Fredrik Skrevet Juli 29, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2014 Nemlig.... diskusjonen er stadig både fruktbar og interessant... Jeg har faktisk en nogenlunde tilsvarende utfordring. Min datter (21) har bestemt seg for å studere videre i Danmark etter å bodd et år i Kensington i London. Hun kommer til å bo hjemme de neste par årene fordi mangelen på leiligheter i København og Århus har medført at prisen på leie av leiligheter har eksplodert. Heldigvis bor vi kun 15-20 minutter utenfor Århus med offentlig transport (omtrent som Røa i Oslo både i relasjon til infrastruktur og sosial struktur). Ergo trenger vi dessverre en større bil enn Up' en. Jeg sier dessverre fordi Up' en fungerer over alle forventninger. Maken til genial liten bil skal man lete lenge etter. Jeg har for tiden ikke lyst på en ny fin bil og vurderer heller en fornuftig brukt bruksbil som passer til det danske kostnadsnivået. Ergo faller biler som f.eks BMW, MB, Volvo og SAAB ut av bildet og spørsmålet er hva som ellers er verdt å prøvekjøre?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet Juli 29, 2014 Share Skrevet Juli 29, 2014 Hva med i3 Plug-in hybrid? http://www.bmw.dk/dk/da/newvehicles/i/i3/2013/showroom/plug_in_hybrid.html Bedre tilpasning til det danske avgifts- og kostnadsnivået er ikke mulig å finne! Hvis man kunne kjøpe den som hybrid for 349k i Norge så hadde jeg allerede hatt den! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 29, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2014 Tanken har absolutt streifet meg, men selv 349K er mange penger hvis man vurderer en relativt billig bil. En senere E91 318i er perfekt prismessig og størrelsesmessig, men utfordringen er at det finnes mange andre bilmodeller til den prisen som er mer interessante. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet Juli 29, 2014 Share Skrevet Juli 29, 2014 Er denne for dyr og/eller gammel? http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/citron/c6/27-hdi-v6-exclusive-aut/1410134 Hvis du skal bli dansk så er det bare å kjøpe Citroën først som sist! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juli 29, 2014 Share Skrevet Juli 29, 2014 Kjøp en z4.... rett og slett...fornuftig cab både du og din datter vil ha mye glede av RNJ reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 29, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2014 Er denne for dyr og/eller gammel? http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/citron/c6/27-hdi-v6-exclusive-aut/1410134 Hvis du skal bli dansk så er det bare å kjøpe Citroën først som sist! Hehehe... jeg liker Citroën (og spesielt C6), men det er det etterhvert ikke så veldig mange andre som gjør her nede. Det går mest i Mercedes-Benz, BMW, Audi og Volkswagen her også. Jeg har faktisk lyst på en litt mer original bil, men er usikker på hva det skal være som ikke er for gammelt, dyrt og upraktisk. Den skal kunne ta fire voksne personer + bagasje uten problemer. Alfa Romeo 166... hmmmm... http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/alfa-romeo/166/24-jtd-20v-aut/2175346 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet Juli 29, 2014 Share Skrevet Juli 29, 2014 Hva med nye Citroën Cactus? http://www.citroen.dk/biler/citroen/citroen-c4-cactus.html Der er både billig og original. Jeg har nettopp sett en kjøre forbi i Oslo. Skikkelig kul! Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 29, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2014 Ja... den er litt artig og vi så et par stykker i Frankrike. Vi så også ganske mange Teslaer i Sveits og Tyskland, men de kjører irriterende langsomt på Autobahn/motorveiene. Et annet populært bilmerke i både Tyskland og Frankrike er Dacia. Spesielt modellene Duster og Lodgy går det mange av. Verden utenfor Norge er sannelig annerledes... Vi var forøvrig en tur innom Nice og Cannes og jeg spottet kun én Ferrari. For noen år siden hadde jeg helt sikkert sett 20-30 stk. på den samme tiden. En god venn er for tiden i London og han klager over det samme... Ferrariene er som blåst vekk fra veiene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet Juli 29, 2014 Share Skrevet Juli 29, 2014 - spørs om det ikke er verden som er normal og Norge som er anderledes(landet)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Juli 29, 2014 Share Skrevet Juli 29, 2014 Hva med nye Citroën Cactus? citroen-c4-cactus-30.jpg http://www.citroen.dk/biler/citroen/citroen-c4-cactus.html Der er både billig og original. Jeg har nettopp sett en kjøre forbi i Oslo. Skikkelig kul! Jeg har tatt på en... Måtte bare ta på de luftputene på siden da jeg så en parkert på en butikk... Så over til noe annet. Sånn ser en perfekt Porsche ut i mine øyne. Dette er en eindomsmegler på 2 meter, ser ikke bra ut når han kjører den... Skårholen og M|Fjeld reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Merrushe Skrevet Juli 29, 2014 Share Skrevet Juli 29, 2014 Hvor ofte skal du både ha din datter og bedre halvdel med deg i bilen? Reiser dere stadig på ferier sammen ? Ser ikke helt hvordan det at en datter i 20-årene med et forhåpentligvis eget sosial liv flytter hjem - skal redefinere bilbehovet Følg hjertet ditt nå Fredrik… man lever kun en gang på denne kloden og du blir ikke yngre…. kos deg med bil mens du enda har helsen i orden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 29, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2014 Hjertet mitt sier oldschool Porsche + en rimelig, men fornuftig familiebil... og dette blir det. Hvorvidt familiebilen blir en Cactus, C5, C6 eller f.eks en 166 får tiden vise. Jeg har imidlertid ikke spesielt lyst på en BMW selv om en nyere E91 318i/320i helt klart er en mulighet. En E91 er bare mer av det samme som med E46 Touringen og det er egentlig ikke så veldig spennende. Tilsvarende også med C-klassen og A4, som på mange måter er varianter over det samme temaet. Jeg må en tur i tenkeboksen merker jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Juli 29, 2014 Share Skrevet Juli 29, 2014 Kan ikke være en ide og heller kjøpe leilighet til datra og bare betale renter på den mens hun studerer? Dama gjorde det mens hun studerte. Bare renter blir sikkert lavere en leieprisen og forhåpentligvis så er prisstigningen på leiligheten såpass at den dekker inn eventuelt studielån. Dama brukte studielånet til å betale renta med, og når hun solgte den noen år senere så dekket prisstigningendet nesten hele studielånet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 29, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2014 Dette er i teorien en god idé, men vi har for store/mange skatter og avgifter til at en såpass kort tidshorisont er aktuelt. Jeg har intet imot at hun bor hjemme de første årene av studiet så lenge hun betaler for seg og deltar når det gjelder huslige plikter. Vi er gode venner og hadde det veldig hyggelig da hun var med på ferie til rivieraen. Vi har langt fra den samme pristigningen på boliger som i Norge selv om det etterhvert har blitt ganske dyre boliger her i DK også. Jeg regner med at hun etterhvert går sammen med et par veninner eller en kjæreste og leier en leilighet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Merrushe Skrevet Juli 29, 2014 Share Skrevet Juli 29, 2014 Hva med Twingo som liten familiebil? Bakhjulsdrift, tresylindret hekkmotor med turbo og veldig rommelig! Samt en 911 3.2, selvfølgelig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå