Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Vi nærmer oss Desember 2014 og bilparken har blitt fornyet en smule.

 

Min 911 3.2 ligger til salgs på finn, og M3`en har gått til sunnmøre.

 

Jeg har blitt den stolte eier av en 964 C2 Cabriolet manuell, og det er interessant å kjøre denne "back-to-back" med 3.2en. 

Litt tyngre på veien, mer pondus, men 3.6 literen er mektig. Et bånndrag man bare kan drømme om i 3.2en....

 

Her er 964`en i vinterdvale, pent pakket inn i en garasje på Bogerud :)

 

zVNylaf.jpg

 

For de her inne som liker Mercedes, har jeg funnet et pent 1998 eksemplar av denne. Det ble handel.

Dette er #109 av #123 produsert totalt, så en av de aller siste. 

 

 

 

En 1998 S70 AMGmed 136.000 KM på telleren. Denne bilen er basert på en 600L, og så sendt over til AMG for modifikasjoner. Denne opsjonen kostet 72.000 DM i 1998. Ikke gratis med andre ord. Til sammenligning kostet 6.0 AMG pakken som tom motoren opp til 442 hester 22.000 DM. Motoren er den samme 7-literen som et år senere fikk plass i Pagani Zonda.

Effekten øker fra 389 til 496 hester, og merk dreiemomentet  - 720 NM Plays 570 NM. Nesten 30% mer dreiemoment ( 150 NM) fra en naturlig aspirert motor lar seg høre. 

M120 motoren er et interessant bekjentskap. Den kom som et tilsvar på BMW sin planlagte V16 motor, som vi nå vet aldri ble en realitet. Motoren satte 750i motoren fullstendig i skyggen, og er en maktdemonstrasjon og Mercedes sin første V12 i etterkrigstiden. Det er også den motoren med minst reklamasjoner, se Harry Metcalfe sin SL600 video for mer informasjon :)

 

Artig bil er det uansett :)

 

1CuU4UV.jpg

 

8Xaiwqe.jpg

 

92hYhyB.jpg

 

9n9jbfb.jpg

 

eLWaXzP.jpg

Endret av Merrushe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artige biler, men hva slags skilter er det på Mercedesen? Gikk vel noe voldsomt rett frem kan jeg tenke meg ja, bilen for direktører med konstant dårlig tid :P

Porscha er jo en herlig sommerbil, kunne faktisk ha tenkt meg en 964 selv da jeg synes den er en fin kombinasjon av gammel og nyere 911. Men de ligger kunstigt høyt i pris her i Norge iallfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med et par fine biler Merrushe. Porschen er jeg litt misunnelig på, med Mercedesen er jeg mer usikker. Mektig... på alle måter... er vel en ganske treffende betegnelse for Mercedesen tror jeg. Akkurat 964 2C Cab er et investeringsobjekt. Det ble ikke bygget alt for mange og de blir ikke mindre populære med årene siden "luftgekühlt" nå virkelig har fått en renessanse. Folk som Magnus Walker har gjort mye for å popularisere konseptet 20 år etter at Porsche gikk over til vannkjølte boxermotorer. Over i statene har "luftgekühlt" blitt en kult like mye om det handler om eldre Porscher eller VW'er... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche utvikler for tiden en ren elektrisk 5-dørs modell som er basert på en forkortet variant av Panameras plattform. Modellen vil ytelsesmessig konkurrere direkte med dagens Tesla Model S, men Porsche håper at de vil klare å gi bilen en realistisk rekkevidde på 450 Km.

 

http://www.electric-vehiclenews.com/2014/11/porsche-readying-tesla-model-s-fighter.html

 

Porsches nye 100% elektriske Tesla Model S konkurrent skal bygges på en forkortet Panamera plattform, men drivlinjen vil bli delt med en tilsvarende ny 100% elektrisk bil som Audi sender på markedet allerede om to år i 2017. Drivlinjen er ferdig utviklet og 450 Km målet er nådd iht. Audis tekniske utviklingssjef Prof. Dr. Ulrich Hackenberg. Utviklingen på dette området går svært fort og jmf. VW's tekniske utviklingssjef Dr. Heinz-Jakob Neußer er motoren i det nye Audi prosjektet, som også skal konkurrere direkte med Tesla Model S, hele 5 ganger så effektiv som motoren i dagens elektriske Golf.

 

http://btnhost.com/autos/audis-all-electric-family-car-with-a-450km-range-is-coming-in-2017.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om Porsche og Audi har planer om hurtiglading ala Teslas Superchargers? De laderne er vel det som gjør Tesla til en fullverdig bil, i alle fall når du ser på på hvor mange SC'er Tesla har planer om å åpne innen 1-2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det store spørsmålet som jeg noen ganger har forsøkt å forklare i tråden. Sjansen for at Elon Musk med superchargerne har et skikkelig ballegrep på resten av EV-bilindustrien er ganske stor. Dette handler om strategisk posisjonering på mange nivåer og akkurat dét kan Mr. Musk. Man bygger ikke opp PayPal og SpaceX uten å vite hva man gjør. Jeg tror at de andre elbilprodusentene kommer til å akseptere Teslas tilbud om å bruke deres batteri og ladeteknologi. Alternativt gjøre deres egne systemer kompatible med Teslas teknologi mot et større vederlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene på 964 er på full vei opp, og 993 er nå i kategorien "utilgjengelig"...

 

Når jeg så på 993 for 3 år siden fikk man gode ekemplarer, gjennom Porsche Center Son, til 400.000 - 450.000.

Nå nærmer 964 seg 400.000, og de få 993 som selges ligger gjerne på 500.000 - 600.000,-

 

996 kan man få under 300.000,- ( 239.000 ) og turboene begynner også komme ned i interessant prisleie, mtp at de ikke har motorproblemene som Carreraen sliter med.

 

Skulle nok kjøpt 993 istedet for Touran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart i forhold til kjøreglede og verdistigning, men ikke i forhold til bruksverdi med tanke på familiesituasjonen. Dette er jo et dilemma de fleste av oss kommer i kontakt med før eller senere. Jeg sliter jo stadig med denne problemstillingen selv om det lysner litt nå. Personlig kommer jeg ikke til å vurdere 996 (selv ikke turbomodellen), men det er mest av historiske årsaker. For meg er luftkjølte 911'er alfa og omega. Ikke fordi de er bedre på noen måter, men fordi jeg vokste opp med at det var slik 911 skulle være. Små, relativt enkle, fokuserte kjøreegenskaper og et fantastisk lydbilde. Jeg liker også det originale designet best uten turbobredding og vinge bak (smak & behag). Skal det være en nyere 911 begynner historien for min del ved 997 (enormt mye mer sexy og så mye finere).

 

Jeg tror at fokuset bør være på 911 SC modellen fra 80-tallet. Litt mindre effekt, men stadig puristenes 911 samt at det er produsert ganske mange av modellen. Alternativt kan 968 eller Boxster S være et alternativ med mindre man klarer å finne en veldig fin 944 S2. Det blir litt hummer og kanari når man skal sammenligne, men alle modellene er kompetente på hver deres måte. Jeg tror at man må være litt fleksibel hvis ikke budsjettet er uten relative begrensninger. For min egen del forsøker jeg å tenke på disse gamle modellene mer som genuin kjøreglede/opplevelse enn som performancemodeller. Jeg tror at dette er nøkkelen til hvordan man skal forstå en eldre Porsche... eller BMW for den saks skyld... :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=-V72GmoZRss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har utviklet en 5-serie GT prototype som har en hybriddrivlinje (to elektriske motorer og en bensinmotor) som tilsammen yter 670 HK og 999 Nm. Bensinmotoren (R4) driver bilen på tradisjonelt vis ved at den er montert langsliggende foran og driver bakhjulene via et tilpasset 8-trinns automatgear. Ved ren elektrisk kjøring har bilen en rekkevidde på knapt 100 Km. Det vi nå ser er trolig at BMW i en overgangsfase tester ut ulike hybridløsninger (som allerede idag langt på vei er redundante i deler av Europa), men at de på sikt i likhet med bl.a Audi og Porsche kommer til å utvikle modeller i likhet med de ulike 3, 5 og 7 seriene som er 100% elektriske. Just my 5 cents.

 

http://www.leftlanenews.com/bmw-introduces-680-horsepower-plug-in-hybrid-5-series-gt.html

 

Så over til noe helt annet. For noen innlegg siden laget jeg et lite portrett av North American XB-70 "Valkyrie". Etterfølgeren, som også er et barn av 60-tallet, er Locheed SR-71 "Blackbird". Dette flyet var også tiltenkt en rolle som strategisk bombefly bare med enda bedre ytelser. Av ulike årsaker fikk flyet en endret rolle som et oppklarings/rekognoseringsfly. Topphastigheten var hele 3540 Km/t og maksimal flyhøyde var 85000 fot eller ca. 26000 meter. Som tidligere nevnt overgikk raketteknologien flyene på midten av 60-tallet, men Locheed SR-71 "Blackbird" var akkurat hurtig nok til å unngå selv helt moderne raketteknologi. Derfor ble flyet først tatt ut av tjeneste så sent som i 1989. NASA brukte imidlertid flyet helt frem til 1999. 32 stk. ble bygget. Flere kom ut for fatale ulykker, men ingen ble skutt ned eller havnet bak fiendens linjer. 

 

Locheed SR-71 "Blackbird" tok flere rekorder da det var operativt. Det har den kontinuerlige høyderekorden med 25929 meter og det har hastighetsrekorden med 3529,60 Km/t. Flyet klarte også å fly distansen fra New York til London på 1:54:56. 60-tallet var i et teknisk perspektiv sannelig et bemerkelsesverdig tiår... :)

 

 

gallery_38233_76_2958200.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig at du bringer "Blackbird" på banen akkurat nå ettersom jeg nettopp har sett ett program på National Geografic som omhandler hjemmlige prosjekter ifra den myteomspunnene basen Area 51 i Nevada. På denne basen ble dette flyet i stor grad utviklet og testet under absolutt strenge sikkerhetstiltak. Teknologien er helt utrolig med tanke på at den nå er 50 år gammel, man kan spørre seg selv hvor mye som egentelig har skjedd de siste tiårene. 60 tallet var helt klart i en særstilling, ikke så rent lite fasinerende igrunnen.

Når det gjelder Area 51, som er ett av verdens mest strengt bevoktede områder så har det i tiår versert spekulasjoner om at det ikke bare er fly teknologi som utvikles her. Veldig mange mener at USA er i besittelse av og forsker på utenomjordiske fartøy på denne basen, altså UFOer eller romskip om man vil. Sent på 80 tallet gikk en mann med navn Bob Lazar ut i media og fortalte at han hadde jobbet med utenomjordiske fartøy i en undergrunnsdel av basen. Disse fartøyene ble blandt annet drevet at det radioaktive stoffet kalt Element 115 og skal visst nok være en av de største "hemmelighetene" som finnes. Personlig så kjøper jeg ikke denne teorien, det blir bare for fantastisk og sience fiction. Jeg tror ikke vi er alene i universet og teorien om intelligent liv der ute er både spennende og fasinerende, men hadde det vært tilfelle så hadde vi nok visst om det. Og når man tenker etter, så lenge folk går rundt og tror de driver med med flygende tallerkener på Area 51 så finnes det jo ikke ett bedre skalkeskjul på å drive med utvikling av herlige fly og våpenteknologi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at ingen presidenter siden 60tallet har besøkt Area 51....? Eller var det Federal Bank Reserve..?  Anyway, A51 er utrolig spennende...det er utallige programmer på tv ukentlig om dette fenomenet...ting folk har sett over området etc....

 

Men tror det meste av ryktene har rot i at all info derfra er hemmeligholdt... Lurer på hvor de ansatte gjør av seg når de er ferdige på jobb der? Altså...kjører man hjem kan man alltids betale noen nok penger for å snakke om området og hva det inneholder...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om å kontrollere informasjonsflyten og i den sammenhengen er ingen mer profesjonelle enn amerikanske myndigheter. Den store forskjellen på bl.a US Armed Forces og andre militærvesen er at kontroll med informasjonsflyten i en moderne kontekst var noe amerkanerne hadde fokus på allerede for over 100 år siden. Da Mccarthyismen (les: jakten på mulige kommunister i egne rekker) var som mest intens på 50-tallet ble desinformasjon, villedning, mytedannelser, konspirasjonsteorier etc. viktige elementer for å kontrollere informasjonsflyten. Mytedannelser kunne like mye trekke fokuset vekk fra reelle ting som skape en ønsket frykt for noe helt annet i befolkningen. Hvis noe var mer sensasjonelt enn f.eks Locheed SR-71 "Blackbird" var ikke flyet så interessant i det store nyhetsbildet. Man kunne heller ikke konkret vite hva slags kunnskap det amerikanske miltæret i virkeligheten hadde om f.eks ufo'er. På den måten kan man styre informasjonsflyten og kontrollere hva offentligheten vet om de reelle prosjektene. Det er nettopp av samme årsak at Wikileaks er så alvorlig for amerikanske myndigheter (inkl. vestlige myndigheter generelt). Da de ikke kunne kontrollere informasjonsflyten forsøkte de først å bagatelisere Wikileaks i media, men da dette ikke hadde en ønsket effekt var det om å gjøre å sitte musestille og heller reparere skadene i det stille.

 

Over til noe helt annet igjen. Apropos hvordan myndighetene i EU nå forbereder en helt ny bilpolitisk agenda. I praksis betyr det franske tiltaket at kun dieselbiler som tilfredstiller Euro 6 i fremtiden kan kjøres lovlig i Frankrike. Det er ingen tvil om at mange eiere av eldre dieselbiler kommer til å velge elbil når en ny bil skal kjøpes.

 

http://finans.dk/live/politik/ECE7250515/Frankrig-vil-udfase-dieselbiler/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at ingen presidenter siden 60tallet har besøkt Area 51....? Eller var det Federal Bank Reserve..?  Anyway, A51 er utrolig spennende...det er utallige programmer på tv ukentlig om dette fenomenet...ting folk har sett over området etc....

 

Men tror det meste av ryktene har rot i at all info derfra er hemmeligholdt... Lurer på hvor de ansatte gjør av seg når de er ferdige på jobb der? Altså...kjører man hjem kan man alltids betale noen nok penger for å snakke om området og hva det inneholder...?

Ja det er veldig spennende fordi man blir jo ikke rent lite nyskjerrig på hemmlighetskremeri og det ukjente, har selv fulgt med på en del dokumentarer om bla Area 51. De som slipper inn der er så høyt sikkerhetsklarert og harundertegnet en taushets erklæring. De som er ansatt flys inn og ut ifra basen ifra en flyplass i Las Vegas, går vel ikke an å nærme seg basen med bil før du har ett dusin sikkerhetsvakter etter deg. Slik streng bevoktning setter jo selvsagt konspirasjons teoretikerende i sving ;)

Viser det seg at de kun utvikler fly og militær teknologi så er det greit nok for meg, men har de kjelleren full av UFOer så håper jeg for godt skyld de kan fortelle oss om det en gang i fremtiden. Tenk så spennende egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...