Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Vi diskuterer bare og poenget er ikke nødvendigvis å bli enige... :)

 

Jeg tror ganske sikkert at Porsche ville ha utviklet en dieselmotor til Panamera og Cayenne (etterhvert også Macan) hvis det var viktig (Porsche har tross alt utviklet flymotorer), men det var det ikke. Cayenne var i utgangspunktet et temmelig kynisk prosjekt med tanke på å drive rovdrift på Porsches merkevare. Poenget for Porsches daværende CEO, Wendelin Wiedeking, var imidlertid å utnytte spesielt amerikanernes store interesse for SUV'er ved å tilby markedet en ny type SUV som hadde sportslige kjøreegenskaper, kraftig motor og høy status. Cayenne Turbo med 450 HK var den første modellen som kom på markedet (2002) og som man kunne forvente fikk den mye omtale og oppmerksomhet. For Porsche ble Cayenne prosjektet en stor kommersiell suksess og det skulle gå mange år før bl.a BMW hadde en direkte konkurrent til Cayenne Turbo. Den kom først i 2010 med X5 Mrk.II (E70). At Porsche valgte å fronte Cayenne Turbo i markedsføringen betegnes idag som en genistrek. Det var ikke livsstil/barnefamilene som skulle lokkes til å kjøpe en SUV fra Porsche, men derimot potensielle sportsbilkjøpere alternativt folk som var i markedet for store og kraftige biler.

 

Porsche hadde siden slutten av 80-tallet hatt en relativt anstrengt økonomi. Manglende produktutvikling og dårlig samkjørt produksjon (economy of scale) var den primære årsaken. Porsche hadde bortsett fra 911 ikke attraktive produkter vis a vis de japanske bilprodusentene som på dette tidspunktet stormet frem med modeller som NSX, Supra, MR2, MX-5 etc. Noe måtte gjøres og Wiedeking utviklet to masterplaner. En helt ny 911 skulle utvikles, den skulle ha en vannkjølt motor og det skulle utvikles en helt ny spin-off modell som primært var basert på den nye 911'en (Boxster). Dette var nødvendig for å styrke selve merkevaren Porsche som en sportsbilprodusent. Dernest skulle Porsche satse på SUV markedet, men uten å ta på seg massive utviklingskostnader. Wiedekings tanker gikk tilbake til spesielt modellen 924 som langt på vei ble utviklet i samarbeide med VW og sogar også bygget på Audi's fabrikker i Neckarsulm. Poenget var å redusere utviklings og produksjonskostnadene samtidig som man kunne selge til full premiumpris. På den måten øker man dekningsbidraget pr. solgte enhet hurtig og effektivt.

 

Volkswagen ble kontaktet (vel... i praksis snakkket de ulike familiemedlemmene hos Porsche bare med hverandre) og det ble bestemt at den kommende SUV'en teknisk skulle baseres på VAG's allerede ferdig utviklede PL71 plattform og komponenter (VW Touareg). Chassis og karosserideler ble derfor sendt fra VW's fabrikker i Bratislava (Slovakia) til Porsches fabrikker i Leipzig (Tyskland). Porsche sparte mange penger og VW fikk utnyttet deres produksjonskapasitet. Det var en vinn-vinn situasjon for begge parter. V8 motoren ble utviklet av Porsche, mens VR6 motoren ble hentet fra VW. Dette er den samme motoren som også fantes i bl.a Golf R32. I 2007 ble en V6 dieselmotor introdusert og den kom også fra VW.

 

Det interessante i forbindelse med Cayenne, utover at Porsches dekningsbidrag pr. solgte enhet økte kraftig, er naturligvis at markedet så lett aksepterte den nye modellen. For Porsche var det utvilsomt et helt avgjørende prosjekt. Feilet de med Cayenne var det ingen Plan B, men det faktum at VAG sto for mesteparten av både utviklingskostnadene og produksjonskostnadene var definitivt en sikkerhetsventil. Porsche foredlet ganske enkelt produktet med deres egen ekspertise og ikke minst merkenavn. Som prosjekter er den overordnede likheten mellom Cayenne og 924 (tildels også 914) slående... :)     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det viktigste i denne diskusjonen er å ikke glemme at verken BMW eller Porsche driver veldedighet, men knallhard butikk.

 

Ingen av de kan vel heller derfor klandres for å tilby kundene det de tydeligvis etterspør? Noe annet hadde jo vært dumt.. Jeg foretrekker manuell og bensin, men må jo konstatere at de fleste velger diesel og automat i sine BMW'er, selv om de har alle muligheter til å velge på linje med meg. Hadde BMW kun produsert sedaner, couper og cabrioleter med rekkesekser, manuell gir og RWD hadde jeg nok synes det var mer interessant utvalg på finn.no, men trolig hadde BMW kjempet en håpløs kamp for å overleve.

 

Og er det virkelig noen som helt ærlig tror at ikke Toyota klarer å produsere en klasseledende dieselmotor på egenhånd? Det handler kun om at i de fleste deler av verden, og der Toyota har sine største marked, foretrekkes uansett bensinmotorer. Ved å satse på hybridteknologi har Toyota fått mye oppmerksomhet som klasseledende på dette feltet, og et veldig godt forhandlingskort når de ønsket å hente dieselmotorer fra BMW fremfor å bruke unødvendig mye penger på egen utvikling. Slike samarbeid kommer for øvrig til å bli stadig mer vanlig i bilbransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig godt poeng Hansh!

 

Apropos merkenavn og hva vi som forbrukere/kunder forventer av disse. BMW og Porsche er utvilsomt sterke merkenavn med en lang og ærerik historie. Vi blir derfor som entusiaster litt skuffet når BMW fokuserer på rekkefirere og forhjulstrekk istedenfor rekkeseksere og bakhjulstrekk. Tilsvarende også når Porsche fokuserer på SUV'er og dieselmotorer istedenfor sportsbiler med boxermotorer. Noen ganger går imidlertid produsenter med sterke merkenavn enda lenger og totalt bryter med alt man forventer av dem.

 

Harley-Davidson har kommet med deres første elektriske motorsykkel... Project Livewire. I realiteten er det kun navnet som er til å kjenne igjen... ingen buldring fra motoren, ingen vibrasjoner og det klassiske retro/oldschool designet er helt borte. Det jeg spesielt merket meg av uttalelser i videoen er kommentaren om hvorfor alle de engelske motorsykkelprodusentene gikk konkurs eller ble kjøpt opp... manglende produktutvikling i tiden. Det er ganske enkelt tvingende nødvendig å produsere det forbrukerne/kundene vil ha og etterspør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Sommer, og da blir naturligvis tankene henført mot en cabriolet….

Her er en fint klipp om BMWs toppløse offerings, og det går en klar linje fra de eldste modellene og opp til vår tids moderne bmw`er  :)

Klippet er en veritabel oase av nostalgia for gamle BMW-Fahrere og se på de interiørene! Fantastisk… :)

Flott musikk var det og, tårene veller opp når han prestenterer BMW 507 - etter min mening en av de vakreste roadsterne noensinne:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... den videoen er fin, men jeg postet den for ca. 30 sider siden i tråden... :)

 

Apropos kjente merkenavn som har fått en renessanse på en slags "ny-gammeldags" måte (altså som et alternativ til hva Harley-Davidson gjør med Livewire)... Indian Motorcycles og Cub Crafters. Kun tiden vil vise hva som er den rette strategien for fremtiden... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om vi var litt heldigere med været da vi var på Mount Evans. Fjellet er en del av Continental Divide i Rocky Mountains som danner vannskillet mellom det østlige og vestlige USA (selve Continental Divide går imidlertid helt fra Beringstredet til Magellanstredet). Vest for vannskillet i USA er det tørt og i realiteten ørken, mens det øst for vannskillet er relativt frodig (prærie). Som alltid ved vann og værskiller er været lunefullt... :)

 

gallery_38233_76_53824.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artig sammenligning... 1967 Chevrolet Corvette C2 med den største V8 motoren på 7 liter og 435 HK vs. 1968 Porsche 911L med en B6 motor på 2 liter og 130 HK. Det som er litt interessant er observasjonen Jonny Lieberman gjør når det gjelder involverende feedback fra spesielt styringen på 911'en, men også bilene som helhet generelt. Noe har definitivt gått tapt på veien selv om dagens biler selvfølgelig er mye bedre. Jeg har tidligere merket meg det samme i relasjon til noen av mine tidligere biler fra 80-tallet (spesielt Porsche 911, 924 og 944). Den siste bilen jeg hadde som stadig kunne formidle litt av den samme direkte tilbakemelding fra styringen som Lieberman snakker om var en Peugeot 405 på midten av 90-tallet. Etter dette ble styrefølelsen mye mer distansert og knapt så involverende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått kjørt en gammel corvette, har veldig lyst vel å merke. Men jeg har prøvd 09' Z06 med 6,7l på 434hk og den er rimelig morsom den:-) Dette var Hertz sin leiebil som vi hadde i 2 uker. Fikk også prøvd en på 505hk med manuell i mai. Råe biler som henger godt med i kampen mot europeiske konkurrenter. Amerikanere kan bygge råe sportsbiler om de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om vi var litt heldigere med været da vi var på Mount Evans. Fjellet er en del av Continental Divide i Rocky Mountains som danner vannskillet mellom det østlige og vestlige USA (selve Continental Divide går imidlertid helt fra Beringstredet til Magellanstredet). Vest for vannskillet i USA er det tørt og i realiteten ørken, mens det øst for vannskillet er relativt frodig (prærie). Som alltid ved vann og værskiller er været lunefullt... :)

Postet bilde

Vi hadde fint vær til de siste meterne opp faktisk. Slet virkelig med pusten der oppe, merker godt høyden der:)

Park rangern kom opp i god driv med advarsel om lyn, så de anbefalte alle om å holde seg i bilene sine. Som var lettere sagt en gjort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanere kan bygge råe sportsbiler om de vil.

Der sa du det, om de vil! Amerikanerene har lange tradisjoner for å bygge vill råskap på fire hjul, men de har i lengre tider bygget mye halvveis og kjipe biler med daffe V6ere. Men nå er de back on track, ikke bare med nye muskelbiler som Corvette, Mustang og Camaro men også de mer vanlige bilene de lager har god kvalitet, ser freshe ut og har veldig bra motorer. Siste her er jo Cadillac ATS som gir F30 ganske god motstand i de testene jeg har lest :) Og takk Gud for at de fortsatt bygger biler som ingen andre gjør, tenker på Viper med 8,3 liters V10er, Cadillac Escalade XL, store pickuper som Dodge RAM og Ford F350. Biler som egentelig ikke har livets rett i dagens miljøfokuserte samfunn, godt at det finnes biler fortsatt som viser at de gir faen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...