Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Folk hadde ikke så mye penger som i dag nei, men velferdsøknigen og byggingen av landet var ganske godt på vei ved inngangen til 80 tallet. Vanlige arbeidere hadde råd til både fargetv og telefon, bil var blitt helt vanlig og folk kunne reise til syden på ferie. For en familiefar med en jobb som ga bittelitt over snittet i inntekt var det ikke noe problem å ta familien ut på tur i en splitter ny Amerikaner i stede for en Volvo 245 eller Granada som naboen hadde. I følge tall ifra Amcar så er det faktisk kun Chrysler Stratus og nå Tesla Modell S som har slått Chevrolet Malibu/Olds Cutlass Cruiser som Norges mest solgte amerikaner :)

 

Nå ble mange solgt som varebil, så den statistikken blir ikke helt korrekt å sammenligne med. Mange av disse amcar-bilene ble vel også brukt som firmabil i f.eks. håndverker-bedrifter, og ble ikke privatbiler med bakseter før det nærmet seg 90-tallet.

Det var ikke normalt å kjøre fullsizer Amcar langs norske veier selv da..Faren min kjøpte i 1983 en 1979 Citroen CX, og den ble da sett på som ganske heftig/fancy. Og faren til en god barndomskamerat ble sett på som kongen i gata når han kom i en marineblå Granada 2.8 Ghia (Som senere ble byttet inn i en Opel Senator med sekser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk hadde ikke så mye penger som i dag nei, men velferdsøknigen og byggingen av landet var ganske godt på vei ved inngangen til 80 tallet. Vanlige arbeidere hadde råd til både fargetv og telefon, bil var blitt helt vanlig og folk kunne reise til syden på ferie. For en familiefar med en jobb som ga bittelitt over snittet i inntekt var det ikke noe problem å ta familien ut på tur i en splitter ny Amerikaner i stede for en Volvo 245 eller Granada som naboen hadde. I følge tall ifra Amcar så er det faktisk kun Chrysler Stratus og nå Tesla Modell S som har slått Chevrolet Malibu/Olds Cutlass Cruiser som Norges mest solgte amerikaner :)

 

Det første ordentlige signalet om nye økonomiske tider etter krigen kom med den såkalte høyrebølgen og jappetiden fom. ca. 1983. Før den tiden handlet det meste i norsk økonomi om moderasjon og såkalte "kleppepakker" etter finansminister Per Kleppe (Arbeiderpartiet). Etter at vi fant olje i Nordsjøen 10 år tidligere var høy inflasjon den store stygge ulven i norsk økonomi og skatte/avgiftspakkene fra finansministeren skulle først og fremst dempe lønnsoppgjørene. Pakkene var imidlertid upopulære og da Høyre kunne danne regjering etter valget i 1981 ble pakkene fjernet og finanspolitikken langt mer liberal i tråd med trenden i internasjonal økonomi. Resultatet var tidenes økonomiske frislipp og jappetid frem til aksjekrakket kom 19 oktober 1987. På den såkalte "Black Monday" falt aksjekursene over noen timer nesten 25% i store deler av verden (60% på New Zealand). Over 100000 boligeiere i Norge måtte selge deres bolig på tvangsauksjon (eller bankene tok bare over boligene). Det var først i 1993-94 at økonomien igjen var nogenlunde stabilisert... bare for å bli avløst av den såkalte "dot-com" krisen et par år senere.

 

Slik jeg husker dette i relasjon til biler går det et klart skille på midten av 80-tallet. Da kunne folk flest i Norge for første gang låne mye penger og dermed kjøpe mer kostbare biler. Fra en tid da Volvo 240, Opel Rekord, Ford Taunus og Toyota Corolla var folkebiler i Norge begynte mange å kjøpe mer kostbare og eksotiske biler som f.eks Audi 100, Saab 900, Peugeot 505, Citroën CX og Honda Accord/Prelude. Amerikanske biler var ikke spesielt populære på den tiden. Jeg tror årsaken var dels politisk (etterdønninger etter Vietnamkrigen) og dels praktisk/utviklingsmessig (de hadde et "dinosaurus" stempel på seg og ble oppfattet som umoderne). Var du kul og moderne kjøpte du BMW 3-serie, Mercedes-Benz W201 eller Porsche... :)     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble mange solgt som varebil, så den statistikken blir ikke helt korrekt å sammenligne med. Mange av disse amcar-bilene ble vel også brukt som firmabil i f.eks. håndverker-bedrifter, og ble ikke privatbiler med bakseter før det nærmet seg 90-tallet.

Det var ikke normalt å kjøre fullsizer Amcar langs norske veier selv da..Faren min kjøpte i 1983 en 1979 Citroen CX, og den ble da sett på som ganske heftig/fancy. Og faren til en god barndomskamerat ble sett på som kongen i gata når han kom i en marineblå Granada 2.8 Ghia (Som senere ble byttet inn i en Opel Senator med sekser).

  

Nå gidder jeg ikke å begynne å lete etter det aktuelle bladet med statestikken i men de hadde iallfall delt om både varebiler og personbiler i egene statestikker. Den gangen kunne man også sette inn bakseter kostnadsløst etter bare 3 år, senere på 80 tallet ble dette 5 år og så til slutt 10 år, så de fleste varebilene endre opp som familiebiler. Den gang var en slik bil alt for fin og flott til å kunne brukes som håndverker bil, er kun i de senere åra enkelte forsvarer å kjøre MB GL på grønne skiller fulle av sement og materialer.

Nei de var langt ifra normale biler, men de var ikke akkruat en sjeldenhet heller. Utover 80 tallet ble avgiftene høyere og bilene ble solgt i færre og færre antall, nå bar det andre smutthul som dukket opp. F eks Chvey Suburban som kombinert bil :)

Det første ordentlige signalet om nye økonomiske tider etter krigen kom med den såkalte høyrebølgen og jappetiden fom. ca. 1983. Før den tiden handlet det meste i norsk økonomi om moderasjon og såkalte "kleppepakker" etter finansminister Per Kleppe (Arbeiderpartiet). Etter at vi fant olje i Nordsjøen 10 år tidligere var høy inflasjon den store stygge ulven i norsk økonomi og skatte/avgiftspakkene fra finansministeren skulle først og fremst dempe lønnsoppgjørene. Pakkene var imidlertid upopulære og da Høyre kunne danne regjering etter valget i 1981 ble pakkene fjernet og finanspolitikken langt mer liberal i tråd med trenden i internasjonal økonomi. Resultatet var tidenes økonomiske frislipp og jappetid frem til aksjekrakket kom 19 oktober 1987. På den såkalte "Black Monday" falt aksjekursene over noen timer nesten 25% i store deler av verden (60% på New Zealand). Over 100000 boligeiere i Norge måtte selge deres bolig på tvangsauksjon (eller bankene tok bare over boligene). Det var først i 1993-94 at økonomien igjen var nogenlunde stabilisert... bare for å bli avløst av den såkalte "dot-com" krisen et par år senere.

 

Slik jeg husker dette i relasjon til biler går det et klart skille på midten av 80-tallet. Da kunne folk flest i Norge for første gang låne mye penger og dermed kjøpe mer kostbare biler. Fra en tid da Volvo 240, Opel Rekord, Ford Taunus og Toyota Corolla var folkebiler i Norge begynte mange å kjøpe mer kostbare og eksotiske biler som f.eks Audi 100, Saab 900, Peugeot 505, Citroën CX og Honda Accord/Prelude. Amerikanske biler var ikke spesielt populære på den tiden. Jeg tror årsaken var dels politisk (etterdønninger etter Vietnamkrigen) og dels praktisk/utviklingsmessig (de hadde et "dinosaurus" stempel på seg og ble oppfattet som umoderne). Var du kul og moderne kjøpte du BMW 3-serie, Mercedes-Benz W201 eller Porsche... :)

Men det er jo ikke til å stikke under en stol at velferdsøknigen hadde en fin posetiv kurve, særlig etter 1970 før den tok mere av utpå 80 tallet. Jappetiden var jo ett klart skille, flottere ting ga folk mer selvtillit og respekten for penger og verdi ble mindre. Derfor gikk det som de gikk når blåmandagen kom i 1987, mange satt fortsatt godt i det og de var dem som hadde vært lure og lagt seg opp penger. Både BMW og Jaguar satte faktisk salgsrekord i Norge i 1988 som en kuriositet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av fire år (1949, 1970, 1979 og 1989) har det vært en positiv reallønnsvekst i Norge etter krigen (1940-45). Med reallønn menes den årlige lønnsveksten minus generell prisstigning på varer og tjenester. Reallønnsveksten har imidlertid i perioder vært temmelig lav og en slik periode var tiåret 1970-80. Spesielt oljekrisen i 1973 var ansvarlig for dette iom. at oljeprisen i løpet av kort tid firedoblet seg til stor skade for bl.a norsk skipsfart og tungindustri. Tankskip ble lagt i opplag i fjorder over hele landet. Det ble bl.a innført helgforbud mot privatbilkjøring i Norge. Alle bensinstasjoner skulle holde helgstengt samt etter klokken 19 på hverdager og det ble gjort klart til en ren drivstoffrasjonering som under krigen (vinteren 1973-74 var imidlertid mild så rasjoneringen ble utsatt på ubestemt tid). Det er fra denne tiden det berømte bildet med Kong Olav på Holmenkollbanen ble tatt (en fenomenal iscenesettelse). 

 

Den gjennomsnitlige reallønnsveksten for perioden 1970-1980 endte derfor på små 2,25%. Det er derfor ikke så merkelig at folk flest ikke orket flere skatter og avgifter ved inngangen til 80-tallet (ref. "kleppepakker"). Jeg husker perioden som temmelig anstrengt. Det var smalhans selv på Vinderen i Oslo der jeg bodde og folk flest var sulteforet på bare litt luksus og velstand. Dette kom med liberaliseringen av finansmarkedet i 1983 og da tok det sannelig også helt av. Dette fenomenet er det vi idag kaller jappetiden. Dette begrepet er en norsk variant av det engelske uttrykket "Young Aspiring Professionals" som ble forkortet til "YAP"... og dermed "japp" på norsk. Noe stigmatisert ble disse menneskene kjennetegnet av å være unge, ambisiøse, grådige, individualistiske og med holdninger som mer enn noen gang tidligere handlet om personlig gevinst fremfor fellesskapets goder (de skulle bare ha visst hva som skulle komme 25 år senere). Filmen "Wall Street" fra 1987 med Michael Douglas som aksjespekulanten Gordon Gekko er et portrett på denne typen og periode. Douglas fikk en Oscar for rollen som Gordon Gekko.

 

 

Over til noe helt annet... eller kanskje ikke. Ferrari F40 anno 1987 er også et produkt av jappetiden, men et godt produkt... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferrari F40 var som kjent en videreutvikling av 288 GTO Evoluzione. 288 GTO modellen kom på markedet i 1984 og var konstruert spesielt for å kunne delta i Gruppe B rallyserien. Denne serien inkluderte en hel rekke andre kjente 80-talls sportsbiler som f.eks Porsche 959, Porsche 911 SC RS, Audi Quattro, Peugeot 205 Turbo 16 E2, Renault 5 Turbo, Lancia Delta S4, Lancia 037 + mange flere. Et viktig kriterium for å kunne delta i Gruppe B var at de enkelte bilmodellene ble homologert slik at en subserie på minst 200 biler ble godkjent for offentlige veier. Derfor finnes det noen få heldige eiere som har disse bilene idag og kan kjøre med dem på offentlige veier. En av disse er Lancia 037... en nydelig bil... :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lanciaen minner meg alltid om den "jentebilen" i Herbiefilmene.. Jeg skulle hatt en rik pappa som kjøpte mange sånne kule biler på 80tallet...Var faktisk da legendene ble født.. Og ja..eierne av disse bilene er heldige som faktisk har ikoner fra den tidsperioden.. En F10 30jahre edition fra 2014 vil lissom aldri (i mine øyne) bli like kul eller uoppnåelig som slike biler som i linken over..

 

Ser at markedet for "overglorifiserte" mercedeser fra 80tallet har fått en renessanse... Mange av disse har forfalt enormt og står i skoger og låver overalt i verden..Disse blir nå kjøpt opp og pusset opp... Er en på Mb forumet som pusser opp den hvite 560SEC til SugarRayLeonard i Norge...

 

index.php?action=dlattach;topic=60676.0;index.php?action=dlattach;topic=60676.0;

 

 

 

Jeg skulle som sagt hatt en rik pappa som kjøpte slike biler da de var billige og ingen ville ha dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som kjent litt av en originalfetichist når det gjelder gamle biler så jeg deler ikke helt din interesse for disse spesialbyggede bilene, men litt kule er de jo... spesielt når det handler om Mercedes-Benz. Som med alt annet blir slike biler også kule igjen bare mange nok år har passert. De er et umiskjennelig vitnesbyrd om en annen side ved 80-tallet og jappetiden. Bilprodusentenes standardbiler var ikke dyre nok og dette skapte et marked for alternative custombyggere som f.eks Gemballa, Carlsson, Rieger m.fl. 

 

Da jappetiden var over og børsmeglerne hadde slikket sårene var imidlertid bilprodusentene blitt oppmerksomme på fenomenet med at mange flere enn tidligere hadde råd til toppmodellene i modellporteføljene. Ergo ble Maybach presentert i 1997, Rolls-Royce og Bentley kjøpt av hhv. BMW og Volkswagen i 1998 samt Volkswagen Phaeton og Porsche Cayenne Turbo presentert i 2002. Målet med disse modellene var å tilby bilmerker/modeller som statusmessig lå et nivå over hhv. S-klassen, 7-serien, Audi A8, Passat W8 og Porsche 911.

 

Mange av custombyggerne ble med disse tiltakene relativt redundante og lite interessante for den aktuelle kundegruppen, men noen av dem finnes stadig selv om stilen har roet seg ned betydelig. Det skal imidlertid bli spennende å se hva som skjer i tiden fremover på dette området nå som 80-tallet kommer for fullt i moteverden... :)    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW 2-serie Active Tourer testes av Carbuyer's Mat Watson. Jeg merker meg at han kommer med nogenlunde den samme konklusjonen vedr. bilen som jeg i denne artikkelen antok ville være saken (altså uten å selv ha prøvekjørt bilen). Alt annet ville egentlig ha vært merkelig... :)

 

http://bimmers.no/page/index/_/bimmers/hva-gj%C3%B8r-en-bmw-til-en-bmw-r46

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. 2-serie AT så lurer jeg litt på hvorfor BMW går mer og mer fra bakrute som kan åpnes for seg selv. Dette er en funksjon jeg har blitt veldig glad i etterhvert, og spesielt når vi er på biltur og har relativt mye i bagasjerommet. La også merke til at den ikke har bakrutevisker av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sannelig godt observert og jeg er helt enig med deg når det gjelder bakruten. Det at 2AT i tillegg ikke har bakruteviser synes jeg er en ganske tarvelig spareøvelse på linje med synlig lakkert metall rundt vinduene inne i bilen. En bakrutevisker + noen plastlister kan ikke koste mange kronene. Jeg liker imidlertid modellen og tror at forhjulstrekket helt fint er til å leve med... :)

 

Apropos russisk/sovjetiske Zil limousiner. Jeg synes ikke at disse bilene er så ulike bilmodellene den amerikanske presidenten blir fraktet rundt i ("The Beast").

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Presidential_state_car_%28United_States%29

 

 

Over til noe helt annet...

 

Citroën C4 Cactus "Airflow" er en hybridvariant av Cactus som kan gå på komprimert luft i tillegg til å ha en bensinmotor. Et par høytrykkstanker under bagasjerommet blir fylt med komprimert luft når bilen kjører på den alminnelige tresylindrede bensinmotoren på 1,2 liter som yter 82 HK. Når lufttankene er fylt opp kan bilen kjøres på en kombinasjon av bensin og luft eller bare luft. Når lufttankene er tomme kjører bilen på bensin. Fordelingen går automatisk og gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring er oppgitt til temmelig lave 0,20 liter pr. mil. 

 

Lufttankene tar ikke ekstra plass iom. at Cactus er konstruert for hybridløsningen. Under bagasjrommet er det normalt plass til en 20 liters ureatank (for AdBlue i dieselmodellene) samt et reservehjul i full størrelse. Denne plassen blir i hybridmodellen istedenfor brukt til lufttankene. Selve bagasjerommet er på 358 liter i alle Cactus modellene. 0,20 liter/mil er utvilsomt imponerende, men vår Cactus BlueHDi 100 som har en 1,6 liter dieselmotor klarer gjennomsnitlig 0,31 liter/mil ved blandet kjøring samt har et Co2 utslipp på bare 82 gram/Km (Euro 6). Airflow konseptet er kanskje litt vel mye styr for et litt mindre drivstofforbruk (relativt), men jeg lar meg allikevel imponere av at PSA (Peugeot & Citroën) tenker helt nytt og setter konseptet i produksjon... :)

 

http://www.dinside.no/930495/c4-cactus-airflow-gaar-paa-luft#/

http://www.dinside.no/910140/peugeot-og-citroen-luft-som-drivstoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos geniale gamle norske filmer som f.eks Olsenbanden og Norske Byggeklosser i tulletråden. Jeg tror at den er nevnt tidligere i tråden, men her er en annen gammel klassiker i full lengde... Operasjon Løvsprett anno 1962 med mange av de samme skuespillerne (det norske filmmiljøet var lite på 60 og 70-tallet). Filmen er en militærkomedie og er filmet på Lahaugmoen utenfor Oslo der jeg mange år senere også gjorde store deler av min førstegangstjeneste (jeg var også på Gardermoen). Operasjon Løvsprett er vel verdt å se selv om humoren idag er litt gammeldags... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... flere seriøse analyseinstitusjoner som f.eks IHS Automotive og Gartner Inc. antar at det innen 40 år vil bli forbudt å kjøre bil med menneskelig påvirkning. Selvkjørende biler har allerede kommet svært langt i utviklingen og disse kommer allerede om på markedet om 10 år. Om ca. 5 år er de første 100% selvkjørende bilene ferdig utviklet og rundt 2025 vil disse kunne brukes på de fleste offentlige veiene i land som tillater dette. I Sverige og Storbritania blir delvis selvkjørende biler tillat på offentlige veier fom. 2015. Statene Nevada, California og Flordia i USA tillater allerede slike biler.

 

Det er flere årsaker til at ulike myndigheter ønsker 100% selvkjørende biler. Først og fremst handler det om sikkerhet (ca. 90% av alle ulykker i trafikken skyldes sjåførene), men også en øket kapasitet på veiene er viktig. Beregninger viser at med selvkjørende biler kan kapasiteten på veiene firedobles forutsatt at trafikken settes i system og styres fra en sentral enhet. Mercedes-Benz, Audi og Google vil i nær fremtid begynne forsøk med selvkjørende biler på offentlige veier i California.

 

Det er med andre ord viktig å utnytte tiden med tanke på å nyte den friheten bilen idag gir oss. Det er åpenbart ingen selvfølge å kunne kjøre som vi har gjort siden 50-tallet da det nettopp var mer fritid og friheten bilen ga som gjorde privatbilene populære og dermed økonomisk tilgjengelige for folk flest.

 

http://epn.dk/teknologi2/trend/ECE7041989/om-40-ar-ma-vi-ikke-laengere-selv-koere-bil/

http://e24.no/bil/audi-google-og-mercedes-benz-skal-teste-foererloese-biler-i-california/23300594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...