Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Du blir litt for lett krass og lite hyggelig i diskusjonene Werther. Selvfølgelig tar jeg til meg informasjon og det er blandt annet derfor jeg vedlikeholder denne tråden. Mitt poeng er at kritikk av bilprodusenter og bilmodeller i denne tråden (altså i den konteksten tråden er ment) bør være konstruktiv, men det synes jeg ikke at ditt innlegg bære preg av. Det er bare en oppramsing av alvorlige, mindre alvorlige og ganske tilfeldige ting (ikke engang feil) ved Model S. Ergo mener jeg at listen mest er et forsøk på å undegrave tilliten til Model S generelt. Det er ikke slikt denne tråden er til for bare så det er nevnt.

 

På den annen side er noen av feilene som fremkommer i listen absolutt verdt å merke seg med tanke på svakheter ved elektriske biler generelt som f.eks problemer med batteripakken/inverteren. Bjørn Nyland forteller i sin siste film hva som skjedde da han opplevde dette når hans Model S hadde kjørt rundt 80000 Km. Dette er såvidt jeg forstår en feil som omfatter de to første generasjonene av batteriene, A og B, på Model S. Bjørn fikk et nytt batteri på garantien og dette er den fjerde generasjonen, D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan skrive like lange lister om feil/mangler ved div. BMW modeller også og jeg vet derfor ikke om det er spesielt formålstjenlig å henge ut Tesla spesielt i denne sammenhengen selv om alvorlige feil/mangler selvfølgelig ikke skal skje. E46 var plaget av enkelte temmelig obskure feil som f.eks at hele hjelperammen til bakvognen kunne løsne på de motorsterke modellene. Årsaken var noe så banalt som for tynt gods i stålet ved innfestningene til hjelperammen. Dette er ikke tilgivelig fra en bilprodusent som har over 80 år på baken. BMW burde vite bedre.

 

Fredrik 90: Jeg har spurt Bjørn Nyland i hans tråd om han kan være behjelpelig med å støtte oss med dokumentasjon.

Altså Fredrik! Hvor mange E46 ble produsert mellom 1998 og 2005, jo det var ca 3,9 millioner eksemplarer...Hvor mange har de laget av Tesla Modell S?

Selvsagt er det flere kjente feil med en produsent som produsere i så enormt mye større skala enn hva Tesla gjør, at du i det hele tatt velger å trekke sammenlikningen stiller seg i rekken av pussige omstendigheter. Men ta for deg E90 generasjonen, her er det ikke kjente feil eller mangler ute å går... Rapporter ifra ADAC viser gang på gang at BMW sine modeller er blandt de mest driftsikre bilene man kan kjøpe, jeg tror ikke Tesla hadde gjort det så bra på ADAC sin statestikk. BMW kan så absolutt sitt fag etter over 80 år med bilproduksjon, hvis ikke så hadde de aldri endt opp som verdens ledende produsent av premiumbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen Fredrik... vi er jo ikke uenige om BMW's kvaliteter. Det har vi aldri vært selv om jeg ofte er litt mer generelt kritisk enn du er. Antall produserte biler har intet med denne diskusjonen å gjøre, men det har det faktum at Tesla bryter ny vei med den teknologien som omfatter Model S. Det kan man knapt si at BMW gjør med deres alminnelige modeller. Jeg har imidlertid spesielt fremhevet i8 for å være på nivå med Model S (altså i den konteksten diskusjonen bygger på). Selvfølgelig har BMW lov til å begå enkelte feil med i3 og i8... og det kommer de til å gjøre også akkurat som Tesla gjør med Model S. Det som kanskje burde komme tydeligere frem er at kjøperne av disse bilene naturlig nok tar en noe større sjanse i relasjon til mulige feil/mangler enn kjøpere av mer tradisjonelle biler gjør. Ikke dermed sagt at de noen gang kommer til å oppleve dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være nøktern men kritisk ifht ny teknologi og nye brands.

At er ferskt firma som Tesla har visse kapasitets og kvalitetsproblemer er forståelig - og til en viss grad forventet.

Personlig føler jeg tesla blir dyrket pga sin leder (Musk) og pga sin effekt/rekkevidde.

At den bærer navnet til en kjent oppfinner, finner jeg egentlig litt usmakelig og upassende.

Isolert sett er det en ganske ordinær bil sett bort ifra overnevnte.

Den innebærer enkel teknikk og hverken fabrikken eller metodikk ved produksjonen når i3/8 til knærne.

Ifht feil må man ta å se på antall produsere biler og se antall feil på disse.

En elbil har signifikant enklere drivlinje med langt færre deler og burde således ha langt mindre problemer enn konvensjonelle biler.

Å se forummedlemer i et BMW forum være nøktern ifht andre brands og nye drivlinjer er forståelig og naturlig.

Men flott med innspill ifra nettopp en i3 bruker, man får gjennom media inntrykk av at rekkevidde er alfa og omega ved snakk om elbil.

Men i det daglige er det sjelden man har behov for noe mer enn 13-18 mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig klar over at bimmers er et BMW forum og at nesten enhver diskusjon som involverer andre bilmerker nødvendigvis vil bære preg av dette. Jeg prøver derfor når jeg retter fokuset mot andre bilmerker å knytte en eller annen relasjon til BMW. Denne gangen var det i8 og Model S i forhold til at disse modellene på hver deres måte representerer state of the art i en bredere kontekst når det gjelder spesielt elektriske biler, men også helt moderne bilkonstruksjoner. Tesla og BMW stiller i så måte i en særklasse på dette området idag.

 

Model S og i8 er på ingen måter konkurrenter, men de er en del av den samme fremtidsvisjonen. Det BMW gjør med i8 er å vise hvor viktig intelligente konstruksjonsløsninger og "packaging" er i relasjon til den samme fremtidsvisjonen. Det handler med andre ord ikke om enten eller, men om et både og i forhold til Tesla's motor/batteriteknologi og BMW's evne til å konstruere moderne plattformer/karosserier som er tilstrekkelig sterke, lette og ikke minst fleksible.

 

Som vi har vært inne på tidligere i diskusjonen er vekten på de elektriske bilene et kritisk parameter som må løses. Det er idag relativt sett enklere å redusere vekten på plattformene/karosseriene enn det er å redusere vekten på batteriene, men hvis pattformene/karosseriene blir signifikant lettere kan både batteriene og elmotorene bli mindre uten at dette går på bekostning av ytelser og rekkevidde. Model S er i denne sammenhengen et kompromiss basert på den teknologien Tesla hadde tilgjengelig da de utviklet bilen. Den er langt fra perfekt, men den var og er mye bedre enn alt annet tilsvarende på markedet.

 

Titross for åpenbare feil/mangler (som Werther har påpekt) er Model S allikevel så bra at den har forandret bilverdenen for alltid. Model S har vist oss at elektriske biler kan være ordentlige biler med skikkelige ytelser og tilstrekkelig brukervennlighet. Frem til model S kom på markedet var elektriske biler stort sett akavede konstruksjoner med et heller merkelig design. På mange måter føyer i3 seg til denne tradisjonen, men måten bilen er bygget på er revolusjonerende og det er dette som er viktig i et bredere perspektiv. BMW har ressursene og teknologien til å hurtig ta dette flere skritt videre og såfremt de også kan se et økonomisk potensiale og/eller fremtidige fordelaktige markedspossisjoner i relasjon til teknologien er jeg ganske sikker på at vi har mye mer spennende i vente fra München.

 

Jeg mener derfor at det ikke gir mening å diskutere enkeltdetaljer når det gjelder feil/mangler ved Model S i denne diskusjonen. Det blir litt for snevert når poenget er elektriske biler i en mye bredere kontekst. Selv ganske alvorlige feil på batteripakken som Tesla har brukt i Model S endrer ikke på det faktum at bilen er revolusjonerende og har endret bilverdenen for alltid. Sett i et brukerperspektiv er jeg selvfølgelig enig i at feil/mangler ved modellen bør belyses, men dette hører til i en annen diskusjon (f.eks i Bjørn Nylands egen tråd om Model S).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at vi egentlig bryr oss, dette er jo en ganske kjent sak og muligens diskutert her i tråden før; Jeg snakka med noen vennepar av faren og stemora mi i går kveld. Noen av de var involvert i en studie på NTNU, der de regna på totalutslippet på elbil vs bil med forbrenningsmotor. Vet ikke om studien er publisert enda. De hadde ett eksempel der de tok utgangspunkt i sin egen tredjegenerasjons Land Rover v8 bensin (bruker ikke de bmws M62??) vs Tesla. Livsløpsutslippet var høyere på Teslaen, pga produksjonen av batteriene. Regnestykket var selvfølgelig renere om Teslaen utelukkende ble ladet på strøm fra vannkraft. Men utslippene fra batteriproduksjonen har ført til en kraftig forverring av miljøet i Malaysia. Så vi "outsourcer" utslippene våre til Malaysia :P

Endret av Ådne95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en kjent sak at i ren bruk så er en elbil overlegent mer miljøvennlig enn en drivstoff bil, mens i livsløpet er en drivstoff bil mer miljøvennlig. Jo eldre drivstoff bilen er jo mer miljøvennlig, så da var kanskje ikke min gamle E34 så gal mot miljøet likevel. Ettersom den fortsatt er i bruk og ikke er erstattet, altså skrotet til fordel for en nyere bil det hadde krevd enegi for å produsere og drifte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... hvor mye forurenser egentlig en elektrisk bil kontra en bil med forbrenningsmotor? Det er et interessant spørsmål som krever et nyansert svar. I utgangspunktet er en elektrisk bil temmelig miljøvennlig i bruk, men det er et spørsmål om hvordan strømmen produseres. Er strømproduksjonen fra fornybare energikilder som f.eks vannkraft og vindkraft er det ingen problemer, men hvis strømproduksjonen er basert på f.eks kullkraftverk ser situasjonen straks litt annerledes ut. Midt i mellom disse ytterpunktene finner vi atomkraft som bl.a i land som USA, Storbritania, Frankrike og Tyskland stadig står for en stor del av strømproduksjonen. Den er også i utgangspunktet miljøvennlig, men det er avfallet fra atomkraftverkene ikke. I tillegg kommer sjansen for at det kan oppstå en alvorlig atomulykke.

 

Et annet spørsmål er selve produksjonen av elbilene inkl. batteriene. Dette har frem til nå vært relativt omdiskutert når det gjelder batteriene, men Tesla bygger nå verdens største batterifabrikk for elbiler og den vil bli så miljøvennlig som man kan bygge en slik fabrikk idag. BMW's nye fabrikk i Leipzig, som bygger i3 og i8, er allerede blandt verdens mest miljøvennlige bilfabrikker. Jeg er usikker på om man kan si det samme om Teslas bilfabrikk i California, men den er sikkert ikke mindre miljøvennlig enn bilfabrikker flest. Ergo vil jeg mene at det relativt sett er liten forskjell på produksjon av elbiler og konvensjonelle biler.

 

Et annet aspekt er det totale miljøregnskapet vedr. elektriske biler, men dette er en komplisert størrelse. Lokalt er en elektrisk bil alltid svært miljøvennlig i kraft av at den ikke har utslipp av miljøskadelige gasser og partikler, men regionalt og globalt er situasjonen mer usikker fordi selve strømproduksjonen kan være miljøbelastende (som tidligere nevnt). Omvendt er alminnelige biler nesten alltid miljøskadelige lokalt pga. avgasser og partikler, men mindre miljøbelastende regionalt og globalt. Her er det i tillegg stor forskjell på bensinbiler og dieselbiler (bortsett fra den aller siste generasjonen av dieselmotorer som tilfredsstiller Euro 6 kravene).

 

Uansett vil jeg mene at privatbilismen har fått og får en urimelig stor del av skylden for verdens miljøproblemer... spesielt i forhold til det miljøsvineriet som verdens skip og fly står for. Jeg leste for et par dager siden en artikkel i Aftenposten som beskrev miljøproblemene som oppstår når et stort passasjerskip ligger til kai i Oslo. Strømproduksjonen et skip har når det ligger stille slipper ut like mye avgasser og partikler som 7000 biler. Da kan man bare tenke seg hvor ille det miljømessige totalregnskapet er for verdens samlede flåte av store skip. Situasjonen er dessverre ikke så mye bedre når det gelder verdens samlede flåte av større rutefly, men der går utskiftingen av eldre fly signifikant hurtigere til fordel for mer miljøvennlige motorer.

 

Et annet aspekt er internasjonal handel med CO2 kvoter. Denne handelen gjør det mulig for industriland som ikke begrenser deres klimautslipp å kjøpe kvoter av fattigere land som ikke bruker opp deres kvoter. Jeg er usikker på om biler er en del av dette regnskapet, men det skulle ikke forundre meg. Utfordringen i denne sammenhengen er selvfølgelig at det er enklere for rike land å kjøpe CO2 kvoter enn det er å redusere det samlede miljøutslippet, noe som igjen reduserer de samme miljøpolitiske insentivene.

 

http://www.osloby.no/nyheter/Cruiseskipene-forurenser-like-mye-som-7000-biler-mens-de-ligger-i-Oslo-havn-7785000.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det var mye oppstyr rundt Offshore 1 båtene i Oslofjorden, hvor et av problemene for miljøaktivistene som ville ha dette stoppet var båtløpets store forurensing. 
I den forbindelse ble det bevist at Kielferja hadde større utslipp ved å bakke fra kai enn alle offshorebåtene iløpet av helgen! Den gang var det rett nok Prinsesse Ragnhild som ble brukt, og dagens ferjer er nok litt snillere.

Det er da båter med to stk V8\V12 med effekt på over 900hk pr. motor, de slurper med andre ord i seg en del drivstoff når de presses på 8k rpm slik at 5tonn båter passerer 140knop.

Endret av Robkill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... det finnes flere slike "miljø" paradokser. Et av de mer interessante skjedde den gangen Citroën 2CV var miljøaktivistenes foretrukne bil (80-tallet). Det politiske partiet Die Grünen (de grønne) sto til å komme inn i delstatsregjeringen i Baden-Württemberg i Tyskland og deres hovedparole i valgkampen var å forby fri hastighet på Autobahn i delstaten. Som et argument brukte de det som den gangen var BMW's flaggskip E32 750i som et symbol på hva de mente var unødvendig og overdådig luksus med en alt for stor og forurensende motor. Folk flest burde derimot kjøre biler som 2CV med små og dermed miljøvennlige motorer. Dette var glimrende symbolpolitikk helt til BMW fikk et respektert uavhengig laboratorium til å måle at et stk. 2CV forurenset like mye som 5-6 750i'er tilsammen... :whistle:

 

Harry Metcalfe er en gammel favoritt som jeg har fremhevet noen ganger i tråden. Han er grunnlegger av det britiske bilmagasinet EVO og har en ganske fin bilsamling. Nå har han endelig etter utallige oppfordringer siden han forlot EVO lansert sin egen kanal på Youtube... Harry's Garage... :)

 

https://www.youtube.com/channel/UCIB5XXHNAWWzTOw6guIMYCg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når vi snakker om miljøaktivister så har vi her lokalt i Arendal en veldig aktiv Natur og ungdom avdeling, som blandt annet bruker tiden sin på å gå rundt i byen å legge "miljøbøter" under vindusviskerene til parkerte biler. Det er "bøter" som ikke gjelder penger men de henvender seg til våres samvittighet, bøtene er forøvrig helt like i utseende som vanlige parkerings brøter og flere har nok fått hjertet i halsen når de ankommer bilen. De hadde ett raid her forleden i byen, jeg selv hadde parkert og var på vei tilbake til bilen da jeg så vedkommende legge "bot" på ruta mi. Jeg trodde på avstand at dette var en ekte parkeringsvakt og ettersom jeg viste jeg hadde tid igjen på billetten så tenkte jeg "Ikke faen", løp bort og tok tak i vedkommende som umiddelbart presenterte seg. Jeg ble jo lettet men spurte lettere irritert når det skulle slutte å gi oss bilistene skylden for den globale oppvarmingen, jo det skulle de slutte med når vi sluttet å kjøre bil fikk jeg til svar da. Her kunne jeg tatt på meg kverrulant rollen så til de grader og fortsatt diskusjonen men det regnet og jeg hadde dårlig tid, så jeg ønsket bare god bedring og tenkte at de lærer vel etterhver at Norge stopper uten bilen :)

Og når jeg kjører avgårde så kan jeg registrere at disse "miljøvokterne" har vært riktig så ivrige med å skrive ut bøter, de hadde nemlig bøtelagt både en Tesla og en E-Golf som sto gatelangs :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen er jo morsom for å belyse utslipp:

http://www.nrk.no/nordland/vil-rense-skipsfarten-1.11908837

Og denne:

http://www.dinside.no/907623/utslipp-som-alle-verdens-biler

Mener også at de sa på nrk radio at norwegian sin ene(!) flygning på biodrivstoff ga et redusert utslipp tilsvarende utslippet til 700 biler ett år.

Altså. Fokuset er så til de grader feil, når det er privatbilismen som må betale for det.

Denne her er også interessant:

Http://cicero.uio.no/sporsmal/detail.aspx?faqid=264

Veitrafikken står for 19-21% av norske utslipp. Halvparten av dette er fra privatbiler. Altså ca 10%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det først har vært en del snakk om det kan jeg jo legge til diskusjonen at siden jeg, som nevnt før, har kontor slik at jeg ser det meste av trafikken til Tesla-forhandleren i Bergen, og det er ikke veldig mange Tesla jeg har sett ankomme på bergingsbil. At et helt nytt bilmerke har litt innkjøringsproblemer på kvalitet må man vel bare regne med, og det som faktisk teller er evnen de har til å fortløpende utvikle og forbedre produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å holde meg informert om hva fremtiden bringer, men fortiden kan være fantastisk. ALPINA Burkard Bovensiepen GmbH & Co, Alpenstraße 35-37 i Buchloe, Tyskland, har en lang tradisjon når det gjelder å bygge svært fine bilmodeller basert på BMW. Denne filmen fra da svenske Trafikmagasinet besøkte Alpna i 1992 viser ikke minst det... :)

 

https://www.google.dk/maps/place/Alpenstra%C3%9Fe+35,+86807+Buchloe,+Tyskland/@47.7155262,10.1027225,8z/data=!4m2!3m1!1s0x479c17a400886a13:0x70ad0b2ec3a2f235?hl=no

 

 

Et par ord om programmet Trafikmagasinet som ble sendt på SVT i perioden 1978-2003. Spesielt i den første halvdelen frem tom. midten av 90-tallet var programmet svært populært med ca. 2,5 millioner seere bare i Sverige. Det fantes ingen reelle konkurrenter til programmet i Sverige og heller ikke i Norge. Programmet oppnådde derfor stor popularitet i Norge også. Programlederen Carl-Ingemar Perstad og biltesteren Christer Glenning nøt en popularitet som ikke ligger langt tilbake for trioen på Top Gear idag. Spesielt Glenning ble litt av en kulturpersonlighet med sine praktiske tester on location på skogsgrusveier når han skulle teste bilenes kjøreegenskaper. Stilen var upåklagelig rallyinspirert og klart til fordel for biler med bakhjulstrekk som f.eks BMW... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...