Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Audi annonserer at de kommer til å lansere RS6 Pluss med 600 hester!

http://www.carmagazine.co.uk/Secret-new-cars/Search-Results/Spyshots/Audi-RS6-Plus-to-get-power-boost-more-Plus-models-on-the-way/

Nå skal altså supersedanene over 600 hesters barrieren, først E63 AMG S som lurer rett under med 585 hk, så slipper BMW M5 30 Jahre med 600 hester og nå skal ikke Audi være dårligere. De bryter også samtlige 4 sekundersbarriæren (bortsett ifra E63 AMG S uten 4 Matic, 4,3 sek til 100), man kan spørre seg hvor dette kommer til å ende. Kan da ikke være mye kjøreegenskaper igjen når man trøkker 600 hester under panseret på en vanlig sedan/stasjonsvogn...

Vi som ikke har råd til galskapen kan ikke annet enn å spent følge med fra sidelinjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan da ikke være mye kjøreegenskaper igjen når man trøkker 600 hester under panseret på en vanlig sedan/stasjonsvogn...

forklar gjerne den...?

Effekt påvirker ikke bilens iboende kjøreegenskaper, derimot kan det gjøre noe med bilens kjørbarhet. Med moderne ecuer som i all hovedsak er "momentkontrollerte" så bør dog ikke dette være noe problem. Gasspedalen har andre stilling enn av og på vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forklar gjerne den...?Effekt påvirker ikke bilens iboende kjøreegenskaper, derimot kan det gjøre noe med bilens kjørbarhet. Med moderne ecuer som i all hovedsak er "momentkontrollerte" så bør dog ikke dette være noe problem. Gasspedalen har andre stilling enn av og på vet du ;)

Kjørbarhet var vel heller ordet jeg skulle frem til ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... da jeg begynte min karriere som bilentusiast, for alt for lenge siden, hadde potente sedaner ca. tre ganger så mye effekt som en gjennomsnitlig familiebil (ca. 100 HK vs. 300 HK). Forholdet er ikke så veldig forskjellig idag iom. at en alminnelig familiebil idag har rundt 160-180 HK og supersedanene har 550-600 HK. Dette forteller selvfølgelig ikke hele historien. Supersportsbilene idag har rundt 900 HK, mens de for 30 år siden hadde 400 HK (Ferrari 288 GTO). Det er supersportsbilene som setter standarden. Teknologiske nyvinninger overføres hurtigere og hurtigere til mer alminnelige biler og det er i dette perspektivet vi bør se effekthysteriet når det gjelder supersedanene.

 

Personlig ser jeg ikke helt poenget med såpass mye effekt, men jeg skal ærlig innrømme at da min mor i sin tid spurte hva jeg skulle med hele 300 HK i min Porsche 928S forsto jeg ikke hva hun mente. Hun likte bilen (spesielt godlyden fra V8 motoren), men hvorfor den skulle være så inn i granskauen hurtig var ganske meningsløst mente min mor. Vi blir alle eldre... :)

 

Apropos hurtige biler. Mat Watson har emigrert fra Carbuyer til Auto Express. Han er en gammel favoritt som utvilsomt har potensiale som biljournalist (når han ikke forsøker å være morsom). Det er uansett mye interessant i denne videoen med den nye M4 på sydtyske veier inkl. Nürburgring... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men jeg funderer på når toppen er nådd for supersedanene med hensyn til hestekrefter. Vil teknologien etterhvert hente inn hestene med lavere vekt, turboteknologi og annet som gir begrepet "less is more". BMW viser jo en smule av dette med sin nye M4/M3 og ikke minst I8 :)

Men jeg kan forstille meg at 286 hester var forferdelig mye i E28 M5 i 1985, når de fleste 5 serier rullet rundt med 129 hester og den gjennomsnittlige familiebilen hadde rundt 100 hester. For ikke å snakke om 360 hester i E34 Alpina B10 Biturbo i 1989, da beveget man seg opp mot superbil krefter og ytelser :)

Men når dette er sagt så hadde jo Amerikanere sedaner på slutten av 60 tallet som hadde nesten 400 hester, så selve konseptet er faktisk ikke så nytt som vi tror. En 1969 Cadillac Deville Sedan hadde en 7,7 liters V8er på 380 hester og 712 nm, monstertall for en bil dengang (men så er det ett monster av en bil også). Med en vekt på 2195 kg så gjorde bilen 0-100 km/t på effektive 9,1 sekund og hadde en toppfart på 205 km/t :) Hvis vi sammenlikner denne med Europas raskeste sedan på det tidspunktet, Mercedes 300 SEL 6,3 som hadde 250 hester og 500 nm. Denne veide 1780 kg og gjorde 0-100 på 6,5 sekunder og hadde en toppfart på 225 km/t, dette var i superbil territorium og kan trygt regnes som verdens første ordentlige supersedan. Til sammenlikning så hadde BMW sin raskeste, E3 3,0SI med sine 197 hester og 277 nm på 1380 kilo (tenk en stor sedan på under 1400 kg). Denne gikk til 100 på 7,6 sekunder og hadde en toppfart på 211 km/t :)

Det blei mye tall her nå med det er gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne artikkelen om m235i:

http://www.roadandtrack.com/car-reviews/first-drives/10-things-you-need-to-know-2014-bmw-m235i

Jeg liker å se en som endelig tør å være brutalt ærlig. Er litt lei bmw fanboy artiklene, og de som finner noe å gnæge om som er utenfor deres tekniske kompetanse også blir det hele bar dumt.

Jeg liker nye 2 serie, men synes det var et bra stykke arbeid fra journalisten. 1m coupe over m235i anyday (ikke gidd å gnæge om at m235i ikke er ment å erstatte 1m, jeg vet det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, syens nesten den teksten var artig jeg :P Men han har noen veldig gode poenger og jeg er fullt enig i at M235I ikke er en M bil som skulle aldri hatt bokstaven M i sin betegnelse. BMW burde halt klart lansert denne som vanlig 135I slik de gjorde med E82, hva var egentelig galt med den løsningen der?

Men nå skal det sies at det er nettopp fordi dette ikke er en M bil at bilen ikke har tempmåler og oljetemp, men kun ett vanlig speedo som hvilken som helst 2-serie. Fargen på speilhusene er også kun flisespikkeri spør du meg selv om jeg synes det er teit med sølv farge, ser Biltema ut syens jeg. Virker litt som om BMW har prøvd å lage en M bil noen plasser mens forsøkt å ikke gjøre det andre plasser. Denne tilbakeholdenheten kan jo skyldes at det kommer en M2 i fremtiden og da MÅ liksom ikke M235I ta hele showet ;)

Men den får strålende kritikker av de fleste journalister og den tangerer konkurrentene sine ganske bra, konkurrenter som egentelig skulle konkurrert med M2 om den hadde eksistert ;) Glem ikke at oss BMW fanboys også er de som er mest kritiske og stiller høyest krav til ett nytt produkt, det er ikke bare skylapper hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem ikke at oss BMW fanboys også er de som er mest kritiske og stiller høyest krav til ett nytt produkt, det er ikke bare skylapper hele veien.

Lol, nei. Derfor det kalles fanboys ;)

Hvis du tenker deg om så må du droppe den argumentasjonen der. :)

Jeg henger med på navnegreia, på en måte. Det i seg selv er greit nok.. kanskje. Men løsninger som lyd gjennom stereoen er jo bare nitrist. Dårlig styrefølelse er jo også en skam på en bmw. Styrefølelse er ikke alt, og er ofte hauset opp av journalister, men det later ikke denne karen til å gjøre. Automatgir? Ja det er nok en fenomenal kasse (ettersom at bmw tør å putte den i m235i racing), men det er ikke slik motorsportentusiaster liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, nei. Derfor det kalles fanboys ;)Hvis du tenker deg om så må du droppe den argumentasjonen der. :)Jeg henger med på navnegreia, på en måte. Det i seg selv er greit nok.. kanskje. Men løsninger som lyd gjennom stereoen er jo bare nitrist. Dårlig styrefølelse er jo også en skam på en bmw. Styrefølelse er ikke alt, og er ofte hauset opp av journalister, men det later ikke denne karen til å gjøre. Automatgir? Ja det er nok en fenomenal kasse (ettersom at bmw tør å putte den i m235i racing), men det er ikke slik motorsportentusiaster liker.

Jo hvis du ser det i ett litt annet perspektiv så bør du skjønne at det er oss som liker merket sterkest som også mer mest "sensetive" for nye ting og løsninger fra produsenten.

Ja det er mye med M235I som overhode ikke er som det bør, som f eks lyd igjennom sterioen samt at de har montert en åpen diff som på en 220d... Jeg håper BMW gjør noe med styringen, vet ikke hvordan den er på M4 men styrefølelse er jo noe av det mest essensielle med kjørefølelsen på en bil av dette kaliberet. BMW roter litt med litt for mye om dagen så vi får håpe på en forbedring, M4/M3 sies jo å være nettopp det...

Vi får håpe på en M2 som bare er helt perfekt, slik de fleste pre 2010 M bilene har vært :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifht M235i, så er det et forsøk på å heve den nest øverste modellen ihht Audi sin løsning med f.eks S5.

Det er en kunstig løsning, det klinger ikke bra, men det er en måte å møte markedet på.

Da igjen har vi M performance, som angivelig er ennå litt mer eksklusivt enn ren M sport.

Det er bare et poeng for å få kjøpere til å føle seg litt mer spesiell på, for å tyne litt mer kroner.

Men det blir litt uoversiktlig.

Da igjen er det BMW som er aller best på branding i disse dager.

Så for min del, M235i, som er en "ordinær" modell under M, gjør den det meget bra mot konkurrentenes modeller.

Den er selvsagt ikke like fokusert som en M bil, og det skal den heller ikke være!

Men på enkelte markeder (britiske bl.a) blir den lovprist for å være priset relativt lavt, ikke ofte man hører det om en BMW.

Mtp styring og ting som ikke er optimalt, det er første generasjon el.styring, denne er også å finne på F10, hører ikke like mange klager derifra.

Så alt er knyttet til forventninger.

Men hvis M235i gjør det såvidt bra, når essensielle ting som LSD er strippet vekk, kan man forvente store ting ifra Kommende M2!

Så ifht denne modellen kommer det ann på hvordan man velger å se den - som en markedstilpasset bil pga navnet, eller som det den er, en 135/235i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirringen når det gjelder "M" betegnelsene er total, men BMW har allikevel stålkontroll på markedsføringen. Mange gir nesten hva det skal være for en "M" i modellbetegnelsen og BMW har selvfølgelig et tilbud for enhver lommebok... :)

 

http://bimmers.no/page/index/_/bimmers/bmw-motorsport-og-kommersiell-suksess-for-bmw-r49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går muligens litt mot strømmen nå. Men vi tar litt etter amerinkanerne i debatten om "utvasking" av "M". Man må huske at "M-Tech" og i senere år "M-Sport" ikke har eksistert i statene sånn som det har her. vi har alltid hatt "M Tech" her i Europa, og dette mener jeg alltid har vært et helt riktig trekk fra BMW sin side. De som vil ha en skikkelig kjøreglad bil, en som er "litt m5 men allikevel bruksbil som en har råd til" har valgt dette (før norske selgere begynte å pushe rimelige m sport pakker på alle). Dette er en BRA greie fra bmw. "M235i" er heller ikke et ukjent begrep, og vi så det samme med M535i som var en fenomenal bil, men uten m88. Dette er også helt greit.

Så for å forstå hvor "M Performance" kommer fra, må man vite hvor "BMW Performance" kommer fra. De fleste så dette på en hvit 1/3 serie med svarte striper og svære gule bremser. Men det oppstod før det, som litt ukjente greier. E46 330d/i hadde ganske gode ressurser, men bremser som selv om de var ganske like m3, skuffet (tålte ikke så fryktelig mye hardkjør før det var veldig varmt). Derav innførte bmw et alternativ som het "Performance" bremser. Dette var semi flytende skiver i samme stil som m3, bolt on på 330d/i.

Jeg tror at problemet for BMW var at "M-sport" var et tilvalg veldig mange begynte å tikke av. Og en del av kjøperne var egentlig ikke det "M" så for seg. Jeg nekter å tro at mer enn kanskje halvparten av de som i dag kjøper M sport, ville kjøpt det om prisen var så høy som den må være for å gi ordentlige "gromsaker" som gode bremser. BMW Performance blir født. Selger dårlig, dyrt, ukjent (i all hovedsak forhandlerne sin feil). Men bra produkter. En gjennomgang av "branding" av slike produkter må til, og vips så har man "M Performance". I og for seg greit nok.

Problemet er jo at man kludrer med "M Tech/Sport", og at man så totalt vasker ut verdien av denne pakken. Og i lys av den diskuterte m235i så må man huske at m535i var kule greier, som i motsetning til m5 hadde M aerodynamikk som standard.

Skal ikke gå innpå x5m engang. Eller den IDIOTISKE navneendringen på 2/4dørs versjoner. Og her er forfatteren inne på noe vesentlig, det later nesten til at BMWs økonomer mangler litt selvtillit i firmaets arv når det kommer til sportslige biler, og det ser nå faktisk mer ut som at de følger Audi enn at de leder dem. Ja de leder fortsatt an på det rent biltekniske, for dette er det erfarne ingeniører som leder og ikke økonomer. Men på de mer markedsorienterte delene av utviklingen ser det faktisk litt motsatt ut, og det er synd.

Greia er, som Fredrik påpeker, at BMW har god kontroll på hvordan de melker markedet. Vi som liker BMW kan tilgi de tilbakestående endringene i modellbetegnelser, forutsatt at de fortsetter å levere fenomenale biler, og det gjør de jo.

Men vi er inne i en periode hvor det er fult fokus på å utnytte den forrykende arven BMW sitter på, og da spesielt ift M. Jeg tror dog ikke de har vært bevisst på å ivareta denne arven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns BMW jobber veldig bra med markedet jeg, de har en bil til alle i verden. Og det at de begynner å spytte ut M235I og slike biler gjør jo at flere folk får tilgang til raske og gode biler uten å få hjerteinfarkt av prisen. 

 

 

også må jeg bare si noe angående Msport, jeg tror det er bare i europa at Msport på BMW er viktige, når jeg er i hjemlandet irak, i den nordlige kurdiske delen så har jeg faktisk aldri sett en BMW med Msport der nede. Utenom M bilene da, men de andre modellene kommer enten med comfort pakke eller standard uten M greier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som TRF er inne på tror jeg at det er riktig å oppfatte de ulike M variantene som div. sub/spesialmodeller innenfor de ulike nisjemodellene. Hvordan man skal forstå denne måten å markedsføre en bilmodell på avhenger av hvor etablert bilmarkedet er i det enkelte landet. Man kan forestille seg fenomenet som en variant av Maslows behovspyramide. I enkelte markeder er de fornøyd så lenge de i det hele tatt kan kjøpe en ny BMW. I andre markeder er de fornøyd så lenge de kan kjøpe M modellene. Neste nivå opp er mer sofistikert og det er her sub/spesialmodellene kommer inn i bildet. Det handler om å gi folk en følelse av at de har noe spesielt... noe som skiller dem ut fra den store mengden. Dette kan gjøres på ulike måter, men helt grunnleggende handler det om å tilfredstille en skapt forventning (les: alle vet at "M" står for noe ekstra i BMW sammenheng). Hvorvidt denne forventningen er reell er egentlig mindre viktig... poenget er hva folk tror at de får for pengene.

 

En litt artig variant i denne sammenhengen er enkelte av BMW's alminnelige modellbetegnelser som f.eks 135i, 335i og 535i. Motoren er på ingen måter en 3,5 liter, men modellbetegnelsen "35i" har så absolutt historiske røtter (samt både klinger og ser bra ut) og dette skaper en forventning om noe spesielt. Et annet eksempel er modellen 320d i USA. Der gir ikke "20d" de rette assosiasjonene så modellen heter istedenfor 328d for å skape de rette forventningene. Det finnes flere andre tilsvarende eksempler også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...