Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Boxster-Safari fredrik? Hold oss oppdatert :)

 

Denne fikk motorbytte for 9000 KM siden og er en 2002 modell med lav km... ser ryddig ut... :)

 

http://www.autoscout24.eu/Details.aspx?id=254242722&cd=635426805310000000&asrc=st

 

Nemlig... jeg vil påstå at dette er svært mye skikkelig sportsbil for pengene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er flott å kunne dra på guttetur med sin sønn, ser selv frem til dette :) Husker selv min far tok meg med på bilturer og bilmesser for å ikke på biler når jeg var liten, var jo kjempe artig :) Der jeg har mye av min bilinteresse ifra, nå for tiden er det omvendt og det er fadern som maser om å få være med på BMW treff og diverse. Men det er jo bare hyggelig da :)

Du får ta han med på neste foliering istedenfor Wicky… ;)

Si meg, tar du aldri fri fra tørre spydigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, all Porsche onani (unnskyld uttrykket, og ikke myntet på deg) tilside, er du ikke godt inne i prisen for en ryddig og bra z4 3,0si cabrio/coupe evt ikke så langt unna en z4m om det er en slik bil du ser for deg? Skjønner om poenget med kjøpet er at det skal være Porsche, men for enhver pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er flott å kunne dra på guttetur med sin sønn, ser selv frem til dette :) Husker selv min far tok meg med på bilturer og bilmesser for å ikke på biler når jeg var liten, var jo kjempe artig :) Der jeg har mye av min bilinteresse ifra, nå for tiden er det omvendt og det er fadern som maser om å få være med på BMW treff og diverse. Men det er jo bare hyggelig da :)

Si meg, tar du aldri fri fra tørre spydigheter?

 

Som man sår, så høster man Fredrik ;)

Du er jo litt typen som blir fornærmet av den minste fleip, samtidig som du går bombastisk ut selv og deler ut pekefingre i øst og vest ;)

Kjør deg en tur ned til pollen nå og kjøl deg ned ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så...så... vi holder alle sammen en hyggelig tone i denne tråden... :)

 

Jeg er heller ikke fremmed for en E85 Z4 og de av dere som har fulgt meg i noen år vet at jeg var mektig imponert over moderator Space sin Z4 2.2. Dette er veldig fine biler og det er egentlig ikke mye som får vektskålen til å tippe til Boxsterens fordel. At Boxsteren tross alt er en Porsche betyr en hel del når det gjelder kjøreegenskaper. Z4 har glimrende kjøreegenskaper, men Boxsteren har bedre kjøreegenskaper. Dette er selvfølgelig et resultat av at Boxsteren har midtmotor og dermed tilnærmet perfekt balanse. Jeg har også rett og slett lyst på en Porsche igjen, men jeg betaler imidlertid ikke hva det skal være. Jeg må føle at det er en balanse mellom kostnader og gleder. En oldschool 911 faller derfor mest trolig ut av bildet... dessverre, men slik er realiteten når jeg ønsker å være litt fornuftig. Boxster Mrk.I (986) er imidlertid teknisk og dynamisk en veldig god erstatning... også selv om den langt fra er like fin som Boxster Mrk.II (987).

 

Gutteturer er alltid morsomme. Junior er 10 år gammel (snart 11) og det er en perfekt alder til å gjøre div. ting sammen med Pappa. Vi gleder oss og det skal bli morsomt å kjøre Up' en nedover til Hamburg. Dette handler ikke om fart og show off, men om å ha en hyggelig tur i en litt annerledes ramme. Over 4000 rpm synger den lille tresylinderen ganske så artig så dette blir bærre lækkert... :)

 

Apropos det vi best liker med BMW... :-P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg kjøper argumentet ditt vedr at Porsche merket vil gi bilen (som tross alt er den billigste innstegsmodellen, så ubetydelig at de lot traktorgutta bygge den) betydelig bedre kjøreegenskaper enn en BMW, på grunnlag av merket i grillen, vel den kjøper jeg ikke. Har dessverre aldri kjørt Boxster, bare sett noen av dem bli kjørt ring rundt av biler som bare kan drømme om et slikt statusmerke i grillen.

Nå, at det tipper mot Boxster _fordi det er en Porsche, og at du har lyst på dette for nettopp merkets del_ er jeg helt med på, og det er helt fair (!), men det har til tider vært noe høytsvevende her og i tulletråden. Og du vet at jeg skjelver litt når det brukes utrykk som "Boxster Mrk.I (986) er imidlertid teknisk og dynamisk en veldig god erstatning" uten en eneste referanse til hvorfor denne skal være en svært bra bil teknisk (jeg mistenker at ikke så mange har titta under en og forstått hva de så).

Når det er sagt, så håper jeg du får en bra og givende tur med guttungen til Tyskland. Skikkelig guttetur :)

Om du kan strekke deg til z4m, så tror jeg du burde prøve en slik. S54en tror jeg vil få boxsterens motor til å virke relativt døll, og nå snakker jeg ikke om ren effekt.

Det lille jeg har fått med meg av diskusjonen så skal det uansett være "sportsbil" etter gammel definisjon? Altså kategori z4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at litt eldre motorsterke biler er ilagt en ganske streng "miljøavgift" eller årsavgift nede hos dere? Må da være veldig ugunstig å kjøre en Boxster da om man ønsker å ha noe fornuft oppi det hele. En dansk kollega av min far hadde en Dodge Viper hjemme i Danmark, han betalte rundt 30 000 kr til staten i årsavgift for å kunne kjøre den på veien. Første gang min far opplevde at noen var misunnelige på det norske årsavgift systemet :P

Jeg mener, slik avgiftene er lagt opp i disse to landene så er det vanskelig å drive noe økonomisk fornuft i å kjøre biler som har stor motor og mye hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så opptatt av statusdelen når det gjelder biler. Hvorvidt en bil er innstegsmodellen eller toppmodellen er i utgangspunktet totalt irrelevant for min bilinteresse. 3-serien var BMW's innstegsmodell frem til 1-serien kom på banen i 2004 (altså i nesten 30 år - den første 3-serien ble introdusert med E21 i 1976) uten at det var et stort problem for min del. Jeg velger biler etter helt andre preferanser enn hva de koster eller hvilket modellnummer som står på bakluken. Et viktig poeng her er at da jeg kjøpte min første BMW i 1988 (forøvrig en E30 320i) var BMW langt fra å være en premium bilprodusent som de er idag. Den gangen var BMW en bil for spesielt interesserte og mest av alt et sydtysk fenomen. Man skulle være sterk i troen for å kjøpe en E28 fremfor en W124 og enda mer en E23 fremfor en W126.

 

Når det gjelder Boxster er det faktum at den har midtmotor og ikke minst et understel utviklet av Porsche et veldig godt argument for å kjøpe bilen. Ta en prøvetur (glem tekniske spesifikasjoner et øyeblikk) med et bra eksemplar så forstår du bedre hva jeg mener TRF... :)

 

Boxster 986 og 987 ble produsert både i Stuttgart og hos Valmet i Finland (en S eller U i chassisnummeret avslører forskjellen). Dagens Boxster (981) produseres hos Volkswagen i Osnabrück. Dette har primært med produksjonskapasitet å gjøre akkurat som BMW også har produsert biler hos f.eks Steyr i Østerrike. Forøvrig så bygget Valmet også bl.a SAAB 900 Cabriolet (1986-1993) og da den modellen var på markedet hadde SAAB en markedspossisjon som et premium bilmerke omtrent som BMW har idag. Dette er litt merkelig å tenke på, men slik var det. SAAB's storhet og fall bør ikke undervurderes.

 

Når jeg tenker meg om liker jeg innstegsmodeller. Jeg har bl.a hatt Peugeot 205 GTi, Porsche 924, Porsche 944, VW Boble, Ford Fiesta, Land Rover Series III 88", Mercedes-Benz W201 190E 2,3, BMW E30 320i, BMW E36 323i, BMW E46 318d Touring, VW Up... og kanskje snart Porsche Boxster... :)

 

Fredrik 90: Istedenfor en veiavgift har vi i DK en årlig miljøavgift på biler (såkalte grønne avgifter). Denne er variabel etter hvor mye drivstoff bilen bruker og hvor mye CO2 den utleder. Up'en har en årlig avgift på 560 kroner, mens min tidligere E46 318d Touring hadde en årlig avgift på rundt 8400 kroner. Eldre dieselbiler uten et partikkelfilter blir brutalt straffet i dette avgiftssystemet og tilsvarende også med bensinbiler som har et relativt stort bensinforbruk (f.eks E38 750i). Det er de offisielle forbrukstallene fra bilprodusentene som gjelder. Jeg vil tro at en Boxster har en årlig avgift på 4-5 tusen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke at det var status du brydde deg om Fredrik, men "følelsen" ved å eie Porsche ser ut til å gå kraftig igjen, og det er derfor jeg mener det er helt fair det (forutsatt at man er ærlig nok til å kalle en spade en spade). Og tekniske spesifikasjoner som du leser på et ark har sjeldent brydd meg, men det har seg dessverre slik at hvordan en bil oppleves har veldig mye med hvordan det faktisk er bygd å gjøre, og her nekter jeg å tro at Porsches innstegsmodell automatisk skal være mye bedre enn en mer påkosta modell fra et annet merke. Se bare alms series i USA, z4 er meget rask, og den beste konkurrenten når jeg fulgte med litt var Corvette, ikke Porsche (mao en litt uvanlig situasjon). Man skal aldri basere seg på hva som skjer i motorsport, men akkurat som Porsche så har BMW modeller en ganske bra link til dette (i motsetning til eks Citroen i rally). I VLN har vel også z4 gjort det rimelig bra (vet de hadde en ren seier tidligere i år, mulig flere) Porsche er alltid der mtp hvor tungt de er inne i motorsport, men ikke med Boxster, med 911. Det er altså ikke status jeg referer til når det gjelder innstegsmodell eller ikke, men hvorvidt bilen er så bra som man ønsker at den skal være. Understellet på z4 er av samme grunndesign som kom på e36 (dog noe forbedret), og dette har vunnet wtcc og GT løp siden den gang, det er faktisk litt vanskelig å forklare hvor imponerende dette er mtp hvor gammelt grunndesginet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelsen av å eie en Porsche gir mening hvis man, som jeg primært gjør, fokuserer på kjøreegenskapene modellene har og ikke så mye på statusdelen. Det gir definitivt en god følelse å kjøre en Porsche og som regel skuffer bilen ikke. Hverken når det gjelder kjøreglede eller ytelser. Denne filmen illustrerer på en god måte mitt poeng. Tiltross for hele 81 HK og 160 Nm mindre enn M4 har 911 Carrera overtaket når marginene virkelig teller (hovedsakelig fordi den er en sportsbil og ikke en sportslig coupé). Slik har det vært stort sett nesten alltid med sammenlignbare gatemodeller (Porsche vs. BMW)...iallefall så lenge jeg kan huske... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...