Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, det er et flott område å feriere i.

 

Når jeg har vært i Montauroux har jeg flere ganger hatt lyst på å kjøre hele Route Napoleon som jeg mener å huske starter i nærheten av Grasse, men jeg har aldri fått anledning. Har du kjørt ruten? Kan det anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger kjørt deler av ruten mellom Sisteron og Grenoble samt litt av den midterste delen mellom Grasse og Castellane, men jeg har aldri kjørt ruten i sin helhet mellom Cannes og Grenoble. Såvidt jeg vet er de mest interessante delene i relasjon til veiopplevelse og kjøreglede nettopp mellom Cannes og Castellane. Jeg tror at gutta i Top Gear har gjort dette ganske klart en gang for alle i en eller annen episode.

 

Når dette er nevnt må jeg nesten påpeke at selv en BMW E46 er veldig stor og tung på småveiene rundt i Provence. Jeg drømmer om å kjøre en Mini John Cooper Works der nede... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at en Mini JCWs ville gjøre jobben med Route Napoleon helt glimrende!

 

For egen del er det triste tider hvor vi seriøst vurdere å kjøpe en Volvo V70! Til tider er det upraktisk med kun små biler og min kone har lagt sin elsk på V70. For 100k får man en 10 år gammel V70 med en del kilometer på telleren men det sies at de holder evig. Heldigvis vil jeg kun sjeldent trenge å kjøre den.

 

Dette kan kun karakteriseres som en personlig tragedie :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha.... en Prima G-serie er uten tvil mye mer morsom på disse veiene, men så heldig er jeg ennå ikke. Når det gjelder Mini JCW er ikke forhjulstrekk det første jeg tenker på. This baby flies... :)

 

En fullspekket JCW er da ikke så mye billigere.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har tenkt på hva en Mini JCW koster. Jeg har kun filosofert over hva som kan være litt artig på veiene rundt Cotignac. Lotus Elise er min aller første tanke, men den er upraktisk fordi vi som regel er fire personer når vi er på ferie i området. Tilsvarende også med Boxster/Cayman. Ergo tenker jeg mer i retning av Mini JCW eller en 1-serie (Mini'en er kulere)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at en Mini JCWs ville gjøre jobben med Route Napoleon helt glimrende!

 

For egen del er det triste tider hvor vi seriøst vurdere å kjøpe en Volvo V70! Til tider er det upraktisk med kun små biler og min kone har lagt sin elsk på V70. For 100k får man en 10 år gammel V70 med en del kilometer på telleren men det sies at de holder evig. Heldigvis vil jeg kun sjeldent trenge å kjøre den.

 

Dette kan kun karakteriseres som en personlig tragedie :-)

Tja, hvis du velger manuell, facelift (2004-) og T5 motoren så er du nok sikkret en driftsikker V70. Diesel og Automat kommer bare til å bli en stor utgiftskilde, særlig 2,4D og D5 motorene er skumle saker. Naboen her jobba på verkstedet hos Volvo og sier disse motorene og automatkassene er noe skikkelig herk, da er V70 MK3 (2007-) en mye bedre bil på alle måter. Man kan jo velge 2,4T bensin da men denne er igjen forferdelig tørst, min onkel hadde en slik i nesten 10 år og det var en god bil ellers.

Nei, for 100 000 hadde jeg valgt facelift E39 530d eller 525I. Eventuelt lagt litt mer i det og fått en E46 325IX, disse har visst større bagasjerom enn E39 (jeg trodde det ikke jeg heller med en gang). E39en er solid og robust, faceliftene er så si frie for feil og barnesykdommer og den ligger ikke langt unna V70en i kjørekomfort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at en Mini JCWs ville gjøre jobben med Route Napoleon helt glimrende!

 

For egen del er det triste tider hvor vi seriøst vurdere å kjøpe en Volvo V70! Til tider er det upraktisk med kun små biler og min kone har lagt sin elsk på V70. For 100k får man en 10 år gammel V70 med en del kilometer på telleren men det sies at de holder evig. Heldigvis vil jeg kun sjeldent trenge å kjøre den.

 

Dette kan kun karakteriseres som en personlig tragedie :-)

Dette er psykologmat, godt at du er i rett fora, vi skal ta vare på deg!

Jeg hadde endel forutinntatte tanker vedr Volvo og V70, etter 10 dager i en 13' D3 med 20k på telleren, visste det seg å stemme perfekt.

Å komme ifra en BMW og dens fokuserte kjøreopplevelsen til en båt med drivverket foran, det er en stor overgang.

For mannen i gata er dette en praktisk stasjonsvogn til familien.

For en BMW entusiast er det en irritasjon hver gang man setter seg inn i en Volvo.

Komforten er over the top, det duver og krenger, betjening av navi osv er gammelmodig og lite intuitivt.

Alt av knapper er store og laget for barn, seter som oppleves som en sofa...

Og den Volvo lyden, alle mine fordommer stemte perfekt med hva jeg opplevde de 10 dagene.

Som Fredrik sier, for 100k, får du en fin LCI E39, 525ia f.eks, glimrende familiebil!

Ifht syd Frankrike, har en liten tanke om å ta noen dager i f.eks Menton, leie meg en 6 serie, og overvære minst en kamp med Nadal på Monte carlo open på våren.

Men en mini er utrolig morsom, den overrasket med positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke selv vurdert El-bil som fremkomstmiddel da Fredrik? Har Danmark de samme gunstige ordningene som Norge i relasjon til konvensjonelle bensinere?

 

Med hurtiglading skal man dekke ganske solide strekninger daglig før rekkevidden ikke strekker til... med litt orientering ifht. tilgjengelige hurtigladere vil man kun behøve å stoppe i 20 minutter hver 140-150km for ny tilsvarende rekkevidde..og på jobb eller hjemme vil det jo være anledning til å lade opp til fullt med Sneglelader... : -  )

 

Jeg må innrømme at jeg blir litt våt på tuppen av å sitte å regne på det når man kjører 20-25.000 km i året.... ( hvilket jo ikke er så uvanlig heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RNJ: Jeg har alltid likt Volvo, men aldri hatt en selv. De gangene jeg har kjørt Volvo har imidlertid alltid vært positive opplevelser. Kanskje ikke kjøredynamisk, men som en fornuftig totalpakke er Volvo definitivt blandt de bedre bilene. En god plan kan være å nettopp kjøpe en billig V70 for på den måten tape minst mulig penger hvis den skal selges innen overskuelig fremtid og skal den ikke selges er jo alt bare fryd og gammen (en billig og grei bruksbil)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merrushe: Danmark er i likhet med de fleste andre land et u-land i forhold til Norge når det gjelder elektriske biler. På den annen side har vi heller ikke helt de samme økonomiske insentivene til å kjøpe elektriske biler selv om bilene er avgiftsfrie. Strøm er svært dyrt og infrastrukturen mangler når det gjelder ladestasjoner. Danmarks størrelse og topografi burde imidlertid være midt i blinken for elbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for Volvo-tilbakemeldinger!

 

Ja, jeg har også vurdert BMW men da dette er en ren bruksbil så har jeg på fornemmelsen at gammel Volvo er enklerere og billigere enn gammel BMW. Den vil ikke bli mye brukt og da primært når store ting skal fraktes i Oslo-området (IKEA, søppelfylling, ...) samt turer til Kristiansandsområdet hvor vi har tilgang til en hytte/hus. E18 mellom Oslo og Kristiansand er uansett verdens kjedeligste vei hvor det er direkte skadelig å kjøre sportslig bil. 

 

I tillegg så orker jeg ikke enda en bil å vaske og stelle og da er det like greit med en gammel Volvo som man ikke trenger å ha dårlig samvittighet for. 

 

Når det gjelder valg av V70 så er det de vanlige tingene: bensin/diesel, manuell/automat og FWD/AWD. Regner med at ut i fra et holdbarhetssynspunkt så er bensin/manuell/FWD å foretrekke. Skulle gjerne ha AWD med dette begrenser utvalget en del.

 

Jeg skal ikke ødelegge tråden til Fredrik men hvis noen har konkrete innspill (slik som Fredrik 90) i forhold til holdbarhet så tas de i mot med takk. Jeg skal se på denne i ettermiddag: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49980038

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merrushe: Danmark er i likhet med de fleste andre land et u-land i forhold til Norge når det gjelder elektriske biler. På den annen side har vi heller ikke helt de samme økonomiske insentivene til å kjøpe elektriske biler selv om bilene er avgiftsfrie. Strøm er svært dyrt og infrastrukturen mangler når det gjelder ladestasjoner. Danmarks størrelse og topografi burde imidlertid være midt i blinken for elbiler.

 

BMW i3 med hjelpemotor koster kun 349 kDKK i Danmark! Den er tydeligvis fritatt for avgifter bortsett fra moms og ser ut til å være et glimrende kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...