Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Man kan godt koke suppe på spiker, men særlig kreativt er det ikke!

Porsche har sine definitive styrker, BMW har sine.

Og folk kjøper det dem har lyst på og som passer best til sitt eget bruk, ferdig snakka!

Mange mener derimot at BMW i større og større grad har mistet seg selv de siste årene, og nå for det meste produserer turboladede hvalrosser på 2 tonn i sitt forsøk på stjele kunder fra Audi og Mercedes ( noe de lykkes med for all del, men Fahrfreude har det aldri vært mindre av enn nå til fordel for luksus - bmw pleide å være for de kjøreglade )

Dette er så selvmotsigende at jeg må få lov til å svare på det.

Nr 1.

Porsche har i årtier forsøkt å kjøpe opp VAG ved å lånefinansiere oppkjøp av VAG aksjer.

Tilslutt ble de spist opp av VAG selv.

Mao Porsche bruker nå VAG deler inkl motorer (diesel), mao en av mange brands i et stort konsern.

BMW er unike i så måte og er fremdeles privateid.

Nr 2.

Sportsbilen mest puritanske model 911 turbo fåes kun med PDK, ikke manuell...

Nr 3.

Porsche har gått ifra å være en nisjeprodusent av sportsbiler, til å selge mest suv' er med diesel.

Nr4.

Porsche er for meg nr 1 av sportsbilene, men eldre 911 var livsfarlige å kjøre med, totalt uforutsigbare, det er først de siste par tre tiår de har blitt trygge og bra biler å kjøre med.

Konklusjon.

Av BMW og Porsche er definitivt sistnevnte merket som har kommet lengst ifra sine røtter!

Dessverre er begge merket av tidens tann ifht miljø og effektivitet, ingen merke slipper unna dette dessverre.

Men respekter hverandres syn, entusiasme er bra, brukt riktig!

:-)

Mtp Mazda, jorda, designet er fint, minner meg om noe ;-)

Men kjøremessig og interiøret... Fatter har en CX5, -grøss-!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt koke suppe på spiker, men særlig kreativt er det ikke!

Porsche har sine definitive styrker, BMW har sine.

Og folk kjøper det dem har lyst på og som passer best til sitt eget bruk, ferdig snakka!

Mange mener derimot at BMW i større og større grad har mistet seg selv de siste årene, og nå for det meste produserer turboladede hvalrosser på 2 tonn i sitt forsøk på stjele kunder fra Audi og Mercedes ( noe de lykkes med for all del, men Fahrfreude har det aldri vært mindre av enn nå til fordel for luksus - bmw pleide å være for de kjøreglade )

Dette er så selvmotsigende at jeg må få lov til å svare på det.

Nr 1.

Porsche har i årtier forsøkt å kjøpe opp VAG ved å lånefinansiere oppkjøp av VAG aksjer.

Tilslutt ble de spist opp av VAG selv.

Mao Porsche bruker nå VAG deler inkl motorer (diesel), mao en av mange brands i et stort konsern.

BMW er unike i så måte og er fremdeles privateid.

Nr 2.

Sportsbilen mest puritanske model 911 turbo fåes kun med PDK, ikke manuell...

Nr 3.

Porsche har gått ifra å være en nisjeprodusent av sportsbiler, til å selge mest suv' er med diesel.

Nr4.

Porsche er for meg nr 1 av sportsbilene, men eldre 911 var livsfarlige å kjøre med, totalt uforutsigbare, det er først de siste par tre tiår de har blitt trygge og bra biler å kjøre med.

Konklusjon.

Av BMW og Porsche er definitivt sistnevnte merket som har kommet lengst ifra sine røtter!

Dessverre er begge merket av tidens tann ifht miljø og effektivitet, ingen merke slipper unna dette dessverre.

Men respekter hverandres syn, entusiasme er bra, brukt riktig!

:smile:

Mtp Mazda, jorda, designet er fint, minner meg om noe ;-)

Men kjøremessig og interiøret... Fatter har en CX5, -grøss-!

 

 

Mye riktig her, men også noe feil. Når du skriver at Porsche sin mest puritanske modell er 911 turbo, vitner dette om kunnskapsmangel om merket. Min Danske gravhund-venn her vil nok si seg enig i det.

 

Porsches øvrige modeller har reddet merket og gjør dem i stand til å produsere deres ikoniske 911 modell fremdeles. De var døden nær på 90-tallet. 

Så lenge Cayenne-salg gjør Porsche AG i stand til å spyle penger inn i 911-utvikling, sier jeg kjør på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr idag og et par tiår tilbake var/er 911 turbo hero modellen til Porsche, som M3 er det for BMW.

Porsche ble reddet av VAG, de var mer eller mindre konkurs pga oppkjøp av aksjer i VAG som var lånefinansiert.

Men den analogien gjelder begge veier, ikke bare for Porsche ;-)

Porsche og BMW sine mindre entusiastiske modeller (pengemaskiner) cayenne og X modeller, active tourer osv skaper flere og bedre entusiast modeller for fansen av merkene.

Problemet for Porsche er at de blir tvunget til å bruke mindre eksotiske VAG deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... du er nå søt. Hva som rent bortsett fra balansen og kjøreegenskapene som gjør en 911 bedre enn en M3?  Dette er sentrale poenger i relasjon til begrepet sportsbil, og at du velger å skuffe dette under teppet for å prøve å sette E92 M3 i et bedre lys er jo litt komisk da. 

 

911 er fra bånn og opp designet som en kompromissløs kjøremaskin, med en unik motorplassering i hekken, unike kjøreegenskaper, og hver eneste del er designet med tanke på runde på runde rundt ringen. 

 

911 er en rendyrket sportsbil, M3 er en sportslig versjon av 3-serie. en M3 er ingen sportsbil på samme måte :)

 

At M5 har bedre komfort enn Panamera er bare vrøvl. Skulle likt å se bevis på dette, de fleste tester jeg har lest så går Panamera seirende ut av duellen :)

 

Så du kommer altså ikke på noe flere punktet hvor 911 er bedre enn M3 annet at den fra bunnen av er designet som en sportsbil. Da er det rart at de skiller såpass lite mellom disse bilen som det faktisk gjør. M3 er ingen sportsbil forøvrig, det er jeg helt enig i men det er nå enn ikke så lett at det automatisk degraderer den i gradene i forhold til 911. Porschen har alltid hatt de agile kjøreegenskapene og den har alltid blitt pustet kraftig i nakken av M3, som er billigere og har mer bruksnytte i hverdagen :)

Så skal vi over til Panamera vs M5. Ingen tvil om at Panamera er skarpere enn M5en på banen, det skal jeg ikke være vanskelig på. Men av banen så er M5 en langt bedre bil på de fleste måter, å påstå noe annet fremstiller deg som kunnskapsløs som du så fint kaller Lasse over her. Jeg har vært å gravd litt i Auto Motor und Sport og hostet opp noen testresultater hvor Panamera ikke akkurat kommer godt ut pga sin dårlige hverdags komfort.

Klikk på bilden for bedre oppløsning :)

post-47692-0-97043300-1407354912_thumb.j

post-47692-0-97164300-1407354921_thumb.j

post-47692-0-23554800-1407354930_thumb.j

Jeg vet at testresultater ikke er gyldig dokumentasjon men det gir iallfall en fin pekepinn på hva motorpressen med deres ekspertise mener :) Tilbake i 2012 så skrev du følgene da vi hadde en opphetet diskusjon med Fredrik om hvilken bil som var raskest og best av M5 og Panamera Turbo, det rare her er at det er ikke måte på å du lar Panamera få gjennomgå. På nederste sitat henviser du også til samme testen som jeg har avbildet resultatet av over her, så dette må du jo ha vært klar over. Hvorfor serverer du oss bare svada?

Dette har blitt gjort både i Auto, Motor & Sport med profesjonellt måleverktøy med svært lite flatterende utfall for Porschen. Den blir regelrett latterliggjort både fra stillestående og i fart, til tross for at den er en vesentlig dyrere bil.

At på til foreligger det i tillegg til disse profesjonelle målingene fra kanskje verdens mest troverdige bilmagasin - videobevis i form av rullende kappkjøring under kontrollerte forhold på en flyplass - der tallene fra auto motor & sport blir etterprøvd i praksis og man ser med sine egne øyne at BMW`en er totalt overlegen. Til tross for dobbelt opp med beviser velger du altså å lene deg på porsche sine egne oppgitte tall - snakk om å sutte på labben!

BMW F10 M5 har vist seg å være en raskere bil enn Panamera Turbo S i alle praktiske henseender. Og så setter vi en strek for denne gang.. :)

Du lener deg på oppgitte fabrikkstall som argumentasjon for at ingen andre konkurrenter er i nærheten av ytelsene til Panamera Turbo, når det i realiteten er traksjonen fra 0 som er dens største forte. Med en gang bilene er i bevegelse er det flere biler som kan hamle opp med Panamera Turbo S, til eksempel F10 M5 - som vist i videoen.

Her har du testdata fra siste Auto motor & Sport. Eller er de også useriøse amatører?

QBapG.png

Testen er gjort med Panamera Turbo og ikke med S, men 50 hester hadde nok ikke utgjort den store forskjellen når det er snakk om såpass store forskjeller.

Jeg siterer den seriøse tyske tidningen Auto, Motor und Sport:1st place - BMW M5 (F10)Powerful and rev-loving engine, agile handling, comfortable suspension and many characters - win for the modern M5. "Fascinating".2nd place - Mercedes-Benz E63 AMGClassic power-limusine with sporty behaviour and a powerful engine with great sound. "Cool".3rd place - Porsche Panamera TurboBecause of its less power the Panamera can't keep up with the M5, but its handling and traction is top. "Individual".0-80 km/h M5 3.2 sec, PT 2.8 sec0-200 km/h M5 12.2 sec, PT 14.8 secFrom 80-200 km/h the M5 is 9 sec, the Panamera Turbo 12 seconds. That is a serious butt-kicking.

Porsches øvrige modeller har reddet merket og gjør dem i stand til å produsere deres ikoniske 911 modell fremdeles. De var døden nær på 90-tallet. 

Så lenge Cayenne-salg gjør Porsche AG i stand til å spyle penger inn i 911-utvikling, sier jeg kjør på :)

Det er greit nok det men det forandrer jo ikke det faktum at Porsche er mer utvannet enn hva BMW og M er, som du så hardt gikk ut med over her. Det var det med å få av seg de tjukke fanboy brillene da....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

911 er best!

M3 er best!

Pappa'n min er sterkere enn pappa'n din!

BMW er ikke lenger det det var...

 

Nei - men dæven så rå den nye M3 er! Og jeg digger Chris Harris.

 

http://www.dailymotion.com/video/x22z38w_drive-plus-2015-bmw-m3-chris-harris-on-cars_auto

 

Edit: Og der var videoen fjernet pga at den var det nye opplegget til Drive - Drive+... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det sannelig kommet mange innlegg og kommentarer i løpet av det siste 3-4 dagene (når katten er borte danser musene... og så videre). Tusen takk for engasjementet... slikt liker vi (altså ikke bare jeg). Turen til Hamburg var kjempefin (helt klart en interessant by og veldig hyggelig med guttetur), men jeg er stadig uten en Porsche... mer om dette i morgen (jeg svarer også på post i morgen). Jeg vil også kommentere noen av påstandene vedr. Porsche Panamera vs. BMW M5 i morgen. Det er helt klart noen misforståelser ute og går når det gjelder disse modellene. Anyway... Ferrari F40 er tett på (altså tett på) all time high når det gjelder biler... :cool:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt koke suppe på spiker, men særlig kreativt er det ikke!

Porsche har sine definitive styrker, BMW har sine.

Og folk kjøper det dem har lyst på og som passer best til sitt eget bruk, ferdig snakka!

Mange mener derimot at BMW i større og større grad har mistet seg selv de siste årene, og nå for det meste produserer turboladede hvalrosser på 2 tonn i sitt forsøk på stjele kunder fra Audi og Mercedes ( noe de lykkes med for all del, men Fahrfreude har det aldri vært mindre av enn nå til fordel for luksus - bmw pleide å være for de kjøreglade )

Dette er så selvmotsigende at jeg må få lov til å svare på det.

Nr 1.

Porsche har i årtier forsøkt å kjøpe opp VAG ved å lånefinansiere oppkjøp av VAG aksjer.

Tilslutt ble de spist opp av VAG selv.

Mao Porsche bruker nå VAG deler inkl motorer (diesel), mao en av mange brands i et stort konsern.

BMW er unike i så måte og er fremdeles privateid.

Nr 2.

Sportsbilen mest puritanske model 911 turbo fåes kun med PDK, ikke manuell...

Nr 3.

Porsche har gått ifra å være en nisjeprodusent av sportsbiler, til å selge mest suv' er med diesel.

Nr4.

Porsche er for meg nr 1 av sportsbilene, men eldre 911 var livsfarlige å kjøre med, totalt uforutsigbare, det er først de siste par tre tiår de har blitt trygge og bra biler å kjøre med.

Konklusjon.

Av BMW og Porsche er definitivt sistnevnte merket som har kommet lengst ifra sine røtter!

Dessverre er begge merket av tidens tann ifht miljø og effektivitet, ingen merke slipper unna dette dessverre.

Men respekter hverandres syn, entusiasme er bra, brukt riktig!

:smile:

 

Smak og behag. Jeg må imidlertid arrestere deg når det gjelder et par av påstandene du fremsetter. Det er korrekt at Porsche forsøkte å overta Volkswagen AG, men historien er litt mer komplisert enn som så. Først og fremst eier familien Porsche over 30% av aksjene i VAG. Dette gjør at de er den største enkeltaksjonæren i VAG (gjennom holdingselskapet Porsche Automobil Holding SE) og dermed har de også over 50% av de stemmebrettige aksjene i selskapet. Dette igjen medfører at familien Porsche har såkalt negativ kontroll over VAG og kan blokkere forslag/beslutninger som krever støtte fra et flertall av aksjonærene. Ferdinand Piëch, som er barnebarn av Ferdinand Porsche gjennom datteren Louse Piëch (født Porsche), har sogar også hatt posten som formann for VAG's representantskap i en årrekke. Dette betyr at familien Porsche på mange måter satt på begge sider av bordet da Porsche AG ville kjøpe VAG. Dette er åpenbart lovlig etter tysk lovgivning, men spesielt amerikanske hedgefond (som hadde satset store penger på derivater i forbindelse med handelen) følte seg forbigått da handelen plutselig gikk den andre veien. Familien Porsche satt igjen som vinneren uansett utfallet av handelen og dette mente amerikanerne at var ulovlig. Slik var det ikke iht. tysk lovgivning og Porsche AG er idag underlagt VAG som har Porsche Automobil Holding SE blandt de største eierne.

 

Den mest puritanske 911 modellen er GT3 og deretter kommer Carrera og Carrera S. Porsche er stadig først og fremst en sportsbilprodusent, men de har to overordnede produktlinjer. Modellene med boxerseksere samt alle de andre modellene og slik har det vært siden 924 kom på markedet i 1976. Eldre 911 modeller fra spesielt urserien og g-serien samt 964 krever en god sjåfør når grensene blir utfordret, men fra og med 993 har kjøreegenskapene vært mer harmoniske. 

 

Porsche bygger SUV'er og får dieselmotorer fra VAG. BMW bygger MPV'er og leveres nå også med forhjulstrekk. Verden er sannelig ikke som den var... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere fortalt hadde vi (junior og senior) en kjempefin guttetur til Hamburg. Det ble mest sightseeing, men også tid til å besøke bl.a Miniatur Wunderland Hamburg, Hagenbeck Tierpark, sykle i parkene samt kikke på biler. Jeg ble imidlertid bare mer usikker på hva jeg egentlig vil ha når det gjelder fremtidig entusiastbil. Jeg fikk når alt kommer til alt ikke helt "vil ha" følelsen med 986 Boxster og jeg heller nå mer mot E85 Z4 igjen. Håpløst... og det er bra at jeg har både god tålmodighet og god tid når det gjelder å finne en entusiastbil. Apropos biler så er bytrafikken i Hamburg temmelig intens. Det hjelper heller ikke at gatene mange steder er trange og lite overskuelige. De fleste reiseguidene fraråder derfor at man bruker egen bil i sentrum av byen. Vi ignorerte dette galant og aldri har Up'en vist seg mer på sin plass enn i Hamburg. Så liten og hendig at den var som en drøm å kjøre i trafikken. Parkeringsplass ved Speicherstadt fant vi med en gang også (opp til flere ganger faktisk iom. at vi kjørte mye frem og tilbake gjennom byen). Vi så få andre utenlandske biler, men en av disse var (nærmest selvfølgelig) en norsk Ferrari 360 som sto parkert innerst ved den indre Alstersjøen (ved Ballindamm) rett foran Europa Passagen... :)

 

Hamburg er ikke en vakker by, men den er interessant og har mange deilige grønne lunger. Jeg synes også at havnefronten er spennende og etter at renoveringen av området har kommet godt igang er dette byens nye attraksjon. Jeg synes også at det var spennende å komme tett på de store krigsskipene som ligger i dokkene ved den tradisjonsrike skipsbyggeren Blohm & Voss. Ellers kan jeg anbefale å sette av tid til Stadtpark. Det er et kjempefint parkanlegg litt nord for sentrum av byen og som er verdt å få med seg hvis man bare har lyst på ro og fred... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine største minner fra Hamburg i sommer var regelrett dragrace ut av lyskryss og høy fart i byen. Kommer man seg litt utenfor, er det trange brosteinsgater hvor en gammal Merc ikke har gode odds med tanke på å finne parkering! En UP er vel tilnærmet perfekt! Forøvrig en bil som virkelig har slått ann i hele Europa! Det kryr av dem!

Det er komisk at man må ta seg godt sammen for å klare å holde følge med pensjonister ut av lyskryssene..

Av sommerens tyske byer, var Hamburg og Lübeck mine klare favoritter.

Apropos entusiastbil, er en Z4 en kjøremaskin som kan by på det meste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...