Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Er kanskje dyrere å ha mer motor i Norge.

Var det e39 540i manuell du så ? Finner vel nesten ingen sånn i Norge lenger.

Ikke nødvendigvis dyrere, biler i Danmark er langt dyrer enn i Norge må du huske på. Men når en danske først har gravd opp penger nok til å kjøpte seg en BMW så kan han kanskje klinke til med en 328I selv om den vil komme på nesten en million med mye utstyr. I Sverige så er situasjone slik at en middels 320I koster det samme som en godt utstyrt V70 T5 så valget blir nok ikke så vanskelig for svensken da ;)

Ettersom jeg passerte den på motorveien så var jeg ikke i stand til å se hva slags gir han hadde :P Men både svensker og dansker er glade i manuell har jeg oppfattet, er vel kun Nordmenn som er nesten like glade i automat som Amerikanerene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik95: Du behøver fortsatt ikke å sitere et innlegg når du svarer rett etter innlegget. Vi forstår alle sammen at det er det forrige innlegget i tråden du svarer på.

 

Fredrik 90: Det blir stort sett ikke solgt nye BMW'er (tilsvarende også med andre premium bilmerker) til private her i Danmark. Nesten alle nye BMW'er er leasingbiler og/eller firmabiler (som også er leasede). Ergo lønner det seg økonomisk (spesielt når det gjelder firmabiler pga. fordelaktige skatteregler) å ha firmabiler med store motorer og med mye utstyr. Dette er som jeg har vært inne på i leasingtråden en ond sirkel. Når først leasing av biler blir populært vil nesten ingen kjøpe dyre biler privat av frykt for store verditap. Ergo kjøper man en liten bil privat (type: Golf/Polo/Up) og leaser en større bil som f.eks en BMW 5-serie (hvis man har bruk for en stor bil). Utfordringen i denne sammenhengen er at prisen på leasing av biler stiger relativt hurtig og det gjør også prisen på litt påkostede småbiler. Dette konseptet er forøvrig i tråd med trenden på kontinentet. Påkostede småbiler er helt klart den nye trenden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Norge er det da helt stikk motsatt når det gjelder leasing av premium merker. Her er det fortsatt privatkjøp som står for mesteparten av salget, og de bilene som leases har som regel minste eller nest minste motorisering. De som kjøper større motorer leaser sjelden etter hva jeg har fått med meg, bare en 520d vil koste over 7000 kr i måneden og da kan man tenke seg hva en 530d vil koste å lease.

Men småbiler som Polo og tildels BMW 1-serie er rimelige å lease, en godt utstyrt 116I vil koste rundt 2000 kr i måneden etter hva vi fant ut. Men så kommer summen man betaler inn og så forsikring i tillegg så vi fant ut at vi beholder vår gamle E34 520I i daglig drift i noen år til. Den er tro det eller ei ikke så dyr å eie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Norge er ikke som andre land... i denne sammenhengen også. Utviklingen går i forskjellige retninger. Her i DK er fokuset at man har tilgang til et forbruksgode (f.eks en dyr bil) ikke at man nødvendigvis eier forbruksgodet. Dette frigjør kapital til andre ting og danske hjem er da også jevnt over vesentlig mer påkostede enn norske hjem. Det er heller ikke uvanlig at folk eier et sommerhus i både Danmark (som man leier ut til tyskere og nordmenn) og i Frankrike/Spania. Private danske pensjonssparinger er forøvrig også blandt verdens høyeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja...leste ett stykke i en avis hvor nordmenn var blandt de som brukte mest penger på hjem og opp pussing i Europa. Vet ikke hva du legger i "påkostede" hjem men i norge så bor stadig over 60 prosent av befolkningen i enebolig og det er ganske unikt i verdens sammenheng. Romslige tomter, store hager og garasje er så si en selvfølge i veldig mange områder rundt om i landet her. Det er også svært vanlig her i Norge at man har hytte på fjellet, ved sjøen eller båt man ferierer i. Dette sier jo å være noe som ligger i den norske folkesjelen og jeg strever med å finne folk rundt meg som ikke har en av de tre tingene jeg nevnte.

Norske husholdninger har også i dag i gjennomsnitt 1,75 biler og det er helt i Europa toppen, kun slått av Monaco, Sveits og Lichtenstein. Vi har riktignok en forholdsvis gammel bilpark men også dyr bilpark :)

Alt dette vi jeh tro skyldes i grove trekk høy BNP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. 60% eier deres egen bolig her i Danmark også og såvidt jeg vet bruker danskene minst like mye som nordmennene på boligen, men danskene bruker isolert sett mer penger på kjøkken og bad (mest av alle i verden). Gjennomsnitlig boareal vedr. privathus er ca. 150 m2 (ca. 80 m2 for eierleiligheter) og gjennomsnitlig tomtestørrelse er ca. 1000 m2. Danskene bruker også mye penger på designmøbler (danskene er generelt veldig designorienterte) og ikke minst kunst. Boligene koster generelt mindre i Danmark enn i Norge og dette medfører at danskene bruker relativt mindre av deres lønn på boliglån (uten at lønningene generelt er så veldig mye lavere enn i Norge). Her i Danmark har man også såkalte kreditforeningslån (obligasjonsbaserte boliglån) og den effektive lånerenten kan derfor være så lav som 1,5% pr. år på et nogenlunde sikkert 30-årig huslån. Det er for tiden ekstremt billig å låne penger her i Danmark. 

 

Den danske bilparken blir pga. leasing fornyet utrolig hurtig. I og rundt de store byene er det nå vanskelig å finne biler som er eldre enn 5-6 år gamle. BMW E46 og E39 har f.eks helt forsvunnet fra veiene og det er sogar sjelden man ser E87 også. Disse bilmodellene blir stort sett solgt til Østeuropa når danskene leaser en ny F20 eller F30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 60 prosent av befolkningen i Danmark bok ikke i enebolig slik jeg skrev over her, da hadde det blitt tett om plassen i Danmark ;) Tviler sterk på at det finnes noen som bruker mer penger på luksus og status i bolig og fritid enn nordmenn, iallfall ikke Danmark som ligger ett godt stykke under Norge på BNP skalaen. Det er riktignok lavere boligpriser og gunstige boliglån i Danmark men så har man igjen ganske strenge skatter og avgifter hos dere, i tillegg til at lønnsnivået ligger ett godt stykke under det Norske lønningene. I 2014 er den gjennomsnittlige årslønn i Norge ca 445 000 kr, i Danmark er den 329 000 kr (NOK), med ett skattenivå på henholdsvis 40 prosent i Norge og 60 prosent i Danmark. Ergo vi sitter igjen med mer av lønna vår som vi gladelig bruker på hus, fritid og ferier mer enn noen andre i Europa.

Også bil bruker vi mer på, delvis pga høyere avgifter men også da vi kjøper generelt sett dyrere biler her til lands. Større biler med mer utstyr. Bensinen er vi blandt de i Europa som betaler minst for men det hentes igjen på veiavgift, omregistering og bompenger hvor kun Briter og Franskmenn betaler mer enn oss. Årsavgiften for en E65 750I er over 12 000 kr (NOK) i året i Storbritania og i bomringen inn til London koster den bilen over 500 kr (NOK) per passering :P Gjennomsnittsalderen er 10,3 år for den norske bilparken, men dette skyldes jo at vi i større grad kjøper større og dyrere biler enn resten av Europa. Sverige har en gjennomsnittlig alder på 9,7 år enda bilene der koster nesten halvparten av de norske bilene, årsaken er at de i samme grad som oss velger større biler av bedre kvalitet. En Passat og en V70 varer i snitt lengere enn en Renault Clio eller Peugeot 107 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark er et lite land, men når det gjelder arealet man faktisk bor på i Norge er det ikke stort større enn Danmark, og i Danmark bor det mennesker overalt. Ca. 50% av eierboligene i Danmark er eneboliger (inkl. rekkehus), resten er leiligheter. Den mest populære boligvarianten er det danskene kaller for parcelhus eller eneboliger i boligfelt på norsk.

 

Gjennomsnitlig husholdningsinntekt (to fulltidsinntekter) i Danmark var ifjor iht. Danmarks statistik godt og vel 700000 dkr. Dette tilsvarer ca. 791000 nok. Tilsvarende tall for Norge er iht. SSB 770000 nok (2012). Vi betaler noe mer skatt i Danmark, men justerer man for hva man får tilbake i form av serviceytelser og div. tilskudd fra det offentlige vil jeg tro at disponibel inntekt er omtrent det samme i begge landene. Et veldig godt eksempel er hva det koster å gå til tannlegen. Jeg vil tro at prisen er tett på halvparten av hva den er i Norge. Tilsvarende også med f.eks optikere og prisen på brilleglass. Vi har normalt heller ingen egenandel ved et alminnelig legebesøk. Vi har fritt skolevalg og ønsker du at poden skal gå på en privatskole følger pengene barnet slik at selv alminnelige folk har råd til denne løsningen for barna (begge våre barn har gått og går på en privatskole). Skulle du bli arbeidsløs kan du "nave" i 24 måneder med 80% av din tidligere lønn. Drivstoff er signifikant billigere her i Danmark og ikke minst er prisen på en autorisert verkstedtime vesentlig billigere enn i Norge (trolig tett på halv pris).

 

Mat og drikke er mye billigere i Danmark. Vi betaler rundt 5 kroner for en liter melk. Et brød av god kvalitet koster 25 kroner. 1 Kg karbonadedeig av topp kvalitet koster 35 kroner. 1 flaske øl får man til 2,80 kroner. En flaske god australsk rødvin (type: Hardy's) koster 39 kroner. En stor Pizza av god kvalitet (type: Peppe's eller lignende) koster typisk rundt 90-100 kroner. Kjøper du med 1 liter drikke (brus) får du pizza'en levert på døren også... :)

 

I Norge er det staten som er styrtrik og selv om det drypper på klokkeren når det regner på presten er det grenser for hvor mange penger staten kan bruke uten å drive inflasjonen til himmels. Selv FrP har erkjent dette etter at de kom i regjeringen og sogar sitter på pengesekken i finansdepartementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at tråden har sklidd ut. Det avgjørende er at innleggende har et formål/budskap og i denne sammenhengen synes jeg at bilene fra Ocean Drive i Miami kan tjene som et eksempel på hvordan man ikke skal gjøre det (og jeg er ganske sikker på at RNJ er enig i dette). Konseptet med overdimensjonerte biler og felger er vel omtrent så langt fra hva jeg liker som det er mulig å komme. Fiat 500 og Citroën DS er imidlertid interessante og mon ikke årsaken til at Fiat 500 er populære i statene er at Fiat nå eier Chrysler. Det har gitt Fiat et forhandlernettverk i USA og dermed gjort det praktisk mulig for amerikanerne å kjøpe bl.a Fiat 500... :)

 

 

Stemmer!

 

Nja...leste ett stykke i en avis hvor nordmenn var blandt de som brukte mest penger på hjem og opp pussing i Europa. Vet ikke hva du legger i "påkostede" hjem men i norge så bor stadig over 60 prosent av befolkningen i enebolig og det er ganske unikt i verdens sammenheng. Romslige tomter, store hager og garasje er så si en selvfølge i veldig mange områder rundt om i landet her. Det er også svært vanlig her i Norge at man har hytte på fjellet, ved sjøen eller båt man ferierer i. Dette sier jo å være noe som ligger i den norske folkesjelen og jeg strever med å finne folk rundt meg som ikke har en av de tre tingene jeg nevnte.

Norske husholdninger har også i dag i gjennomsnitt 1,75 biler og det er helt i Europa toppen, kun slått av Monaco, Sveits og Lichtenstein. Vi har riktignok en forholdsvis gammel bilpark men også dyr bilpark :)

Alt dette vi jeh tro skyldes i grove trekk høy BNP.

 

Jeg er født og oppvokst i Danmark men flyttet til Noreg for en god del år siden. Jeg er likevel ingen autoritet på dansk-norske sammenligninger men jeg har en slags fornemmelse av status.

 

Mitt inntrykk er at kjøpekraften er nogenlunde lik i Norge og Danmark men at det er mulig at nordmenn generelt har en større (papir)formue grunnet prisstigning på hus og hytter. Jeg føler meg releativt sikker på at danskere generelt er mer opptatt av design og husinnredning men at nordmenn muligens bruker flere penger. Årsaken er sikkert at så og si alt er dyrere i Norge.

 

Selvom privatøkonomien er nogenlunde lik så er mitt subjektive inntrykk at arbeidslivet er mye enklere og avslappet i Norge enn Danmark. Man kan leve i økonomisk overflod begge steder men i Norge trenger du ikke anstrenge deg veldig for å få det til. Kort arbeidstid og en følelse av økonomisk uovervindelighet kjennetegner Norge . Dette i kombinasjon med urimelig gode betingelser for offentlig ansatte tror jeg blir hovedårsaken til at det før eller senere kommer en økonomisk smell i Norge. Just my 2 cents!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror både RNJ og Fredrik treffer den berømte spikeren på hodet, vedrørende nordmenn og dansker.

Dansker er for meg rause, blide mennesker, litt mer livsglade og ikke så sidrumpa som nordmenn.

Generelt er vel de også mer opptatt av design og kunst og litt mer avslappet ifht alkohol og mat enn oss.

Økonomisk tror jeg Danskene tør å ta upopulære avgjørelser også, som vi kanskje vegrer oss mot.

Jeg liker Danmark og dansker langt mer enn "søta bror", tror ikke jeg er alene om det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er heldige (sikkert også flinke til et eller annet) og kan bringe bilinteressen opp på et høyere nivå. Lyden fra 60 og 70-talls formelbilene er bare heeeelt fantastisk... :love:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsbil vs. sportscoupé. 275 HK vs. 326 HK. 1340 Kg vs. 1530 Kg. I denne videoen ser man tydelig hva vekt, understel og dynamisk balanse betyr i relasjon til akselerasjon og ytelse. Selv med et overtak på relativt solide 51 HK og 160 Nm er ikke M235i hurtigere enn Porsches lille baby i enkleste og billigste modus... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Cayman så mener det velrenommerte britiske bilmagasinet CAR at Porsche nå planlegger en GT4 variant av Cayman med 450 HK. Motoren er en variant av motoren i 911 Turbo... nedtunet fra 520 HK. Mye kan derfor tyde på at Porsche endelig gjør alvor av å utvikle Cayman til noe stort... :)

 

http://www.carmagazine.co.uk/Secret-new-cars/Search-Results/Spyshots/Porsche-Cayman-GT4-2015-hottest-Cayman-yet-spied/

 

caymangt3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til noe helt annet... Led Zeppelin. Jeg er for ung til å ha fulgt disse gutta fra begynnelsen, men moderator [space] gjorde meg i sin tid oppmerksom på et enormt bra BBC opptak av Band of Joy (av og med Robert Plant som også sang i Led Zeppelin), som nå dessverre er slettet fra Youtube (det finnes alternative opptak, men de er ikke like bra). Led Zeppelin står imidlertid som en klippe i rockehistorien og i 2007 gjennomførte de en gjenforeningskonsert som ble legendarisk. 

 

Disse gutta kan spille/synge og enten vi snakker om Robert Plant, Jimmy Page eller John Paul Jones handler det om svært høy kvalitet. De har alle tre skrevet seg inn i rockehistorien for lenge siden. Selvfølgelig stjeler Robert og Jimmy showet, men John Paul Jones's bassgang på "Ramble On" er helt genial. Det er ikke ofte man hører slikt idag... :)

 

Spol frem til 5:00

https://www.youtube.com/watch?v=eHaqS3Ccc78

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må bare si dette er en av de beste trådene jeg har lest på et forum, makan til god diskusjon har jeg aldri vært borti. En fryd å lese gjennom så mange sider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...