Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja... den nye Porsche 981 er absolutt interessant. Porsche gjør det utvilsomt skarpt om dagen. Jeg var litt i tvil når det gjaldt 987 i relasjon til BMW E85. Førstegenerasjons Z4 er en utrolig gjennomført konstruksjon, men nå er det ingen tvil om at Boxster er et vesentlig bedre sportsbil alternativ enn E89. Dagens Z4 er aller mest en semi-GT og det er ikke et godt predikat i denne sammenhengen.

Jeg tror også at journalisten vurderer de ulike 981 alternativene korrekt. Merprisen for de to dyreste alternativene kan trolig objektivt ikke forsvares i Norge (det er dog alltid kjekt å ha et ekstra antall hestekrefter). Jeg tror heller ikke at full pakke med gadgets kan betale seg... keep it simple!... :)

Jeg kom forøvrig over et par interessante bilder. Porsche 904 er jo en slags åndelig forfader til Boxster/Cayman... midtmotor + to seter. Denne modellen ble i likhet med den første 911´en primært designet av Ferdinand Alexander Porsche... også kalt "Butzi" Porsche. Hans far var Ferry Porsche og tidligere omtalte Ferdinand Piëch er derfor hans fetter. Butzi Porsche utviklet også det som idag er Porsche Design briller, klokker etc. Litt av en familie... :)

Ferdinand Alexander "Butzi" Porsche med hhv. 901/911 og 904

69er2r2kwvxsut6i3mcm.jpg

b0151opzxx2fnu114pz3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har sett den SECen i Miami Vice så har den vært kjørt av en pedofil, diverse doplangere og halliker så neitakk :) Onkelen min kjøpte forøvrig ny 560 SEC i 1985, kjøpte i samme slengen SL 500 som konebil til tanta mi. Mamma som var i midten av 20 årene da har fortalt at ho stadig fikk låne SLen, gjerne i mange dager i strekk. Helt grei bil det så suse rundt på sørlandet om sommern med taket nede og sola høyt på himmelen, sikkert grei avveksling fra min fars den gang Golf II GTI :) Som stor entrepenør så satte onkelen min bilene på firmaet, ja de glade jappe 80-åra 8) Grom biler, feite båter, svære mobiler og dyre reiser ble skrevet på firma 8) Vi ser det jo om igjen nå :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW E24 er utvilsomt en temmelig fin modell, men en skarve M30 rekkesekser både er og var litt pinglete i dette segmentet som ble dominert av bilmodeller som Mercedes-Benz C126, Porsche 928, Jaguar XJS og Ferrari 400. I dette markedet er inngangsbilletten minimum en stor V8 motor. Det er av samme årsak at Porsche med 911 ikke helt konkurrerer i den samme vektklassen som Ferrari og Lamborghini.

Jeg har aldri likt Mercedes-Benz C126. Der forgjengeren C107 var interessant pga. sitt litt merkelige forlengede og lave R107 design var C126 bare massiv og korpulent i mine øyne. C126 er imidlertid en Autobahn Stormer av rang og kun Porsche 928 S kunne kjøre fra den der.

Jeg har imidlertid alltid oppfattet Jaguar XJS Coupé/Cabriolet som den ultimative modellen i dette markedet (altså relativt til tidsepoken vi snakker om). Den stiller i en helt egen klasse når det gjelder stil og fremtoning... eller distributed presence som britene sier. En stor V12 motor på hele 5,3 og 6 liter hadde den også... noe ikke engang Mercedes-Benz og Porsche kunne varte opp med... 8)

cpv0007bwbkaehvtpxxd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den er satt sammen av kvaelim og butikktape da fredrik, folk har gått så langt som å betegne byggekvaliteten som "shocking" - inkludert briter. Og i forhold til egenproduserte biler sitter slike uttalelser ekstra langt inne... :)

I tillegg er den vel tørstere enn en ihavnkommet sjømann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den er satt sammen av kvaelim og butikktape da fredrik, folk har gått så langt som å betegne byggekvaliteten som "shocking" - inkludert briter. Og i forhold til egenproduserte biler sitter slike uttalelser ekstra langt inne... :)

I tillegg er den vel tørstere enn en ihavnkommet sjømann..

så vidt jeg vet er det ikke noen restriksjoner på kjøp av drivstoff i Norge, så at den er tørst er vel ikke noe problem. Der i mot at delene har for gode å ikke sitte på plassen sin, og kun på gode solskinnsdager finner ut at streiking i god engelsk arbeidstager tradisjon er dumt er en større utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Britisk bilindustri led i praksis den samme skjebnen som italiensk bilindustri selv om årsakene var helt forskjellige. Resultatet var det samme med sviktende kvalitet og en selvforsterkende reduksjon av markedsandeler til følge.

Interessant nok har man en tendens til å dømme britene hardere enn italienerne for dette fenomenet. Britisk bilindustri ble et offer for klassekampen som fulgte etter imperiets fall, mens italiensk bilindustri ble et offer for generelt rot og dårlig ledelse. Jeg har faktisk mer sympati med britene i dette tilfellet.

Helt grunnleggende var imidlertid store deler av britisk bilindustri en stor suksess. Det er ikke for ingenting at de mest profilerte delene havnet på tyske hender (Rolls-Royce, Bentley og Mini). Aston Martin, Jaguar og Land/Range Rover ble hurtig kjøpt opp av Ford, men eies idag av hhv. britiske Prodrive og indiske Tatra. Prodrive er viden kjent for deres deltagelse i WRC og de er også

... :)

Det er ingen tvil om at eldre tyske biler er bygget til en helt annen standard enn det meste annet på fire hjul. Tyskerne har profittert stort på deres kvalitetsforståelse i denne sammenhengen. Når dette er nevnt er det selvfølgelig ikke helt umulig å leve med en eldre brite eller italiener i garasjen. De fleste som kjenner litt til saken er relativt samstemte om at tyske biler er skjønnsløse og mangler sjarm i forhold til sofistikerte britiske biler og fyrrige italienske klassikere. Smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke nødvendigvis italienerne har sluppet så mye lettere unna enn kontemporære britiske biler, de aller fleste + deres koner og bestemødre vet hvordan ting ble satt sammen ved Gli Azzuri for noen tiår siden. Evnen til tilgivelse er vel i større grad til stede når det gjelder italiensk maskineri grunnet deres sjarmerende og boblende personligheter, arkitektoniske linjer og aurale egenskaper som får selv en gammel grinebiter til å bli fuktig i øyekroken.

Det er jo klart at når man forholder seg til illrøde vesener på fire hjul hvis stålplater er designet pininifarina eller bertone, 8 sylindre promper igjennom perfekt avmålte weber-forgassere og adriaterkuer perfekt tilberedt og stoppet rauter til deg fra sine kremhvite seter, så har man en tendens til å tilgi litt mer...

Mitt poeng er at britiske biler kanskje ikke i tilstrekkelig grad var spesielle nok til å forsvare de astronomiske driftsutgiftene, verken teknisk eller designmessig. Da har man lett for å hente frem lde itt lengre slakterknivene fra skuffen...

Det blir litt som med kvinner. Man finner seg kanskje i litt mer om kvinnen er 1.80 på strømpelessen, med timeglassfigur og en hjerteformet bakende, enn om hun hadde 10 kilo for mye og kom med sure oppstøt bak sigaretten ved kjøkkenbenken... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... du kan få sagt det Erebus... :lol:

Det blir som tidligere nevnt mest smak og behag, men jeg synes at britene har en minst like stolt bilhistorie som italienerne har. Britene har imidlertid en tendens til å ville gjøre tingene på deres egen måte og selv om bilene de har konstruert ikke er like sære som f.eks franske biler er det ingen tvil om at britiske biler ofte er litt spesielle.

Dette fenomenet er ganske elegant illustrert i en senere Top Gear episode der Hammond kjører en litt sær britisk sportsbil i form av en Noble M600, mens de to andre gutta kjører hhv. en Lamborghini Aventador og en McLaren MP4-12C. Hammond´s Noble er klart hurtigst av disse tre, men den virker hjemmelaget og er kronisk upålitelig. Gutta i Top Gear får frem minst tre viktige poenger i dette innslaget. Britisk bilindustri på dette nivået lever i beste velgående (les: McLaren og Noble), toppen av kransekaken er italiensk (les: Ferrari 458 Italia er målestokken... også for "tyske" Lamborghini Aventador inkl. fraværet av et ekte tysk alternativ) og britisk bilindustri har som alltid innslag av det litt sære, men geniale (les: representert ved Noble).

Britisk mytologi og selvforståelse legger stor vekt på hva vi kjenner som "Reodor Felgen" fenomenet. Geniale garasjekontruksjoner utviklet av like geniale, men sære oppfinnere. I Tyskland er dette fenomenet kulturelt nesten ukjent. Der praktiserer de ordnung muss sein og løfter koordinert i flokk. Britisk historie er full av sære, men geniale oppfinnere og konstruksjoner. Ja... vi kan faktisk takke en slik britisk mann for hele den moderne tekniske revolusjonen. Hadde det ikke vært for Isambard Kingdom Brunel ville verden ha sett ganske annerledes ut... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på noe riktig og viktig her fredrik, for min del synes jeg en stor andel av engelske biler lider av det velkjente "garasjebygg-syndromet". Interiører samt fit`n`finish tiltaler meg bare ikke...

I tillegg har de vel hatt en tendens til å lansere biler tidligere enn de strengt tatt burde og latt kundene stå for beta-testingen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...