Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Tenk om de egentlig ikke har en eneste UFO? At de bare skaper myter så vi ikke skal bry oss om superflyene de lager der?

 

Eller....at de har UFOer der og at de holder fanget der? Og at om 13434234 år kommer andre UFO-folk for å frigjøre sine egne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke en millimeter på at noen UFO'er noen gang har blitt fanget av mennesker på jorden... iallefall ikke i vår tidsregning. Hvis det var slik at amerikanerne på 50-tallet virkelig klarte å fange eller ta hånd om UFO'er ville de også ha fått kjennskap til en teknologi som var så avansert at amerikanske forskere iallefall nå... over 60 år senere... burde ha kunnet ta i bruk denne teknologien. Det har de ikke gjort og sjansen for at historien/e er sann er derfor tilnærmet lik 0.

 

Dette foredraget av David Deutsch, som er professor i teoretisk fysikk ved University of Oxford, er en gammel favoritt. Han er mest kjent for å videreutvikle kvantemekanikken med bl.a teorien om at det eksisterer mange parallelle verdener (på kvante/informasjonsnivå) og det er av flere grunner interessant i denne sammenhengen. Ikke bare er avstandene i universet enorme, men målt mot hvor store anstrengelser vi har idag bare for å besøke våre naboplaneter (hvilket isolert sett er en imponerende bragd) er det nesten utenkelig at noen som bare ligner litt på oss (type: et hode med to øyner og en munn) tilfeldigvis bare skulle komme dumpende ned på vår planet akkurat når den kalde krigen var på sitt aller mest kalde og sogar hos den av de store kombattantene som hadde mest bruk for å overbevise egen befolkning om forsvarets fortreffelighet (les: USA er et demokrati og enorme mengder med skattekroner er i løpet av årene brukt på militært isenkram i USA). Dette TED foredraget som baserer seg på at livet på jorden er tilfeldig kjemisk skum er ganske artig... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med tanke på universets størrelse er det vel egentlig utenkelig at vi er de eneste levende skapningene. Men derimot å komme seg fra et solsystem til et annet? Njaaaa....

Gleder meg forresten som en unge til desember 2015, da den nye Star Wars filmen har premiere. Traileren som ble lagt ut her om dagen var lovende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verdt å merke seg spesielt to ting ved forderaget til David Deutsch og det er at foredraget hverken utelukker at Gud kan være opphavet til universet og at utenomjordisk liv finnes. Tvert imot forutsetter mange forskere at livet på jorden ikke er den eneste formen for liv i universet (iallefall slik vi definerer liv). Dette er viktig størrelser selv om man diskuterer hardcore fysikk på et intergalaktisk nivå som både kan etterprøves og bevises. Mitt poeng er imidlertid universets vannvittige størrelse og dermed den minimale sjansen for at vi kommer til å oppleve kontakt med fremmede vesener slik de ofte er representert i Hollywood versjonene (type: hvite/grønne med store øyner i runde diskoslignende romfartøyer). Liv i form av amøber i en vulkansk gjørmelignede suppe på en av månene til de store gassplanetene tror jeg på, men ikke Hollywood versjonen der vi plutselig får besøk av uidentifiserbare flygende objekter (UFO) fra fremmede solsystemer.

 

Solens nærmeste slektning i vår egen galakse Melkeveien er Proxima Centauri. Avstanden til den stjernen er ca. 4,2 lysår. Dette vil si 4,2 ganger den distansen lyset beveger seg på et år. Lyset fra vår egen sol bruker ca. 8 minutter på å nå jorden selv om lyset i form av fotoner beveger seg ca. 300000 Km/s. Dette svarer til ca. 1,1 milliard Km/t. Som man forstår er selv avstanden til vår nabosol vannvitig stor og sjansen for at vi noen gang i overskuelig fremtid kommer i kontakt med dette solsystemet er derfor ganske liten.

 

Romsonden Voyager I, som ble skutt opp fra jorden i 1977 (forøvrig det samme året som da den første Star Wars filmen kom), har nå beveget seg ut av heliosfæren og mot den såkalte Oorts skyen. Dette er et område på kanten av vårt eget solsystem, nærmere bestemt den ytre delen av solsystemet der solen gradvis mister sin gravitasjonsmessige inflydelse på andre objekter/masse. Voyager I holder nå en hastighet på ca. en halv milliard kilometer pr. år. Allikevel har det tatt over 37 år å nå ut til den ytre delen av vårt eget solsystem. Det skal imidlertid sies at romsonden ikke har tatt den korteste veien, men brukt ulike baner rundt ulike planeter for å kunne øke/korrigere hastigheten/kursen ved hjelp av gravitasjonskreftene. Radiosignalene fra Voyager I tar nå 18 timer før de når jorden og det tiltross for at radiosignaler i verdensrommet (vakum) har lysets hastighet... altså ca.1,1 milliard Km/t. Voyager I er med andre ord ca. 20 milliarder kilometer fra jorden.

 

Avstandene i universet er enorme og Andromeda, som er vår nabogalakse, befinner seg ca. 2,5 millioner lysår borte. Vår egen sol er en av langt over 200 milliarder stjerner i vår egen galakse. Andromeda er ca. 20% større enn Melkeveien og har derfor trolig flere stjerner. Selvfølgelig finnes det liv der ute, men det er enormt langt borte og vi er bare en ubetydelig prikk i et enormt område av ingenting bortsett fra mørk materie og kosmiske stråler... :)

 

Star Wars VII "The Force Awakens" blir stort. Jeg så originalen i 1977 da den kom på Colosseum i Oslo og var helt hekta på alle filmene i den første trilogien. Den andre moderne trilogien ble aldri helt det samme (jeg er eldre og filmene er annerledes). Traileren til film nummer 7 virker imidlertid mer lik originalen enn noen av de andre moderne filmene. Jeg har et nytt håp... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper litt at AMG putter V8ere i alle bilene utenom A-klassen da. Enig meg deg Fredrik, AMG GT S er en nydelig bil. Den minner meg litt om Jaguar F-type, noe som absolutt ikke er en dum ting. En mindre, sportslig, snerten bil er ikke en bil jeg trodde Mercedes var villig til å lage :)

Endret av Rublings
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det negative med at de putter V8ere i nesten alle modellene er jo at kjøreegenskapene forringes da det er vanskelig å opprettholde en perfekt vektfordeling med en tung V8er i en mindre bil :) Sånn sett så skjønner jeg at BMW valgte rekkesekser i M3/M4, men det er klart at det er alltid kult med V8er. Skulle bare ønske at BMW M hadde samme tempoet som AMG når det gjelder å lage nye modeller. Det går liksom flere år i mellom hver M modell som kommer, neste model ut er liksom M2 i 2016. Men for å lage kanskje en av verdens beste preformance biler så kreves det litt tid, å skape modeller som skal sette standarden og være referansen i sine klasser er ikke gjort i en håndvending :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er litt "skap-AMG´er", jeg liker måten de gjør ting på. De er så brutale, masse lyd, idiotisk moment osv. De bare skal være værst, og når jeg sier værst tenker jeg ikke nødvendigvis på rundetider og sånt. De er bare værst, flest hester, mest røyk, mest lyd :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det negative med at de putter V8ere i nesten alle modellene er jo at kjøreegenskapene forringes da det er vanskelig å opprettholde en perfekt vektfordeling med en tung V8er i en mindre bil :) Sånn sett så skjønner jeg at BMW valgte rekkesekser i M3/M4, men det er klart at det er alltid kult med V8er. Skulle bare ønske at BMW M hadde samme tempoet som AMG når det gjelder å lage nye modeller. Det går liksom flere år i mellom hver M modell som kommer, neste model ut er liksom M2 i 2016. Men for å lage kanskje en av verdens beste preformance biler så kreves det litt tid, å skape modeller som skal sette standarden og være referansen i sine klasser er ikke gjort i en håndvending :)

Nå er det vel ikke på grunn av vektfordeling at M3/M4 har rekkeseks. Akkurat det skyldes nok mest utslipp/miljø mer enn noe annet. E9X M3 var ikke kjent som en fremtung eller ubalansert bil, selv med sin 4.0L V8. Missforstå meg rett, en rekkeseks er ingen dårlig motor. BMW har ingen fornuftig grunn for å putte en "utdatert" V8 under panseret, når de kan putte en turbo-rekkeseks der istedenfor. Rekkesekseren vil være lettere og mer miljøvennlig. Det er dette som er så gøy med AMG. De putter (så langt) V8 i 90% av bilene sine, hvor den eneste variabelen er turbo/ikke turbo. Det virker nesten som de gir litt blaffen i miljø og effektivitet, selv om motorene er "state of the art". Som scoot sier over her: De er bare verst. Kanskje ikke best, men verst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei E92 M3 var ikke fremtung men den var en tung jækel på 1700 kilo og det er mye for en bil i M3 sin kategori, like mye veier nye C63 AMG da de ikke tenker like mye på effektivitet. Rekkesekseren ble nok valg av flere grunner, selvsagt for miljømessige grunner men også for å spare vekt. M4 veier beskjedene 1570 kilo og det er akkurat det samme som E46 M3 og kun 100 kilo mer enn E36 M3, og det med så mye mer ekstra teknologi og sikkerhets systemer. Ja det er kult med AMG modeller med V8ere på 550 hester og 800 nm, det går styggfort rett frem men slikt går jo ut over kjøreegenskapene. Begrepet "Less is more" blir ypperlig demonstrert av BMW, å tro at AMG kan forsette slik som de gjør innover i fremtiden er som å tro på julenissen ;)

 

Det fokuset BMW har hatt nå i det siste på lettvekts materialer og downsizing er ikke noe gøy når AMG side om side bare har fortsatt med V8ere og masse blårøyk, men en gang i fremtiden så vil dette fokuset til BMW lønne seg og da er dagens prioriteringer hos AMG ikke så kule lenger. Det er litt som han som satt inne og gjorde leksene mens de andre barna var ute å hadde det gøy, der og da var det ikke så gøy men hvem fikk den best betalte jobben tilslutt ;) Men så var det jo det med å leve i nuet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...