Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Nettop.... Jeg skrev også at de kommer med diesel (maserati)...du quotet det jo også Fredrik90? Men er enig med Fredrik. Maserati er sjelden, selv i usa.... Om man tar ett kjapt søk på instagram med hashtag "360modena" får man opp 9466 bilder....ved søk på 3200GT får man opp 613 bilder... Det sier jo bare litt om hvor mange som faktisk gidder å kjøpe ferrari kontra maserati. Som fredrik skrev, ferrari er har stor showoff faktor... Maserati har mer en subtil fremtoning. Den er der, den vet hva den kan, men den vil ikke skrike rundt seg om det....om du skjønner?

 

Er enig i at du ikke skal fjerne 530d merket. Du har faktisk betalt ekstra for å få en annen bil enn det alle andre kjøper. Men å distansere seg ved hjelp av ekstrautstyr er jeg uenig i... hvem vet hva slags utstyr jeg har når jeg cruiser nedover E6? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser vi har litt forskjellige meninger på hva "utvannet" betyr. Jeg mener det betyr at ett merke går bort ifra sin tradisjon og forandrer på sitt image for å møte nye markedskrav, mens dere ser det mer som hvor eksklusivt merket er i henhold til f eks antall tilgjengelige modeller og produskjonsantall. Jeg ser helt klart at det er lettere å anse Maserati som mer eksklusivt enn Porsche pga mye lavere produksjonsvolum, men for min del så selger de litt av sjela si ved å innføre f eks dieselmotorer. En ting er diesel i seg selv i ett såpass sobert merke som Maserati men når man finner samme motorene under panseret på mindre eksklusive biler som Chrysler så trekker det ned, for min del iallfall. Men verden er i forandring, vi kan jo bare se på Jaguar og hva som har skjedd med dem de siste 20 årene :)

Jeg er også enig i at de blir feil å distansere seg ved hjelp av ekstrautstyr, mulig jeg tenker utenfor boksen men jeg foretrekker motor fremfor utstyr. Motoren er selve drivkraften i bilen, det er i og rundt hele denne enheten bilen er utformet. Hvorfor skal dette nedprioriteres med utstyr man ikke trenger, bare fordi det er en enkel unnskyldning for å ikke velge større motor fordi man er redd for hva naboene vil si om man flytter seg ut av "saueflokken". Jeg blir litt lei av kommentarer som "trenger du virkelig 530d her i Norge da" eller "du får da aldri brukt bilens potensial her hjemme" også er "3 liter ja, er vel glad i suppe den da" en populær gjenganger. Hvorfor vil alle at vi skal kjøre små kjønnsløse biler med knøttemotorer, hvorfor skal man bli samtaleemne og bli stempla som "stor kar" bare fordi man har andre referanser og ønsker. En venn av meg elsker amerikanske biler, han driver for seg selv som snekker og har valgt seg en nyere Chevrolet Van som arbeidsbil, med bensin V8er. Daglig får han dumme kommentarer på byggeplasser ifra kolleger med Hiace og Transporter, mest relatert til drivstoff forbruk. Forbruk kan jeg love dere er det siste han tenker på, tankene går nok mer i rettning kjørekomfort, at man kan trekke en henger på 2,5 tonn uten å sinke trafikken i motbakker og sist men ikke minst det å kjøre "Made in USA" til hverdags :) Men det er det ikke så mange som tenker på...

Godt vi er forskjellige, selv om enkelte skulle ønske at vi ikke var det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken virker ikke med mindre man betaler for Trønder-Avisa. Jeg har ingen relasjoner til Trøndelag så det gjør jeg ikke... :(

 

Ariel Nomad er en spinn-off på Ariel Atom... som burde være kjent for de fleste her inne. Motoren er en Honda VTEC rekkefirer på 2,4 liter som yter 235 HK og 300 Nm. Nomad veier kun 670 Kg og 0-100 Km/t går derfor løs på 3,4 sekunder. Topphastigheten er 218 Km/t. Jeg tror dette må være årets leketøy...  :iwant:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artig sammenligning av M4 og i8 på bane:

 

 

Konklusjonen er at M4 er litt raskere men i8 er morsommere. 

 

Det blir spennende å se hvor lenge det går før hybridløsninger er vanlig på sportsbiler (inklusiv M3/4 og 911).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektrisch Muss Sein... det går ikke lang tid. BMW er definitivt på vei mot en elektrisk fremtid, men tingene må gjøres i den riktige rekkefølgen og til riktig tid. En prototype på F30 328i med en bensin-elektrisk hybridløsning er allerede mer eller mindre produksjonsklar. Dette er et konsept som egentlig ble utviklet for det kinesiske markedet, men som nå også introduseres på det europeiske markedet... :)

 

http://www.dinside.no/932177/vi-har-kjort-ladbar-bmw-3-serie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E28 har en herlig stil, klassisk og god BMW på alle mulige måter. Selv om E34 er min favoritt så betyr E28 en del for meg, årsaken er at den første bilen jeg kjørte helt på egenhånd var en E28 525I Automat. Bilen var en beige 1985 modell som tilhørte min tante, denne bilen hadde hengerfeste hvilket våres bil ikke hadde så da ble det til at min far lånte denne bilen hver gang han skulle kjøre med henger. Så en vakker dag etter at hengeren var parkert så stoppa min far på en stor parkeringsplass, hoppet ut og ba meg sette meg bak det store rattet...i en alder av 10 år! :P Så sånn gikk det seg til at jeg ratta rundt på denne parkeringsplassen hver gang vi lånte E28en, jeg så nærmest igjennom rattet og lyttet fascinert til M20ens dype dur.

Er det rart jeg har BMW dilla når jeg ble påvirket slik som dette i oppveksten? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

m30b25 på 150hk som sitter i e28 525i :)

Mitt første møte med BMW som sjåfør var min egen e32 730i som 15åring, før det var det kun som passasjer.

Endret av Robkill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artikkel som passer veldig godt inn her... Litt norsk kultur, litt amerikansk pågangsmot og en relativ ukjent historie :)

 

http://www.t-a.no/ekstra/article10463719.ece

 

 

Meget rart....Jeg betalte ingenting for artikkelen igår? Men nå er den plutselig låst mot betaling....

 

Anyway, handlet om en nordmann på slutten av 1800tallet som flyttet til USA og tok verdensrekorden i verdens raskeste bil som han bygget selv i garasjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første erfaring med BMW var en E9 3.0 CSi engang på midten av 70-tallet. Min første erfaring med å selv kjøre en BMW var en E30 325i en eller annen gang i begynnelsen av 1986. Min første erfaring med E28 var med en helt ny M535iA i 1987. Det samme året kjørte jeg også for første gang en E23 735i. Spesielt E9 og E28 gjorde et uslettelig inntrykk på meg. Ingenting er som disse oldtimerne og det er faktisk litt merkelig å tenke på at E28 M535i straks er veteranbil... :???:

 

... og når man snakker om solen (også selv om bilen på bildet er en E12 M535i)... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salgsrekord i denne sammenhengen må tas med en klype salt iom. at det handler om en rekord fra et temmelig lavt nivå. Rolls-Royce bygget rundt 4000 biler i 2014 mot 3600 biler i 2013. Dette er isolert sett en ganske stor økning (ca. 11%), men antallet er stadig veldig lavt i forhold til f.eks BMW's øvrige produksjon som var på over 1,8 millioner biler i 2014. Markedsmessig er det imidlertid klart at listen hele tiden heves i forhold til de ulike markedssegmentene. Etterspørselen etter såpass dyre biler som f.eks Rolls-Royce er naturligvis ikke stor iom. at svært få har råd eller har lyst til å kjøpe disse bilene. Det er i denne sammenhengen viktig å påpeke at den sosiale faktoren er viktigere idag når vi har div. sosiale medier enn det var f.eks på 80-tallet eller tidligere. Det er egentlig ganske få steder at det er sosialt akseptert i den grad å vise at man har veldig mye mer penger enn alle andre. Stort sett begrenser det seg til rikmannsenklaver som Hollywood, Monaco, Dubai, deler av London samt enkelte andre steder. I mange land er faren for f.eks kidnappinger eller brutale overfall dessverre stor hvis man kjører slike biler utenfor de aktuelle enklavene.

 

Jeg tror derfor ikke at vi kommer til å oppleve en ytterligere markedsmessig opptrapping når det gjelder ekstrem luksus. Til det er den sosiale belastningen for stor og ved nærmere ettertanke er dette egentlig ikke så merkelig når den økonomiske ulikheten stadig når nye høyder i stort sett alle land inkl. Norge. Mange velstående mennesker velger derfor heller å moderere seg i forhold til hva de har av materielle goder (alternativt velger å holde dette mer skjult enn tidligere).

 

Et annet aspekt er at biler til alminnelig transport langt fra har så høy status som tidligere. Moderne biler som vi kjenner det har blitt produsert i over 100 år og i relativ forstand har intet revolusjonerende nytt blitt tilført bilene i løpet av denne tiden. Teknikken har selvfølgelig blitt forfinet med årene, men en bil består stadig av fire hjul og en motor. Dette betyr at det idag ikke er teknisk vanskelig å utvikle en ny bilmodell og det igjen betyr at de økonomiske marginene for bilprodusentene som regel er enormt store. De tjener grovt på å selge spesielt premium bilmodeller som i realiteten er alt for dyre (også uten avgifter) i forhold til hva de koster å lage. At så ikke alle bilprodusentene tjener like mye penger kan skyldes mange andre årsaker som f.eks finansielle/strukturelle utfordringer.

 

Biler er selvfølgelig stadig status for mange mennesker, men i et større perspektiv betyr bilen som statussymbol i samfunnet mye mindre enn tidligere. Svært mange unge (spesielt i de store byene) tar seg ikke engang bryet med å ta lappen. De vil heller reise og/eller kjøpe en bolig for pengene. Biler er med andre ord blitt en forbruksvare på linje med andre ting som f.eks TV og elektronikk. Dette vil forsterke seg etterhvert som deleøkonomien griper om seg. Folk vil heller dele biler (alt. lease biler) enn å eie bilene selv. På den måten har man en bil tilgjengelig når man skal bruke den og slipper alle de andre utfordringene med å ha en bil (verditap, forsikringskostnader, lånekostnader etc.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si meg helt enig i at bilens betydning som statussymbol er sviktende....Dette gjelder kanskje Danmark og noen europeiske land, men ser man på USA, Kina og Russland blir bilen brukt som statussymbol så det ljomer. Bare se på salget av dyre tyske biler i nevnte land - det har vel kun gått en vei, og det er oppover.

Angående dette fenomenet med at unge ikke tar lappen - som regel blir dette bare utsatt. De aller fleste bråvåkner ut av hipster-bobla når de runder 30, skal få barn og slutter å stemme sosialistisk. Det eneste folk oppnår med å vente med lappen er at prisene har galoppert vilt og at de nå må betale blodpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med i lille Norge kan man i dag se nyere Rolls Royce langs veiene, og jeg ser stadig Skipsreder Ugland fra Grimstad i sin sorte 2008 RR Phantom. Ett beist av en bil når det kommet til størrelse, men så utrolig lydløst den bare glir forbi :)

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...