Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skal ikke ødelegge tråden til Fredrik men hvis noen har konkrete innspill (slik som Fredrik 90) i forhold til holdbarhet så tas de i mot med takk. Jeg skal se på denne i ettermiddag: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49980038

Den der bør vel ikke være så gal sånn driftsikkermessig, men ser at det er en 2004 modell men ikke har Faceflift. Prøv å finn en lik bil bare med faceliften, en del ting ble byttet ut og forbedret på facelift så det vil jeg anbefale. Den ser også litt freshere ut med andre lykter og friskere farger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvekjørt bilen (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49980038). Veldig flott både innvendig og utvendig. Kjører så bra (eller kanskje dårlig) som en Volvo skal kjøre. Ikke noen rakett men helt OK til vårt bruk. Til å være en 10 år gammel bil med over 200k kjørelengde så vil jeg si at den var veldig bra. Eneste minus var stoffseter, litt tvilsomme vinterdekk på uoriginale felger og et avtakbart hengerfeste som muligens sitter fast for godt.

 

I tillegg ga eier uttrykk for at det ikke akkurat var den helt store vinterbilen (muligens pga dårlige dekk) og det har forsterket min kones ønske om firehjulstrekk. Hvis firehjulstrekk er et must så er det to biler i Oslo-området som er mest interessante:

 

2000-modell, 2.4T bensin. Lav kjørelengde men gammel bil. Ganske rimelig. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50213161

 

2005-modell D5 diesel. Noe høy kjørelengde men nyere bil. Velutstyrt. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50196867

 

 

Fredrik 90: Er det sistnevnte D5 med automat du advarte imot?

 

Er det ellers noen innspill til forslagene? Er det galskap å kjøpe såpass gamle biler? I vårt eie vil den sannsynligvis kun kjøre 5 000 km/år og da mest på lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at med firehjulstrekk så er utvalget veldig begrenset til denne prisen og eksemplarene er enten gamle eller gått langt. D5 med automat ville jeg styrt unna, og iallfall de med såpass lang kilometerstand. 2,4T er utrolig tørst, tror kona di får litt avsmak av driftsutgiftene på denne. Vi snakker om ett blandet forbruk på godt over 1 liter på mila og det koster mer en det smaker når det skal være en billig bil. Det verserer også ryker (iallfall her lokalt) at disse automatkassene ikke er glade i å trekke tunge hengerlass, vet selv om ett havari forårsaket av å trekke tungt med en V70 2,0T.

Jeg vil egentelig enten anbefale deg å legge mer penger i bil eller kikke på andre alternativer, som E46 325IX med skuddsikker M54 maskin og mindre trøblete girkasser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dere gjør en glimrende jobb i å redde meg fra Volvo-skjebnen!

 

Jeg har faktisk hatt en E46 for en del år siden:

post-69487-0-75568000-1406421054_thumb.j

2002 320D M-sport. Kongebil i Imolarot!

 

 

Grunnen til at jeg ikke har vurdert E46 er alt jeg har lest om rust-problemer. Er det ikke bare å be om trøppel å kjøpe E46?

 

Eneste E46 325ix på finn.no er denne

post-69487-0-34394400-1406421264_thumb.j

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50097373

 

Den ser slett ikke dum ut! Mener dere at dette er et tryggere valg enn V70?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent driftsikkerhetsmessig så vil jeg påstå at E46 325iX er en del bedre enn tilsvarende V70 ja, helt klart. Dette er biler av høy kvalitet og de henger godt sammen selv i dag etter mange år på veiene, bare vær påpasselig å finn en uten rust. Det er ikke umulig om du ser etter en velholdt bil med ryddig historikk, er ikke vanskelig å finne da 325IX Touring fortsatt er for dyr og "upopulær" blandt våre yngre bilkjøpere (høy stasjonsvogn er ikke kult når du er 18 år). Jeg sjekket finn for noen dager siden og da lå det flere 325IX for salg, så du ingen flere altså?

Denne bilen så meget ryddig og pen ut, ser ut til å ha hatt voksene eiere som har passet på bilen. Den har heller ikke automat som er en ting mindre som kan gå galt, selv om automatene på disse bilene svært sjelden går i stykker. Den byr på mer kjøreglede, bedre ytelser og lavere forbruk kontra V70 2,4T og mye bedre driftsikkerhet enn V70 D5 med automat :) Fredrik kan vel også skive under på at E46 er en svært bra bil etter over 300 000 km i en ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 02modell er det ikke noen rust på, bortsett fra et dårlig utført rutebytte for noen år siden som har ført til noen rustblemmer rundt ruta. Så ja, det finnes e46 der ute med svært lite rust enda, bare man finner riktig bil ;) Dette er også skuddsikre biler som fredrik90 påpeker. M54'n min fikk smake 5500-6000 omdreininger(5gir i 13timer) hele veien hjem fra nurburgring, og maler nå bedre enn noen gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 er en fantastisk model, personlig er det den 3 serien jeg har vært mest fornøyd med. (Og jeg har hatt noen.)

Et klassisk utseendet, men svært moderne og driftsikker selvom modellen har fått noen år på baken.

Skal etterhvert ha bil nr 2 vi også, og da blir det heller en grom E46 enn en nyere E90.

Faktisk er det nettopp 325ix jeg har kikket på, en morsom, underholdene og driftsikker krabat, hengerfeste på en slik og du har også en praktisk bil.

M54 blir heller ikke feil i denne utgaven.

Kjøremaskin med andre ord, ved siden av volvo'en et mer driftsikker alternativ også.

Har du ikke prøvd en slik, vil jeg anbefale det på det varmeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill! Jeg er helt enig i at E46 er veldig pen både utvendig og innvendig. Innvendingene i denne sammenhengen en bagasjeromsplass og rust. Jeg trodde egentlig at rust før eller siden blir et problem for alle E46 og at det var vanskelig å finne rustfri eksemplarer. På grunn av begrenset garasjeplass så er det fare for at en eventuell ny bil vil bli parkert ute hele året.

 

Det er akkurat nå kun én E46 325xi på finn.no med manuell gir mens det er flere å velge blandt med automat. Helst vil jeg ha manuell både på grunn av driftsikkerhet men også på grunn av kjøreopplevelsen. Jeg har hatt en X3 3.0iA og da irriterte jeg meg veldig over automatkassen. X3'en ble jeg aldri fornøyd med og byttet den i min nåværende 130i og er veldig glad for det.

 

Hva med 330ix? Kan ikke det være et like godt valg som 325ix, eller er det noe jeg har misforstått? Har for mange år siden kjørt til Spa Francorchamps i Belgia for å se Formel 1 i en 330i coupé. Veldig fin bil og motor! I år skal jeg forøvrig gjenta turen men da i 130i :smile:

 

Bare for å illustrere behovet så vedlegger jeg et bilde av nåværende løsning på plassproblemet...

post-69487-0-09844000-1406458917_thumb.j

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 330IX er om ikke bedre iallfall ett like bra alternativ som 325IX, du har mer krefter og en MYE mer morsom bil. Jeg har selv kjørt 330IX og det er ingen tvil om at dette er en skikkelig kjøremaskin med godt grep :) Driftsikkerheten er så si den samme som 325IX, de har begge samme M54 motor bare med større volum på førstnevnte. Nå vet jeg ikke hvor mye plass du trenger men det sies jo at E46 Touring har større bagasjeplass enn E39 Touring.

Men nå skal det jo sies at for samme penger man legger i en 330IX så får man også en ganske allrigth V70, selv om det fortsatt ikke gjør noe med driftsikkerheten på disse kontra BMWen :) Med normalt vedlikehold så er det ingen problem med å la en bil stå ute, de ruster like mye i en garasje. Ja, sjansen er faktisk større for at rusta kan jobbe i en garasje hvor det kanskje er plussgrader vinterstid så rusten virkelig får yngle. Biler er designet og konstruert for å være hele sitt liv ute i elementene så dette er kun ett spørsmål om du er villig til å børste snø og skrape is fremfor å akselere rusta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min opplevelse av E46 og rust er veldig varierende. Jeg har imidlertid mest erfaring med "danske" modeller og været her i Århus er ikke helt det samme som i f.eks Oslo. Vi har en mer fuktig værtype i vinterhalvåret selv om det ikke nørdvendigvis regner mer her enn i Oslo. Dette kan selvfølgelig påvirke hvor lett bilene ruster. Min E46 hadde etter knapt 10 år og 340000 Km ikke direkte alvorlig rust, men jeg ropte ikke akkurat hurra da det etterhvert var et stort rusthull på venstre forskjerm samt flere ganske store rustbobler på høyre fordør. Jeg har sett mange andre E46 og ikke minst E39 eksemplarer med tilsvarende rustskader.

 

Når det gjelder M54 motoren kan jeg ikke si annet enn at den er en perle uansett konfigurasjon. Jeg er personlig ikke mest begeistret for den største. Den virker vesentlig mindre agil og turtallsvillig enn spesielt den minste. Et godt kompromiss er 2,5 literen, som også er mer enn sterk nok i de fleste tilfellene. Har man sansen for E46 er dette utvilsomt veldig fine biler... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik: Hvordan vil du vurdere valget mellom manuell og automat for en 325ix/330ix med tanke på at det skal være en bruksbil? Ville du kunne leve med automat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... det tror jeg faktisk ikke. Jeg liker å geare og selv tilpasse turtallet på motoren. De litt nyere automatgearene (som egentlig er manuelle gearkasser med elektronisk styring) er et bedre kompromiss, men en god manuell gearkasse er alltid best etter min mening. Det fine med E46 som modell er netopp at den er "oldschool" på den rette måten. Det at den er liten, ganske lett, har fine bensinrekkeseksere samt har BMW's silkebløte manuelle gearkasser er uslåelig. Det blir ikke mer BMW enn dette... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å illustrere behovet så vedlegger jeg et bilde av nåværende løsning på plassproblemet...

 

index.php?app=core&module=attach&section

 

Jeg liker dette konseptet. Det viser at man er en skikkelig entusiast og ikke går av veien for enkelte praktiske kompromisser. Det er litt som når man ser en Porsche 911 med to barneseter og bagasjeboks på taket... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...