstegsmodell. Tanken er å lage en slags moderne 718 Spyder med en firesylindret boxermotor. Dette er et spennende konsept og jeg håper at ryktene er korrekte slik at Porsche realiserer planene... :)

 

gallery_38233_76_328418.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stor interesse for litt eldre Porscher og derfor blir det naturligvis en god del innlegg som handler om disse bilmodellene. Jeg har imidlertid en nesten like stor interesse for litt eldre BMW' er og dette preger selvfølgelig også tråden. Enjoy!... :-P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke så mye i tråden, men titter ofte innom (som jeg har nevnt før). Mange interessante filmer og bilder du legger ut som jeg normalt aldri hadde brukt tid på å finne, men som er meget underholdende. Bra jobba og stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelig omtale av tråden TRF. Det gir en ekstra dimensjon når det kommer fra en kapasitet som deg. Tråden er bare en hobby og jeg skriver kun om det som interesserer meg, men den er godt besøkt... så en viss interesse må den jo ha for ganske mange. Jeg synes selvfølgelig at det er hyggelig når noen kommenterer eller skriver innlegg i tråden, men jeg aksepterer at den fungerer som ren underholdning og/eller et sted hvor folk kan være nogenlunde sikre på å finne noe som er interessant... :)

 

Apropos Porsche 918 Spyder så har den modellen en historisk forgjenger i form av Porsche 917. Dette er en ren racingmodell Porsche utviklet i forbindelse med Le Mans helt på slutten av 60-tallet. Konstruktøren var ingen ringere enn Ferdinand Porsches barnebarn og nåværende formann for aksjonærenes representantskap i Volkswagen AG... Ferdinand Piëch. Han var også ansvarlig for bilmodeller som f.eks Audi Quattro og Bugatti Veyron. Porsche vant Le Mans med 917 i 1970 og 1971. Motoren var en boxertolver (B12) på mellom 4,5 og 5,0 liter. Effekten varierte mellom 520 og 1580 HK (ja... du leste korrekt). I den mest kraftige varianten (917/30 som deltok i Can-Am serien) gikk 0-100 Km/t løs på 1,9 sekunder. 0-160 Km/t gikk løs på 3,9 sekunder og 0-320 Km/t var unnagjort på 10,9 sekunder. Topphastigheten var i området rundt 420 Km/t.

 

Et bilde av Porsche 917 tatt av undertegnede på Porsche museet i Stuttgart sommeren 2013

gallery_38233_76_312472.jpg

 

Porsche 962 kan betraktes som et slags tippoldebarn av 917... stadig ganske kul... :)

  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche 911 Turbo (991) har en boxersekser på 3,8 liter som yter 520 HK mellom 6000 og 6500 rpm. Maksimalt dreiemoment er 660 Nm mellom 1950 og 5000 rpm. Motoren har imidlertid en overboost funksjon som gjør at dreiemomentet økes til 710 Nm mellom 2100 og 4250 rpm. 0-100 Km/t går løs på 3,2 sekunder og topphastigheten er 315 Km/t. Det finnes også en Turbo S modell som er enda hurtigere og mon ikke det også på et tidspunkt kommer en GT2 RS variant med 650-700 HK. Det er mange fine landskapsbilder i denne videoen... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens "911 Secrets" film fra Porsche er litt artig. Det er et lite portrett av den aller første 911 Turbo modellen (931) som ble gitt som bursdagsgave til Ferdinand Porsches datter, Louise, i 1973 da hun ble 70 år gammel. Denne bilen er såvidt jeg vet normalt plassert et annet sted enn i Porsche museet, men i anledning av 911' ens 50 års jubileum i fjor ble den vist frem. Jeg merket meg bilen og tok et par bilder da vi så jubileumsutstillingen... :)

 

 

gallery_38233_76_1529863.jpg

 

gallery_38233_76_1587470.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Porsche 911... så markerer modellene 2.7 Carrera RS (urmodell) og 911 Turbo (g-serien) to helt forskjellige filosofier selv om modellene det første året var praktisk talt like hurtige (dog med et lite overtak for RS). En original 2,7 Carrera RS "Ducktail" er blandt de mest verdifulle 911'ene idag hvis vi ser bort fra 959, Carrera GT og andre spesialmodeller. Jeg synes at denne modellen er blandt de mest sexy 911' ene... så enkel og fokusert... ikke helt ulik E30 M3...  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, evigheter siden jeg har lest her nå. Ser det er en del jeg må gjennom av filmer og innlegg :)

 

Du skal ikke kjøpe ny bil da?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47649484&searchclickthrough=true

 

100.000 billigere enn jeg la den ut for i 2010. Den har gått 22.000km siden da. 2 eiere etter meg. Nesten så det frister å kjøpe den tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...