Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kom over en ganske interessant amerikansk artikkel der overskriften kan oversettes til norsk som "Krigen om karosserityper" (altså i relasjon til biltype). Poenget i artikkelen er at den karosseritypen folk flest velger å kjøpe/lease også indikerer om samfunnsøkonomien generelt går bra eller ikke. Velger folk flest å kjøpe/lease en SUV/pickup går økonomien bra fordi biltypen typisk er dyrere enn alminnelige biler samt ofte brukes av håndtverkere (underforstått at folk bruker ekstra penger på biler og håndtverkerne ikke er arbeidsløse). Velger folk flest derimot å kjøpe/lease mindre alminnelige biler går økonomien dårlig fordi de bilene er biligere samt at de ikke benyttes av håndtverkere (underforstått at folk sparer penger og at håndtverkerne er arbeidsløse).

 

Amerikanske bilprodusenter vil helst selge SUV'er og pickuper i USA... det er der de største fortjenestemarginene ligger. Biltypen krever minimalt med nyutvikling (iallefall i USA) og det reduserer kostnadene i mye større grad enn med mindre alminnelige biler der konkurransen fra utenlandske bilmerker er knallhard. Det som imidlertid er veldig interessant er at de amerikanske bilprodusentene garderer seg ved å satse på alminnelige biler på eksportmarkedet. Ford Focus har f.eks i et par år vært den mest solgte bilen på det kinesiske markedet. Ergo ser Ford helst at kineserne kjøper moderne biler som Focus, mens amerikanerne helst bør kjøpe en gammel drivstoffslukende dinosaurus som F-Serie... :-s

 

http://www.freep.com/article/20140316/BUSINESS0104/303160051/1210/business01

 

Jeg har skrevet litt om pickup fenomenet i USA og som man ser skyldes fenomenet et par bestemte årsaker. I tillegg dyrker amerikanerne både stilen og kulturen pickupene representerer. Hester, Harley-Davidson og pickuper har til felles at de handler om den enkle mannen som lever fritt og har muligheten til å dra der han vil når han vil. Amerikanerne elsker denne forestillingen like mye som vi elsker heimatfølelsen rundt hytta og gården. Et annet aspekt med tanke på at store V8 motorer nå er populære igjen er at oljemarkedet nærmest er revolusjonert pga. USA's enorme tilgang til skiferolje. USA's oljeproduksjon har steget med 60% på 3 år og for første gang siden 50-tallet er amerikanerne nå selvforsynt med olje. Oljeprisen globalt faller derfor langsomt, men sikkert.

 

Dette har litt ved siden av den ironiske konsekvensen at det også var på 50-tallet at store V8 motorer nærmest ble standard i USA. Amerikanernes oljeforbruk steg til nye høyder og for å dekke etterspørselen måtte olje importeres fra bl.a Saudi-Arabia. Dette samarbeidet fikk stor betydning i Midtøsten og ikke minst ble det tradisjonelt gode forholdet til Iran satt på en prøve og helt ødelagt da den USA vennlige Sjah (les: konge) Muhammed Resa Pahlavi ble styrtet i 1979. Saudi-Arabia har vært amerikanernes nære allierte (økonomisk og militært) i regionen, men siden USA nå igjen er selvforsynt med olje er dette samarbeidet idag mindre viktig for amerikanerne. President Obama har derfor for første gang siden den iranske revolusjonen innledet en dialog med regimet i Iran. Iran har utvilsomt en viktig strategisk betydning i ormrådet... først og fremst militærstrategisk i forhold til Irak, Afghanistan og Pakistan, men også religiøst i relasjon til konflikten mellom sunni og sjiamuslimene. Gad vite hva saudiene nå tenker om amerikanerne?...  :-s     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon ift SUV; jeg skjønner ikke helt hva det er, men jeg liker SUVer, jeg.

Min bilinteresse heller jo egentlig mot det sportslige, men det er noe med å eie og kjøre en SUV som føles veldig riktig.

Er noe med følelsen at man er "ustoppelig", og at bilen godt kler å være litt skitten. Jeg slappet litt mer av da jeg hadde en SUV, enn hva jeg gjør nå. Det føles veldig riktig med en SUV i Norge - med dårlig veistandard, og den "ut i skogen, opp i trærne-kulturen" vi har. Kjøring til hytter og ut på tur - ofte på dårlige veier. Man kommer jo frem i 90% av tilfellene med en vanlig bil, men det er noe med følelsen som sagt.

Selv nå med M5en som oppfyller både det med relativt god plass, og det med sportslighet, savner jeg av og til SUV-følelsen. Særlig når det går mot høst og vinter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også SUVer men jeg er mer tilhenger av de SUVene som fortsetter opp videre i løypa der X5en ikke kommer lenger. De som har ett skikkelig grovbyggd understell som ikke trenger å inn til firehjulskontroll om man kjører oppi ett hull i veien, her er X5 alt for personbil til å kunne fylle rollen som fullblods SUV på best mulig måte. Jeg selv heller mer mot en amerikansk SUV, med ordentlig firehjulstrekksystem med sperrer, lav og høy serie og krypfunksjon. Innvendig har man masser av plass (X5 byr ikke på stort mer plass enn en 5-serie) og man har en herlig, kultivert V8er som sluker bensin og drar tunge hengerlass uten den miste anstrengelse :) Jeg vil ha Chevy Tahoe 8)

post-47692-0-71059400-1408282924_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min første SUV allerede i 1988. Det var en dansk "kriger" i form av en NATO spesifisert Land Rover 88" (SWB) med safaritak og reservehjulsfester både på bakdøren og på panseret. Et par år senere kjøpte jeg en tilsvarende lang variant (110") som også hadde det store lastestativet på taket med trapp opp (spesialdesignet for ekspedisjoner). Jeg har intet imot SUV konseptet på generell basis. Alt til sitt bruk, men jeg har litt problemer med å forstå hvordan en X5 kan være bedre enn f.eks en 5-serie Touring med xDrive. Det kan ikke være mange situasjoner der en X5 løser oppgaver som ikke en 5-serie Touring med xDrive også klarer... bortsett fra at man sitter høyere og har bedre overblikk i X5'en... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er delvis enig med deg der, selvom jeg også liker X5.

Kunne godt tenkt meg en LR Discovery 4 igjen, men de er fryktelig dyre med hvite skilt som jeg trenger nå. Der har du en seriøs SUV som virkelig kommer seg lengst opp i bakken - bare man tør.

Kunne godt tenkt meg en RR/RRS også, men de nyeste blir altfor dyre dessverre. Kikker litt på VW Touareg om dagen. Der får man relativt mye bil for pengene, samtidig med at det er vesentlig færre av den på veien enn feks X5 som det kryr av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt LR Discovery 3 og 4. De formidler mye av sjarmen fra de gamle oldschool modellene på en moderne måte. Tilsvarende også med Range Rover frem tom. Mrk.III (L322). Dagens Range Rover synes jeg er for stor og luksuriøs (veldig upraktisk når man kjører off-road). Jeg likte egentlig også LR Discovery 2, men den generelle kvaliteten var dessverre ikke mye å skrive hjem om. LR Defender er en anakronisme, men også kul hvis man liker oldschool modellene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Range Rover er at de er for fine og dyre til å brukes røft, skal jeg ha SUV så vil jeg ha en jeg kan kjøre opp traktorveier med, som jeg kan rygge ut i lyngen ved elva og sitende i bagasjeromsluka å fiske, trekke båt med og kjøre på ubrøytede vinterveier med. Til den salgs bruk så syens jeg en RR blir for fin, en Defender blir for dau og ukomfortabel i det daglige og en X5 blir nesten ubrukelig og igjen for fin til slik bruk. Da står man igjen med Landcruiser eller en amerikaner, LC har slappe dieselmotorer og dyre deler og en amerikaner har høyt forbruk og billig interiør. Men de er begge solide, grovbyggde biler som også gir en viss komfort og brukervennlighet i hverdagen.

Men hva synes folket om denne, nye Range Rover Sport SVR

post-47692-0-48407600-1408290461_thumb.j

Bilpressen er jo i ekstase over at denne kjører rundt Nurburgring på 8 minutter og 14 sekunder. Det er jo selvsagt imponerende at en SUV klarer dette men hvor bra vil den klare seg off road med 22" og lavprofil, hele poenget med en SUV forsvinner litt synes jeg. Som alltid med britenes forsøk på å ta tyskerne så sliter jeg med å bli imponert, denne er ett minutt raskere rundt ringen enn Macan Turbo. Men så har denne hele 150 hester mer enn Macan.... Det opplyses om at bilen skal gjøre 0-100 på 4,7 sekunder, men tilbake i 2009 så lanserte BMW sin X5M med 555 hester og den gjorde 0-100 på akkurat samme tid.

Hvis man absolutt skal ha SUV som går fort så hvorfor heller ikke kjøpe en Alpina XD3 Biturbo, verdens raskeste dieseldrevene SUV :) 0-100 går løs på 4,8 sekunder og toppfarten er 255 km/t, så koster den mye mindre, er mye billigere å kjøre med, du får en bil fra ett merke som får de fleste bilkjennere til å sperre opp øyene og den tar deg opp glatte bakker vinterstid. Kanskje ikke så rask rundt ringen som SVR men hvor stor betydning har det, er jo tross alt SUVer vi snakker om her :)

post-47692-0-33518500-1408290791_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig sansen for hvordan du beskriver at du vil bruke en SUV. Nettopp den upretensiøse tilgangen til hva en SUV skal være og brukes er viktig i min bok. Alternativt blir konseptet alt annet enn fokusert. Range Rover Sport er i denne konteksten nummeret før tullball synes jeg, men den ser tøff ut og går bra... og det er vel det viktigste for mange. Hvis jeg var i markedet for en SUV ville jeg uten tvil ha siktet meg inn på en Land Rover Discovery 4 SDV6 som har en diesel V6 på 3 liter som yter 256 HK og 600 Nm. Dette burde være mer enn nok når man skal kjøre skikkelig off-road... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo vært inne på sportslig SUV med 4,8iS, og bilen var ganske morsom å kjøre den.

Men har vel kommet til den konklusjonen at det er en biltype som kler best en stor diesel-motor med mye moment.

Tipper denne Touaregen med 800nm gir en spesiell opplevelse.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48251244&searchclickthrough=true

 

Discovery 3/4en som jeg hadde, brukte jeg på mange måter slik som Fredrik 90 beskriver over her. Selvom det egentlig også er en bil som er for "fin" for slikt. Den er jo noe mindre jålete enn en RR, men stadig en dyr og fin bil. Tenkte at når jeg først hadde en sånn bil, måtte jeg jo prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon ift SUV; jeg skjønner ikke helt hva det er, men jeg liker SUVer, jeg.

Min bilinteresse heller jo egentlig mot det sportslige, men det er noe med å eie og kjøre en SUV som føles veldig riktig.

Er noe med følelsen at man er "ustoppelig", og at bilen godt kler å være litt skitten. Jeg slappet litt mer av da jeg hadde en SUV, enn hva jeg gjør nå. Det føles veldig riktig med en SUV i Norge - med dårlig veistandard, og den "ut i skogen, opp i trærne-kulturen" vi har. Kjøring til hytter og ut på tur - ofte på dårlige veier. Man kommer jo frem i 90% av tilfellene med en vanlig bil, men det er noe med følelsen som sagt.

Selv nå med M5en som oppfyller både det med relativt god plass, og det med sportslighet, savner jeg av og til SUV-følelsen. Særlig når det går mot høst og vinter...

Denne posten traff meg veldig bra egentlig.

Min familie teller de sedvanlige 4, ungene er snart 3 og 7 år.

Bilen blir selvsagt skitten når man henter skitne våte barn i barnehagen og skole.

Og en 5 serie med M pakke (ja, det er noe nær et must) blir fort litt lav om man kjører litt utenfor allfarvei eller leter opp et par issklumper vinterstid.

Og så er det hysteriet med å holde en 5 serie ren og pen, og den må også ha "store" nok felger og dekk og aller helst senkes.

En F25 (neste bilen) kan godt være skitten, felgene trenger ikke være 22", ei heller senkes.

Kort sagt, en "SUV" er kanskje mer "bruksbil" enn en jålete 5 serie, ikke er det nødvendig å koste på den masse tjafs heller, i mine øyne.

Jeg er på min 2 X serie nå, og jammen tror jeg ikke det blir flere av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye flotte innlegg her nå, Må dog påpeke at det er Land Cruiser aldri har vært dårlig motorisert. HD80 utgaven fra tidlig nittitall hadde en 4.0 liters rekkesekser dieselturbo med masse dreiemoment, i 1998 fikk HD100 en 4.2 liters rekkesekser på 204 hester og 450 NM , og V8 Bensin på 235 hester.

i 2007 Kom LC200 med 4.5 liters TWIN TURBO V8 med 286 hester og 650 NM. En bil på 2.6 tonn som gjør 0-100 på 8 sekunder. Jeg synes ikke det er undermotorisert.

Glem de Land Cruiser modellene vi pleier å se i Norge, det er fattigmanns-LCen. Den ekte som brukes over hele verden er LC200 som har en mastodont-motor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi befinner oss i Norge og må ta de modellene vi har her, og det er modellen J150 med sin 170 hesters dieselmotor. Jeg var så heldig å få disponere en slik bil en hel helg for noen år siden og jeg likte bilen godt bortsett ifra at motoren var litt i slappeste laget. Det er jo forsåvidt litt likegyldig med fart og akselerasjon i en bil som dette men jeg kan ikke la være å foretrekke det gode skyvet i min venn sin Tahoe :) En bensin V8er er alltid å foretrekke fremfor en hardtarbeidene firesylindret dieselmotor, helt til man kommer til bensin pumpa så klart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, er da massevis av 200`er og 100`er på veiene i Norge? Så det blir litt feil å si :)

Pappa har en LC100 han kjøpte ny i 1998, den har gått 300.000 KM nå. Aldri vært noe tull med, og den står ofte månedsvis av gangen.

Land Cruiser , nå i 200 i siste utgave -  er kongen av alle SUVer.

Den begynner på snaut 1.5 millioner, så det koster å være King of the Road ;)

 

Men uansett, en V8 Turbodiesel er selvfølgelig det optimale, da får du kraft OG likevel et forbruk på rundt litern, med kroneforskjellen på drivstoff ender man fort opp på halve forbruket av Tahoen i en sprekere bil. Hadde jeg kjøpt Tahoe, skulle den vært gasskonvertert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men J200 er vel ikke lenger i salg så vidt jeg vet. Men det er klart at den er jo en del bøsere enn J150 men J200en synes jeg blir for fin igjen til å dra ut i skogen. Da kan man like godt gå for en Range Rover synes jeg :) Min kamerat sin Tahoe kan gå på gass og det er faktisk ikke så aller værst å kjøre på, man bytter mellom gass og bensin med en liten bryter og anlegget har egen smørebeholder for å gi ekstra smøring. LPG koseter ca 6 kr literen her så kan kan kjøre ganske billig egentelig :)

Når det gjelder kongen av SUV så synes jeg både MB GL og siste Chevy Tahoe er hakket over LC J200. Men den ultimate kongen av SUV er definnetivt Cadillac Escalade XL, Bensin V8er på 6,2 liter og 403 hester. 0-100 på 6,8 sekunder, og det for en bil på størrelse med ett hus ;) En mastodont av en bil og med en solid prislapp på 1,8 millioner kr, 1,1 millioner på grønne skilter som varebil ;) Det er slike biler jeg synes det er bra at de fortsatt lager, biler med litt sånn "gi faen" holdninger til dagens miljøhysteri og downsizing :P

post-47692-0-64464600-1408314810_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...