Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Elon Musk gjennomførte i helgen et intervju med Der Spiegel som er Europas største og Tysklands mest innflytelsesrike ukentlige nyhetsmagasin. Der gjentok han at Tesla og BMW er i samtaler vedr. et strategisk samarbeide. Han sa også at Tesla planlegger å bygge en batterifabrikk i Tyskland. Alles ist gut!... :)

 

http://www.reuters.com/article/2014/11/23/tesla-motors-germany-idUSL6N0TD0HX20141123

http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/elon-musk-elektroautobauer-tesla-plant-batteriefabrik-in-deutschland-a-1004441.html

 

Ellers synes jeg at dette klippet med en Boeing F-15E Strike Eagle er litt artig... fin natur... :)

 

 

Såvidt jeg kan se på filmen og i kommentarene flyr de i området rundt vulkanene Mt. Adams og Mt. Rainier i Washington State.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du har blitt bitt av El-bil basillen(dog ikke samme prisklasse), og prøver å forsvare ditt valg ved å hevde at det er så revolusjonerende, og bra det Tesla har fått til. 

 

Jeg er helt enig med Fredrik den yngre her, han påpeker at du betaler premium pris for noe som ikke er premium! Du betaler for merkevaren og imaget, selv om kvaliteten ikke står i stil. Mye likt Apple som tidligere påpekt. Det eneste revolusjonerende med Tesla Model S er batteriet, selve bilkonstruksjonen er ikke noe spesielt med. 

 

Grunnen til at Tesla kan "ordne opp" så kjapt er enkelt og greit pga. det er en liten produsent, med lavt volum og få modeller. Mye likt F.eks Talkmore og Onecall i mobiloperatørbransjen. De kan endre kurs langt raskere en Netcom og Telenor.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har åpenbart ikke skjønt hvor revolusjonerende Tesla er. Poenget i denne diskusjonen er ikke hvilke problemer Tesla har med Model S, men hvor langt fremme BMW og Tesla er rent teknologisk. Hvis du derimot ønsker å diskutere de aktuelle problemene Tesla har med Model S kan du f.eks gjøre dette i Bjørn Nyland's eminente tråd om nettopp Model S.

 

http://bimmers.no/topic/774238-bj%C3%B8rns-tesla-model-s-performance/

 

Det er flere ting som er revolusjonerende med Tesla og spesielt med Model S. Batteriet er én ting og bare det faktum at Teslas batterier er ca. 50% mer energirike relativt til størrelsen enn andre batterier til elektriske biler er imponerende. I tillegg kommer Teslas svært effektive ladeteknikk. Teslas motorer er minst like imponerende (sett bort fra de temporære aktuelle problemene med drivakslingen) med tanke på hvor effektive og kraftige de er. Over 400 HK (snart 700 HK) samt et massivt dreiemoment (snart 900 Nm) og en reaslistisk rekkevidde på godt over 300 Km fra den samme batteripakken (som allerede teknisk er forberedt på ytterligere 100 Km - dog enn så lenge elektronisk begrenset) er helt enestående idag.

 

Det som imidlertid er mest revolusjonerende med Model S er at den er så alminnelig (altså som personbil). Da den kom ble den umiddelbart betraktet som en konkurrent til bl.a BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse. Ikke bare av Tesla selv, men også av en samlet motorpresse og ikke minst potensielle kunder. Model S er i så måte noe helt annet enn f.eks Nissan Leaf og BMW i3... for ikke å snakke om mer obskure og merkelige elbiler. Det er med andre ord like store variasjoner blandt elektriske biler som det er blandt ordinære biler. Model S satte en helt ny standard for hva en elektrisk bil kan være og plutselig var elektriske biler et reelt alternativ for mange alminnelige mennesker og ikke bare for folk med en alternativ livsstil. Model S var og er en skikkelig øyeåpner for mange når det gjelder elektriske biler og de fleste blir totalt overbevist når de prøvekjører bilen.

 

Selvfølgelig er Model S ikke perfekt, men den er enormt gjennomført med tanke på hvor Tesla er i utviklingen. BMW har hatt over 40 år på å finpusse 5-serien og det skulle nesten bare mangle at den er bra. Tesla har bygget Model S i knapt 3 år og det er deres første familiebil. I dette perspektivet er Model S uten tvil en sensasjon. Elon Musk har erklært at det spesielt er på to områder Model S kan bli bedre og det er redusert vekt samt et interiør som holder en høyere kvalitetsstandard. Det ene involverer trolig BMW og det andre vil vi trolig få en forsmak på når Model X kommer på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å gjøre det helt klart så elsker jeg stempelmotorer, men alt har sin tilmålte tid på jorden. Stempelmotorer kan være fantastiske, men stadig økende miljøkrav gjør at de idag generelt dessverre bare er en skygge av seg selv i forhold til hva de har vært (det finnes dog hederlige unntak). Min påstand er at høydepunktet for stempelmotorene opplevde vi for ca. 20 år siden. Da var det stort sett free-flow av avgasser uten hensyn til ymse miljøkrav. BMW kunne utvikle verdens fineste rekkeseksere stort sett uten restriksjoner og det kunne merkes. De fleste som har hørt en 80-talls storsekser på full blås vet hva jeg snakker om. Dagens eksoslyd gir ikke helt den samme godfølelsen selv om bilene selvfølgelig er hurtigere idag. Det som irriterer meg mest med moderne biler er at de på mange måter er kjønnsløse i forhold til tidligere tiders bilmodeller. De er effektive og hurtige, men lidenskapen mangler. Dette må oppleves og derfor er det så mange yngre mennesker som får en skikkelig aha-opplevelse når de f.eks kjører litt potente biler fra 80-tallet (f.eks BMW E24). Apropos litt eldre BMW'er med deilige oldschool rekkeseksere... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW satser også på elektriske drivlinjer og det siste tilskuddet er F18 530Le. Dette er en lang F10 med hybriddrivlinje (bensin/elektrisk) som er utviklet spesielt for det kinesiske markedet. Den kombinerte effekten er 272 HK og med kun den elektriske motoren aktivert er rekkevidden ca. 60 Km. Topphastigheten med elektrisk motor er 120 Km/t. Modellen skal bygges i Shenyang av BMW's kinesiske samarbeidspartner Brilliance Auto Group.

 

http://www.leftlanenews.com/bmw-530le.html

 

Porsche utvikler for tiden en ren elektrisk 5-dørs modell som er basert på en forkortet variant av Panameras plattform. Modellen vil ytelsesmessig konkurrere direkte med dagens Tesla Model S, men Porsche håper at de vil klare å gi bilen en realistisk rekkevidde på 450 Km.

 

http://www.electric-vehiclenews.com/2014/11/porsche-readying-tesla-model-s-fighter.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også allikevel ikke... dagens biler kan være fantastiske å ha fabelaktige motorer... bare for å gi et par gode eksempler. Ufordringen er at dette dessverre sjelden gjelder alminnelige biler som plages av downsizing og det som værre er når det gjelder motorer. Når det gjelder spesifikt Ferrari 458 Speciale vs. Porsche 911 GT3 (991) er det viktig å huske på at 458 Speciale har 122 HK mer enn 911 GT3. 458 Speciale veier også 140 Kg mindre enn Porschen (les: 1:43:32 vs 1:43:60 i rundetid på Angelsey).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med føljetongen "tilbake til fremtiden" i tråden kom jeg tilfeldigvis over det amerikanske flyet North American XB-70 "Valkyrie". Dette var et strategisk atombombefly amerikanerne utviklet på begynnelsen av 60-tallet, men en videre utvikling ble kansellert fordi raketteknologien overgikk utviklingen av fly. Da utviklingen av flyet begynte mente man at det ville være sikkert mot fientlige luftvernraketter bare det kunne fly hurtig nok og høyt nok, men i løpet av utviklingstiden erfarte man at dette ikke var tilfelle (bl.a pga. nedskytingen av spionflyet Lockheed U-2 i 1960 over Sovjetunionen på vei fra Peshawar i Pakistan til Bodø i Norge).

 

XB-70 "Valkyrie" kunne fly i en høyde av over 77000 fot eller ca. 23000 meters høyde og hadde en topphastighet på intet mindre enn 3300 Km/t. Designet på flyet er selv idag temmelig futuristisk og elegant. Det er heller ingen tvil om at designet på spesielt Tupolev TU-144 og Aérospatiale-BAC Concorde slekter på XB-70 "Valkyrie". XB-70 fløy for første gang i 1964 og for siste gang i 1969. Jeg slutter aldri å la meg imponere over hva man faktisk fikk til på 60-tallet.

 

gallery_38233_76_332753.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kia Soul Electric ble årets bil i Norge... og Citroën C4 Cactus ble årets bil i Danmark. Dette tiltross for at salget av Cactus har vært relativt moderat i Danmark (totalt ca. 400 stk. er solgt siden modellen ble introdusert på det danske markedet i september i år). Vi kjøpte imidlertid vår Cactus allerede i august etter å ha gjort en spesiell avtale med Citroën her i Danmark. Designet på bilen skiller uten tvil vannene... enten så liker man designet eller så liker man det ikke. Jeg synes at designet er mer interessant enn elegant. Designet krever en hvis intellektuel tilnærming før man forstår hva Citroën har tenkt på da de konstruerte bilen. Dette er "business as usual" fra Citroën og de blir nok aldri helt mainstream (heldigvis).

 

Under skallet er Cactus en temmelig fin konstruksjon og knapt så enkel som mange skal ha det til. Bilen er en "flyter" etter tradisjonelt oldschool mønster fra Citroën (dog uten hydraulisk fjæring), men den tradisjonelle fjæringen klarer også hastigheter på Autobahn i 180+ Km/t helt fint uten at bilen på noe tidspunkt mister den dynamiske kontrollen. Fjæringen setter seg når hastigheten økes og bilen klarer utfordringene på en fin måte tiltross for at understelet er av et helt annet kaliber enn tradisjonelle biler. Dette kan franskmennene, men fjæringen krever helt klart litt tilvenning før man verdsetter kvaliteten. Jeg elsker konseptet og nå har vi kjørt ca. 9000 Km med vår Cactus BlueHDi 100 med manuelt gear.

 

Turen sydover tidligere i høst til Berlin, Dresden, Dessau og Hannover gikk som en drøm og bilen er faktisk en komfortabel langtursbil tiltross for den relativt moderate innkjøpsprisen. Dieselmotoren på 1,6 liter som yter 100 HK og 255 Nm er et hyggelig bekjentskap som gjennomsnitlig uten problemer klarer litt over 0,30 liter/mil ved blandet kjøring (by, landevei og motorvei). Selv på Autobahn i hastigheter godt over 150 Km/t kom aldri forbruket over 0,40 liter/mil. Bilen veier kun 1070 Kg og man surfer derfor på dreiemomentet som om det egentlig skulle være på den hyggelige siden av rundt 320-340 Nm. Dette fenomenet forklarer også det lave drivstofforbruket... :)

 

http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE2464321/citron-beloennes-for-at-vende-tilbage-til-roedderne/

 

gallery_38233_76_3286386.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjøpt Cactus? Hva med Up!en? Cactus istedet for Porsche? :) Har jo vært litt fraværende  her.

 

Synes den er knalltøff. Jeg liker også DS5. Er en slik som parkerer på togstasjonen sammen med meg. Skiller seg klart ut fra mengden!

 

Ser du ikke har lenket til denne godbiten med Chris Harris:

 

 

For en bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... LaFerrari er definitivt toppen av kransekaken... og alt er som det skal være... :)

 

Cactusen var litt av et impulskjøp, men den erstatter kun Up'en og ikke en fremtidig Porsche (eller en annen litt eldre sportsbil). Vi så noen Cactuser da vi i sommer var på ferie i Sydfrankrike. Det var ikke en aha-opplevelse, men det var en ganske kul og annerledes bil. Da det noen uker senere ble klart at vår eldste ville studere videre i Danmark og ikke i England ble det samtidig veldig klart at Up'en kom til å bli for liten. Vi bor ikke så langt fra en Citroën forhandler og da den i midten av august fikk inn et par prøveeksemplarer gjorde jeg hurtig en grei deal ved å kjøpe en av disse kontant på dagen før alt for mange hadde prøvekjørt bilene. Jeg ble på den måten trolig den første private eieren av en Cactus i Danmark og det skulle gå 4-5 uker frem mot den offisielle introduksjonen av modellen før vi så en annen Cactus i trafikken som ikke hadde prøveskilter. Bilen er uten tvil ganske spesiell og eksentrisk, men det passer bra for typer som meg... :)

 

Alpina D4 Biturbo er en fin bil... bare synd at den er så alt, alt for dyr her i Danmark.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge så vil en B3 BiTurbo koste ca 70 000 under startprisen for en M3, altså rett under millionen så det er rart at de ikke selger flere nyere Alpinaer. Selges jo generelt sett svært lite Alpina i Svandinavia og de bilene som finnes hentes i største grad brukt ifra Tyskland, selv i Sverige med sitt leve avgiftsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...